1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

29 серпня 2022 року

м. Київ

справа №855/2/20

адміністративне провадження № А/990/9/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження справу

за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Рисоіл-Херсон"

на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2022 року (колегія у складі суддів Беспалова О. О., Ключковича В.Ю., Парінова А.Б.)

у справі № 855/2/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціальна компанія Морський порт Херсон"

до Міністерства інфраструктури України,

треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рисоіл-Херсон", Компанія з управління активами "Український капітал", Пайовий закритий венчурний недиверсифікований інвестиційний фонд "Прем`єр капітал",

про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 29.01.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" (далі - ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон") звернулося до Шостого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції із позовом до Міністерства інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури).

У позові просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Мінінфраструктури від 17.01.2020 № 10 "Про відхилення претендента від участі у концесійному конкурсі";

- визнати протиправним та скасувати наказ Мінінфраструктури від 21.01.2020 № 16 "Про затвердження результатів концесійного конкурсу та визначення переможця концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", майно державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а також об`єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору";

- зобов`язати Мінінфраструктури забезпечити прийняття рішень, направлених на проведення концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", майно державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а також об`єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору, оголошеного згідно із наказом Мінінфраструктури від 28.08.2019 № 668 "Про оголошення концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", майно державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а також об`єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору, у відповідності до Конкурсної документації, затвердженої пунктом 2.2. наказу Мінінфраструктури від 28.08.2019 № 668 "Про оголошення концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", майно державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а також об`єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору, з урахуванням чинності наказу Мінінфраструктури від 28.11.2019 № 828 "Про допущення претендента до участі у концесійному конкурсі щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсон та включає майно державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт", майно державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а також об`єкти, спеціально збудовані відповідно до умов концесійного договору", яким до участі у концесійному конкурсі допущено ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон".

2. Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 21.12.2021 залишив позов без розгляду.

3. Товариство з обмеженою відповідальністю "Рисоіл-Херсон" (далі - ТОВ "Рисоіл-Херсон") подало до суду заяву про розподіл судових витрат, у якій просило стягнути з ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" 75 508,40 грн на відшкодування витрат на проведення судової експертизи.

4. Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 31.01.2022 залишив зазначену заяву без задоволення.

5. Суд першої інстанції відмовив у розподілі судових витрат з тієї підстави, що третій особі не відшкодовуються судові витрати, оскільки ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" подало заяву про залишення позову без розгляду у підготовчому судовому засіданні та у його діях відсутнє зловживання процесуальними правами.

6. 21.06.2022 до Верховного Суду як суду апеляційної інстанції в адміністративних справах відповідно до ч. 2 ст. 292 КАС України надійшла апеляційна скарга, у якій ТОВ "Рисоіл-Херсон" просило скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2022, задовольнити заяву про розподіл судових витрат.

7. ТОВ "Рисоіл-Херсон" не погоджується з висновками Шостого апеляційного адміністративного суду. Вказує, що як третя особа на стороні відповідача заперечувало проти позову; 02.09.2020 до призначення у справі судової економічної експертизи ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" подало заяву про зміну предмету позову від 02.09.2020, у якій відмовилося від позовної вимоги щодо зобов`язання Мінінфраструктури України забезпечити прийняття рішень, направлених на проведення концесійного конкурсу щодо надання в концесію цілісного майнового комплексу, що забезпечує комплексне надання послуг в морському порту Херсона. У такому разі, задоволення іншої частини позовних вимог не забезпечило б ефективного поновлення прав позивача. Оскаржуваним наказом Мінінфраструктури від 17.01.2020 № 10 ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" було відхилено від участі у конкурсі через невиконання ним фінансового критерію. ТОВ "Рисоіл-Херсон" як переможець концесійного конкурсу клопотав у суді першої інстанції про проведення судової економічної експертизи та сплатив її вартість для підтвердження необґрунтованості позовних вимог. Після отримання судом висновку експертизи позивач подав заяву про залишення позову без розгляду. Уважає, що такі обставини свідчать про зловживання ТОВ "Спеціальна компанія Морський порт Херсон" процесуальними правами та подання заздалегідь необґрунтованого позову. Убачає порушення принципу справедливості у тому, що у разі залишення позову без розгляду позивач має право на повернення судового збору, тоді як відповідач та третя особа на стороні відповідача не має права на відшкодування витрат, пов`язаних з розглядом справи.

8. Інші сторони у справі не скористалися правом подати відзиви на апеляційну скаргу.

9. Верховний Суд перевірив законність і обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги та відзиву, та вважає, що наявні підстави для її задоволення.

10. Статтею 139 КАС України загальні правила розподілу судових витрат:

- у разі задоволення позову особи, яка не є суб`єктом владних повноважень відшкодовуються всі судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень;

- у разі задоволення позову особи, яка є суб`єктом владних повноважень - лише судові витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз;

- у разі часткового задоволення позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог; при цьому, суб`єкту владних повноважень не відшкодовуються витрати на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

11. Частиною 10 ст. 139 КАС України передбачено, що у випадку залишення позову без розгляду внаслідок необґрунтованих дій позивача відповідач має право заявити вимоги про компенсацію здійснених ним витрат, пов`язаних з розглядом справи.


................
Перейти до повного тексту