1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 0340/1657/18

касаційне провадження № К/9901/5963/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А.,

суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Волинської митниці ДФС

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31.10.2018 (головуючий суддя Плахтій Н.Б.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.02.2019 (головуючий суддя Обрізко І.М., судді: Кухтей Р.В., Онишкевич Т.В.)

у справі №0340/1657/18

за позовом Приватного акціонерного товариства "Волинська фондова компанія"

до Волинської митниці ДФС

про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В:

20.08.2018 Приватне акціонерне товариство "Волинська фондова компанія" (далі - ПрАТ "Волинська фондова компанія") звернулось з позовом до Волинської митниці ДФС (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару від 26.06.2018 №КТ-UA205000-0002-2018.

Позивач не погоджується із рішенням про визначення коду товару від 26.06.2018 №КТ-UA205000-0002-2018 з огляду на помилкову класифікацію товару відповідачем. Вказує на те, що придбаний обприскувач призначений для використання в сільському господарстві для розбризкування інсектицидів, фунгіцидів та інших хімічних засобів, не може використовуватися для інших цілей, оскільки шасі та робоче обладнання спеціально підігнані одне під одного та утворюють єдиний механічний комплекс. При цьому, на виконання вимог Закону України "Про пестициди і агрохімікати" відповідно до реєстраційного посвідчення Укр ЦВТ №РУ004702522401-18 від 24.04.2018 обприскувач самохідний PARRUDA 3030 МТ код УКТЗЕД 8424 пройшов державні випробування і внесений до Державного реєстру технічних засобів застосування пестицидів і агрохімікатів, які дозволені до застосування на території України.

14.09.2018 ПрАТ "Волинська фондова компанія" подало заяву про зміну предмету позову, в якій просить визнати протиправними та скасувати рішення Волинської митниці ДФС про визначення коду товару від 26.03.2018 №КТ-UA205000-0001-2018 та від 26.06.2018 №КТ-UA205000-0002-2018, стягнути на користь ПрАТ "Волинська фондова компанія" судові витрати у розмірі 31314,00 грн, з них: судовий збір 3524,00 грн, витрати на проведення судових автотоварознавчих експертиз 12790,00 грн, витрати на професійну правничу допомогу 15000,00 грн.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31.10.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.02.2019, позов задоволено.

Судові рішення мотивовані тим, що відповідач не довів правомірність оскаржуваних рішень про визначення коду товару. Враховуючи висновки судової товарознавчої експертизи від 10.08.2018 №8544 та від 27.08.2018 №8661, міжнародну товарно - транспортну накладну від 25.06.2018, лист ТОВ "КУН - Україна", яке є офіційним представником Компанії "KUHN S.A" в Україні, а також факт внесення до Державного реєстру технічних засобів застосування пестицидів та агрохімікатів, які дозволені до застосування на території України, відповідач необґрунтовано кваліфікував спірний товар за кодом згідно з УК ТЗЕД 8705908090.

Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Волинська митниця ДФС звернулась до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити ПрАТ "Волинська фондова компанія" у задоволенні позову.

На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що ним правомірно прийнято спірні рішення про визначення коду товару. Вказує на те, що при прийнятті рішень про визначення коду товару від 26.03.2018 та від 26.06.2018 посадові особи митниці керувались Законом України "Про митний тариф України", Поясненнями до УКТ ЗЕД, затвердженими наказом ДФС України від 09.06.2015 № 401, Поясненнями до товарних позицій 8424, 8705 згідно з УКТ ЗЕД та листом про технічні характеристики товару. Судами помилково взято за основу висновки експертизи, оскільки такі для суду не мають заздалегідь встановленої сили. Не враховано, що ввезені оприскувачі мають істотні ознаки моторного транспортного засобу із наступними механічними вузлами: двигун, коробка передач, важелі керування переключенням швидкості, рульове керування та гальма, що охоплюється товарною позицією 8705. Крім того, після відмови у здійсненні митного оформлення декларантом самостійно вказано код 8705908090 та при наданні ДТ №UA205090/2018/027382 знову ж таки його підтверджено заявленням коду товару 8705908090. Позивачем також не обґрунтовано наявність понесених витрат на проведення судових автотоварознавчих експертиз в сумі 12790,00 грн.

Ухвалою Верховного Суду від 19.08.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Волинської митниці ДФС.

ПрАТ "Волинська фондова компанія" подано відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що ввезені товари оприскувачі самохідні PARRUDA 3030МТ охоплено товарною позицією 8424 згідно з УКТ ЗЕД. Шасі в обприскувачах та робоче обладнання спеціально підігнані один до одного та утворюють єдиний механічний агрегат, шасі повністю інтегроване з устаткуванням, також шасі не може використовуватися для інших цілей. На думку позивача, доводи відповідача, що ПрАТ "Волинська фондова компанія" самостійно вказано код товару згідно з УКТ ЗЕД 87059080 є необґрунтованими, оскільки саме керуючись рішенням про визначення коду товару від 26.03.2018, яке є обов`язковим, уповноваженою особою декларанта 16.04.2018 подано додаткову митну декларацію від 16.04.2018, в якій зазначено код товару 87059080 згідно з УКТ ЗЕД. Щодо витрат по експертизі, то в договорі на виконання експертизи від 19.07.2018 №8544 помилково вказана заява від 26.01.2018 як підстава для проведення експертизи. Просить залишити без задоволення касаційну скаргу, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Згідно з частиною першою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ПрАТ "Волинська фондова компанія" згідно з укладеним із Компанією "KUHN S.A" (Франція) контрактом від 01.10.2016 №K-VFC 17 з додатком №3 від 11.12.2017 та інвойсом від 12.03.2018 №12846/21 придбало чотири обприскувачі марки PARRUDA 3030 МТ із системою GPS навігації, гідравлічним автопілотом та автоматичним контролем секцій, кліренс 1,70 м.

На виконання умов вказаного контракту позивачу було поставлено товар - 2 обприскувачі марки PARRUDA 3030МТ із системою GPS навігації, гідравлічним автопілотом та автоматичним контролем секцій, кліренс 1,70 м, заводський №№17J7200762, №17J7200763.

Під час розмитнення обприскувача марки PARRUDA 3030МТ із системою GPS навігації, гідравлічним автопілотом та автоматичним контролем секцій, кліренс 1,70 м, заводський №17J7200762 декларантом ПрАТ "Волинська фондова компанія" для митного контролю та митного оформлення товарів, що імпортуються на митну територію України, була подана МД №UA205090/2018/021915 від 26.03.2018 із зазначенням в графі 33 коду товару згідно з УКТ ЗЕД 8424 81 99 00.

26.03.2018 Волинською митницею ДФС прийнято рішення №КТ-UA205000-0001-2018, яким визначено код товару - обприскувач марки PARRUDA 3030 МТ, заводський №17J7200762 - 8705 90 80 90 згідно з УКТ ЗЕД та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні виписку чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 27.03.2018 №UA205090/2018/002220, якою було відмовлено у випуску товарів за МД №UA205090/2018/021915 від 26.03.2018.

27.03.2018 з метою випуску вказаного товару у вільний обіг декларантом було подано тимчасову МД №UA205090/2018/022299, а в подальшому, 16.04.2018 подано додаткову МД №UA205090/2018/027382, в графі 33 яких було зазначено код товару згідно з УКТ ЗЕД 8705 90 80 90.

Під час розмитнення обприскувача марки PARRUDA 3030МТ із системою GPS навігації, гідравлічним автопілотом та автоматичним контролем секцій, кліренс 1,70 м, заводський №17J7200763 декларантом ПрАТ "Волинська фондова компанія" подано до Волинської митниці ДФС МД №UA205090/2018/048557 від 22.06.2018, в графі 33 якої вказано код товару згідно з УКТ ЗЕД 8424 81 99 00.

26.06.2018 Волинською митницею ДФС прийнято рішення №КТ-UA205000-0001-2018, яким визначено код товару - обприскувач марки PARRUDA 3030 МТ, заводський №17J7200763 - 8705 90 80 90 згідно з УКТ ЗЕД.

Правомірність прийняття Волинською митницею ДФС рішень про визначення коду товару є предметом розгляду цієї справи.

Статтею 67 Митного кодексу України передбачено, що Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.

В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.

Відповідно до частини першої статті 69 Митного кодексу України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Частиною другою статті 69 Митного кодексу України визначено, що органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари (частина четверта статті 69 Митного кодексу України).

Згідно з частиною п`ятою статті 69 Митного кодексу України під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Аналіз змісту вищенаведених норм свідчить про те, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження органу доходів і зборів щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Для цілей митного оформлення класифікація товарів, наданих до митного оформлення, здійснюється згідно з вимогами УКТ ЗЕД - товарної номенклатури Митного тарифу України, затвердженої Законом України від 19.09.2013 №584-VII "Про Митний тариф України".

Товарна номенклатура Митного тарифу України складається з трьох складових частин - Основних правил інтерпретації класифікації товарів, приміток до розділів та груп та безпосередньо номенклатури товарів (текстовий опис угруповань ТН (розділ, група - два знаки, позиція - чотири знаки, підпозиція - шість знаків, категорія - вісім знаків, підкатегорія десять знаків) та їх цифрове позначення - код товарів).

Згідно з пунктом 1 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій.

Пунктом 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД встановлено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, категоріях і підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищенаведених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації.

Порядок роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650 (далі - Порядок № 650).

Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Порядку № 650 у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Митного кодексу України декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТ ЗЕД. При цьому виконуються процедури відповідно до пунктів 6, 7, 8 цього розділу.

Якщо для вирішення питання класифікації товару виникає потреба в спеціальних знаннях з різних галузей науки, техніки, мистецтвознавства тощо або у використанні спеціального обладнання і техніки, то митний орган може звернутися до спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або до іншої експертної установи (організації) (пункт 9 розділу ІІІ Порядку № 650).

Суд зазначає, що при розгляді судами справ щодо оскарження рішень митних органів, пов`язаних із класифікацією товарів згідно з УКТ ЗЕД, встановленню підлягають, зокрема, правильність визначення митним органом характеристик заявленого до митного оформлення товару та правильність застосування ним Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД.

Як вбачається з матеріалів справи, у графі 33 МД №UA205090/2018/021915 від 26.03.2018 та №UA205090/2018/048557 від 22.06.2018 спірний товар оприскувач марки PARRUDA 3030МТ з системою GPS навігації, гідравлічним автопілотом та автоматичним контролем секцій, кліренс 1,70 м був задекларований за кодом 8424 81 99 00 згідно з УКТЗЕД, тобто, у товарній позиції: "Механічні пристрої (з ручним керуванням або без нього) для розбризкування або розпилення рідких чи порошкоподібних речовин; вогнегасники, заряджені або незаряджені; пульверизатори та аналогічні пристрої; піскоструминні, пароструминні та аналогічні метальні пристрої: розбризкувачі та розкидачі, що встановлюються на тракторі або тягнуться за його допомогою: інші".

Разом з тим, Волинська митниця ДФС оскаржуваними рішеннями про визначення коду товару від 26.03.2018 №КТ-UA205000-0001-2018 та від 26.06.2018 №КТ-UA205000-0002-2018 класифікувала вказаний товар за кодом 8705 90 80 90 згідно з УКТ ЗЕД, тобто, у товарній позиції: "Моторні транспортні засоби спеціального призначення, крім призначених головним чином для перевезення людей або вантажів (наприклад, автомобілі вантажні для аварійного ремонту, автокрани, автомобілі пожежні, автобетономішалки, автомобілі прибиральні для доріг, автомобілі поливомийні, автомобілі-майстерні, радіологічні автомобілі): інші".

Згідно з Поясненнями до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 09.06.2015 №401, (далі - Пояснення) до товарної позиції 8424 включаються машини і пристрої для розкидання, розбризкування і розпилення пари, рідин або твердих матеріалів (наприклад, піску, порошків, гранул, щебеню чи металевих абразивів) у вигляді струменя, дисперсії (крапельної чи ні) чи бризок.

Зокрема, до товарної позиції 8424 відносяться брандспойти з розпилювачами, розпилювачі і розкидачі порошку, які використовуються для інсектицидів, фунгіцидів та інших хімічних засобів у сільському господарстві, садівництві чи в побуті. До цієї товарної позиції включаються апарати з умонтованими резервуарами або без них, з ручним керуванням (включаючи прості розпилювачі з поршневими насосами) або керовані за допомогою ножної педалі, а також порошкові сильфони, ранцеві розпилювачі та перевізні розпилювальні пристрої. До цієї товарної позиції також включаються самохідні розпилювальні апарати, в яких двигун, поряд із забезпеченням енергії для роботи насосів і розпилення, може бути підключений для забезпечення обмеженого руху апарата для робочих цілей. Проте до цієї товарної позиції не включаються апарати, що відносяться до автомобілів товарної позиції 8705. За умови, що апарати включають механічні пристрої для утворення або поширення струменя або розпилення для автоматичного регулювання напрямку струменя (включаючи прості механізми, що приводяться в дію тиском води), до цієї товарної позиції входять такі види апаратів (стаціонарні, перевізні чи самохідні).


................
Перейти до повного тексту