1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 813/4060/17

адміністративне провадження № К/990/9604/22

Верховний Суд у складіколегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Тацій Л.В., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 813/4060/17

за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Львівської міської ради (далі - Виконком Львівської міськради, Виконком, міськрада, відповідно), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - ДАБІ України), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Бальтазар", про визнання протиправними дій, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Довгополова О.М., суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Виконкому Винниківської міськради міста Львова від 29.07.2014 № 126 "Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування та будівництво багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова у м. Винники";

скасувати надані Виконкомом Винниківської міськради міста Львова містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на проектування та будівництво ТОВ "Бальтазар" багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова б/н у м. Винники від 29.07.2014 № Н0-13-07-2014;

скасувати реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області декларації про початок виконання будівельних робіт від 29.08.2014 за № ЛВ 083142430172 на будівництво зблокованих житлових будинків по вул. Ломоносова б/н у м. Винники (замовник - ТОВ "Бальтазар") згідно з містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки на проектування та будівництво багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова у м. Винники від 29.07.2014 № Н0-13-07-2014, які надані Виконкомом Винниківської міськради міста Львова згідно із рішенням Виконкому Винниківської міськради міста Львова від 29.07.2014 № 126 "Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування та будівництво багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова у м. Винники".

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивував тим, що ТОВ "Бальтазар" розпочало будівництво блокованих житлових будинків на суміжній земельній ділянці з належною йому земельної ділянкою площею 1,02223 га, на якій розташований ставок площею 0,4214 га, без дотримання передбачених Водним кодексом України (далі - ВК України) меж прибережної захисної смуги водойм - ставка, що належить позивачу та річки Маруньки. Відтак позивач вважає, що Виконком Винниківської міськради міста Львова при наданні оспорюваних містобудівних умов та обмежень зобов`язаний був врахувати передбачені ВК України межі прибережної захисної смуги водойм - ставка та річки Маруньки, щоб уникнути в майбутньому протиправної їх забудови. Також позивач вважає протиправною реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області декларації про початок виконання будівельних робіт від 29.08.2014 № ЛВ 083142430172 на будівництво зблокованих житлових будинків по вул. Ломоносова б/н у м. Винники, оскільки така здійснена на підставі незаконно виданих містобудівних умов та обмежень.

2. Справа розглядалась судами неодноразово.

3. При новому розгляді Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 19.05.2021 задовольнив позовні вимоги.

4. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 21.12.2021 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

5. 11.04.2022 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19.05.2021 - залишити в силі.

6. Верховний Суд ухвалою від 01.06.2022 поновив ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021 у справі №813/4060/17; відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 1,02223 га, кадастровий номер 4610160300:07:002:0163, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для обслуговування будівель. На вказаній земельній ділянці розташований ставок-водоймище, площею 0,4214 га з площею водного дзеркала 0,3706 га. Водний об`єкт розташований на водоскидному каналі з Винниківського озера, басейна річки Маруньки. Із земельною ділянкою позивача межує земельна ділянка площею 0,3172 га, кадастровий номер 4610160300:07:002:0167, власником якої є Винниківська міськрада міста Львова, правонаступником якої є Львівська міськрада.

29.07.2014 рішенням Виконкомому Винниківської міськради міста Львова за №126 "Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на проектування та будівництво багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова у м. Винники" надано ТОВ "Бальтазар" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на проектування та будівництво багатоквартирного блокованого житлового будинку на земельній ділянці по вул. Ломоносова у м. Винники, за № Н0-13-07-2014.

29.08.2014 Інспекцією державного архітектурно - будівельного контролю у Львівській області зареєстровано декларацію (№ ЛВ 083142430172) про початок виконання будівельних робіт зблокованих житлових будинків по вул. Ломоносова у м. Винники (замовник ТОВ "Бальтазар").

Рішенням Винниківської міськради м. Львова від 12.05.2016 № 349 ТОВ "Бальтазар" продовжено строком на 2 роки термін оренди земельної ділянки площею 0,3172 га за адресою: вул. Ломонсова, у м. Винники, кадастровий номер 4610160300:07:002:0167 для будівництва багатоквартирного житлового будинку за рахунок земель житлової та громадської забудови за умови погодження плану забудови, обмеженої охоронними зонами існуючих водних об`єктів та відступу від існуючого житлового будинку.

Рішенням Виконкому Винниківської міськради від 03.03.2017 №67 "Про затвердження "Актів обстеження водних об`єктів в м. Винники, визначення їх статусу та встановлення захисних смуг" затверджено, в тому числі, акт обстеження річки Марунька від 22.02.2017, встановлено межу захисної смуги 25 метрів, для виготовлення окремого проекту землеустрою.

Крім того, згідно із висновком судової гідротехнічної експертизи Незалежного центру судових експертиз Навчально-наукового інституту права Національного університету водного господарства та природокористування від 10.12.2021 № 10, наданим ТОВ "Бальтазар" до суду апеляційної інстанції, експертами надані такі відповіді на поставлені питання:

1) За проміжок часу, що складає більше 70 років (з 1950 року до 2021 року) про який наголошує Замовник щодо можливих змін русла річки Марунька за цей час, можна однозначно відповісти, що за такий великий період часу відбулися значні зміни гідрологічного режиму (водності) річки Марунька, планового та висотного розташування (конфігурації) русла, наносного режиму, гідрохімічного складу води тощо не тільки на досліджуваній ділянці річки: (вул. Б. Хмельницького - Винниківське озеро - вул. Забава), але на всій її довжині, що складає 14 км. Безумовно, що більша частина цих змін в житті річки викликана внаслідок прямого або побічного втручання та здійснення негативних дій з боку антропогенного фактора за останні роки.

Якщо порівняти планове розташування (конфігурацію) русла р. Марунька в часі на зазначеній ділянці (вул. Б. Хмельницького - Винниківське озеро - вул. Забава), особливо вздовж території ОСОБА_1, то можна прийти до висновку, що значних планових змін на цій ділянці русло не притерпіло. Проблема полягає в тому, що русло "втратило" заплави, а також відбулися значні зміни висотного (вертикального) положення дна русла річки, і тому річка в зв`язку з цими процесами зазнала змін рівнів води вільної поверхні і водності вищерозташованих ділянок.

Частина русла річки, яка протікає вздовж приватної території ОСОБА_1 каналізована, що неприпустимо: річка, практично, зникла і перетворилась в канал.

2) Дії, які спричинили зміни русла річки, що призвело до погіршання стану р. Марунька, та можуть призвести до подальшої деградації річки та її існування, наступні:

- тотальна забудова заплавних територій малої річки Марунька, русло якої натепер, як виявилось, проходить через приватизовані забудовані території, які раніше вважались заплавами та брали активну участь в житті річки під час паводків або повеней, то натепер такі території (заплави) відсутні, що не дає змоги здійснюватись процесу самоочищення річки, про це зазначають і місцеві жителі м. Винники;

- повна відсутність водоохоронних зон і прибережних захисних смуг (ПЗС) для річки, та нехтування щодо їх влаштовування (винесення в натуру) з боку забудовників на приватизованих територіях, що є порушенням водного законодавства по відношенню до природних водних об`єктів (річок), оскільки вони відносяться до об`єктів державного фонду;

- надмірне антропогенне навантаження з боку будівництва вище за течією дріжджового комбінату безпосередньо на заплаві і в руслі річки, що призвело до попадання надмірної кількості будівельного піску в русло річки, який зменшує живий переріз русла, зменшує пропускну спроможність річки, спричиняє надмірне підвищення відміток дна русла та рівнів води в річці внаслідок відкладання піску (наносів) в руслі, а також на невисоких берегах річки, особливо під час спаду паводка або повеней. Виявилось, що рівень ґрунтових вод, який виклинюється в колодязях місцевих жителів, набагато нижчий за рівень води в річці Марунька, що не дозволяє дренувати прибережні території і може спричиняти їх підтоплення;

- відсутність водоохоронних зон і прибережних захисних смуг навколо водойми. Попереднє влаштування ставка (ще у 1053 році в якості пожежної водойми), з наступним, спонтанним його використанням на території приватного підприємства "ГЛОБУС", надалі, з переоформленням права власності на земельну ділянку, кадастровий номер №4610160300:07:002:0163,- на ОСОБА_1 з використанням водойми у своїх власних цілях виконувалось без належних умов, без належних проектів реконструкції такої водойми, адже з однієї водойми на сьогоднішній день є дві окремі, без зміни функціонального призначення (згідно з документами щодо відчуження цілісного майнового комплексу у 1996 році - пожежна водойма), без створення водоохоронних зон і прибережних захисних смуг і для річки і для водойми/водойм.

3) Дії щодо відновлення русла річки.

Повернути річці природний стан практично неможливо, але її захистити від подальшої деградації та знищення з боку дії антропогенних факторів можна, а саме:

1) Повернути річкам запливи - це вимога водного законодавства.

2) Виконати проекти і вивести в натуру межі водоохоронних зон і прибережних захисних смуг на усій довжині річки, що складає 14 км.

3) Рекомендувати здійснити витребування земель, на яких розташовані водні об`єкти у комунальну чи державну власність, які не можуть перебувати у власності фізичних осіб з врахуванням обмежень визначених водним законодавством.

4) Однозначно можна зробити висновок про зміни, що сталися, і стаються в подальшому часі з руслом р. Марунька, відбулися з безпосереднього або побічного втручання конкретної особи або групи осіб для вирішення своїх особистих потреб з використанням при цьому, природних водних ресурсів, які, як вважають задіяні в цьому процесі особи, що природні води нічого не вартують, не задумуючись про наслідки від такого рішення.

Осіб, які мають відношення до змін русла річки можна визначити, оскільки русло річки частково проходить по забудованих приватизованих територіях, власникам яких хтось надав дозвіл на незаконне будівництво або вони на свій розсуд зреалізували таке будівництво, порушуючи там самим водне законодавство України, не дотримуючись норм, вимог та меж влаштування водоохоронних зон і прибережних захисних смуг. Є інша частина власників, що мають приватизовані території, які межують з руслом названої річки, і вони теж не виконують вимог щодо влаштування ПЗС.

Яким чином (внаслідок яких дій) відбулися зміни русла річки Марунька ми вже надали відповідь у - "Відповіді на 2 питання".

Основне зусилля усіх повинно бути направлено на збереження запасів прісної води, бо в недалекому майбутньому нас усіх очікує гострий дефіцит питної води.

5) Паспорт на водний об`єкт №8.5 в м. Винники, вул. Хмельницького, Львів, 2012, Паспорт водного об`єкта, розроблений Дублянським управлінням водних ресурсів, 2014 та Заходи по організації ПЗС ставка по вул. Забава, 106, м. Винники, Львів, 2017, не є офіційними документами і не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки за такими документами неможливо ідентифікувати водойму, яка в ньому зазначена, оскільки відсутні інвентаризаційна справа, топографо-геодезична зйомка водного об`єкта, ситуаційний план водного об`єкта, план водного об`єкта М 1:500 - 1:2000, плани та розрізи всіх основних елементів гідровузла (водопідвідних, водорегулювальних, водовідвідних, водоскидних та інших споруд), поздовжний профіль по осі водного об`єкта, поперечні перерізи у характерних місцях (створах), графіки залежності площі водного дзеркала та об`єму води у ставку від відмітки рівня води.

Відповідно до Закону України від 04.10.2016 №1641-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження інтегрованих підходів управління водними ресурсами з басейновим принципом" та постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 №372 внесено зміни до Порядку ведення державного водного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.1996 №413. Зокрема, зазначеними змінами передбачено, що розділ "Поверхневі води" державного водного кадастру доповнюється частиною щодо обліку водних об`єктів. Повноваження щодо ведення розділу "Поверхневі води" у частині обліку поверхневих водних об`єктів покладено на Держводагенство України. Відповідно до вимог Водної Рамкової Директиви ЄС наразі розроблено геопортал "Водні ресурси України", в якому міститься інформація про розташування та межі поверхневих водних об`єктів за такими дескрипторами для річок - довжиною більше 10 км, для озер - площею більше 0,5 кв.м. На сьогодні інших вимог щодо обліку поверхневих водних об`єктів не існує. Під час дослідження було використано геопортал "Водні ресурси України" Водного кадастру України та за даними геопорталу було встановлено, що у межах досліджуваної ділянки, кадастровий номер №4610160300:07:002:0163, природні водні об`єкти відсутні.

6) Взявши до уваги відповідь на 5 питання, яке було поставлено до судової гідротехнічної експертизи, де було сказано, що за результатами дослідження геопорталу "Водні ресурси України" Водного кадастру України встановлено, що у межах приватної ділянки, кадастровий номер №4610160300:07:002:0163 ( ОСОБА_1 ), природні водні об`єкти відсутні, а наявність штучних водних об`єктів не підтверджується жодними офіційними документами. В такому випадку можна констатувати, що будівництво багатоквартирного блокового житлового будинку на земельній ділянці: кадастровий номер №461016030007:002:0167, за адресою вул. Ломоносова, м. Винники (ТОВ "Бальтазар") можна здійснювати, оскільки це не суперечить водному законодавству України.

ОСОБА_1 вважаючи противоправним рішення про надання ТОВ "Бальтазар" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та відповідно протиправною реєстрацію на підставі цих умов декларації про початок виконання будівельних робіт протиправними, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що Виконком Винниківської міськради, надаючи оспорюваним рішенням від 29.07.2014 №126 містобудівні умови та обмеження від 29.07.2014 №НО-13-07-2014, порушив вимоги водного та природоохоронного законодавства, існуючі обмеження забудови на місцевості, оскільки останній був зобов`язаний врахувати прибережні захисні смуги розташованих на місцевості водних об`єктів шириною 25 метрів вздовж урізу води (у меженний період), встановлені статтею 88 ВК України, обмеживши можливість будь-якої забудови в межах існуючої прибережної захисної смуги, а відтак вони підлягають скасуванню разом з реєстрацію Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області декларації про початок виконання будівельних робіт за № ЛВ 083142430172 від 29.08.2014 на будівництво зблокованих житлових будинків по вул. Ломоносова б/н у м. Винники (замовник - ТОВ "Бальтазар").

9. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог взяв до уваги висновки судової гідротехнічної експертизи Незалежного центру судових експертиз Навчально-наукового інституту права Національного університету водного господарства та природокористування від 10.12.2021 № 10, згідно із якими за результатами дослідження геопорталу "Водні ресурси України" Водного кадастру України встановлено, що у межах приватної ділянки, кадастровий номер №4610160300:07:002:0163 ( ОСОБА_1 ), природні водні об`єкти відсутні, а наявність штучних водних об`єктів не підтверджується жодними офіційними документами. У зв`язку із чим, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що Виконком Винниківської міськради міста Львова, надаючи оскаржуваним рішенням від 29.07.2014 №126 містобудівні умови та обмеження від 29.07.2014№НО-13-07-2014 не порушив вимоги водного та природоохоронного законодавства, існуючі обмеження забудови на місцевості, та відповідно Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області було правомірно зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт від 29.08.2014 за № ЛВ 083142430172 на будівництво зблокованих житлових будинків по вул. Ломоносова б/н у м. Винники.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

10. Касаційна скарга позивача мотивована посиланням на те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовані норми матеріального права, оскільки суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2018 у справі №372/2180/15-ц, постановах Верховного Суду України від 10.06.2015 у справі №6-162цс15, від 01.07.2015 у справі №6-184цс15 та постановах Верховного Суду від 20.03.2019 у справі №810/726/18, від 24.04.2019 у справі №826/13358/17, від 22.04.2019 у справі №806/11/16, від 26.06.2019 у справі №814/2389/15.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Закон України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI; в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.


................
Перейти до повного тексту