1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 805/3801/16-а

адміністративне провадження № К/9901/36573/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Васильєвої І.А., суддів: Юрченко В.П., Чумаченко Т.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Костянтинівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017 (головуючий суддя: Василенко Л. А., судді: Гайдар А. В., Ханова Р. Ф.) у справі за позовом Костянтинівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області до Публічного акціонерного товариства ``Центральна збагачувальна фабрика ``Дзержинська`` про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

17.10.2016 Костянтинівська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Донецькій області (далі по тексту - ОДПІ, позивач) звернулась до суду з позовом до Публічного акціонерного товариства ``Центральна збагачувальна фабрика ``Дзержинська`` (далі по тексту - відповідач, ПАТ ``ЦЗФ ``ДЗЕРЖИНСЬКА``, товариство), у якому, з урахуванням клопотання про зменшення позовних вимог, просила:

- зупинити видаткові операції на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку ПАТ ``ЦЗФ ``ДЗЕРЖИНСЬКА``;

- зобов`язати платника податків ПАТ ``ЦЗФ ``ДЗЕРЖИНСЬКА`` допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.

Підставою для звернення з цим позовом стали обставини наявності у відповідача податкового боргу та перешкоджання ним виконанню податковим керуючим повноважень, визначених Податковим кодексом України (відповідач не допустив податкового керуючого для опису майна, яке передається у податкову заставу).

Донецький окружний адміністративний суд постановою від 12.12.2016 (суддя Христофоров А. Б.) позов задовольнив.

Донецький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 28.03.2017 постанову суду першої інстанції скасував, а позов ОДПІ залишив без розгляду, оскільки позивач звернувся до суду з позовом в загальному порядку, а не за особливостями, передбаченими статтею 183-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), порушивши при цьому строк звернення до суду - двадцять чотири години з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення до суду.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОДПІ звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просила скасувати ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017 та прийняти нове рішення.

У касаційній скарзі позивач доводив право податкового органу на звернення до суду з такими вимогами в загальному порядку, а не у порядку окремого судового провадження, передбаченого статтею 183-3 КАС України, та наголошував, що ним було заявлено дві позовні вимоги, одна з якої не передбачена частиною першою наведеної норми.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 19.07.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою позивача.

ПАТ ``ЦЗФ ``ДЗЕРЖИНСЬКА`` не реалізувало своє процесуальне право подати заперечення проти касаційної скарги.

15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України ``Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів`` від 03.10.2017 №2147-VIII (далі - Закон №2147-VIII), яким КАС України викладено в новій редакції.

Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII ``Перехідні положення`` КАС (у редакції Закону №2147-VIII) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 29.03.2018 прийняв до свого провадження касаційну скаргу ОДПІ на ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 28.03.2017 у цій справі.

Касаційний перегляд справи здійснено в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України ``Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ`` від 15.01.2020 №460-ІХ, відповідно до пункту 2 розділу ІІ цього Закону, в межах доводів та вимог касаційної скарги відповідно до частини першої статті 341 КАС та відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

Перевіривши за матеріалами справи наведені у скарзі доводи, Колегія суддів Верховного Суду визнала, що касаційна скарга ОДПІ підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Касаційна скарга у цій справі стосується питання застосування норм процесуального права, якими врегульовано порядок розгляду адміністративних справ за зверненням податкового органу до адміністративного суду.

КАС України визначає два порядки судових проваджень за зверненням податкового органу до суду - загальний порядок (загальне або спрощене позовне провадження (останнє у чинній редакції КАС України)) та ``безспірне``, що випливає з вимог забезпечення оперативного розгляду термінових справ (стаття 183-3 КАС України в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, та стаття 283 КАС України в чинній редакції).

До 15.12.2017 особливості провадження у справах за зверненням податкових органів, яке є окремим видом судового провадження, відмінним від загального (позовного), було визначено у статті 183-3 КАС України ``Особливості провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів``.

З 15.12.2017 правове регулювання відповідних процесуальних інститутів в межах особливостей позовного провадження у окремих категоріях термінових адміністративних справ у новій редакції КАС України відбувається відповідно до статті 283 КАС України ``Особливості провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів``.

Наведені норми, аналогічні за своїм змістом, передбачають спрощений порядок звернення суб`єкта владних повноважень до суду, який є відмінним від подання адміністративного позову за правилами загального провадження.

Частиною першою статті 183-3 КАС України у редакції на дату подання позову було встановлено, що провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів при здійсненні ними передбачених законом повноважень здійснюється на підставі подання таких органів щодо: 1) зупинення видаткових операцій платника податків на рахунках платника податків; 2) підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків; 3) стягнення коштів за податковим боргом; 4) зобов`язання керівника підприємства провести інвентаризацію основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, які перебували або перебувають під митним контролем чи використовувалися цим підприємством разом із товарами, які були поміщені у відповідний митний режим; 5) надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 183-3 КАС України суд ухвалою відмовляє у прийнятті подання у разі, якщо заявлено вимогу, не передбачену частиною першою цієї статті.

Зазначена норма застосовувалась також у разі, якщо у поданні вимогу, передбачену частиною першою статті 183-3 КАС України, поєднано з іншими вимогами, які можуть розглядатися виключно в загальному порядку позовного провадження.


................
Перейти до повного тексту