1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 560/35/21

адміністративне провадження № К/9901/30087/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Шарапи В. М.,

суддів: Кравчука В. М., Стародуба О. П.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.05.2021 (у складі судді Тарновецького І.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2021 (у складі колегії суддів: Франовської К.С. (суддя-доповідач), Матохнюка Д.Б., Боровицького О.А.) у справі №560/35/21 за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Волочиська міська рада, Фермерське господарство "Гарант Агро 5", про визнання протиправними та скасування наказ,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

У січні 2021 року ОСОБА_1 та інші позивачі звернулися до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастр у Хмельницькій області), у якій просили визнати протиправними та скасувати накази від 16.11.2020 року "Про відмову у наданні у власність земельної ділянки", якими позивачам відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення кожному позивачу земельної ділянки площею 2,000 га, яка розташована за межами населених пунктів Поповецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області з визначеними кадастровими номерами, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

На обґрунтування позову зазначили, що у травні 2020 року звернулися до відповідача із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2,000 га, за рахунок земель державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Поповецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Зазначені земельні ділянки згідно із інформацією наданою Відділом у Волочиському районі належать до земель сільськогосподарського призначення державної власності, не підлягають продажу на земельних торгах і не передбачені під консервацію малопродуктивних та деградованих земель та перебувають в користуванні третіх осіб на підставі Державного акту про право постійного користування землею від 16 жовтня 2000 року серії ХМ. Державний акт виданий на ім`я ОСОБА_21, який мешкає у селі Попівці. Землю надано для ведення селянського (фермерського господарства). При цьому, до заяв була долучена довідка від 30 квітня 2020 року №492/22.3.4-36 Волочиського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану, в якій зазначено, що ОСОБА_21 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . За результатами розгляду заяв, поданих позивачами, ГУ Держгеокадастр у Хмельницькій області надано дозволи на розробку проектів землеустрою. Розробивши технічну документацію на земельні ділянки, позивачі у серпні 2020 року подали її на затвердження до ГУ Держгеокадастр у Хмельницькій області. 16 листопада 2020 року ГУ Держгеокадастр у Хмельницькій області позивачам відмовлено у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 2,000 га, які розташовані за межами населених пунктів Половецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області, оскільки запитувані земельні ділянки перебувають у користуванні ФГ "Гарант Агро 5".

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.02.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.05.2021 залучено до участі у справі як третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Волочиську міську раду та Фермерське господарство "Гарант Агро 5" (далі - ФГ "Гарант Агро 5").

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.05.2021, залишеною без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2021, задоволено клопотання представника ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області про закриття провадження в адміністративній справі №560/35/21 та закрито провадження у цій справі. Одночасно позивачам роз`яснено, що розгляд цього спору має здійснюватися в порядку цивільного судочинства.

Закриваючи провадження у цій справі, суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що не зважаючи на те, що предметом позову у цій справі є накази відповідача від 16.11.2020 "Про відмову у наданні у власність земельної ділянки", якими позивачам відмовлено у затвердженні проектів землеустрою та наданні земельних ділянок у власність, суть цього спору фактично стосується правомірності права користування ФГ "Гарант Агро 5" земельною ділянкою, до складу якої входять ділянки, відносно яких позивачі просять затвердити проекти землеустрою з метою безоплатної передачі їх у власність із земель державної власності для ведення особистого селянського господарства. У підсумку суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що спір у цій справі безпосередньо не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивачів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку саме органу державної влади і не підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства та повинен розглядатися в поряду цивільного судочинства. Окрім того, суди попередніх інстанцій під час постановлення рішень у справі врахували та керувалися правовими висновками Великої Палати Верховного Суду викладені зокрема у постановах: від 23.06.2020 у справі № 922/989/18, від 20.03.2019 у справі №615/2197/15-ц, 13.03.2018 у справі №348/991/16-ц, від 01.04.2020 у справі №320/5724/17, від 23.06.2020 у справі №179/1043/16-ц.

Не погодившись із такими судовими рішеннями, ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.05.2021 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2021 у справі № 560/35/21 та передати справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Судами попередніх інстанцій встановлені такі обставини справи, що мають значення для вирішення справи:

Державним актом на право користування землею ХМ №83 від 16.10.2000 ОСОБА_21 надана у користування для ведення фермерського господарства земельна ділянка площею 40,26 га, яка розташована за межами населеного пункту села Попівці Волочиського району Хмельницької області, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №83 від 16.10.2000.

13.10.2005 року Волочиською РДА зареєстровано юридичну особу - ФГ "Гарант Агро 5", код ЄДРПОУ - 33758044, засновником господарства зазначено ОСОБА_21 .

На підставі заяви ОСОБА_22 від 22.08.2019, відповідачем надано дозвіл на відновлення меж земельної ділянки орієнтовною площею 40,2600 га, що перебуває у постійному користуванні громадянина ОСОБА_21 на підставі Державного акта, що підтверджується наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-6999-СГ від 20.09.2019.

20.01.2020 кадастровим реєстратором Відділу у Волочиському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820986200:05:030:0118, площею 40,26 га з цільовим призначенням 01.02 - для ведення фермерського господарства та внесено вказані відомості до Державного земельного кадастру.

Право постійного користування землею ФГ "Гарант Агро 5", посвідчено Державним актом серії ХМ №83 від 16.10.2000 та не припинялося.

Наказами ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області позивачам надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок орієнтовною площею 2, 000 га, за рахунок земель державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Поповецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

На замовлення позивачів землевпорядною організацією виготовлено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність шляхом безоплатної передачі ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності, які розташовані за межами населених пунктів Поповецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області.

Розробивши технічну документацію на земельні ділянки, позивачі у серпні 2020 року подали її на затвердження до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Оскаржуваними наказами від 16 листопада 2020 року "Про відмову у наданні у власність земельної ділянки" Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило позивачам у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,000 га, які розташовані за межами населених пунктів Поповецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області, із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, оскільки запитувані земельні ділянки перебувають у користуванні ФГ "Гарант Агро 5".

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до допущення судами попередніх інстанцій порушень норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. Зокрема, скаржник вказує на помилковість висновків судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для закриття провадження у справі, оскільки до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів, прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій. Звертає увагу на відсутність у відповідача підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України.

Відповідачем, до закінчення встановленого судом строку відзиву на касаційну скаргу подано не було, що відповідно до приписів статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає її розгляду по суті.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

Приписами частин 1, 2 статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, Суд виходить із такого.

Згідно із частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.


................
Перейти до повного тексту