ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 805/3764/18-а
адміністративне провадження № К/9901/69571/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу № 805/3764/18-а
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2018 року (прийняте у складі головуючого судді Кониченка О.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Блохіна А.А., суддів: Сіваченка І.В., Шишова О.О.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - відповідач, ГУ ПФУ в Донецькій області), у якому просив :
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести з 01 січня 2018 року перерахунок основної пенсії із розрахунку 77 відсотків грошового забезпечення;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області виплачувати пенсію з 01 січня 2018 року в повному обсязі без обмежень передбачених в пункті 2 Постанови КМУ від 21 лютого2018 року" Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб";
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області виплатити позивачу заборгованість яка виникла в зв`язку з невірним нарахуванням пенсії.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при перерахунку пенсії позивача з 01 січня 2018 року відповідач протиправно застосував положення статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-ХІІ), яка регулює питання призначення пенсії, чим зменшив розмір процентної складової грошового забезпечення із 77% до 70%, що призвело до невірного визначення розміру пенсії.
Крім того позивач зазначив, що на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21 лютого 2017 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ № 103) відповідач протиправно виплачує йому перераховану пенсію не в повному обсязі.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2018 року позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправними дії ГУПФУ в Донецькій області щодо перерахунку призначеної пенсії ОСОБА_1 обчисленої з розміру 70 відсотків суми грошового забезпечення ОСОБА_1 .
Зобов`язано ГУПФУ в Донецькій області здійснити з 01 січня 2018 року перерахунок та виплату пенсії за вислугу років із розрахунку підвищення до пенсії виходячи із 77 % грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням п.2 Постанови КМУ від 21 лютого 2018 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб " № 103.
В іншій частині позову відмовлено.
4. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції мотивував рішення тим, що оскільки призначення та перерахунок пенсії є різними за змістом та механізмом їх проведення, внесені зміни до частини другої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо встановлення граничного розміру пенсії за вислугу років у розмірі 80 відсотків, а потім 70 відсотків грошового забезпечення не стосуються перерахунку вже призначеної пенсії. Тому при перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовців має застосовуватись норма, що визначає розмір грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.
Натомість суд не погодився з вимогами позивача та визнав їх такими, що не підлягають задоволенню в частині зобов`язання відповідача виплачувати пенсію з 01 січня 2018 року в повному обсязі без обмежень передбачених в пункті 2 Постанови КМУ від 21 лютого 2018 року" Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" з огляду на те, що зазначена Постанова КМУ не визнана не чинною у порядку, передбаченому законодавством України.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. 20 листопада 2018 року Перший апеляційний адміністративний суд вирішив апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2018 року у справі № 805/3764/18-а - задовольнити частково.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2018 року у справі № 805/3764/18-а - змінити.
У абзаці третьому резолютивної частини рішення виключити слова "з урахуванням п.2 Постанови КМУ від 21 лютого 2018 року" Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" № 103".
В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
6. Рішення суду апеляційної інстанції в частині необхідності зміни рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що положення постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 № 103 відносно виплати сум перерахованих пенсій до спірних правовідносин не повинні застосовуватися, оскільки відповідно до змісту частини четвертої статті 63 Закону № 2262 таких повноважень для Кабінету Міністрів України не передбачено.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 28 грудня 2018 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ГУ ПФУ в Донецькій області.
У касаційній скарзі скаржник просить рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2018 року у справі № 805/3764/18-а скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Відповідач у касаційній скарзі стверджує, що діяв у спосіб та у межах компетенції, визначеній законодавством України, оскільки, на його думку, частина четверта статті 63 Закону України № 2262 -ХІІ чітко визначено обов`язок відповідача на здійснення перерахунку пенсії позивача у розмірах, порядку та умовах передбачених положення постанови КМУ №103 від 21 лютого 2018 року.
8. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімона М. М., суддів Стародуба О.П., Мороз Л.Л.
Ухвалою Верховного Суду від 14 січня 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.
Ухвалою Верховного Суду від 15 лютого 2019 року було відмовлено відповідачу у задоволенні клопотання про зупинення виконання судових рішень.
9. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 02 липня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М.,що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 04 листопада 2021 року у зв`язку з відпусткою судді Стеценка С.Г. було проведено його заміну на суддю Бучик А.Ю.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 є пенсіонером та перебуває на обліку у ГУ ПФУ в Донецькій області як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", що підтверджується копіями документів, що долучені до матеріалів справи.
Згідно повідомлення про призначення пенсії за пенсійною справою - 050601892 ( Державний Департамент з питань виконання покарань) від 25 лютого 2013 року позивачу призначено пенсію за вислугою років з 16 січня 2013 року в розмірі 77 % грошового забезпечення (вислуга років 29).
Ці відомості також підтверджуються змістом розрахунку пенсії за вислугу років від 31 жовтня 2017 року, де зазначено, що основний розмір пенсії розрахований розмірі 77 % грошового забезпечення, вислуга - 29 років.
Відповідно до скріншоту із особистого кабінету позивача - "моя пенсія", зазначено, що основний розмір пенсії: 70% грошового забезпечення (вислуга 29 років).
Згідно протоколу за пенсійною справою 050601892 (Державний Департамент з питань виконання покарань) від 20 квітня 2018 року відповідачем здійснений перерахунок пенсії позивача та визначено її у розмірі: 70% грошового забезпечення (вислуга 29 років).
Не погоджуючись з проведеним перерахунком, позивач звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
12. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон №2262-ХІІ.
Відповідно до статті 13 Закону № 2262-XII (в редакції чинній на час призначення позивачу пенсії -максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 80 процентів відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.
Перерахунок призначених відповідно до цього Закону пенсій визначений статтею 63, відповідно до якої перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України (редакція, чинна на час проведення перерахунку пенсії).
Відповідно до частини другої статті 63 цього Закону у разі, якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27 березня 2014 року № 1166-VII (далі - Закон № 1166-VII) внесено зміни у частину другу статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно яких цифри " 80" замінено цифрами " 70".
13. Так, на момент виникнення спірних правовідносин було установлено, що максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 % відповідних сум грошового забезпечення.
Разом з тим застосування цього показника до перерахунку пенсії позивача є протиправним, оскільки стосується призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених, так і з огляду на те, що законодавчо діє принцип незворотності нормативно-правових актів у часі в силу прямих приписів статті 58 Конституції України.
Отже, порядок перерахунку призначених пенсій військовослужбовців урегульований нормами статті 63 Закону № 2262-ХІІ, яка змін не зазнавала, тому застосування статті 13 цього Закону, яка регулює призначення пенсій, є протиправним, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії є різними за змістом і механізмом їх проведення.