ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 820/4770/18
адміністративне провадження № К/9901/67832/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Державної екологічної інспекції у Харківській області
на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2018 (колегія у складі суддів Григорова А.М., Подобайло З.Г., Старостіна В.В.)
у справі №820/4770/18
за позовом Державної екологічної інспекції у Харківській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Природоохоронне підприємство "Беркут"
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
І. РУХ СПРАВИ
1. 20.06.2018 Державна екологічна інспекція у Харківській області звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Природоохоронне підприємство "Беркут" (далі - ТОВ "ПП "Беркут") у вигляді припинення права користування мисливськими угіддями, наданими на підставі рішення Харківської обласної ради від 29.08.2013 №827-VI в частині добування мисливських тварин, віднесених до державного мисливського фонду до виконання пунктів 1, 3, 4, 5, 8 припису від 31.05.2018 №41/04-09.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.08.2018 позов задоволено.
3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 08.11.2018 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.08.2018 скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
4. Ухвалою Верховного Суду від 17.01.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
5. Позивач клопотав про розгляд справи без його участі.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на підставі наказу № 367/01-04 від 11.05.2018 Державною екологічною інспекцією у Харківській області в період з 15.05.2018 по 29.05.2018 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в діяльності ТОВ "ПП "Беркут".
7. За насідками перевірки складено акт № 367/01-04/04-09 від 29.05.2018, який направлено на адресу ТОВ "ПП "Беркут" відповідно до супровідного листа №1979/01-22/04-09 від 29.05.2018.
8. Під час перевірки ТОВ "ПП "Беркут" виявлено такі порушення:
- комплекс біотехнічних заходів здійснюється на недостатньому рівні, а саме: не здійснюється належним чином підгодівля мисливських тварин (абз. 3 ч.2 ст. 30 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" №1478);
- режим охорони тварин, занесених до Червоної книги України і включених до переліків видів тварин, які підлягають особливій охороні, не додержується, а саме картосхеми місць перебування тварин, занесених до Червоної книги України (абз. 9 ч. 2 ст. 30 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" №1478);
- комплексні заходи, спрямовані на відтворення, у тому числі штучне, мисливських тварин, збереження і поліпшення середовища їх перебування проводяться на недостатньому рівні, а саме відстріл та відлов хижих тварин здійснюється в недостатній кількості (абз. 12. ч. 2 ст. 30 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" № 1478);
- користувачем в межах мисливських угідь виділено менш як 20 відсотків площі угідь, на яких полювання забороняється (ч. 1 ст. 27 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" № 1478);
- визначення відтворювальних ділянок не погоджено з власником або користувачем земельної ділянки (п. 3.1 розділу 3 Порядку визначення територій для охорони та відтворення мисливських тварин (відтворювальних ділянок), затвердженого наказом Держкомлісгоспу України № 4 від 22.01.2004);
- відносини між власниками або користувачами земельних ділянок ТОВ "ПП "Беркут" не урегульовані відповідними договорами (ч. 6 ст. 21 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" № 1478);
- відстрільні картки ТОВ "ПП "Беркут", які видаються мисливцям із зазначенням у них терміну та місця здійснення полювання з урахуванням лімітів добування мисливських тварин та пропускної спроможності мисливських угідь, не представлені (ч. 7 ст.17 та ч. 9 ст. 17 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" № 1478);
- умови ведення мисливського господарства, визначені у договорі, який укладено між TOB "ПП "Беркут" і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, не дотримуються. Про що свідчить зменшення популяції зайця-русака та збільшення чисельності хижих тварин (ч. 3ст. 21 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" № 1478).
9. На підтвердження системного невиконання обов`язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин, зобов`язань, обумовлених договором з боку ТОВ "ПП "Беркут" надано до суду акти перевірок, складені Держекоінспекцією під час проведення попередніх перевірок діяльності відповідача, відповідно до яких встановлено аналогічні порушення, що розглядаються в рамках цієї справи, а саме:
- акт перевірки № 428/01-04/04-09 від 08.08.2016 та припис №56/04-09 від 11.08.2016 (відтворювальна ділянка не відповідає нормам встановлених у ст. 27 Закону України "Про мисливське господарство та полювання"; неналежним чином здійснюється підгодівля мисливських тварин);
- акт перевірки №391/01-04/04-09 від 26.07.2017 та припис №45/04-09 від 27.07.2017 (відтворювальна ділянка не відповідає нормам встановлених у ст. 27 Закону України "Про мисливське господарство та полювання"; неналежним чином здійснюється підгодівля мисливських тварин);
- акт перевірки №159/01-04/04-09 від 05.03.2018 та припис №11/04-09 від 06.03.2018 (відтворювальна ділянка не відповідає нормам встановлених у ст. 27 Закону України "Про мисливське господарство та полювання"; неналежним чином здійснюється підгодівля мисливських тварин та, як наслідок, не виконано п.2 і 4 припису №45/04-09 від 27.07.2017).
10. З метою усунення цих порушень Державною екологічною інспекцією у Харківській області внесено припис №41/04-09 від 31.05.2018, який направлено на адресу ТОВ "ПП "Беркут" листом №2016/01-22/04-09 від 31.05.2018.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
11. Звернення до суду позивач мотивував тим, що протиправна господарська діяльність ТОВ "ПП "Беркут" призводить до погіршення якості мисливських угідь, наданих Харківською обласною радою для ведення мисливського господарства на умовах визначених договором № 00016 від 29.10.2013. Це є підставою для припинення права користування мисливськими угіддями, наданими на підставі рішення Харківської обласної ради від 29.08.2013 №827-VI в частині добування мисливських тварин, віднесених до державного мисливського фонду, до виконання п. 1, 3, 4, 5, 8 припису від 31.05.2018 №41/04-09.
12. Відповідач відзиву не надав. В суді першої інстанції розгляд справи було проведено за відсутності представника товариства. Кореспонденція суду направлялась відповідачу, але конверти повернулися з позначкою пошти "повернено через не запит".
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що порушення відповідача призводять до погіршення якості мисливських угідь, наданих Харківською обласною радою для ведення мисливського господарства на умовах визначених договором № 00016 від 29.10.2013. Відповідач не надав до суду доказів щодо усунення порушень, зазначених в акті перевірки № 367/01-04/04-09 від 29.05.2018. Тому є підстави для припинення права користування мисливськими угіддями, наданими на підставі рішення Харківської обласної ради від 29.08.2013 №827-VI, в частині добування мисливських тварин, віднесених до державного мисливського фонду.
14. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками та зазначив, що Державною екологічною інспекцією в Харківській області не подано до суду належних доказів систематичного невиконання або порушення відповідачем норм в сфері охорони навколишнього природного середовища, за порушення яких до товариства необхідно застосувати крайній захід у вигляді припинення права користування мисливськими угіддями.
15. Крім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що за наслідками перевірок було вжито таких заходів реагування, як внесення приписів від 06.03.2018 № 11/04-09 та від № 41/04-09 (за наслідками останньої перевірки) від 31.05.2018 з встановленими термінами їх виконання до 01.08.2018 та до 01.11.2018, відповідно. Позов було пред`явлено до суду першої інстанції 20.06.2018, тобто до закінчення строку, наданого для виконання припису. Оскільки позивачем було визначено час, необхідний для усунення недоліків, застосування протягом цього часу інших заходів реагування є передчасним.
16. Суд також дійшов висновку про дію мораторію на планові перевірки позивача у 2017 році. Мораторій на проведення позапланових заходів з перевірок, встановлений Законом України від 03.11.2016 № 1728-VIII "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", не поширюється лише на Державну екологічну інспекцію України. Територіальні органи Державної екологічної інспекції України до кола територіальних органів центральних органів виконавчої влади, перелік яких наведений у ст. 6 Закону № 1728-VIII, не належать.