1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2022 року

м. Київ

cправа № 921/574/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н. Г. - головуючого, Жукова С. В., Огородніка К. М.,

розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області

на постанову Західного апеляційного господарського суду від 05.05.2022

та ухвалу Господарського суду Тернопільської області від 07.12.2021

у справі № 921/574/20

за заявою Дочірнього підприємства "Тернопільський облавтодор" Відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України"

про банкрутство,-

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 25.09.2020 відкрито провадження у справі № 921/574/20 про банкрутство ДП "Тернопільський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 07.12.2021 у справі №921/574/20 відмовлено в задоволенні заяви Головного управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу ДПС України, про заміну кредитора на правонаступника. Постановлено, що повноважною особою у справі №921/574/20 про банкрутство є юридична особа - Державна податкова служба України (місцезнаходження - м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) в особі Головного управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ ВП 44143637).

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 05.05.2022 ухвалу Тернопільської області від 07.12.2021 у справі № 921/574/20 залишено без змін.

У касаційній скарзі Головне управління ДПС у Тернопільській області просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 05.05.2022 ухвалу Тернопільської області від 07.12.2021 у справі № 921/574/20 та прийняти нове рішення, яким задовольнити заяву Головного управління ДПС у Тернопільській області про заміну сторони правонаступником.

В обґрунтування вимог касаційної скарги зазначено, що судом апеляційної інстанції у спірних правовідносинах безпідставно не застосовано наказ Державної податкової служби України від 24.12.2020 N 755 та не враховано правових висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 11.06.2021 у справі № 904/737/18 (904/3893/20) та від 18.05.2021 у справі № 922/2071/20, а також в ухвалах Верховного Суду від 01.09.2021 у справі № 922/1775/19 та від 14.06.2021 у справі №910/11820/20 щодо початку здійснення повноважень новостворених відокремлених підрозділів Державної податкової служби України з 01.01.2021.

У відзиві Акціонерне товариство "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" просить касаційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Акціонерне товариство "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" повністю погоджується із висновками судів попередніх інстанцій щодо неможливості участі у справі відокремленого підрозділу ДПС України як самостійного суб`єкта у зв`язку із відсутністю у нього статусу юридичної особи.

Перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та доводи відзиву на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 25.09.2020 відкрито провадження у справі № 921/574/20 про банкрутство ДП "Тернопільський облавтодор" ВАТ Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України".

В жовтні 2020 року Головне управління ДПС у Тернопільській області звернулось до Господарського суду Тернопільської області із заявою про визнання кредиторських (грошових) вимог до боржника.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 20.05.2021 у справі №921/574/20 частково визнано вимоги Головного управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України до ДП "Тернопільський облавтодор" на суму 23 076 724,36 грн основного боргу з податків та зборів; 6 091 528,50 грн основного боргу з єдиного соціального внеску; 6 320 723, 88 грн штрафних санкцій та 763 278, 31 грн пені.

Крім того, ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 20.05.2021 задоволено заяву Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про заміну сторони - кредитора у справі про банкрутство. Замінено кредитора Головне управління ДПС у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 43142763) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Тернопільській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП 44143637).

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 25.06.2021 замінено кредитора Головне управління ДПС у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 43142763), а також, заміненого попередньо ухвалою суду від 20.05.2021 кредитора Головне управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 44143637) на кредитора - юридичну особу ДПС України (код ЄДРПОУ - 43005393) в особі Головного управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 44143637).

Вказана ухвала мотивована тим, що заміна кредитора, яка здійснена ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 20.05.2021 підлягала, на думку суду коригуванню, оскільки судом виявлено, що Головне управління ДПС у Тернопільській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП 44143637) не є самостійною юридичною особою, а тому, за висновком суду першої інстанції, не може самостійно брати участь у справі як відокремлений підрозділ.

В серпні 2021 року Головне управління ДПС у Тернопільській області як відокремлений підрозділ ДПС України звернулось до суду із заявою про заміну сторони кредитора у справі про банкрутство, в якій просило замінити ДПС України в особі Головного управління ДПС у Тернопільській області як відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 44143637) на його правонаступника Головне управління ДПС у Тернопільській області як відокремлений підрозділ ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 44143637).

Відмовляючи у задоволенні цієї заяви, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Головне управління ДПС у Тернопільській області утворене на правах відокремленого підрозділу ДПС України, не є самостійною юридичною особою, входить до складу ДПС України, а тому не може брати самостійно участь у справі як окремий самостійний суб`єкт господарювання.

Частиною 2 ст. 4 ГПК України визначено, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

За змістом ч. 1 ст. 45 ГПК України сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у ст. 4 цього Кодексу.

Статтею 52 ГПК України (процесуальне правонаступництво) визначено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Відповідно до ст. 1 КУзПБ кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, а також адміністратор за випуском облігацій, який відповідно до Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" діє в інтересах власників облігацій, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника.

Згідно з ст. 43 КУзПБ у разі вибуття чи заміни кредитора у справі про банкрутство господарський суд за заявою правонаступника або іншого учасника (учасників) справи здійснює заміну такої сторони її правонаступником на будь-якій стадії провадження у справі. Усі дії, вчинені у справі про банкрутство до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Публічним правонаступництвом є повне або часткове передання владних функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого внаслідок припинення первісного суб`єкта або повного чи часткового припинення його владних функцій. Публічне правонаступництво передбачає також перехід у встановлених законодавством випадках прав і обов`язків одного суб`єкта владних повноважень іншому.

Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду в постанові від 11.10.2019 у справі № 812/1408/16 зазначив, що правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

Законом України "Про центральні органи виконавчої влади" передбачено, що територіальні органи центрального органу виконавчої влади можуть утворюватись як юридичні особи та без статусу юридичної особи.

Так, згідно з положеннями ч. 2 ст. 21-1 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України.


................
Перейти до повного тексту