ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 380/1862/20
адміністративне провадження № К/9901/144/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "РИНАТ ТРЕЙД" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у складі колегії суддів: Матковської З.М. (головуючої), Макарика В.Я., Улицького В.З. у справі № 380/1862/20 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РИНАТ-ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Львівській області про скасування податкових повідомлень-рішень, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У березні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "РИНАТ ТРЕЙД" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 14.06.2017:
- № 0009731411 за платежем мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності в сумі 106 703,56 грн (за податковими зобов`язаннями - 85 362,85 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 21 340,71 грн);
- № 0009741411 за платежем додатковий імпортний збір в сумі 108 439,95 грн (за податковими зобов`язаннями - 86 751,96 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 21 687,99 грн);
- № 0009751411 за платежем податок на додану вартість в сумі 476 788,53 грн (за податковими зобов`язаннями - 381 430,82 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 95 357,71 грн).
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 20.07.2020 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РИНАТ ТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено повністю.
Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 14 червня 2017 року № 0009731411, № 0009741411, № 0009751411.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43143039) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РИНАТ-ТРЕЙД" (вул. Шота Руставелі, 18, м. Львів, 79005, код ЄДРПОУ 39072968) 10 378,98 грн сплаченого судового збору відповідно до квитанції № 0.0.1656396628.1 від 20 березня 2020 року.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що постановою Новозаводського районного суду міста Чернігова від 10.04.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2017 у справі № 751/11498/16-а, визнано протиправною та скасовано постанову від 21.12.2016 в справі про порушення митних правил № 0629/10200/16 про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина ОСОБА_1 за статтею 485 МК України та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в сумі 1 700 690,97 грн.
З урахуванням чого судом першої інстанції зроблено висновок, що встановлені постановою Новозаводського районного суду міста Чернігова обставини доводять безпідставність висновків контролюючого органу про заниження позивачем податкових зобов`язань зі сплати податку на додану вартість, ввізного мита із ввезених на митну територію України товарів, додаткового імпортного збору та в силу статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, підлягають врахуванню судом під час вирішення даного спору.
Крім того, суд першої інстанції у своєму рішенні зазначив, що копії документів, отримані від митних органів Словацької та Італійської Республік, на підставі яких відповідач зробив висновок про заниження позивачем податкових зобов`язань зі сплати податку на додану вартість, ввізного мита із ввезених на митну територію України товарів та додаткового імпортного збору не перекладені на державну мову, а тому є неналежними доказами у даній адміністративній справі.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20.07.2020 скасовано та прийнято нове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи в позовних вимогах суд апеляційної інстанції виходив з того, що у постанові Новозаводського районного суду міста Чернігова від 10.04.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2017 у справі № 751/11498/16-а містяться правові висновки щодо відсутності в діях посадової особи позивача складу адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, натомість жодних фактичних обставин, які мають значення для розгляду даної адміністративної справи щодо оскарження податкових повідомлень-рішень вказаними судами не встановлювались.
Крім цього, судом апеляційної інстанції зроблено висновок, що відповідно до статті 352 Митного кодексу України отримані від уповноважених органів Словацької та Італійської Республік документально підтверджені відомості щодо вартісних характеристик товарів правомірно були використані відповідачем у ході проведення перевірки та є належними та допустимими доказами у справі, що підтверджують факт заявлення позивачем при митному оформленні товарів за вищевказаними митними деклараціями недостовірних вартісних показників товарів, що призвело до заниження податкових зобов`язань.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
З 25.04.2017 по 28.04.2017 Головним управлінням ДФС у Львівській області було проведено документальну невиїзну перевірку позивача щодо дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів за митними деклараціями № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 та № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015, за результатами якої складено Акт перевірки від 04.05.2017 № 521/13-011-14-11/39072968, яким зроблено висновок про порушення позивачем:
- ст. 49, ч. 1 ст. 51, п. 2 ч. 2 ст. 52, ст. 53, ст. 58, ч. 1 ст. 257, ст. 266, ст. 276, ст. 278, ч. 1 ст. 279, ч. 1 ст. 286, п. 1 ч. 1 ст. 289 Митного кодексу України, в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті мита на загальну суму 85 362,85 грн, в т. ч. за МД № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 на суму 34 105,38 грн, за МД № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 на суму 51 257,46 грн;
- ст. 3 Закону України "Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті XII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року", що призвело до заниження податкового зобов`язання з додаткового імпортного збору на загальну суму 86 751,96 грн, у т. ч. за МД № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 на суму 33 922,11 грн, за МД № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 на суму 52 829,85 грн;
- підпункту в) п. 185.1 ст. 185, п. 187.8 ст. 187, п. 190.1, ст. 190 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість на загальну суму 381 430,82 грн, в т. ч. за МД № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 на суму 149 293,94 грн, за МД № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 на суму 232 136,88 грн.
Такий висновок контролюючого органу ґрунтується на тому, що проведеним аналізом документів отриманих від митних органів Італійської та Словацької Республік установлено, що транспортні засоби з реєстраційними номерами НОМЕР_1 / НОМЕР_2 та НОМЕР_3 / НОМЕР_4 завантажувались 31.03.2015 та 21.05.2015 на фірмі "Elica S.P.A." Італія (Fabriano) відповідно до інвойсів від 31.03.2015 №№ 1515100768, 1515100769, 1515100770, 1515100771, 1515100780 та від 21.05.2015 №№ 1515101182, 1515101183, 1515101184, 1515101186, 1515101187. Митне оформлення цих партій товарів було проведено митними органами Італійської Республіки 03.04.2015 за MRN 15ITQXJ080006239TO, Carnet TIR SX75562208 та 22.05.2015 згідно з MRN 15ITQXJ080009526TI, Carnet TIR МХ75587414. Вищезазначені товари за декларацією 15SK5362TR0008469, Carnet TIR ХН № 75578819 та MRN 15ITQXJ080009526TI, Carnet TIR МХ75587414 залишили територію Європейського Союзу та в`їхали на територію України.
У подальшому митне оформлення вищезазначених товарів в режимі IM 40 проведено ТОВ "РИНАТ-ТРЕЙД" в зоні діяльності Чернігівської митниці ДФС за митними деклараціями № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 та № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 року.
Фактурна вартість товарів, митне оформлення яких здійснене ТОВ "РИНАТ-ТРЕЙД" за МД № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 та № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 з врахуванням інформації та копій документів отриманих від митних органів Італійської та Словацької Республік складає:
- за МД № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 в розмірі 904 461,04 грн, в т. ч. по товару 1 - 884 088,20 грн, по товару 2 - 3 757,10 грн, по товару 3 - 6 312,38 грн, по товару 4 3652,13 грн по товару 5 - 6 651,23 грн;
- за МД № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 в розмірі 1 372 355,10 грн, в т. ч. по товару 1 - 1 326 087,64 грн, по товару 2 - 9 522,90 грн, по товару 3 - 32 800,47 грн, по товару 4 - 3 944,09 грн.
За результатами опрацювання документів виявлено розбіжності щодо вартості товарів: "витяжки кухонні, нові в асортименті...", "вироби з чорних металів: короб д/витяжки, метал...", "вироби із скла: скло д/витяжки", "обладнання для фільтрування або очищення повітря, нові: фільтр д/витяжки, пластик/вугілля".
Так, за митною декларацією № 102110000/2015/021821 від 14.04.2015 установлено заниження вартості товарів на загальну суму 678 442,28 грн, у т. ч. по товару 1 - 668 539,45 грн, товару 2 - 2 636,79 грн, товару 3 - 5 465,74 грн, товару 4 - 1 800,29 грн (по товару 5 заниження не виникає).
За митною декларацією № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 установлено заниження вартості товарів на загальну суму 1 056 597,09 грн, у т. ч. товару 1 - 1 025 149,18 грн, товару 3 - 31 447,91 грн (по товарах 2, 4 заниження не виникає).
За результатами перевірки правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів за МД 12110000/2015/021821 від 14.04.2015 та № 102110000/2015/022679 від 26.05.2015 з врахуванням матеріалів отриманих від митних органів Словацької та Італійської Республік під час проведення перевірки ТОВ "РИНАТ-ТРЕЙД" визначено митну вартість товарів:
№ 1 МД № 102110000/2015/021821 - 884 088,20 грн;
№ 2 МД № 102110000/2015/021821 - 3 757,10 грн;
№ 3 МД № 102110000/2015/021821 - 6 312,38 грн;
№ 4 МД № 102110000/2015/021821 - 3 652,13 грн;
№ 1 МД № 102110000/2015/022679 - 1 326 087,64 грн;
№ 3 МД № 102110000/2015/022679 - 33 299,22 грн (з урахуванням самостійно визначеної ТОВ "РИНАТ-ТРЕЙД" митної вартості фільтрів вугільних в кількості 8 штук).
Установлені порушення призвели до заниження податкових зобов`язань по сплаті платежів на загальну суму 553 545,63 грн (МД № 102110000/2015/021821 - 217 321,44 грн, МД № 10210000/2015/022679 - 336 224,19 грн), у т. ч.: ввізне мито - 85 362,85 грн (МД № 102110000/2015/021821 - 34 105,38 грн, МД № 10210000/2015/022679 - 51 257,46 грн); додатковий імпортний збір - 86 751,96 грн (МД № 102110000/2015/021821 - 33 922,11 грн, МД № 2110000/2015/022679 - 52 829,85 грн); податок на додану вартість - 381 430,82 грн, (МД № 102110000/2015/021821 - 149 293,94 грн, МД № 102110000/2015/022679 - 232 136,88 грн).
На підставі вказаного акту перевірки Головним управління ДФС у Львівській області прийнято податкові повідомлення-рішення від 14.06.2017:
№ 0009731411 за платежем мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності в сумі 106 703,56 грн (за податковими зобов`язаннями - 85 362,85 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 21 340,71 грн);
№ 0009741411 за платежем додатковий імпортний збір в сумі 108 439,95 грн (за податковими зобов`язаннями - 86 751,96 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 21 687,99 грн);
№ 0009751411 за платежем податок на додану вартість в сумі 476 788,53 грн (за податковими зобов`язаннями - 381 430,82 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - 95 357,71 грн).
Крім того, на момент розгляду даної справи судами попередніх інстанцій було встановлено, що постановою Новозаводського районного суду міста Чернігова від 10.04.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2017 у справі № 751/11498/16-а визнано протиправною та скасовано постанову від 21.12.2016 у справі про порушення митних правил № 0629/10200/16 про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина ОСОБА_1 за ст. 485 МК України та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в сумі 1 700 690,97 грн.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
Товариство з обмеженою відповідальністю "РИНАТ ТРЕЙД" посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права просить постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2020 - скасувати, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20.07.2020 у справі № 380/1862/20 - залишити без змін.
В обґрунтування доводів касаційної скарги позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції під час розгляду справи було порушено норми матеріального права, а саме статті 352, 54 МК України.
Також позивачем зазначено, що суд апеляційної інстанції ухвалив оскаржуване рішення без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 05.03.2019 у справі №820/305/17.
Крім того, Товариство вказує на недотриманні судом апеляційної інстанції норм процесуального права, оскільки вказаним судом не було враховано факти наведені у справі № 751/11498/16-а та прийнято до уваги докази, що не легалізовані в установленому порядку та не перекладені на державну мову.
Верховний Суд ухвалою від 25.01.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав передбачених пунктами 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
Відповідачем до Суду подано відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на безпідставність та необґрунтованість мотивів викладених в ній. Зазначає, що позиція скаржника є безпідставною. Зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства України, з урахуванням всіх фактичних обставин справи, в межах наданих суду повноважень, та вірно застосовано судом як норми процесуального так і матеріального права, надано належну оцінку всім доказам, ґрунтуючись на повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності.. Просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021 - без змін.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить з такого.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, відносини з приводу митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, справляння митних платежів регулюються положеннями Митного кодексу України, Податкового кодексу України та інших законів України з питань оподаткування.
Відповідно до частини першої статті 51 МК України митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.
Згідно з пунктом 4 частини п`ятої статті 54 цього ж Кодексу орган доходів і зборів з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів має право проводити в порядку, визначеному статтями 345 - 354 цього Кодексу, перевірки правильності визначення митної вартості товарів після їх випуску.
Частиною першою статті 345 МК України визначено, що документальна перевірка - це сукупність заходів, за допомогою яких органи доходів і зборів переконуються у правильності заповнення митних декларацій, декларацій митної вартості та в достовірності зазначених у них даних, законності ввезення (пересилання) товарів на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України або за межі території вільної митної зони, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів.
Відповідно до частини першої статті 351 МК Кодексу, предметом документальних невиїзних перевірок є дані про своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати митних платежів при переміщенні товарів через митний кордон України підприємствами, а також при переміщенні товарів через митний кордон України громадянами з поданням митної декларації, передбаченої законодавством України для підприємств.
Пунктом 2 частини другої статті 351 МК України передбачено, що документальна невиїзна перевірка проводиться у разі: надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтвердженої інформації про непідтвердження автентичності поданих органові доходів і зборів документів щодо товарів, митне оформлення яких завершено, недостовірність відомостей, що в них містяться, а також запитів стосовно надання інформації про зовнішньоекономічні операції, які здійснювалися за участю суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності - резидентів України.