ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2022 року
м. Київ
справа №640/16613/21
адміністративне провадження №К/9901/33159, К/9901/34367/21, К/9901/41847/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/16613/21
за позовом ОСОБА_1 до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товарної біржі "Українська енергетична біржа", Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна", про визнання протиправним та скасування наказу,
за касаційними скаргами Державної служби геології та надр України та Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна"
на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 (головуючий суддя: Огурцов О.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.08.2021 (у складі колегії суддів: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В.) та
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна"
на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 (головуючий суддя: Огурцов О.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.10.2021 (у складі колегії суддів: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губської Л.В., Епель О.В.),
УСТАНОВИВ:
І. Рух справи
1. У червні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Товарної біржі "Українська енергетична біржа" (далі - ТОВ "Українська енергетична біржа"), Товариства з обмеженою відповідальністю "СПИС Україна" (далі - ТОВ "Спис Україна"), в якому позивач просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України про затвердження переліку ділянок надр, дозвіл на користування якими встановлюється на аукціон, в частині Городнявської ділянки Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3),
- визнати протиправним та скасувати електронний аукціон з продажу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища, результати якого оформлені протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.
2. Окрім того, позивачем було подано заяву про забезпечення позову, в якій скаржник просив заборонити Державній службі геології та надр України вчиняти будь-які дії, спрямовані на видачу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявської ділянки Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3), проданого за наслідками електронного аукціону, результати якого оформлені протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.
Вказану заяву обґрунтовано тим, що позивач є власником земельних ділянок, які знаходяться в межах контуру об`єкта надрокористування - Городнявської ділянки Буртинського родовища, стосовно якої відповідачем вчиняються дії з видачі спеціального дозволу. Позивач зазначає, що при проведенні процедури видачі спеціального дозволу, а саме при проведенні електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами Городнявської ділянки Буртинського родовища допущено низку очевидних порушень чинних норм законодавства. Також, позивач зазначає, що у разі задоволення позову порушене право позивача неможливо буде поновити без ініціювання додаткових судових спорів, оскільки переможцем електронного аукціону розпочнеться діяльність щодо користування надрами спірної ділянки, що призведе до обмеження прав позивача як власника земельних ділянок.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 заяву позивача про вжиття заходів забезпечення позову задоволено.
Заборонено Державній службі геології та надр України вчиняти будь-які дії, спрямовані на видачу спеціального дозволу на користування надрами - Городнявська ділянка Буртинського родовища (лот № UA-PS-2021-02-09-000050-3), проданого за наслідками електронного аукціону, результати якого оформлені протоколом проведення електронного аукціону від 31.03.2021 № UA-PS-2021-02-09-000050-3.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.08.2021 (за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України) ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 залишено без змін.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.10.2021 (за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна") ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 залишено без змін.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, Державна служба геології та надр України та Товариство з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" звернулись до Верховного Суду з касаційними скаргами, в яких просять скасувати вищезазначені судові рішення попередніх інстанцій, та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
7. Ухвалою Верховного Суду від 18.10.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.08.2021 у справі, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
8. Ухвалою Верховного Суду від 26.10.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.08.2021.
9. Ухвалою Верховного Суду від 06.12.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.10.2021.
10. 26.10.2021 та 01.11.2021 від представників позивача подані клопотання про ознайомлення з матеріалами справи.
11. 03.11.2021 секретарем судового засідання повідомлено представника позивача про можливість ознайомитися із матеріалами адміністративної справи №640/16613/21 після її надходження до Верховного Суду від суду першої інстанції.
12. 11.11.2021 матеріали адміністративної справи № 640/16613/21 надійшли до Верховного Суду.
13. Про можливість ознайомитися з матеріалами справи, а також з метою погодження дати та часу такого ознайомлення, секретар судового засідання повідомив у телефонному режимі представника позивача, адвоката - Пономаренко Ірину Сергіївну одразу після надходження матеріалів справи до Верховного Суду.
14. 11.07.2022 до Верховного Суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" надійшли клопотання про прискорення розгляду справи.
15. 05.08.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" повторно звернулося до Верховного Суду із клопотаннями про прискорення розгляду справи.
16. Від учасників справи відзиви на касаційні скарги не надходили, проте такі обставини відповідно до статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджають касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
17. Ухвалою Верховного Суду від 29.08.2022 у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи за їх участю відмовлено, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 30.08.2022.
ІІ. Оцінка судів першої та апеляційної інстанцій
18. Суди першої та апеляційної інстанцій зазначали, що у даному випадку надання спеціального дозволу на користування надрами на ділянці, в межах якої наявні земельні ділянки, які належать позивачу, в будь-якому випадку вплинуть на його права та інтереси, як власника земельних ділянок.
19. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що дія оскаржуваного наказу створює очевидну небезпеку заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача, відновлення яких стане неможливим без вжиття заходів забезпечення позову.
20. Таким чином, рішення чи дії суб`єктів владних повноважень справляють певний вплив на осіб, яких вони стосуються. Такі рішення можуть завдавати шкоди і мати наслідки, які позивач оцінює негативно.
21. Задовольняючи заяву про забезпечення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили із того, що позивачем було обґрунтовано, що до ухвалення рішення у справі існує очевидна небезпека заподіяння шкоди його правам та інтересам, з метою захисту яких він звернувся до суду, або захист цих прав та інтересів стане неможливим після набрання законної сили рішенням в адміністративній справі або для їх поновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат.
22. При цьому, суд апеляційної інстанції зауважив, що вжиття вказаних заходів є співмірним із заявленими вимогами та не зумовило фактичного вирішення спору по суті, а спрямовано на збереження існуючого становища до винесення остаточного рішення у справі, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 20 березня 2019 року у справі №826/8311/18.
Доводи касаційної скарги
23. У касаційних скаргах скаржники зазначають, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без урахування всіх фактичних обставин у справі.
24. Державна служба геології та надр України та Товариство з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" у своїх касаційних скаргах звертають увагу на те, що при задоволенні заяви про забезпечення позову, суди попередніх інстанцій не врахували той факт, що заборона вчиняти будь-які дії спрямовані на видачу Спеціального дозволу на користування надрами, фактично вирішує спір, ухвалюючи рішення без розгляду справи по суті, що не відповідає меті застосування правового інституту забезпечення позову.
25. Товариство з обмеженою відповідальністю "Спис Україна" у своїх касаційних скаргах звертає увагу, на те що оскільки позовні вимоги позивача стосуються визнання протиправним та скасування наказу про затвердження переліку ділянок надр, дозвіл на користування якими виставляються на аукціон та визнання протиправними і скасування електронного аукціону з продажу спеціального дозволу на користування надрами, тому вимоги заяви про забезпечення позову виходять за межі його позовних вимог.
26. Таким чином, скаржники вважають, що судами першої та апеляційної інстанцій при задоволенні заяви ОСОБА_1 невірно застосовано норми статті 150 КАС України.
Позиція Верховного Суду
27. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
28. Згідно з положенням частини 4 статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
29. Відповідно до статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
30. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
31. Однак, зазначеним вимогам процесуального закону оскаржувані судові рішення не відповідають, а викладені у касаційній скарзі вимоги є обґрунтованими, з огляду на наступне.
32. Відповідно до статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
33. Підстави забезпечення позову, передбачені частиною другою статті 150 КАС України, є оціночними, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити доцільність їх вжиття в контексті захисту прав та інтересів учасників справи та реалізації судового рішення.
34. За умовами статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
35. Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
36. Не допускається забезпечення позову, зокрема, шляхом зупинення дії рішення суб`єкта владних повноважень, яке не є предметом оскарження в адміністративній справі, або встановлення заборони або обов`язку вчиняти дії, що випливають з такого рішення (пункт 5 частини третьої статті 151 КАС України).
37. При розгляді заяв про забезпечення позову суд (суддя) має, з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.
38. Згідно Рекомендації № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.
39. Тобто, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, покликаним забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення, прийнятого в адміністративній справі.
40. В ухвалі про забезпечення позову суд повинен навести мотиви, з яких він дійшов висновку про існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення у справі, а також вказати, в чому будуть полягати дії, направлені на відновлення прав позивача, оцінити складність вчинення цих дій, встановити, що витрати, пов`язані з відновленням прав будуть значними.