1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 380/3724/20

адміністративне провадження № К/990/8342/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №380/3724/20

за позовом представництва Американського об`єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу до Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Лемберг медікал центр", Товариство з обмеженою відповідальністю "Український будівельний центр "Олімп", про скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Американського об`єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року (суд у складі головуючого судді - Гулика А. Г.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Довгополова О.М., суддів: Гудима Л.Я., Святецького В.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 18 травня 2020 року представництво Американського об`єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу звернулося з адміністративним позовом до Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Лемберг медікал центр", товариства з обмеженою відповідальністю Український будівельний центр "Олімп", в якому просило скасувати рішення про надання дозволу на будівельні роботи №ЛВ112201060864 ТзОВ "Лемберг медікал центр" та ТзОВ "Український будівельний центр "ОЛІМП" на вул. Раппопорта, 6 у м. Львові та дозвіл на будівельні роботи №ЛВ112201060864 за квітень 2020 року ТзОВ "Лемберг медікал центр" та ТзОВ "Український будівельний центр "ОЛІМП" на вул. Раппопорта, 6 у м. Львові.

2. 26 липня 2021 року представник ТзОВ "Лемберг медікал центр" подав клопотання, у якому просив закрити провадження у справі у зв`язку з прийняттям в експлуатацію закінченого будівництва об`єкта та державної реєстрації речових прав на нього за ТзОВ "Лемберг медікал центр". Заявник зазначав, що рішення про видачу дозволу на будівельні роботи №ЛВ 122201106449 фактично вичерпало свою дію, а отже скасування такого рішення є фактично неналежним способом захисту, оскільки не породжує жодних правових наслідків.

3. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 листопада 2021 року провадження у справі закрито.

4. Рішення судів попередніх інстанцій аргументоване тим, що даний спір підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Американське об`єднання комітетів для євреїв бувшого Радянського Союзу звернулшося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій помилково віднесли даний спір до категорії господарських оскільки предметом позову є визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень.

Касатор вказує, що реєстрація права власності на будівлю здійснена на півтора року раніше, ніж отримано документи, на підставі яких таку здійснено.

Позивач наголошує, що оскарження надання дозволу не пов`язане з реалізацією власних майнових прав позивача і спору про право, а спрямоване виключно для збереження об`єктів культурної спадщини, реалізації прав згідно ст. 10, 11 Закону України "Про охорону культурної спадщини", яка надає право громадським організаціям встановлювати шефство над об`єктами культурної спадщини з метою забезпечення їх збереження, сприяють державі у здійсненні заходів з охорони використання, виявлення, обліку, реєстрації об`єктів культурної спадщини.

7. Верховний Суд ухвалою від 15 червня 2022 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

8. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

10. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

11. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності такого суб`єкта, прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для класифікації спору як публічно-правового. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати такий спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.


................
Перейти до повного тексту