ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 200/10761/18-а
касаційне провадження № К/9901/9302/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17.12.2018 (головуючий суддя Лазарєв В.В.)
та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019 (головуючий суддя: Арабей Т.Г., судді: Міронова Г.М., Компанієць І.Д.)
у справі №200/10761/18-а
за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"
до Бахмутської міської ради
про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Бахмутської міської ради про визнання частково незаконним та скасування пункту 2 рішення Бахмутської міської ради від 28.02.2018 № 6/110-2103; зобов`язання відповідача викласти пункт 2 рішення від 28.02.2018 № 6/110-2103 в новій редакції, зазначивши іншу дату застосування змін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваним рішенням було внесено зміни до рішення Бахмутської міської ради № 6/102-1892 від 27.06.2017 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Бахмуті", а саме - збільшено ставку земельного податку за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, до 1%. Згідно з пунктом 2 оскаржуваного рішення зазначені зміни застосовуються з 01.01.2018. Оскаржуване рішення отримано позивачем 03.03.2018. Позивач, посилаючись на приписи Конституції України, Податкового кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування", вважає, що відповідач в межах наданих йому повноважень з встановлення ставок земельного податку незаконно ввів в дію нові ставки податку з 01.01.2018, порушуючи принципи дії нормативно-правових актів у часі.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 17.12.2018, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019, відмовлено у задоволені позовних вимог.
Рішення судів попередніх інстанцій мотивовані тим, що у 2018 році Бахмутська міська рада наділена повноваженнями приймати рішення, зокрема, з питань встановлення податку в частині плати за землю, незважаючи на правила щодо правового регулювання порядку встановлення та зміни до будь-яких елементів податків, оскільки відсутні обмеження для органів місцевого самоврядування щодо строків прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог. Позивач зазначив, що оспорюване рішення є регуляторним актом за визначенням Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", отже, вимоги Закону поширюються на його прийняття. Посилаючись на приписи Конституції України, Податкового кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування", вважає, що відповідач в межах наданих йому повноважень із встановлення ставок земельного податку незаконно ввів в дію нові ставки податку з 01.01.2018, порушуючи принципи дії нормативно-правових актів у часі.
Верховний Суд ухвалою від 15.04.2019 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою позивача на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17.12.2018 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу вказав на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій. Зазначив, що оскаржуваний пункт рішення прийнято Бахмутською міською радою на підставі Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", згідно з яким у 2018 році до рішень про встановлення місцевих податків і зборів, прийнятих органами місцевого самоврядування, у тому числі радами об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, після 15.07.2017 та у 2018 році, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" є юридичною особою, місцезнаходження: вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, 03680.
Регіональна філія "Донецька залізниця" є відокремленим підрозділом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", місцезнаходження: вул. Привокзальна, буд. 22, м. Лиман, Донецька обл., 84400.
28.02.2018 Бахмутською міською радою прийнято рішення № 6/110-2103. Зазначеним рішенням внесено зміни до рішення Бахмутської міської ради № 6/102-1892 від 27.07.2017 "Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Бахмуті", а саме - збільшено ставку земельного податку за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, до 1%. У відповідності до пункту 2 вказаного рішення зазначені зміни застосовуються з 01.01.2018.
Позивач, вважаючи незаконним зазначене рішення Бахмутської міської ради, звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктом 24 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.