ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 821/62/18
адміністративне провадження № К/9901/60454/18
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув в попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міллхаус Марін" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13.03.2018 (судді - Бездрабко О.І.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.08.2018 (головуючий суддя - Стас Л.В., судді: Градовський Ю.М., Турецька І.О.) у справі №821/62/18.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Міллхаус Марін" (далі - ТОВ "Міллхаус Марін") звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі від 12.12.2017 № 0000201409 та № 0000211409.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в порушення вимог статті 351 Митного кодексу України в матеріалах перевірки відсутні та не надані позивачу документи, що підтверджують фактичні підстави для проведення документальної невиїзної перевірки, докази письмового повідомлення про дату початку та місце проведення перевірки. Несвоєчасне та неналежне повідомлення позивача про призначення та проведення документальної невиїзної перевірки зумовило порушення його охоронюваних прав та законних інтересів. Документальна невиїзна перевірка проведена відповідачем за відсутності підстав для її проведення, а висновки акту перевірки не відповідають фактичним обставинам справи.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 13.03.2018, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.08.2018, позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 13.03.2018, постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.08.2018 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
У доводах касаційної скарги ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі цитує норми Митного кодексу України та Податкового кодексу України, які регулюють спірні правовідносини, відображає обставини, які встановлені під час проведення перевірки, та зазначає про обґрунтованість прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, посадовою особою відповідача відповідно до пункту частини другої статті 351 Митного кодексу України та згідно з наказом ГУ ДФС у Херсонській області від 09.11.2017 № 1034 проведено документальну невиїзну перевірку дотримання митного режиму тимчасового ввезення, обґрунтування та законності надання (отримання) пільг при ввезенні товарів на митну територію України ТОВ "Міллхаус Марін" по митній декларації від 20.08.2016 № 508040001/2016/003554.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 20.11.2017 № 0011/7/21-22-14-09-16/40226096, у висновках якого відображено порушення ТОВ "Міллхаус Марін" статті 85, статті 103, частини шостої статті 104, частини другої статті 105, статті 106, частини другої статті 108, частин першої статті 112 Митного кодексу України, пунктів 206.7, 206.16 статті 206 Податкового кодексу України, що спричинило заниження суми податкового зобов`язання на загальну суму 1187193,53 грн., в т.ч.: із ввізного мита - 228306,45 грн., ПДВ з ввезених на митну територію України товарів - 958887,08 грн.
Дані висновки ґрунтуються на тому, що згідно митної декларації від 20.08.2016 № 508040001/2016/003554 ТОВ "Міллхаус Марін" ввезено на митну територію України транспортний засіб - т/х "FORVARD", який оформлено в режимі "тимчасове ввезення", з метою комерційного використання для внутрішніх перевезень товарів між портами України.
Відповідно до заяв позивача строк тимчасового ввезення товару продовжувався неодноразово та за останньою заявою від 27.03.2017 № 2 строк тимчасового ввезення митним органом встановлено до 30.04.2017. Однак станом на 30.07.2017 позивачем т/х за межі митної території вивезений не був, не здійснено заходів щодо продовження митного режиму тимчасового ввезення.
На підставі акту перевірки ГУ ДФС у Херсонській області прийнято податкові повідомлення-рішення від 12.12.2017 № 0000201409, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за митом на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами підприємницької діяльності на 285383,06 грн., з ним за податковим зобов`язаннями на 228306,45 грн., за штрафними санкціями 57076,61 грн., № 0000211409, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за ПДВ з ввезених на територію України товарів на 1198608,85 грн., з них за податковими зобов`язаннями на 958887,08 грн., за штрафними санкціями на 239721,77 грн.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що у контролюючого органу не було підстав для призначення документальної невиїзної перевірки ТОВ "Міллхаус Марін", а проведення контролюючим органом документальної невиїзної перевірки за відсутності підстав для її проведення, без повідомлення платника податку про її початок та терміни проведення є порушенням вимог статті 351 Митного кодексу України та призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.
Частиною 1 статті 345 Митного кодексу України визначено, що документальна перевірка - це сукупність заходів, за допомогою яких органи доходів і зборів переконуються у правильності заповнення митних декларацій, декларацій митної вартості та в достовірності зазначених у них даних, законності ввезення (пересилання) товарів на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України або за межі території вільної митної зони, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів.
Згідно з частиною третьою статті 345 Митного кодексу України органи доходів і зборів мають право здійснювати митний контроль шляхом проведення документальних виїзних (планових або позапланових) та документальних невиїзних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи щодо: 1) правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів; 2) обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування; 3) правильності класифікації згідно з УКТ ЗЕД товарів, щодо яких проведено митне оформлення; 4) відповідності фактичного використання переміщених через митний кордон України товарів заявленій меті такого переміщення та/або відповідності фінансових і бухгалтерських документів, звітів, договорів (контрактів), калькуляцій, інших документів підприємства, що перевіряється, інформації, зазначеній у митній декларації, декларації митної вартості, за якими проведено митне оформлення товарів у відповідному митному режимі; 5) законності переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі ввезення товарів на територію вільної митної зони або їх вивезення з цієї території.
Відповідно до частини першої статті 351 Митного кодексу України предметом документальних невиїзних перевірок є дані про своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати митних платежів при переміщенні товарів через митний кордон підприємствами, а також при переміщенні товарів через митний кордон України громадянами з поданням митної декларації, передбаченої законодавством України для підприємств.