1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.000354

адміністративне провадження № К/9901/20267/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Стеценка С.Г.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2019 (головуючий суддя Костонецький Н.Б.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019 (головуючий суддя Кухтей Р.В., судді Нос С.П., Хобор Р.Б.)

у справі №1.380.2019.000354

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:

1. У січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом, в якому просив:

1.1. визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівської області (далі - ГУ ПФУ у Львівської області, відповідач) щодо проведення йому у травні 2018 року перерахунку загального розміру пенсійних виплат шляхом проведення розрахунків основного розміру пенсії на підставі постанов Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб" рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704) та №103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103), виходячи з розміру 70%, а не 83% суми його грошового забезпечення станом на 01.03.2018, а також зменшення з 01.01.2018 загальної суми пенсійних виплат на розмір підвищення до пенсії, встановленого постановою Кабінету Міністрів України №355 від 23.04.2012 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Постанова №355);

1.2. зобов`язати відповідача здійснити перерахунок загального розміру пенсійних виплат шляхом здійснення перерахунку з 01.01.2018 основного розміру пенсії на підставі вказаних вище постанов, здійснити при цьому виплату йому перерахованого загального розміру пенсійних виплат з врахуванням раніше проведених виплат та з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019, позов задоволено повністю:

2.1.визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівської області щодо проведення у травні місяці 2018 року ОСОБА_1 перерахунку загального розміру пенсійних виплат шляхом проведення розрахунків основного розміру пенсії на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб" рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" та від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" виходячи із розміру 70, а не 83 відсотків суми грошового забезпечення позивача станом на 01.03.2018, а також зменшення із 01.01.2018 загальної суми пенсійних виплат на розмір підвищення до пенсії, встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";

2.2. зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок загального розміру пенсійних виплат шляхом здійснення перерахунку із 01.01.2018 основного розміру пенсії на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" та від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", виходячи із розміру 83 відсотків суми грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2018 та включення з 01.01.2018 в загальний розмір пенсійних виплат розміру підвищення до пенсії, передбаченого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", здійснити при цьому виплату позивачу перерахованого загального розміру пенсійних виплат із врахуванням раніше проведених виплат та з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

3. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:

3.1. ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Згідно протоколу, який міститься у пенсійній справі №1310006297 від 24.12.2010, пенсія позивачу з 24.12.2010 призначена у розмірі 83% грошового забезпечення.

3.2. 31.03.2018 Адміністрацією Державної прикордонної служби України видано довідку № 11/4902 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, що враховується для перерахунку пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103, розмір грошового забезпечення за нормами, чинними на 01.03.2018, за посадою "комендант комендатури забезпечення ЗРУ ДПСУ" становить 9405,00 грн (з урахуванням посадового окладу у розмірі 4930,00 грн, окладу за військовим званням (майор) у розмірі 1340,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) у розмірі 3135,00 грн).

3.3. 01.05.2018 ОСОБА_1 здійснено перерахунок пенсії за період з 01.01.2018 згідно з довідкою Адміністрації Державної прикордонної служби України від 31.03.2018 № 11/4902, відповідно до постанови КМ України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" із зазначенням 70% основного грошового забезпечення.

3.4. ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області з запитом щодо надання інформації щодо перерахунку його пенсії.

3.5. Листом від 11.12.2018 № 25734/02.02-06 Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повідомило ОСОБА_1, що Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області проведено перерахунок пенсії з 01.01.2018 відповідно до постанови КМ України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та на підставі довідки адміністрації Державної прикордонної служби України від 31.03.2018 № 11/4902.

3.6. Також, листом від 11.12.2018 № 25732/02.02-06 ОСОБА_1 скеровано копії всіх документів що знаходяться в матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1, зокрема довідку від 31.03.2018 № 11/4902 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та розпорядження про перерахунок пенсії.

3.7. Не погоджуючись із таким перерахунком пенсії та застосуванням обмеження максимальним розміром 70% грошового забезпечення, позивач звернувся до суду з даним позовом з метою захисту свого порушеного права.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що при перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям повинні застосовуватися саме норми, що визначають розмір пенсії у відсотках, які діяли на момент призначення пенсії, а внесені зміни Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" до Закону №2262-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії у разі реалізації такого права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Зазначено, що при перерахунку пенсії відсотковий розмір грошового забезпечення, з якої призначається пенсія, визначається з урахуванням вислуги років, при цьому, застосуванню підлягає норма закону у редакції, яка була чинною на час призначення пенсії.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:

5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.02.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019 і ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

5.1. Відповідач зазначає про те, що ним виконано вимоги чинного законодавства щодо перерахунку пенсії позивачу. На його переконання правомірним є перерахунок позивачу пенсії, виходячи з 70% розміру грошового забезпечення позивача, оскільки на момент виникнення права на перерахунок пенсії 01.01.2018 встановлений максимальний розмір пенсії.

6. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу, у якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити судові рішення без змін. Звертає увагу на той факт, що при перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовцям має застосовуватись норма, що визначає максимальний розмір пенсії відповідних сум грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 08.02.2020, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.


................
Перейти до повного тексту