1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 806/1351/18

адміністративне провадження № К/9901/129/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №806/1351/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Реалпродторг" до Житомирської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Житомирської міської ради на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Шуляк Л.А.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді: Курка О. П., суддів: Совгири Д. І., Загороднюка А.Г. )

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Реалпродторг" звернулося до суду із адміністративним позовом до Житомирської міської ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Житомирської міської ради №718 від 14.09.2017 "Про визнання такими, що втратили чинність п.6 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 11.08.2005 №514 "Про затвердження акта вибору та обстеження земельної ділянки для попереднього погодження місця розташування об`єкта архітектури, надання дозволів на розроблення проектів нового будівництва, реконструкції, розширення існуючих об`єктів архітектури, внесення змін, доповнень до рішень міськвиконкому та передачі функцій замовника" та рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 27.10.2005 №719 "Про передачу житлового будинку №19 по вул. Маршала Жукова в м.Житомирі з балансу КВЖРЕП-14 на баланс ТОВ "Реалпродторг".

2. Позовна заява мотивована тим, що оскаржуване рішення прийнято із порушенням Регламенту ради, зокрема, без попереднього завчасного оприлюднення проекту рішення, без повідомлення позивача, без достатнього вивчення усіх обставин.

Позивач звертає увагу на правовий висновок, викладений у рішенні Конституційного Суду від 16.04.2009 № 7-рп/2009, відповідно до якого органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 грудня 2018 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Житомирської міської ради №718 від 14.09.2017 "Про визнання такими, що втратили чинність п.6 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 11.08.2005 №514 "Про затвердження акта вибору та обстеження земельної ділянки для попереднього погодження місця розташування об`єкта архітектури, надання дозволів на розроблення проектів нового будівництва, реконструкції, розширення існуючих об`єктів архітектури, внесення змін, доповнень до рішень міськвиконкому та передачі функцій замовника" та рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 27.10.2005 №719 "Про передачу житлового будинку АДРЕСА_1 з балансу КВЖРЕП-14 на баланс ТОВ "Реалпродторг".

4. Рішення судів мотивовані тим, що рішення Житомирської міської ради №718 від 14.09.2017 не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України, а саме: прийнято всупереч ст.74 Конституції України, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, права особи на участь у процесі прийняття рішення, з порушенням процедури його прийняття, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Житомирська міська рада звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. У задоволенні позову відмовити.

6. В обґрунтування вимог касаційної скарги заявник навів доводи, які уже були наведені ним у апеляційній скарзі, та зазначив, що оскаржуване рішення прийняте на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством. Підстави для його скасування - відсутні.

7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Гімона М.М., суддів: Стародуба О.П., Мороз Л.Л. ухвалою від 15 січня 2019 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

8. У зв`язку зі зміною спеціалізації судді Гімона М.М., призначений повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду цієї касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

9. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 11.08.2005 №514 "Про затвердження акта вибору та обстеження земельної ділянки для попереднього погодження місця розташування об`єкта архітектури, надання дозволів на розроблення проектів нового будівництва, реконструкції, розширення існуючих об`єктів архітектури, внесення змін, доповнень до рішень міськвиконкому та передачі функцій замовника" надано функції замовника ТОВ "Реалпродторг" на продовження розпочатого будівництва 5-ти поверхового житлового будинку по вул. Маршала Жукова,19 у м.Житомирі згідно з відкоригованою та погодженою проектно-кошторисною документацією за згодою КП "Житомирбудзамовник" (п.6) (а.с.17-20). На підставі вказаного рішення укладено угоду від 06.10.2005 на добудову 45-квартирного житлового будинку №19 по вул.Маршала Жукова в м.Житомирі.

11. Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 27.10.2005 №719 "Про передачу житлового будинку АДРЕСА_1 з балансу КВЖРЕП-14 на баланс ТОВ "Реалпродторг" передано житловий будинок АДРЕСА_1 з балансу КВЖРЕП-14 на баланс ТОВ "Реалпродторг на період реконструкції до вводу цього будинку в експлуатацію. Після завершення реконструкції та вводу будинку в експлуатацію, ТОВ "Реалпродторг" повертає безоплатно виконавчому комітету міської ради 13 квартир загальною площею 665,36 кв.м. з передачею їх на баланс КВЖРЕП-14 та закінчений будівництвом будинок в цілому.

12. Рішенням двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Житомирської міської ради №718 від 14.09.2017 визнано такими, що втратили чинність п.6 рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 11.08.2005 №514 "Про затвердження акта вибору та обстеження земельної ділянки для попереднього погодження місця розташування об`єкта архітектури, надання дозволів на розроблення проектів нового будівництва, реконструкції, розширення існуючих об`єктів архітектури, внесення змін, доповнень до рішень міськвиконкому та передачі функцій замовника" та рішення виконавчого комітету Житомирської міської ради від 27.10.2005 №719 "Про передачу житлового будинку АДРЕСА_1 з балансу КВЖРЕП-14 на баланс ТОВ "Реалпродторг".

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

14. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

15. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

16. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

17. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

Згідно ч.1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР ), територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить, зокрема, право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Частиною 5 статті 60 Закону №280/97-ВР встановлено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань.

Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.

Згідно частини 9 ст.59 Закону №280/97-ВР рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Частиною 10 ст.59 Закону №280/97-ВР визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Зі змісту вказаних вище норм вбачається, що рада наділена повноваженнями скасовувати рішення виконавчого комітету відповідної ради. При цьому, Законом №280/97-ВР прямо не передбачено можливість ради скасовувати свої ж рішення, прийняті на її пленарному засіданні. Такі повноваження ради визначені спеціальними законами.

Зокрема, у Законі України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" органу місцевого самоврядування надано право за його ж ініціативою переглянути, зупинити дію та скасувати власний регуляторний акт (частини перша, друга статті 11).

Зі змісту Закону України "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини" випливає, що органи місцевого самоврядування у місячний строк повинні усунути виявлені Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини порушення прав і свобод людини і громадянина (пункт 11 статті 13, частина третя статті 15), тобто скасувати або змінити свої рішення.

У Законі України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено право органів місцевого самоврядування привести у відповідність із законодавством прийняті ними рішення з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель (абзац другий пункту "б" статті 6), тобто змінити власні акти.

Згідно із Законом України "Про основи містобудування" сільські, селищні, міські ради уповноважені затверджувати місцеві правила забудови окремих частин населених пунктів та вносити в них зміни за поданням спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури (частина друга статті 12, частина п`ята статті 17).

За Законом України "Про планування і забудову територій" місцева рада затверджує містобудівну документацію та після погодження зі спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури вносить до неї зміни своїм же рішенням (частини третя, четверта статті 10).


................
Перейти до повного тексту