1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ф

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 640/15282/20

адміністративне провадження № К/990/1313/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/15282/20

за позовом Державної служби геології та надр України

до Регіональної філії "Південно - Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язати вчинити дії,

касаційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2021 (головуючий суддя: Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2021 (колегія у складі: головуючого судді Мєзєнцева Є.І., суддів Сорочка Є.О., Файдюка В.В.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Державна служба геології та надр України звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Регіональної філії "Південно - Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", Акціонерного товариства "Українська залізниця" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 6024 від 29.01.2015, наданого Державному територіально - галузевому об`єднанню "Південно-Західна залізниця".

2. В обґрунтування позовних вимог Державна служба геології та надр України зазначила, що надрокористувачем було порушено законодавство у сфері надрокористування, а саме, не виконано у встановлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. Таким чином, оскільки виявлені порушення, зафіксовані у акті перевірки та невиконано вимоги розпорядчих документів, то є підстави для припинення права користування надрами згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.08.2021 замінено відповідача в адміністративній справі №640/15282/20 з Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-Західна залізниця" на Регіональну філію "Південно-західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" та залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Акціонерне товариство "Українська залізниця".

4. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2021, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2021, адміністративний позов задоволено. Припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6024 від 29.01.2015, наданого Державному територіально - галузевому об`єднанню "Південно-Західна залізниця".

5. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що листом від 02.04.2020 №Ц-7-80/738-20 Акціонерне товариство "Українська залізниця" повідомило Держгеонадра про свою незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом №6024 від 29.01.2015. Таким чином, оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для вирішення даного питання в судовому порядку. Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач не усунув порушення, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу (угоди від 29.01.2015 №6024, що є додатком до спеціального дозволу), та не спростував вказані доводи позивача жодними доказами.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Акціонерне товариство "Українська залізниця", із посиланням на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2021, та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

7. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначив, що Державна служба геології та надр України зверталась до Акціонерного товариства "Українська залізниця" з листом про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами з підстав порушення вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Разом з тим, припис від 05.04.2019 № 631-14/06 був наданий Державному територіально-галузевому об`єднанню "Південно-Західна залізниця", в зв`язку із недопущенням до проведення перевірки саме Державним територіально-галузевим об`єднанням "Південно-Західна залізниця". Таким чином, до Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-Західна залізниця" Державна служба геології та надра України з листом про надання згоди/ незгоди на припинення права користування надрами не зверталася. У разі відсутності спору Державна служба геології та надра України має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється в судовому порядку. В даному випадку згоду, або незгоду Державне територіально-галузеве об`єднання "Південно-Західна залізниця" не надавало, а відтак у Державної служби геології відсутнє право на звернення до суду з даним позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Також, скаржник вважає, що на момент звернення з касаційною скаргою відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норм права - п. 4, 5, 6 ст. 26 Кодексу України про надра та п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів для користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №165.

8. Крім вказаного, скаржник наголошує на порушенні судами норм процесального права, а саме, що співвідповідач - Акціонерне товариство "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815) не отримував копію позовної заяви та був позбавлений можливості у порядку статті 162 КАС України надати у 15- денний строк обґрунтований відзив на позовну заяву. Крім того, десятиденний строк для надання відзиву, наданий судом не узгоджується з нормами частини п`ятої статті 162 КАС України. Також, розгляд справи не був розпочатий заново, всупереч частинам п`ятій та шостій статті 48 КАС України, що потягло за собою відображення в рішеннях судів попередніх інстанцій заміну понять відповідача, співвідповідача та надрокористувача.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. 10.01.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

10. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

11. Ухвалою Верховного Суду від 17.01.2022 касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишено без руху, та надано скаржнику строк протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків, а саме шляхом уточнення підстави звернення до суду касаційної інстанції з відповідним обґрунтуванням відповідно до вимог статтей 328, 330 КАС України.

12. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 17.01.2022 відповідач направив до суду заяву про уточнення підстав звернення до суду касаційної інстанції.

13. Ухвалою Верховного Суду від 13.04.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.11.2021 у справі за вказаним позовом.

14. Ухвалою Верховного Суду від 29.08.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 30.08.2022.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як встановлено судами попередніх інстанції, Державному територіально-галузевому об`єднанню "Південно-Західна залізниця" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 6024 від 29.01.2015 (надалі - Дозвіл), з метою видобування питних підземних вод для господарсько-питних та виробничих потреб.

16. Наказом Державної служби геології та надр України № 450 від 28.11.2018 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік, до якого було включено і відповідача.

17. За результатами перевірки було складено акт про недопущення до перевірки № 06-04/26/2019-13/п (65) від 29.03.2019, яким було встановлено, що посадовій особі Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю було відмовлено у проведенні перевірки. Під час виїзду до Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-західна залізниця" за адресою вул. Лисенка, 6, м. Київ, Головою комісії з реорганізації Державного територіально-галузевого об`єднання "Південно-західна залізниця" було відмовлено у проведенні перевірки на підставі наданого листа від 29.03.2019 б/н.

18. На підставі акту було складено припис від 05.04.2019 №631-14/06, яким було зобов`язано надрокористувача у строк до 06.05.2019 усунути порушення законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали згідно з додатком № 1, які підтверджують факт усунення порушень.

19. У встановлений строк, відповідач не усунув порушення та зазначених в приписі вимог не виконав. Зазначений припис відповідачем не оскаржувався.

20. Наказом Держгеонадр № 266 від 09.08.2019 було зупинено дію спеціального дозволу №6024 від 29.01.2015 та надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень, про що відповідача було повідомлено, шляхом направлення на його юридичну адресу листа № 16742/01/14-19 від 14.08.2019.

21. Листом від 14.08.2019 №16742/01/14-9 Акціонерне товариство "Українська залізниця" було повідомлене про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

22. Наказом Держгеонадр від 28.11.2019 № 443 надрокористувачу було продовжено строк, встановлений наказом № 266 від 09.08.2019, на усунення порушень до 01.02.2020. Про даний факт надрокористувача було повідомлено листом № 24434/01/14-19 від 10.12.2019.

23. Листом від 10.12.2019 №24434/01/14-19 Акціонерне товариство "Українська залізниця" було повідомлене про продовження терміну на усунення порушень.

24. У встановлені позивачем строки, надрокористувачем порушення законодавства в сфері надрокористування усунуті не були.

25. Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра відповідно до положень пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра та пункту 22 Порядку № 615 розглянула питання щодо подальшої дії Дозволу на користування надрами № 6024 від 29.01.2015 та листом від 13.03.2020 №4175/01/07-20 звернулось до Акціонерного товариства "Українська залізниця" з листом щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами.

26. Листом від 02.04.2020 №Ц-7-80/738-20 Акціонерне товариство "Українська залізниця" повідомило Держгеонадра про свою незгоду на припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом №6024 від 29.01.2015 та просило надати додатковий термін для виконання спеціальних умов дозволу до 31.12.2020.

27. Зазначені вище обставини зумовили звернення відповідача до суду з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

29. Так, серед доводів касаційної скарги скаржник наголошує на порушенні судами норм процесуального права, а саме, що співвідповідач - Акціонерне товариство "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815) не отримував копію позовної заяви та був позбавлений можливості у порядку статті 162 КАС України надати у 15- денний строк обґрунтований відзив на позовну заяву. Крім того, десятиденний строк для надання відзиву, наданий судом не узгоджується з нормами частини п`ятої статті 162 КАС України. Також, розгляд справи не був розпочатий заново, всупереч частинам п`ятій та шостій статті 48 КАС України, що потягло за собою відображення в рішеннях судів попередніх інстанцій заміну понять відповідача, співвідповідача та надрокористувача.

30. Надаючи оцінку таким доводам, Верховний Суд виходить з наступного.

31. Статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

32. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.

33. Згідно з частинами першою, другою, третьою статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

34. Частиною четвертою статті 242 КАС України встановлено, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.


................
Перейти до повного тексту