ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 340/2248/19
провадження № К/9901/8830/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року (суддя Черниш О.А.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року (головуючий суддя Круговий О.О., Прокопчук Т.С., Шлай А.В.)
у справі № 340/2248/19
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12
до Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області
про визнання протиправними та скасування рішень.
І. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2019 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12 звернулися до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, в якому просили:
- визнати протиправним та скасувати рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року № 353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" в частині включення до вказаного переліку земельних ділянок площею 2.00 га, зазначених позивачами на графічних матеріалах, поданих разом із заявами від 01 вересня 2017 року до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про надання дозволів на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, які знаходяться у межах земельної ділянки загальною площею 28.3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області;
- визнати протиправним та скасувати рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 25 квітня 2019 року № 397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106" в частині земельних ділянок площею 2.00 га, зазначених позивачами на графічних матеріалах, поданих разом із заявами від 01 вересня 2017 року на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, які знаходяться у межах земельної ділянки загальною площею 28.3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, для ведення торгового сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області.
2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2019 року, яке було залишене без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року, у позові відмовлено.
3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, позивачі подали касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просять скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції й ухвалити нове судове рішення про задоволення їхнього позову повністю.
4. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що у вересні 2017 року позивачі, а також ОСОБА_13 і ОСОБА_14 звернулися до Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області із заявами, в яких просили відповідно до частини 6 статті 118, пункту "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України надати їм дозволи на розробку проекту землеустрою щодо відведення їм безоплатно у приватну власність для ведення особистого селянського господарства земельних ділянок площею по 2 га із земель запасу Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, за рахунок земельної ділянки загальною площею 28,3587 га за кадастровим номером 3521786000:02:000:9106.
6. 19 жовтня 2017 року ці громадяни направили до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяви, у яких зазначили, що вони, керуючись абзацом 3 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, замовили розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність без надання дозволу, оскільки у місячний строк їм не було надано дозволу на розроблення проекту землеустрою або мотивованої відмови у його наданні.
7. За замовленням цих 14 громадян інженер - землевпорядник на виконання договору від 24 жовтня 2017 року №270 виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ А. 01.03.) за адресою: Кіровоградська область, Добровеличківський район, Тишківська сільська рада, за межами населеного пункту, запроектувавши 14 земельних ділянок площею по 2 га, сформованих шляхом поділу раніше сформованої земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі, площею 28,3587 га, кадастровий номер 3521786000:02:001:9106.
8. У березні 2018 року розроблений проект поданий на погодження та був погоджений висновком від 05 квітня 2018 року №2591, складеним експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, за принципом екстериторіальності.
9. У липні 2018 року цей проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель був поданий до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області для проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації, але був повернутий на доопрацювання.
10. Між тим, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" та рішення Тишківської сільської ради від 12 лютого 2018 року №118 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за актом-приймання передачі від 06 червня 2018 року передало Тишківській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, у тому числі земельну ділянку за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106 площею 28,3587 га.
11. У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20 червня 2018 року проведена державна реєстрація права комунальної власності на цю земельну ділянку. Її власником є територіальна громада в особі Тишківської сільської ради.
12. Тишківською сільською радою прийнято рішення від 05 лютого 2019 року №353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах", яким включено до переліку земельних ділянок комунальної власності для продажу права оренди на них на земельних торгах земельну ділянку за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106.
13. Також Тишківською сільською радою прийнято рішення від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про проведення земельних електронних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106". Цим рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для продажу права оренди терміном на 7 років на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 28,3587 га за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106 на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області, вирішено продати на електронних земельних торгах право оренди на вказану земельну ділянку, встановлено стартову ціну лота (стартовий розмір річної плати за користування) та крок аукціону, затверджено умови продажу - продаж права оренди строком на 7 років.
14. Вважаючи рішення Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області від 05 лютого 2019 року №353 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу права оренди на них на земельних торгах" та від 25 квітня 2019 року №397 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відведення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про проведення земельних електронних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106" протиправними позивачі звернулися до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що оскаржувані рішення відповідача, як розпорядника земельної ділянки комунальної власності, прийнято із дотриманням встановленої Законом процедури, в порядку та в межах повноважень визначених законодавством. При цьому, суд зауважив, що, подавши до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяви про виготовлення проектів землеустрою для відведення у власність земельних ділянок, виготовлення проектів землеустрою не призвело до виникнення у позивачів суб`єктивних прав стосовно земельних ділянок, відтак Тишківська сільська рада не обмежена у праві розпоряджатись земельною ділянкою кадастровий номер 3521786000:02:001:9106, зокрема, шляхом її продажу з земельних торгів.
16. Суд апеляційної інстанції зазначив, що той факт, що позивачі в 2017 році звертались до Головного управління Держгеокадастру за отриманням дозволу на розроблення проекту землеустрою, у зв`язку з неотриманням відповіді, за мовчазною згодою замовили розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок, у межах земельної ділянки кадастровий номер 3521786000:02:001:9106 та те, що вказані проекти пройшли процедуру експертизи, не свідчать про наявність у позивачів будь-яких суб`єктивних прав стосовно земельних ділянок, не є це і окремою обставиною, що унеможливлює проведення земельних торгів в силу приписів частин 2, 3 статті 134 ЗК України.
17. Крім того, суди врахували, що на момент звернення позивачів у вересні 2017 року до Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області за отриманням дозволів на розроблення проектів землеустрою земельна ділянка за кадастровим номером 3521786000:02:001:9106, в межах якої позивачі бажали отримати земельні ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, була включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на неї на земельних торгах за наказом Головного управління Держгеокадстру у Кіровоградській області від 12 червня 2017 року №266.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
18. На обґрунтування вимог касаційної скарги заявники покликаються на те, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій не узгоджуються з правовими висновками, які викладені у постановах Верховного Суду від 27 листопада 2019 року у справі № 671/464/17 (оскільки судовому захисту підлягає не лише порушене право, а й порушений інтерес) та від 11 квітня 2018 року у справі № 806/2208/17, адже наявність зазначеного позитивного висновку проекту землеустрою, який не оскаржувався Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, щодо відповідності його вимогам законів та прийнятим відповідно до них нормативно-правових актів спростовує висновки судів про те, що позивачі у жовтні 2017 року без відповідного дозволу та попри заборону, встановлену частиною 3 статті 136 Земельного кодексу України, замовили розроблення проекту землеустрою щодо відведення їм у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення за рахунок. При цьому, судом як першої так і апеляційної інстанції не зазначено мотивів відхилення зазначеного доречного аргументу.
19. Позивачі вважають, що перехід владних повноважень щодо конкретної земельної ділянки від одного органу до іншого не свідчить про необхідність звернення особи повторно для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, оскільки правовідносини вже виникли і такий перехід владних повноважень їх не відміняє.
20. У відзиві на касаційну скаргу відповідач звертає увагу Суду на те, що у відповіді від 28 лютого 2020 року № 27-11-0.15-2151/2-20 "Про надання інформації та копії документів" на клопотання Тишківської сільської ради Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області надало інформацію про те, що клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області громадян зареєстровані у системі діловодства від 04 вересня 2017 року. Також Головне управління Держгеокадастру в Кіровоградській області надало копії відповідей на заяви громадян від 02 жовтня 2017 року, в якій відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області так, як запропонована для передачі у власність земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства на території Тишківської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, згідно наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області від 12 червня 2017 року № 266 "Про визначення переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах".
Враховуючи вищевикладене, позивачі не мали законних сподівань та правомірних очікувань на підставі "мовчазної згоди", а саме абзацу 3 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, так як отримали вмотивовану відповідь від 02 жовтня 2017 року на подану заяву від 04 вересня 2017 року.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
22. Згідно зі статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
23. У контексті завдань адміністративного судочинства звернення до суду є способом захисту порушених прав, свобод або законних інтересів позивача. Тому особа повинна довести (а суд - встановити), що їй належать права, свободи або законні інтереси, за захистом яких вона звернулася до суду. Права, свободи та законні інтереси, які належать конкретній особі (особам) є предметом судового захисту.