1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/9933/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

прокуратури (позивача) - Савицької О. В. (прокурор за посвідченням),

відповідача-1 - не з`явився,

відповідача-2 - Гринюк В. Г. (адвокат),

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Київської міської прокуратури

на рішення Господарського суду міста Києва від 08.07.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021 у справі

за позовом прокурора Львівської області в інтересах держави

до: 1. Львівської обласної державної адміністрації, 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Узлісся"

про визнання недійсним розпорядження, договору та застосування наслідків недійсного правочину.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. Прокурор Львівської області звернувся до суду із позовом до Львівської обласної державної адміністрації (далі - ЛОДА) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Узлісся" (далі - Товариство) про визнання недійсним розпорядження, договору купівлі-продажу земельної ділянки та застосування наслідків недійсного правочину.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що земельні ділянки водного фонду не можуть перебувати у приватній власності, що свідчить про невідповідність рішення про відчуження земельної ділянки водного фонду у приватну власність чинному законодавству. Оскільки договір купівлі-продажу був укладений на підставі незаконного рішення, то він є недійсним та не створює будь-яких правових наслідків, що є підставою в тому числі для застосування реституції.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 08.07.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021, у позові відмовлено повністю.

4. Судові рішення мотивовано тим, що спірна земельна ділянка складається з земель віднесених до категорії земель рекреаційного призначення, і не містить земель водного фонду, при укладенні спірного договору не було порушено вимог чинного законодавства, зокрема статті 59 Земельного кодексу України (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Перебування у приватній власності земель рекреаційного призначення не суперечить земельному законодавству.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі заступник керівника Київської міської прокуратури просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) скаржник посилається на те, що судами попередніх інстанцій не враховано висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 30.05.2018 у справі № 469/1393/16-ц, від 22.05.2018 у справі № 469/1203/15-ц щодо застосування положень статей 59, 60 Земельного кодексу України, статті 88 Водного кодексу України (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), та у постанові Верховного Суду від 11.09.2020 у справі № 910/16505/19 щодо застосування положень статті 79 ГПК України.

7. Крім того, скаржник у касаційній скарзі виклав обставини, які є підставою для касаційного оскарження прийнятих у справі рішень відповідно до пункту 4 частини 2 статті 287 ГПК України, а саме пунктів 1, 4 частини 3 статті 310 ГПК України.

8. При цьому скаржник наголошує на тому, що висновки, викладені у оскаржуваних судових рішеннях, не відповідають обставинам справи, вони прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права (статей 58, 59, 60, 61, 78, 84 Земельного кодексу України, статей 4, 6, 85, 88, 89 Водного кодексу України, статей 178, 328 Цивільного кодексу України, статті 7-1 Закону України "Про судову експертизу", пунктів 1.8, 4.12, 4.13 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5), а також з порушенням норм процесуального права (статті 2, 7, 73, 74, 77, 79, 86, 91, частини 4, 5 статті 236 ГПК України), що відповідно до статті 311 ГПК України є підставою для їх скасування.

У поданій касаційній скарзі скаржник зазначає, що:

1) судами першої та апеляційної інстанцій у порушення вимог статті 86 ГПК України не взято до уваги докази, що спірна земельна ділянка перебувала в оренді Товариства з 2003 року як землі водного фонду;

2) судами першої та апеляційної інстанції не обґрунтовано відхилено докази щодо наявності водного об`єкту, прибережної захисної смуги на спірній земельній ділянці та її належності до земель водного фонду в силу закону, у зв`язку з чим позов прокурора залишено без задоволення;

3) спірна земельна ділянка, на якій знаходиться незамкнена природна водойма загальною площею понад 3 гектара (9,2065 га) та прибережна захисна смуга, не могла передаватись у власність, оскільки є землями водного фонду України;

4) судами першої та апеляційної інстанцій не враховано, що згідно з положеннями земельного та водного законодавства землі водного фонду наділені надважливими функціями i завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною, тобто згідно зі статтею 178 Цивільного кодексу України належать до обмежено оборотоздатних об`єктів;

5) суди першої та апеляційної інстанцій не врахували, що відсутність проекту землеустрою щодо встановлення прибережної захисної смуги не свідчить про відсутність самої прибережної захисної смуги та за будь-яких умов Товариство не могло i не може набути право приватної власності на спірну земельну ділянку водного фонду, оскільки таке набуття прямо суперечить нормам чинного законодавства, які регулюють правовий режим використання зазначеної категорії земель і вказує на відсутність можливості у подальшому використання відповідачем спірної земельної ділянки для забудови.

6) оскільки експертизи у справі № 910/9933/20 ухвалами суду не призначались, висновки судових експертиз з питань землеустрою від 10.11.2020 № 21643/20-41, з питань землеустрою від 12.11.2020 № 21646/20-41, судової гідротехнічної експертизи від 10.04.2021 № 05/21, судової оціночно-земельноп експертизи вiд 23.11.2020 № 21647/20-41, складені судовими експертами, слід розцінювати як висновки спеціалістів, надані за заявою однієї із сторін, а не як висновок судової експертизи.

7) судові експертизи з питань землеустрою від 10.11.2020 № 21643/20-41, з питань землеустрою від 12.11.2020 № 21646/20-41, судова гідротехнічна експертиза від 10.04.2021 № 05/21, судова оціночно-земельна експертиза від 23.11.2020 № 21647/20-41 проведено з порушенням норм чинного законодавства, тому висновки, складені за її результатами, є недопустимим доказом у цій справі та не могли бути прийняті судом (стаття 77 ГПК України), що відповідно до пункту 4 статті 310 ГПК України є підставою для скасування оскаржуваних судових рішень.

Узагальнені доводи інших учасників справи

9. Товариство у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити в її задоволенні з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Відзиву на касаційну скаргу від ЛОДА до суду не надійшло.

Розгляд справи

10. Ухвалою Верховного Суду від 21.02.2022 відкрито касаційне провадження у справі № 910/9933/20 за касаційного скаргою заступника керівника Київської міської прокуратури на рішення Господарського суду міста Києва від 08.07.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021 у цій справі, призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 17.03.2022.

17.03.2022 розгляд справи № 910/9933/20 не відбувся у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, наслідком чого стало введення воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.05.2022 постановлено здійснити розгляд справи № 910/9933/20 за касаційною скаргою заступника керівника Київської міської прокуратури на рішення Господарського суду міста Києва від 08.07.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021 у судовому засіданні 21.06.2022.

Верховний Суду ухвалами від 21.06.2022, 12.07.2022, 09.08.2022 оголошував перерви в судовому засіданні до 12.07.2022, 09.08.2022, 23.08.2022 відповідно.

Справа розглядається судом касаційної інстанції в розумний строк з урахуванням Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та Указів Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", від 18.04.2022 № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", від 17.05.2022 № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", від 12.08.2022 № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні".

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11. Розпорядженням Перемишлянської районної державної адміністрації від 07.11.2003 № 545 "Про надання в оренду земельних ділянок ТОВ "Узлісся" на території Стрілківської сільської ради" вирішено надати в оренду Товариству земельну ділянку загальною площею 15,4412 га, в тому числі земельну ділянку зайняту спорудами стаціонарної рекреації площею 0,2798 га та для рекреаційних цілей площею 15,1614 га, розташовані за межами села Стрілки в урочищі "Ріпище", на підставі якого укладено договір оренди земельної ділянки від 20.11.2003.

12. Розпорядженням Перемишлянської районної державної адміністрації та від 11.04.2007 № 199 "Про продовження ТОВ "Узлісся" терміну оренди земельних ділянок на території Стрілківської сільської ради" вирішено продовжити термін оренди зазначених земельних ділянок, на підставі якого укладено договір оренди земельної ділянки від 23.05.2007.

13. 25.11.2009 між Перемишлянською районною адміністрацією та Товариством укладено договір оренди водного об`єкту № 24, відповідно до якого було передано в строкове платне користування водне дзеркало ставу площею 9,2065 га, розміщеного за межами с. Стрілки. Матеріали справи містять акт прийому-передачі об`єкта оренди від 25.11.2009.

14. За змістом паспорта ставка від 26.07.2002 № 50, який розташований в с. Стрілки, урочище "Ріпище", його площа - 9,2065 га, тип ставка - русловий, джерело живлення - канал, в басейні річки Дністер.

15. Розпорядженням Перемишлянської районної державної адміністрації № 254 від 10.07.2018 затверджено детальний план території з метою розширення території рекреаційного призначення за заявою Товариства на підставі протоколу громадських слухань від 19.06.2018 та протоколу засідання архітектурно-містобудівної ради від 05.07.2018 № 28.

16. Відповідно до довідки відділу Держгеокадастру у Перемишлянському районі Львівської області від 01.11.2018 № 32-13-0.28-632/171-18 з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) про кількісні характеристики земельних ділянок рекреаційного призначення на території Стрілківської сільської ради Перемишлянського району Львівської області (станом на 01.01.2016) всього в адміністративно-територіальному підпорядкуванні с. Стрілки Товариством забудовані землі (землі призначення) - 6,2347 га, води (ставки) - 9,2065 га з усіх земель 15,4412 га - землі рекреаційного призначення.

17. Угодою від 15.11.2018 про дострокове розірвання договору оренди водного об`єкта від 25.11.2009 № 24 на підставі розпорядження Перемишлянської районної державної адміністрації від 15.11.2018 № 420 за взаємною згодою сторін було достроково розірвано договір від 09.11.2009 № 24. Об`єкт оренди повернуто орендодавцю на підставі акта.

18. Висновком від 17.01.2019 № 10 відділу містобудування та архітектури Перемишлянської районної державної адміністрації про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється Товариством для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, погоджено проект землеустрою. Висновком Держгеокадастру про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 23.01.2019 № 572/82-19 погоджено проект землеустрою Товариства земельної ділянки, розташованої у Львівській області, Перемишлянського району, Стрільківської сільської ради. Проект землеустрою також був погоджений Департаментом екології та природних ресурсів Львівської обласної державної адміністрації (від 21.11.2018 № 31-2051/0/2-18).

19. У листі Державного агентства водних ресурсів України від 18.01.2019 № 17 (від 29.01.2019 № 27/ЛВ/21-19), який адресовано Перемишлянському районному виробничому відділу Львівської регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру", щодо питання погодження проекту землеустрою зазначено, що земельні ділянки в межах прибережних смуг можуть належати до будь-якої категорії земель. В матеріалах проекту запроектовану до відведення земельну ділянку віднесено до земель рекреаційного призначення (довідка відділу Держгеокадастру у Перемишлянському районі Львівської області від 01.11.2018 № 32-13-0.28-632/171-18). Враховуючи викладене, повідомлено, що погодження проектів землеустрою, в яких земельну ділянку не віднесено до земель водного фонду, не належить до компетенції Держводагентства.

20. Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 11.03.2019 № НВ-4608896192019 земельна ділянка, кадастровий номер 4623387200:02:000:0294, розташована у Львівській області, Перемишлянського району, Стрільківської сільської ради, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, площа - 15,1563 га, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок 25.10.2018, Перемишлянський РВВ Львівської РФ Центру ДЗК Ривак Р. Я. Згідно з кадастровим планом земельної ділянки, що є додатком до витягу, до складу земельної ділянки входять виключно землі, які використовуються для відпочинку та оздоровлення, а також землі, зайняті поточним будівництвом та відведені під будівництво (будівництво на яких не розпочато).

21. Розпорядженням голови ЛОДА від 29.03.2019 № 269/0/5-19, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 15,1563 га (кадастровий номер 4623387200:02:000:0294), 0,2010 га (кадастровий номер 4623387200:02:000:0293) та 0,0839 га (кадастровий номер 4623387200:02:000:0242) (загальна площа 15,4412 га), розташованих за межами с. Стрілки Перемишлянського району Львівської області, із зміною цільового призначення на "для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення". Згідно з висновком експерта за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою у господарській справі № 910/9933/20 від 10.11.2020 № 21643/20-41 за результатами проведених досліджень виявлені не істотні невідповідності проекту землеустрою, затвердженого розпорядженням голови ЛОДА від 29.03.2019 №269/0/5-19, щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється Товариством - "для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення", вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, чинним станом на 29.03.2019, які не впливають на результати заходів передбачених цим проектом землеустрою. Згідно з висновком експерта за результатами проведення судової експертизи з питань землеустрою у господарській справі № 910/9933/20 від 12.11.2020 № 21646/20-41 за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється Товариством - "для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення", затвердженим розпорядженням голови ЛОДА від 29.03.2019 № 269/0/5-19, основне цільове призначення (вид користування) земельних ділянок не змінено.

22. Розпорядженням ЛОДА від 04.06.2019 № 571/0/5-19 Товариству було надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки зазначених земельних ділянок. Згідно з рецензією на оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, вартість цієї земельної ділянки складає 7 231 071,00 грн. Висновком експерта за результатами проведення судової оціночно-земельної експертизи у господарській справі № 910/9933/20 від 23.11.2020 № 21647/20-41 встановлено, що документація з оцінки земель "Звіт про експертну грошову оцінку вартості земельної ділянки площею 15,1563 га кадастровий № 4623387200:02:000:0294, яка підлягає продажу у власність ТОВ "Узлісся" відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, методології, методам, оціночним процедурам, що діяли на дату його складання.

23. Товариство є власником комплексу будівель профілакторію, об`єкту нежитлової нерухомості за адресою: Львівська область, Перемишлянський район, с. Стрілки, хутір Ріпище, 1 (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності від 31.07.2019 № 175767235).

24. 07.08.2019 ЛОДА прийнято розпорядження № 844/0/5-19 "Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення", яким зобов`язано:

- продати Товариству земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 15,1563 (кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, КВЦПЗ - 07.01), розташовану за межами населеного пункту с. Стрілки на території Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області, для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення за ціною 7 231 071,00 грн без розстрочення платежу;

- Перемишлянську районну державну адміністрацію від імені ЛОДА укласти договір купівлі-продажу відповідно до вимог чинного законодавства.

25. 02.09.2019 між ЛОДА, від імені якої діяла Перемишлянська районна державна адміністрація, та Товариством укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Перемишлянського районного округу Юзвою В. Я. та зареєстрований в реєстрі за № 1876, за змістом якого:

- продавець продав, а покупець купив без зміни цільового призначення земельну ділянку площею 15,1563 га, кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, яка належить продавцю на праві державної власності, що підтверджується витягом від 24.04.2019 № 164776616 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, виданим Практикою А. Г. - державним реєстратором комунального підприємства "Реєстрація" Львівської області (пункт 1.1);

- цільове призначення земельної ділянки: 07.01 - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення. Категорія земель: землі рекреаційного призначення. Місце розташування земельної ділянки: за межами населеного пункту с. Стрілки, Перемишлянського району, Львівської області на території Стрілківської сільської ради, яка входить в Об`єднану територіальну громаду Бібрської міської ради (пункт 1.2);

- сторони оцінюють покупку в 7 231 071,00 грн і підтверджують, що згадана ціна є реальною та такою, що не є нижчою ринкової вартості (пункт 2.2).

26. Згідно з актом приймання-передачі земельної ділянки, який наявний в матеріалах справи, складеним ЛОДА та Товариством сторона-1 передала з державної власності, а сторона-2 прийняла у приватну власність земельну ділянку площею 15,1563 га, кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, розташовану за межами населеного пункту с. Стрілки на території Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області.

27. Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 02.09.2019 було внесено відповідний запис № 33043713 про право власності Товариства на земельну ділянку кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, площею 15,1563 га.

28. Позивач зазначає, що відчужена земельна ділянка площею 15,1563 га, кадастровий номер 4623387200:02:000:0249, розташована за межами населеного пункту с. Стрілки на території Бібрської міської ради Перемишлянського району Львівської області, має в своєму складі землі водного фонду, оскільки на ній розташовано став площею більше 3 гектарів, а тому може перебувати у юридичних осіб тільки на праві оренди. Зазначені обставини, на думку позивача, зумовлюють протиправність розпорядження від 07.08.2019 № 844/0/5-19 та як наслідок недійсність договору купівлі-продажу від 02.09.2019 № 1876.

29. Зі змісту додатку до листа Перемишлянської районної державної адміністрації від 08.09.2020 № 01-21/2004 вбачається, що доручення ЛОДА від 25.04.2013 № 31, від 08.08.2016 № 70/0/6-16, а також матеріали інвентаризації/обстежень ставків/водойм на території Стрілківської сільської ради (за межами населеного пункту) за період 2002, 2008, 2011, 2016 роки та письмові докази затвердження/погодження таких матеріалів ЛОДА в райдержадміністрації відсутні.

30. Позивачем до матеріалів справи було надано лист Басейнового управління водних ресурсів річок західного Бугу та Сяну Державного агентства водних ресурсів України від 11.05.2021 № 19221-21, в якому зазначено, що відсутність водних об`єктів на геопорталі не означає їх фактичну відсутність на місцевості. Згідно з відомостями інвентаризації водних об`єктів Перемишлянського району станом на 01.09.2016, складеної на виконання доручення ЛОДА від 08.08.2016 № 70/0/6-16, за межами населеного пункту с. Стрілки наявні землі водного фонду, паспорт ставка № 50, площею 9,2065 га, цільове призначення водного об`єкта - рекреація, орендар - Товариство, однак результати інвентаризації не були прийняті судом першої інстанції в якості належного доказу, оскільки вони в супереч статті 35 Закону України "Про землеустрій", Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513 та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 не були погоджені та затверджені в порядку, передбаченому статтею 186 Земельного кодексу України, а їх відомості не були внесені до Державного земельного кадастру України.

31. Відповідно до висновку № 05/21 судової гідротехнічної експертизи від 10.04.2021 зробленої Незалежним центром судових експертиз НУВГП, паспорт ставка від 26.07.2002 № 50 не є офіційним документом і не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки за таким документом неможливо ідентифікувати водойму, яка в ньому зазначена, відсутні інвентаризаційна справа, топографо-геодезична зйомка водного об`єкта, ситуаційний план водного об`єкта, план водного об`єкта М 1:500 - 1:2000, плани та розрізи всіх основних елементів гідровузла (водовідвідних, водорегулювальних, водоскидних, водовідвідних та інших споруд), повздовжній профіль по осі водного об`єкта, поперечні перерізи у характерних місцях, графіки залежності площі водного дзеркала та об`єму від відмітки рівня води. Під час дослідження було використано геопортал "Водні ресурси України" Водного кадастру України та за даними геопорталу було встановлено, що у межах досліджуваної ділянки природні водні об`єкти відсутні. На земельній ділянці загальною площею 15,1563 га розташовано спортивний майданчик для занять різними видами спорту на відкритому повітрі, в тому числі споруда загальною площею в 9,2 га для занять водними видами спорту. Основне призначення спортивного майданчика забезпечувати активний відпочинок відвідувачів Товариства. Досліджувана споруда має статус замкненого штучно створеного елемента довкілля, в якому зосереджуються води, згідно з положеннями [1,3], оскільки він не зв`язаний з будь-якими поверхневими водними об`єктами, а його живлення (наповнення) відбувається завдяки водоносним (підземним) горизонтам, які утворюють на території об`єкта значну кількість джерел, що забезпечують його функціювання. Досліджувану споруду створено у виїмці; загальна площа складає 9,2 га, максимальна глибина - 3,0 м, мінімальна - 1,5 м. Споруда обладнана автоматичним (шандорним) водоскидом та трубчастим водоспуском з діаметром труби 0,8 м, яка споруджена в підошві ділянки земляної греблі, розташованої в нижній частині. На правому березі гідротехнічної споруди влаштовано пляж; її лівий берег створено природним крутим схилом існуючого ландшафту. Стійкість зазначених ділянок гідротехнічної споруди забезпечується бетонною підпірною стінкою, влаштованою по усьому периметру споруди. За результатами натурного обстеження досліджуваного об`єкта назначеного замовником, експертами було підтверджено основні положення, які експерти дослідили і вивчили попередньо, працюючи з копіями документів.

Позиція Верховного Суду

32. Згідно з положеннями частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

33. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід задовольнити частково з огляду на таке.


................
Перейти до повного тексту