1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 вересня 2022 року

м. Київ

справа №812/1239/16

адміністративне провадження № К/9901/14625/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Васильєвої І.А., суддів: Юрченко В.П., Чумаченко Т.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 06.02.2019 (суддя Чиркін С. М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019 (головуючий суддя Блохін А. А., судді: Сіваченко І. В., Шишов О. О.) у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Луганськтепловоз" до Харківського управління Офісу великих платників податків ДФС, Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС, Офісу великих платників податків ДФС, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Головне управління Державної казначейської служби України у Харківський області, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

Луганський окружний адміністративний суд постановою від 02.10.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017, адміністративний позов Публічного акціонерного товариства (ПАТ) "Луганськтепловоз" задовольнив повністю:

- визнав протиправною бездіяльність Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Луганську Міжрегіонального головного управління ДФС щодо неподання Головному управлінню Державної казначейської служби України у Луганській області висновку про відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" податку на додану вартість за липень 2013 року;

- визнав протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС щодо невнесення заяви ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за липень 2013 року на суму 30ʼ 460ʼ 464,00 грн до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування;

- зобов`язав Офіс великих платників податків ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в порядку, передбаченому пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України (ПК України), заяву про повернення ПАТ "Луганськтепловоз" суми бюджетного відшкодування та необхідні дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" з бюджету податку на додану вартість на суму 30ʼ 460ʼ 464,00 грн за декларацією з податку на додану вартість за липень 2013 року.

Верховний Суд ухвалою від 18.10.2018 (касаційне провадження №К/9901/60254/18) відмовив у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДФС на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 02.10.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017.

У зв`язку з невиконанням відповідачем рішення суду ПАТ "Луганськтепловоз" звернулось до суду із заявою про видачу виконавчого листа (т. XVII (17), а.с. 244).

31.01.2018 Луганським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист.

15.01.2019 державний виконавець органу державної виконавчої служби виніс постанову про відкриття виконавчого провадження (т. XVIIІ (18), а.с. 7-8).

22.01.2018 Офіс великих платників податків ДФС (далі - Офіс ВПП, відповідач) подав до суду заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні в порядку, передбаченого статтею 379 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (т. XVIIІ (18), а.с. 2-16).

На обґрунтування вимог заяви відповідач зазначив, що Офіс ВПП не має можливості внести до вищевказаного Реєстру заяву ПАТ "Луганськтепловоз" про повернення бюджетного відшкодування в сумі 30ʼ 460ʼ 464,00 грн на розрахунковий рахунок товариства, оскільки не здійснює облік та контроль за станом його розрахунків з бюджетами та державними цільовими фондами. На податковому обліку в Харківському управлінні Офісу ВПП товариство перебувало до 31.12.2017, а з 01.01.2018 переведено на облік до іншого контролюючого органу - ДПІ у м. Сєвєродонецьку Головне управління ДФС у Луганській області, оскільки відповідно до наказу Державної фіскальної служби (ДФС) від 26.09.2017 №632 "Про затвердження Реєстру великих платників податків на 2018 рік" з 01.01.2018 не входить до реєстру великих платників. З огляду на вказане виникає необхідність заміни сторони виконавчого провадження з Офісу ВПП на Головне управління ДФС у Луганській області (ГУ ДФС).

Луганський окружний адміністративний суд ухвалою від 06.02.2019, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019, заяву Офісу ВПП задовольнив: замінив боржника у виконавчому провадженні №58080363 з примусового виконання виконавчого листа у справі №812/1239/16, виданого Луганським окружним адміністративним судом 31.01.2018, яким зобов`язано Офіс великих платників податків ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування в порядку, передбаченому пунктом 200.7 статті 200 Податкового кодексу України, заяву про повернення ПАТ "Луганськтепловоз" суми бюджетного відшкодування та необхідні дані щодо відшкодування ПАТ "Луганськтепловоз" з бюджету податку на додану вартість на суму 30ʼ 460ʼ 464,00 грн за декларацією з податку на додану вартість за липень 2013 року з Офісу великих платників податків ДФС (ідентифікаційний код 39440996, місцезнаходження: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, будинок 11г) на Головне управління ДФС у Луганській області (ідентифікаційний код 39591445, місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Енергетиків, будинок 72).

Висновок суду про задоволення заяви про заміну сторони виконавчого провадження вмотивований тим, що: виконавче провадження відкрито 15.01.2019 та на момент розгляду заяви не завершено; платник податків (позивач) з Офісу ВПП переведений на обслуговування до іншого контролюючого органу відповідно до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (далі - Порядок №1588); функції з адміністрування податків передано ГУ ДФС. У зв`язку з цим з метою забезпечення виконання судового рішення суд визнав доцільною заміну боржника у виконавчому провадженні у цій справі.

ГУ ДФС подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 06.02.2019 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні заяви про заміну боржника.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, ГУ ДФС доводить, що належним боржником у виконавчому провадженні є Офіс ВПП, оскільки цей контролюючий орган не відповідає ознакам вибулої сторони виконавчого провадження, а переведення ПАТ "Луганськтепловоз" як платника податків на податковий облік до іншого контролюючого органу та передача його облікової справи жодним чином не свідчить про перехід обов`язку щодо виконання судового рішення від Офісу ДФС до іншого контролюючого органу. Суди не врахували, що Офіс ВПП не навів жодних доказів неможливості виконання рішення суду, та не довів, яким чином факт передачі облікової справи до іншого контролюючого орган впливає на виконання судового рішення з огляду на приписи пункту 10.14 розділу X Порядку №1588. Залишено поза увагою й те, що здійснюване в цій справі виконавче провадження є завершальною стадією її судового провадження.

Також касаційна скарга обґрунтована правовим висновком щодо застосування норм процесуального закону, якими унормовано заміну сторони виконавчого провадження, у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №819/346/16, від 27.12.2018 у справі №812/825/16 та від 06.12.2018 у справі №804/3655/16.

Заперечуючи проти касаційної скарги у відзиві, Харківське управління Офісу ВПП посилаючись на правильність висновків судів попередніх інстанцій, доводить про перехід обов`язку щодо виконання судового рішення від Офісу ВПП до іншого контролюючого органу у зв`язку з тим, що товариство не було включеного до Реєстру великих платників податків (ВПП), і просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Позивачем у відзиві на касаційну скаргу заявлені аналогічні вимоги.

Касаційний перегляд справи здійснено в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" від 15.01.2020 №460-ІХ, відповідно до пункту 2 розділу ІІ цього Закону, та в межах доводів та вимог касаційної скарги відповідно до частини першої статті 341 КАС.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи, відзиви сторін, правильність застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.


................
Перейти до повного тексту