ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 640/4195/19
провадження № К/9901/13220/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Шарапи В.М.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп"
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 листопада 2019 року (суддя Клочкова Н.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року (головуючий суддя Губська Л.В., судді Карпушова О.В., Файдюк В.В.)
у справі №640/4195/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп"
до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
І. РУХ СПРАВИ
1. У березні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент), в якій просило визнати протиправною та скасувати постанову від 28 лютого 2019 року № 22/19/073-1948 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 листопада 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.
3. Не погоджуючись з такими судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 листопада 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року та прийняти нове рішення про задоволення позову.
4. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд відмовити у задоволенні касаційної скарги.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 21 квітня 2017 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко О.П. зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна: нежитлове приміщення, нежитлові приміщення №1 та №2 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 129,7 кв. м за Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп", підстава виникнення права власності: акт прийому-передачі від 21 квітня 2017 року №610, 611, укладений між ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" та протокол Загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" від 21 квітня 2017 року №2.
6. Наказом Департаменту від 07 грудня 2017 року №772 об`єкту нерухомого майна Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" нежитловій будівлі на АДРЕСА_1, з метою впорядкування присвоєння поштових адрес об`єктам нерухомості у місті Києві та враховуючи звернення товариства, присвоєно поштову адресу АДРЕСА_1.
7. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права від 28 грудня 2017 року №109434486 до державного реєстру внесено зміни щодо адреси об`єкта нерухомого майна, зокрема, зазначено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" на праві приватної власності належать нежитлові приміщення №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 129,7 кв.м.
8. 29 травня 2018 року Департаментом видані Товариству з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон", загальною площею 129,7 кв.м.
9. Як вбачається із завдання на проектування Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" замовлено проектувальнику ОСОБА_2 розроблення ескізного проекту на об`єкті будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1", на підставі вказаного завдання фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 розроблено відповідний ескізний проект.
10. Наказом директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" від 30 травня 2018 року №5-П затверджено проектну документацію по проекту: "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1" з наступними техніко-економічними показниками: площа забудови до реконструкції 475,0 кв. м, після реконструкції 475,0 кв. м; загальна площа до реконструкції 129,7 кв. м, після реконструкції 129,7 кв. м; корисна площа до реконструкції 44,8 кв. м, після реконструкції 44,8 кв. м; розрахункова площа до реконструкції 39,7 кв. м, після реконструкції 39,7 кв. м; загальний будівельний об`єм до реконструкції 1435,0 кв. м, після реконструкції 1452,3 кв. м; в тому числі, нижче позначки ±0,000 (дані відсутні); в тому числі, вище позначки ±0,000 до реконструкції 1435,0 кв. м, після реконструкції 1452,3 кв. м; поверховість будинку до реконструкції 1 поверх, після реконструкції 1 поверх; кількість робочих місць до реконструкції 4 чоловіка, після реконструкції 4 чоловіка; умовна висота будівлі (відсутні дані).
11. 18 червня 2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" подано до Департаменту повідомлення про початок виконання будівельних робіт № КВ061181690435 щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) про зміну даних у повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об1єктів з незначними наслідками (СС1) на об`єкті "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" за місцем розташування об`єкта будівництва: АДРЕСА_1, нежитлові приміщення №1 та №2 у Святошинському районі, вид будівництва: реконструкція.
12. 17 січня 2019 року замовником будівництва - Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" до Департаменту подано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС1), зареєстрованої за №КВ 141190170800, по об`єкту будівництва "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" за адресою: АДРЕСА_1 загальна площа об`єкта зазначена, як 129,7 кв.м.
13. 23 січня 2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "БТІ Юкрейніан Груп" виготовлено технічний паспорт на громадський будинок (нежитлове приміщення) за адресою: АДРЕСА_1, відповідно до якого нежитлові приміщення №1 та №2 загальною площею 129,7 кв. м прийняті в експлуатацію на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, зареєстрованої Департаментом за №КВ141190170800.
14. 28 січня 2019 року Департаментом видано наказ №72, за яким на підставі перевірки достовірності даних, наведених в декларації про готовність об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 17 січня 2019 року №КВ 141190170800 управлінню контролю за будівництвом доручено здійснити проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп", Товариства з обмеженою відповідальністю "Ассетс ЛТД", фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" на АДРЕСА_1 .
15. 31 січня 2019 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) посадовій особі Департаменту видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу без номера для здійснення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1" щодо дотримання, у тому числі, Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу Департаменту від 21 січня 2019 року №72 та на підставі перевірки достовірності даних, наведених у декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 17 січня 2019 року №КВ141190170800. Строк дії направлення з 31 січня 2019 року до 13 лютого 2019 року.
16. 14 лютого 2019 року Департаментом посадовій особі Департаменту видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу без номера для здійснення позапланової перевірки на спірному об`єкті будівництва щодо дотримання, у тому числі, Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу Департаменту від 21 січня 2019 року №72 та на підставі перевірки достовірності даних, наведених у декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 17 січня 2019 року №КВ141190170800. Строк дії направлення з 14 лютого 2019 року до 15 лютого 2019 року.
17. 15 лютого 2019 року за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності складено акт без номера, у якому зазначено, що посадовою особою перевірено дотримання товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1", перевірка проводилась у період з 31 січня 2019 року по 13 лютого 2019 року та з 14 лютого 2019 року по 15 лютого 2019 року, під час перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" була присутня уповноважена особа товариства - Фурман І.А.
18. За результатами проведеної перевірки, виявлено наступні порушення:
1. Частини 8 статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме: відсутня інформація щодо видачі/реєстрації документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, а також засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за вказаною вище адресою.
Об`єкт нерухомого майна: нежитлові приміщення №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку на АДРЕСА_1 у м. Києві побудований без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, не введений в експлуатацію належним чином і відповідно не може бути віднесеним до виду будівництва - реконструкція, вид будівництва зазначеного об`єкта повинен бути класифікований як нове будівництво. Враховуючи викладене, замовником будівництва Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" наведено недостовірні дані у повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 18 червня 2018 року №КВ061181690435 "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" на АДРЕСА_1", а саме у частині: нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт. На час перевірки на об`єкті будівництва виконано будівельні роботи зі збільшенням загальної площі вищевказаної будівлі з 129,7 кв. м на 428 кв. м (згідно з матеріалами технічної інвентаризації, наданих замовником будівництва від 23 січня 2019 року, виготовленої Товариством з обмеженою відповідальністю "БТІ Юкрейн Груп" та від 29 січня 2019 року, виготовленої Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕЮБ "Гривна-Плюс"), що вказує на зміну техніко-економічних показників.
2. Частини 1 статті 31, частини 10 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 4.6.1 ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", частини 2 статті 23 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 8.2 та додатку Д ДБН А.2.2.-32014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", а саме, замовником будівництва надано ескізний проект "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1", розроблений підприємцем ОСОБА_2 з порушенням будівельних норм, стандартів і правил. У замовника будівництва Товариства з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" на момент перевірки відсутня розроблена та затверджена належним чином проектна документація з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил. Враховуючи викладене, замовником будівництва Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" наведено недостовірні дані у декларації про готовність до експлуатації об`єкта від 17 січня 2019 року №КВ 141190170800 "Реконструкція нежитлових приміщень №1 та №2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" на АДРЕСА_1.
3. Пункту 4.8 ДБН А.3.1-5:2016 "Організація будівельного виробництва": замовником будівництва Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" та підрядником Товариством з обмеженою відповідальністю "Ассетс ЛТД" за результатами виконаних будівельних робіт надано виконавчу документацію (акти на закриття прихованих робіт, загальний журнал робіт), яка оформлена з порушенням будівельних норм, стандартів і правил та не в повному обсязі, а саме: не вказано список інженерно-технічного персоналу, який зайнятий на будівництві; загальний журнал робіт не прошнурований та не скріплений печаткою будівельної організації, яка його видала; в актах на закриття прихованих робіт не вказано номери креслень проектної документації та дату їх складання.
19. 15 лютого 2019 року посадовою особою Департаменту Товариству з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, відповідно до якого товариство зобов`язано усунути встановлені перевіркою порушення на об`єкті будівництва на АДРЕСА_1 у встановленому законодавством порядку терміном до 15 квітня 2019 року та повідомити про це Департамент до 15 квітня 2019 року.
20. Також відповідачем прийнято протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 15 лютого 2019 року, в якому зазначено про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" частини 1 статті 31, частини 10 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 4.6.1 ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", частини 2 статті 23 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 8.2 та додатку Д ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", відповідальність за що передбачена абзацом 2 пункту 4 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
21. Розгляд справи призначено на 28 лютого 2019 року. Листом від 18 лютого 2019 року № 073-1576 на адресу позивача направлено вказані вище копію акта перевірки, копію припису та копію протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
22. Постановою № 22/19/073-1948 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 28 лютого 2019 року, встановлено порушення товариством з обмеженою відповідальністю "Клінінг Авто Груп" частини 1 статті 31, частини 10 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 4.6.1 ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", частини 2 статті 23 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 8.2 та додатку Д ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 4 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 69 156, 00 грн.
23. Позивач, вважаючи постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності протиправною, звернувся до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
24. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що Департамент як суб`єкт владних повноважень довів перед судом правомірність своїх дій, тому відсутні підстави вважати винесену за наслідками проведених заходів державного архітектурно-будівельного контролю постанову протиправною, в той час, як твердження позивача та надані докази не доводять їх переконливості.
25. Суди врахували, що об`єкт нерухомого майна нежитлові приміщення № 1 та №2 нежитлового (громадського) будинку на АДРЕСА_1 побудований без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, не введений в експлуатацію належним чином і відповідно не може бути віднесеним до виду будівництва - реконструкція, вид будівництва зазначеного об`єкта повинен бути класифікований як нове будівництво. Отже, замовником будівництва (позивачем) наведено недостовірні дані у повідомленні про початок виконання будівельних робіт від 18 червня 2018 року № КВ 061181690435 "Реконструкція нежитлових приміщень № 1 та № 2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон" на АДРЕСА_1" щодо виду будівництва.
26. Суди попередніх інстанцій відхилили доводи позивача про те, що під час перевірки замовником будівництва було надано ескізний проект "Реконструкція нежитлових приміщень № 1 та № 2 нежитлового (громадського) будинку під автосалон на АДРЕСА_1", розроблений підприємцем ОСОБА_2, оскільки містобудівним законодавством не допускається здійснення будівництва лише на підставі ескізного проекту.
У разі прийняття замовником та проектувальником рішення щодо зміни кількості стадій проектування та узгодження здійснення однієї стадії проектування, проектувальником розробляється робочий проект, а у разі розроблення проектувальником ескізного проекту повинен бути розроблений також й робочий.
При цьому, суди вважали, що саме робочий проект є інтегруючою стадією проектування і складається з двох частин - затверджувальної частини та робочої документації, а не ескізний.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
27. Заявник на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанції допущено невідповідність висновків нормам чинного законодавства та висновкам Верховного Суду при розгляді аналогічних спорів, викладених у постанові від 02 жовтня 2018 року у справі №465/1461/16-а.