1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2022 року

м. Київ

справа №826/16498/17

адміністративне провадження № К/9901/7070/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів - Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку спрощеного провадження касаційну скаргу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 листопада 2018 року (суддя Маруліна Л.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2019 року (колегія суддів: Мельничук В.П., Бужак Н.П., Костюк Л.О.) у справі № 826/16498/17 за позовом Приватного акціонерного товариства "Телеканал "Інтер" до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Телеканал "Інтер" звернулось до суду із позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Нацрада), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 09.11.2017 №2131 "Про результати позапланової перевірки Приватного акціонерного товариства "Телеканар "Інтер", м. Київ (НР №00291-м від 01.07.2015, ефірне мовлення, логотип: "ІНТЕР").

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.11.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.02.2019, позов задоволено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що за результатами проведення перевірки відповідачем встановлено порушення позивачем вимог абзацу 8 частини 2 статті 6, частини 5 статті 28, частини 2 статті 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", оскільки випуски передачі "Стосується кожного", що транслювались в ефірі ПрАТ "Телеканал "Інтер", (теми якої "Мама-ребенок" (09.10.2017) та "Мама-ребенок. Признание" (13.10.2017), містили, інформацію, яка може завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків, під час перегляду зазначеної передачі. Посилається на висновок Незалежної медійної ради від 23.10.2017 № 19, звернення Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини, склад Нацради та суспільний резонанс, який викликаний передачею "Стосується кожного". Вказує, що надання оцінки, чи містить передача сцени або інформацію які можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків під час її перегляду відноситься до повноважень відповідача. Вказує, що дійсно висновок Незалежної медійної ради від 23.10.2017 № 19 не є висновком експерта в розумінні ст. 101 КАС України, однак не позбавляє можливості його використовувати при розгляді справи Нацрадою. Також звертає увагу на порушення відповідачем часового діапазону трансляції спірної передачі.

Ухвалою Верховного Суду від 20.03.2019 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу позивач проти задоволення касаційної скарги заперечував, просить відмовити в її задоволенні.

Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що за результатами проведення Нацрадою моніторингу мовлення ПрАТ "Телеканал "Інтер" 09.10.2017 о 18:05 год. та 13.10.2017 о 18:05 год. зафіксовано трансляцію передачі "Стосується кожного".

Уповноваженою Верховної Ради України з прав людини В.В. Лутковською направлено до Нацради звернення № 1-2317/17-81 від 17.10.2017 з проханням звернути увагу на сюжети програми "Стосується кожного" від 09.10.2017 та 13.10.2017, в яких, на її думку, порушено статті 16, 17 Конвенції ООН про права дитини.

Також листом від 18.10.2017 № 171017-1 до Нацради звернулася Громадська організація "Детектор медіа" із заявою про порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії, в якій зазначено, що позивачем у випусках передачі "Стосується кожного" (від 09.10.2017 та 13.10.2017) вбачаються порушення ПрАТ "Телеканал "Інтер" вимог ст. 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

На виконання наказу голови Нацради від 20.10.2017 № 5а-375 та на підставі вказаних звернень уповноваженими особами Нацради здійснено позапланову перевірку ПрАТ "Телеканал "Інтер", за результатами якої складено акт від 30.10.2017 № 60 ПП/Кв/АС/17 позапланової перевірки дотримання телерадіоорганізацією законодавства України.

Перевіркою встановлено порушення ПрАТ "Телеканал "Інтер" вимог абзацу 8 частини 2 статті 6, частини 5 статті 28, частини 2 статті 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", оскільки випуски передачі "Стосується кожного", що транслювались в ефірі ПрАТ "Телеканал "Інтер", (теми якої "Мама-ребенок" (09.10.2017) та "Мама-ребенок. Признание" (13.10.2017 року), містили, на думку відповідача, сцени, які можуть завдати шкоди фізичному, психічному чи моральному розвитку дітей та підлітків під час перегляду зазначеної передачі, про що складено акт від 30.10.2017 року № 60 ПП/Кв/АС/17.

Рішенням Нацради від 09.11.2017 № 2131 "Про результати позапланової перевірки ПрАТ "Телеканал "Інтер", м. Київ (НР № 00291-м від 01.07.2015 року, ефірне мовлення, логотип: "ІНТЕР")" останнього визнано винним в допущенні порушення ПрАТ "Телеканал "Інтер" вимог абзацу 8 частини 2 статті 6, частини 5 статті 28, частини 2 статті 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" та оголошено попередження.

Вважаючи рішення Нацради від 09.11.2017 № 2131 протиправним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що Нацрадою прийнято оскаржуване рішення не на підставі фактичних тверджень, а на підставі оціночних суджень членів комісії Нацради, осіб запрошених на засідання, які не є спеціалістами або експертами, а відтак не можуть надати професійної оцінки відповідності програми "Стосується кожного", яка транслювалася в ефірі ПрАТ "Телеканал "Інтер" 09.10.2017 та 13.10.2017 на наявність ознак порушення вимог абзацу 8 частини другої статті 6, частини п`ятої статті 28, частини другої статті 62 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає таке.

Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Тож суди мали перевірити, чи прийняте рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення № 2131 від 09.11.2017, зокрема, в межах повноважень, на законних підставах та з дотриманням встановленої процедури на засадах розумності, добросовісності та пропорційності.

Так, повноваження Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення у спірних правовідносинах визначені, зокрема, законами України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", "Про телебачення та радіомовлення", Інструкцією № 115.

Закон України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" визначає правові засади діяльності Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення як конституційного, постійно діючого, колегіального, наглядового та регулюючого державного органу в галузі телерадіомовлення.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами.

Статтею 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" визначено наглядові повноваження Національної ради, серед яких, зокрема, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення; нагляд за дотриманням ліцензіатами вимог законодавства України щодо реклами та спонсорства у сфері телерадіомовлення; нагляд за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов та умов ліцензій; нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі; застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону; офіційний моніторинг телерадіопрограм.

Закон України "Про телебачення і радіомовлення" відповідно до Конституції України та Закону України "Про інформацію" регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

Згідно ч. 1 ст. 70 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" від 21.12.1993 № 3759-XII Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення.

Відповідно до ч. 1, 2, 5, 6 ст. 72 Закону № 3759-XII санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради.

Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону та/або умов ліцензії.

Національна рада приймає рішення про застосування санкцій на підставі наданих документальних свідчень, актів перевірки чи подання визначених цим Законом органів державної влади.

Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 73 Закону № 3759-XII питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії розглядаються на засіданні Національної ради в порядку, визначеному цим Законом та Законом України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".

Національна рада починає розгляд питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії на підставі актів перевірки.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 74 Закону 3759-XII за результатами розгляду питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії Національна рада приймає рішення про: а) визнання порушення і застосування передбачених цим Законом санкцій.

Відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюється на підставі документальних свідчень, актів перевірки телерадіоорганізацій, звернень визначених цим Законом органів державної влади.


................
Перейти до повного тексту