ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 816/764/18
адміністративне провадження № К/9901/18477/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.
розглянув у попередньому судовому засідання як суд касаційної інстанції адміністративну справу №816/764/18
за позовом ОСОБА_1 до Ради суддів України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - судді Октябрського районного суду м. Полтави Гольник Лариси Владленівни, Вищої ради правосуддя - про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2018 року, прийняте у складі: головуючого судді Супруна Є.Б., і постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2019 року, ухвалену у складі: головуючого судді Кононенко З.О., суддів Калиновського В.А., Мельнікової Л.В.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Ради суддів України (далі - РСУ, відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - судді Октябрського районного суду м. Полтави Гольник Лариси Владленівни (далі - Гольник Л.В., третя особа-1), Вищої ради правосуддя (далі - ВРП, третя особа-2) з вимогами визнати протиправним і скасувати рішення РСУ від 07.09.2017 №44.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне рішення не відповідає критеріям об`єктивності, неупередженості та справедливості; не містить будь-якого мотивування та посилань на фактичні дані чи докази щодо конкретних порушень позивачем єдиного статусу судді. Позивач доводить, що оспорюване рішення прийняте з перевищенням повноважень, є прямим тиском на нього. На думку позивача, оспорюваним рішенням порушуються його права, адже на його підставі стосовно нього Національним агентством з питань запобігання корупції внесено припис від 06.09.2017 №705 про порушення вимог законодавства щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, інших порушень закону, а ВРП 13.12.2017 відкрито дисциплінарну справу.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
Рішенням зборів суддів Октябрського районного суду м. Полтави від 31.05.2017 ОСОБА_1 обрано головою Октябрського районного суду м. Полтави.
10-11 травня 2017 року робочою групою РСУ було проведено комплексне вивчення стану організації діяльності Октябрського районного суду м. Полтави та роботи апарату суду за період 2014-2017 років.
Комплексне вивчення було проведено на підставі статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII та на виконання рішення РСУ від 10.02.2017 №14 і розпорядження голови РСУ від 05.05.2017 №6.
За наслідками заслуховування та обговорення доповіді члена РСУ ОСОБА_3 щодо результатів перевірки організації діяльності Октябрського районного суду м. Полтави РСУ прийняла рішення №44, яким вирішила:
1. Звернути увагу зборів суддів судів України на неприпустимість обрання на посади голів судів осіб з низькими моральними, діловими та професійними якостями;
2. Визнати неприпустимою поведінку, рішення, дії голів судів, які порушують законодавство про єдиний статус суддів;
3. Звернути увагу суддів судів України на те, що створення конфліктної ситуації в суді між суддями, незнаходження порозуміння, а також ухилення від врегулювання такої конфліктної ситуації, перешкоджає нормальній діяльності суду і суддів, є порушенням правил суддівської етики, порочить звання судді та підриває авторитет судової влади;
4. Рекомендувати зборам суддів Октябрського районного суду м. Полтави розглянути питання про доцільність подальшого перебування на посаді голови названого суду ОСОБА_1 ;
5. Доручити голові РСУ звернутися до ВРП зі скаргою, зразок якої затверджено рішенням ВРП від 14.02.2017 №269/0/15-17 та розміщено на офіційному веб-порталі за посиланням http:vru.gov.ua, про притягнення до дисциплінарної відповідальності голови Октябрського районного суду м. Полтави ОСОБА_1 з підстав, передбачених пунктом 3 частини першої статті 106 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", - за допущення ним поведінки, що підриває авторитет правосуддя, зокрема в питаннях дотримання норм суддівської етики та стандартів поведінки, які забезпечують суспільну довіру до суду, прояв неповаги до інших суддів (порушення положень статті 13 Кодексу суддівської етики);
6. Звернутися до ВРП щодо необхідності прискорення розгляду звернень судді Октябрського районного суду м. Полтави Гольник Л.В.;
7. Рекомендувати керівництву Октябрського районного суду м. Полтави вжити такі заходи:
а) розробити зміни до засад використання автоматизованої системи документообігу суду у відповідності до вимог процесуальних кодексів і Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням РСУ від 26.11.2010 №30 (зі змінами);
б) обговорити, затвердити зборами суддів та оприлюднити на офіційному веб-сайті Октябрського районного суду м. Полтави зміни до засад використання автоматизованої системи документообігу суду;
в) оприлюднювати на веб-сайті Октябрського районного суду м. Полтави звіти про результати розгляду запитів на отримання публічної інформації та систему обліку публічної інформації у порядку, визначеному Законом України від 13.01.2011 №2939-VI "Про доступ до публічної інформації";
г) спрямовувати діяльність Октябрського районного суду м. Полтави на вдосконалення організації роботи суду, забезпечення конституційних засад судочинства, належного рівня здійснення правосуддя та підвищення авторитету судової влади.
Не погоджуючись з рішенням РСУ від 07.09.2017 №44, позивач звернувся до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26.12.2018, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2019, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що РСУ уповноважена здійснювати контроль за організаційною діяльності судів, а тому вважали, що оскаржуване рішення відповідачем прийнято в межах його повноважень.
Щодо суті рішення, то суди попередніх інстанцій вважали, що пункти 1, 2, 3 є неперсоніфікованими і загальними рекомендаціями для невизначеного кола судів і суддів, а тому вони не порушують суб`єктивних прав позивача. Пункт 4 хоча і стосується позивача, але носить суто рекомендаційний характер, а тому також не створює для позивача негативних юридичних наслідків.
Щодо пункту 5 оскаржуваного рішення, то суди попередніх інстанцій зазначили, що правом на звернення зі скаргою на дисциплінарний проступок судді має будь-яка особа, якій відомо про такі факти, а тому, встановивши за наслідками перевірки порушення в організації роботи Октябрського районного суду м. Полтави, РСУ могла прийняти рішення звернутися до ВРП з дисциплінарною скаргою стосовно судді.
Щодо пункту 6 оскаржуваного рішення, то суди попередніх інстанцій вважали, що він стосується інтересів судді Гольник Л.В., а не позивача.
Водночас пункт 7 рішення за своєю суттю також є рекомендацією, яка звернута до керівництва Октябрського районного суду м. Полтави, і не зачіпає інтересів позивача.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про те, що РСУ в межах повноважень контролю за організацією діяльності судів може здійснювати "комплексне вивчення стану організації діяльності суду".
Позивач також указує на необґрунтованість оскаржуваного рішення і помилковість висновків судів попередніх інстанцій про те, що оскаржуване рішення має рекомендаційний характер і не порушує його індивідуальних прав.
Відповідач і треті особи правом подати відзив на касаційну скаргу не скористалися.
Касаційна скарга надійшла до Верховного Суду 02.07.2019 та передана на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Радишевської О.Р. суддів Кашпур О.В., Уханенка С.А.
Ухвалою Суду від 15.07.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.
Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15.01.2020 №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15.01.2020 № 460-IX.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні визначає Закон України "Про судоустрій і статус суддів" 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII).
Згідно з положеннями статті 126 Закону №1402-VIII для захисту професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів в Україні діє суддівське самоврядування - самостійне колективне вирішення зазначених питань суддями.
До питань внутрішньої діяльності судів належать питання організаційного забезпечення судів та діяльності суддів, соціальний захист суддів та їхніх сімей, а також інші питання, що безпосередньо не пов`язані зі здійсненням правосуддя.
До завдань суддівського самоврядування належить вирішення питань щодо: 1) забезпечення організаційної єдності функціонування органів судової влади; 2) зміцнення незалежності судів, суддів, захист професійних інтересів суддів, у тому числі захист від втручання в їхню діяльність; 3) участі у визначенні потреб кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів та контроль за додержанням установлених нормативів такого забезпечення; 4) обрання суддів на адміністративні посади в судах у порядку, встановленому цим Законом; 5) призначення суддів Конституційного Суду України; 6) обрання суддів до складу ВРП та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини першої статті 133 Закону №1402-VIII у період між з`їздами суддів України вищим органом суддівського самоврядування є Рада суддів України.
Частиною восьмою статті 133 Закону №1402-VIII визначено, що Рада суддів України:
- здійснює контроль за організацією діяльності судів, заслуховує з цих питань Голову Державної судової адміністрації України, його заступників, керівників структурних підрозділів і територіальних управлінь Державної судової адміністрації України;
- здійснює контроль за додержанням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів, Голови чи членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Державної судової адміністрації України чи його заступників; приймає рішення про врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів у діяльності зазначених осіб (у разі якщо такий конфлікт не може бути врегульований у порядку, визначеному процесуальним законом).
Абзацом другим частини дев`ятої статті 133 Закону №1402-VIII передбачено, що рішення Ради суддів України, прийняті в межах визначених цим Законом повноважень, є обов`язковими для всіх органів суддівського самоврядування, крім з`їзду суддів України. Рішення РСУ може бути скасовано з`їздом суддів України або в судовому порядку.
VI. Позиція Верховного Суду
Спір виник у зв`язку з прийняттям РСУ рішення за наслідками комплексного вивчення стану організації діяльності Октябрського районного суду м. Полтави та роботи апарату суду за період 2014-2017 років, під час якого виявлено ряд порушень.
У касаційній скарзі позивач доводить відсутність в РСУ повноважень на проведення перевірок організації діяльності судів і необґрунтованість виявлених порушень.
Суд зазначає, що питання внутрішньої діяльності судів України належать до сфери суддівського самоврядування.
До питань внутрішньої діяльності судів належать організаційне забезпечення судів та діяльності суддів, соціальний захист суддів та їхніх сімей, а також інші питання, що безпосередньо не пов`язані зі здійсненням правосуддя.