1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 200/4041/21

провадження № К/9901/46090/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Компанієць І.Д., Гайдара А.В., Сіваченка І.В. від 22 листопада 2021 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

Позивач проходив службу в органах внутрішніх справ та Національній поліції. Після звільнення з Національної поліції позивач призначений на посаду до Територіального управління Державного бюро розслідувань та прийняв присягу державного службовця. Позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив підготувати та подати до органів, що призначають пенсії, необхідні для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" документи. Відповідач відмовив у задоволенні заяви посилаючись на те, що в період з 25 червня 2019 року по 01 березня 2021 року він проходив службу на посаді, яка була віднесена до посад державної служби категорії "Б". Відповідно до статті 90 Закону України "Про державну службу" пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Не погодившись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.

З огляду на встановлені обставини, для правильного вирішення справи, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи зараховується до вислуги років, яка дає право на отримання пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" період роботи (проходження державної служби) у Державному бюро розслідувань на посаді, яка підлягає заміщенню особами рядового і начальницького складу?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, у якому, з урахуванням уточнень, просив:

- визнати непрямою дискримінацією бездіяльність Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, у вигляді непідготування, неподання, неоформлення (здійснення розрахунку вислуги років) та неподання відповідного подання, документів для призначення пенсії за вислугою років у календарному обчисленні, що з 01 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення склала 25 календарних років і більше згідно зі статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393, із зарахуванням на пільгових умовах один місяць служби за три місяці: часу проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; часу проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони - ОСОБА_1 ;

- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, у вигляді непідготування, неподання, неоформлення (здійснення розрахунку вислуги років) та неподання відповідного подання, документів для призначення пенсії за вислугою років у календарному обчисленні, що з 01 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення склала 25 календарних років і більше згідно зі статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393, із зарахуванням на пільгових умовах один місяць служби за три місяці; часу проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; часу проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони - ОСОБА_1 ;

- зобов`язати територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, зарахувати час роботи ОСОБА_1, з 25 червня 2019 року по 01 березня 2021 року на посаді начальника Третього слідчого відділу (відділ з розслідування військових злочинів) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, що підлягала заміщенню особами начальницького складу "підполковник Державного бюро розслідувань", - до вислуги років;

- зобов`язати територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, зарахувати час роботи з 25 червня 2020 року по 01 березня 2021 року на посаді начальника Третього слідчого відділу (відділ з розслідування військових злочинів) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, що підлягала заміщенню особами начальницького складу "підполковник Державного бюро розслідувань", протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, - на пільгових умовах один місяць служби за три місяці;

- зобов`язати територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, підготувати, подати, оформити (здійснити розрахунок вислуги років) та подати подання та необхідні документи для призначення пенсії за вислугою років у календарному обчисленні, що з 01 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення склала 25 календарних років і більше згідно зі статтею 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393, із зарахуванням на пільгових умовах один місяць служби за три місяці: час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції; час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони - ОСОБА_1 .

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, щодо неоформлення необхідних документів та подання про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", неознайомлення з ними ОСОБА_1 і ненаправлення їх до органу, що призначає пенсію, за місцем його проживання, - Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.

Визнано протиправними дії Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, щодо відмови ОСОБА_1 в оформленні необхідних документів та подання про призначення йому пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" і направленні їх до органу, що призначає пенсію, за місцем його проживання, - Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.

Зобов`язано територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, оформити необхідні документи та подання про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" із зарахуванням періоду роботи ОСОБА_1 з 30 серпня 2019 року по 01 березня 2021 року на посаді начальника третього слідчого відділу (відділ з розслідування військових злочинів) слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, - до вислуги років для призначення пенсії згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та із зарахуванням до вислуги років для призначення такої пенсії часу проходження служби, протягом якого ОСОБА_1 брав участь в антитерористичній операції, та часу проходження служби з 25 травня 2020 року по 01 березня 2021 року, протягом якого він брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, - на пільгових умовах один місяць служби за три місяці; ознайомити з ними ОСОБА_1 і направити їх до органу, що призначає пенсію, за місцем його проживання, - Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 30 серпня 2019 року посада, яку займав позивач в територіальному органі Державного бюро розслідувань, яке здійснює правоохоронну діяльність, наказом директора Державного бюро розслідувань була офіційно віднесена до посад, які заміщуються особами рядового та начальницького складу, і, відповідно, з цієї дати така посада до категорії посад державної служби не належить.

4. У наказі тво директора Державного бюро розслідувань від 14 січня 2020 року № 50-ос, яким позивачу з 27 грудня 2019 року присвоєно 5 (п`ятий) ранг державного службовця, чітко визначено, що позивач має спеціальне звання підполковника поліції, тобто звання яке мають особи рядового та начальницького складу. Наявність такого формулювання у вказаному наказі підтверджує позицію суду про те, що з 30 серпня 2019 року - дня набрання чинності наказом Державного бюро розслідувань від 19 серпня 2019 року № 1 посада, яку займав позивач в територіальному органі Державного бюро розслідувань, автоматично належала до посад, які заміщуються особами рядового та начальницького складу, що не потребувало прийняття відповідачем щодо позивача окремого наказу.

5. На позивача, який займав посаду рядового та начальницького складу, поширюються положення частини третьої статті 19 Закону України "Про Державне бюро розслідувань" - його пенсійне забезпечення проводиться в порядку та на умовах, передбачених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

6. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач займав посаду державного службовця та не був переведений на посаду рядового і начальницького складу.

8. З комплексного аналізу положень Закону України "Про Державне бюро розслідувань" вбачається чітке розмежування категорій посад в системі Державного бюро розслідувань, оскільки такі посади: мають різні кваліфікаційні вимоги; до таких посад застосовуються різні умови проходження конкурсу (зокрема, конкурс для посад рядового та начальницького складу передбачає проходження військово-лікарської комісії, тестів на фізичну підготовку); посада державного службовця та посада начальницького складу є різними категоріями посад і мають різний правовий статус, який врегульований для державних службовців Законами України "Про державну службу" та "Про Державне бюро розслідувань", а для осіб рядового та начальницького складу Законом України "Про Державне бюро розслідувань" та Положенням про проходження служби особами рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 743.

9. У системі Державного бюро розслідувань спеціальні звання Державного бюро розслідувань присвоюються виключно особам рядового та начальницького складу, які, серед іншого, у встановленому законодавством порядку прийняті на службу до Державного бюро розслідувань, склали Присягу осіб рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, та посади і відповідні спеціальні звання яких визначені штатним розписом.

10. Позивач має ранг державного службовця згідно Закону України "Про державну службу", та не був особою рядового або начальницького складу, а тому у відповідача відсутні обов`язок щодо оформлення документів про призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугою років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", і направлення їх до пенсійного органу із зарахуванням періоду роботи ОСОБА_1 з 30 серпня 2019 року по 01 березня 2021 року на посаді начальника третього слідчого відділу (відділ з розслідування військових злочинів) слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, - до вислуги років для призначення пенсії згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

11. Крім того, оскільки позивач не належав до категорії осіб начальницького та рядового складу, а мав статус державного службовця, відсутні підстави для зарахування до вислуги років для призначення пенсії позивачу за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" часу проходження служби, протягом якого позивач брав участь в антитерористичній операції, та часу проходження служби з 25 травня 2020 року по 01 березня 2021 року, протягом якого він брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

12. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року, та залишити в силі рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17 травня 2021 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 у період з 15 серпня 1995 року по 06 листопада 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ, з 07 листопада 2015 року по 24 червня 2019 року - службу в Національній поліції.

14. Відповідно до наказу Головного управління Національної поліції від 24 червня 2019 року № 241 о/с, позивача з 24 червня 2019 року звільнено зі служби в поліції. З урахуванням змін (доповнень), внесених до наказу Головного управління Національної поліції від 24 червня 2019 року № 241 о/с наказом Головного управління Національної поліції від 03 липня 2019 року № 260 о/с, вислуга років позивача станом на 24 червня 2019 року становила: у календарному обчисленні - 23 роки 10 місяців 10 днів, у пільговому обчисленні - 31 рік 03 місяці 00 днів.

15. Під час проходження такої служби в період з 07 квітня 2014 року по 06 листопада 2015 року та з 07 листопада 2015 року по 30 квітня 2018 року позивач брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Донецької області (довідка Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 10 вересня 2018 року № 5427/05/12-2018). Є учасником бойових дій (відповідне рішення про визнання учасником бойових дій від 15 липня 2016 року 1/1/V/49, посвідчення серії НОМЕР_1, видане Головним управлінням Національної поліції в Донецькій області 10 серпня 2016 року).

16. З 25 червня 2019 року наказом Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, від 25 червня 2019 року № 52-ос позивач призначений на посаду начальника третього слідчого відділу (відділу з розслідування військових злочинів) слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську.

17. 25 червня 2019 року ОСОБА_1 прийняв присягу державного службовця.

18. Наказом тво директора Державного бюро розслідувань від 14 січня 2020 року № 50-ос позивачу з 27 грудня 2019 року присвоєно 5 (п`ятий) ранг державного службовця, як такому, що пройшов випробування та має спеціальне звання підполковника поліції.

19. Наказом Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, від 26 року 2021 року № 43-ос з 01 березня 2021 року ОСОБА_1 звільнений із займаної посади в зв`язку зі скороченням посади державної служби внаслідок зміни штатного розпису з припиненням державної служби, на підставі пункту 1 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу".

20. 02 березня 2021 року позивач звернувся до Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, із заявою, в якій просив підготувати та подати до органів, що призначають пенсії, необхідні для призначення пенсії документи, що передбачені постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, зокрема заяву, грошовий атестат або довідку про розмір грошового забезпечення, і довідку про додаткові види грошового забезпечення, які заявник отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, документи про страховий стаж, тощо.

21. Додатково до вказаної заяви, зокрема листом від 09 березня 2021 року повідомив відповідача про те, що станом на день звільнення з лав Державного бюро розслідувань 01 березня 2021 року він мав вислугу років в пільговому обчисленні - 32 роки 11 місяців 4 дні, а для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" необхідно мати 25 років. До листа додав наказ Головного управління Національної поліції від 03 липня 2019 року № 260 о/с.

22. Листом Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, від 31 березня 2021 року № 0-464,0-573,0-660/13-10-21 в задоволенні заяви відмовлено з посиланням на те, що в період з 25 червня 2019 року по 01 березня 2021 року він проходив службу у Територіальному управлінні Державного бюро розслідувань, розташованому у місті Краматорську, на посаді начальника третього слідчого відділу (відділ з розслідування військових злочинів) слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську, яка була віднесена до посад державної служби категорії "Б". Відповідно до статті 90 Закону України "Про державну службу" пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Таким чином, у зазначений період пенсійне забезпечення позивача як державного службовця здійснювалося в порядку та на умовах, передбачених вказаним Законом. У зв`язку з наведеним підстави для підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України необхідних для призначення пенсії документів, передбачених постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", відсутні, тому заява залишається без задоволення.

23. Не погодившись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

24. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відсутній висновок Верховного Суду у подібних правовідносинах.

25. Скаржник вказує, що справа має виняткове значення для нього. Зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин був відсутній закон та норма права, яка регулює правовідносини щодо пенсійного забезпечення державних службовців Державного бюро розслідувань, посади яких заміщуються рядовим або начальницьким складом Державного бюро розслідувань (державної мілітаризованої служби), розрахунок вислуги років таким особам за умови залучення їх відповідачем до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони в т.ч. у пільговому обчисленні (один місяць за три місяці).

26. На переконання позивача, судом апеляційної інстанції, за відсутності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах щодо позивача неправильно застосовано Закон України "Про державну службу", як до звичайного державного службовця, хоча позивач проходив державну мілітаризовану службу.

27. Скаржник вказує, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано норми пункту 17 частини третьої статті 3 Закону України "Про державну службу", частини третьої статті 19 Закону України "Про Державне бюро розслідувань", пунктів "а", "б" частини першої статті 12, пункту "б" -"д", "ж" статті 1-2, пункту "і" статті 17 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", підпункту "а" пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей"; підпункту 1 пункту 12 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1.

28. Територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську подало відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2021 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

29. У відзиві на касаційну скаргу Територіальне управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську зазначає, що прийняття рішення про заміщення посади державної служби на посаду рядового і начальницького складу правоохоронного органу, шляхом затвердження відповідного переліку посад, не означає автоматичне призначення особи, що займає посаду державної служби на посаду іншої категорії без внесення відповідних змін до штатного розпису, скорочення посади державної служби, вивільнення особи, посада якої скорочується і проведення відкритого конкурсу на новостворену посаду, згідно регламентованого порядку, для посад рядового та начальницького складу та присвоєння спеціального звання. Автоматичне переведення державного службовця на посаду іншої категорії (не державної служби) не передбачено законами України "Про державну службу" та "Про Державне бюро розслідувань", ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом.

30. У період проходження державної служби в системі Державного бюро розслідувань пенсійне забезпечення позивача, здійснювалося в порядку та на умовах визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а не Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а тому правових підстав для підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України необхідних для призначення пенсії документів, передбачених постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташоване у місті Краматорську не було.


................
Перейти до повного тексту