1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2022 року

м. Київ

Справа № 910/10427/19

Провадження № 12-70гс21

Велика Палата Верховного Суду у складі:

головуючої судді Рогач Л. І.,

судді-доповідачаТкача І. В.,

суддів Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Желєзного І. В., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Штелик С. П.,

за участюсекретаря судового засідання Співака С. В.,

представників учасників:

позивача - не з`явився

відповідача - не з`явився,

розглянулав судовому засіданні касаційну скаргу Державної казначейської служби України

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.03.2021 (головуючий суддя Євсіков О. О., судді Попікова О. В., Корсак В. А.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 28.10.2020 (суддя Зеленіна Н. І.)

за позовомПриватного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Вуглегірська"

до Державної казначейської служби України

про стягнення 2 381 717,88 грн.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Стислий виклад позовних вимог

1. 02.09.2019 Приватне акціонерне товариство "Центральна збагачувальна фабрика "Вуглегірська" (далі - ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська", позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Державної казначейської служби України (далі - відповідач, скаржник, Казначейство) про стягнення 2 381 717,88 грн.

2. Позовні вимоги мотивовані таким.

3. Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України було стягнуто на користь ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" заборгованість у загальному розмірі 11 809 876,22 грн. Грошові кошти були перераховані на рахунки Міністерства юстиції України, які обслуговує Казначейство.

4. 02.08.2016 та 03.08.2016 державний виконавець направив Казначейству платіжні доручення про перерахування на поточний рахунок позивача зазначених вище грошових коштів. Вказані платіжні доручення не були виконані Казначейством у встановлений чинним законодавством строк, у зв`язку із чим позивач не мав можливості розпоряджатися належними йому грошовими коштами до 01.02.2017.

5. За позовом ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" бездіяльність Казначейства щодо невиконання платіжних доручень було визнано протиправною в межах справи № 826/16912/16.

6. Ураховуючи несвоєчасне перерахуванням відповідачем коштів позивачу, ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" просить стягнути з Казначейства пеню, передбачену статтею 32 Закону України № 2346-III від 05.04.2001 "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" (далі - Закон № 2346-III), а також інфляційні втрати та 3 % річних.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

7. На виконання рішення від 21.04.2016 у справі № 910/20652/15 Господарським судом міста Києва видано наказ від 25.05.2016 про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" (далі - ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія") на користь ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" заборгованості в загальному розмірі 11 809 876,22 грн.

8. Відділом примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України у виконавчому провадженні № 51760865 зазначена сума була стягнута в повному обсязі, а грошові кошти перераховані на рахунки Міністерства юстиції України, які обслуговує відповідач.

9. Подані державним виконавцем платіжні доручення № 4963 від 02.08.2016 про перерахування на поточний рахунок позивача грошових коштів у сумі 5 792 849,12 грн та № 5187 від 03.08.2016 про перерахування на поточний рахунок позивача грошових коштів у сумі 5 837 027,10 грн були отримані відповідачем 02.08.2016 та 03.08.2016 відповідно.

10. Суд апеляційної інстанції встановив, що у вказаних платіжних дорученнях платником зазначено Міністерство юстиції України, отримувачем - позивача, банком отримувача - АТ "Райффайзен банк Аваль" у місті Києві, призначенням платежу - "Перерах. коштів, як погаш. боргу згідно наказу № 910/20652/15 виданого 25.05.2016 господарським судом м. Києва про стягнен. з ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія".

11. Відповідач на рахунки позивача отримані кошти своєчасно не перерахував.

12. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.12.2016 у справі № 826/16912/16, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.01.2020 та постановою Верховного Суду від 08.07.2020, позов ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" задоволено повністю.

13. Визнано протиправною бездіяльність Державної казначейської служби України щодо невиконання платіжних доручень Міністерства юстиції України № 4963 від 02.08.2016 та № 5187 від 03.08.2016; зобов`язано Державну казначейську службу України виконати платіжні доручення № 4963 від 02.08.2016 та № 5187 від 03.08.2016.

14. За результатами розгляду поданої ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" заяви про злочин Печерське управління поліції ГУНП у місті Києві 08.11.2016 відкрило кримінальне провадження № 12016100060007280 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 382 Кримінального кодексу України, за фактом невиконання рішення суду Державною казначейською службою України.

15. 01.02.2017 в межах кримінального провадження ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва був накладений арешт на грошові кошти ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" в сумі 11 809 876,22 грн, які знаходились на рахунку Міністерства юстиції України.

16. Зазначений арешт скасовано ухвалою слідчого судді Шевченківського районного суду міста Києва від 19.08.2018 у справі № 761/33400/18.

17. Доступ до грошових коштів позивач отримав лише в серпні 2018 року.

18. Позивач просить стягнути пеню, інфляційні втрати та 3 % річних до моменту накладення арешту на грошові кошти в сумі 11 809 876,22 грн (тобто до 01.02.2017).

Стислий виклад рішення суду першої інстанції

19. Рішенням Господарського суду міста Києва від 28.10.2020 позов задоволено частково: стягнуто з Державної казначейської служби України на користь ПрАТ "ЦЗФ "Вуглегірська" 1 180 987,62 грн пені за несвоєчасне здійснення переказу та 17 862,88 грн судового збору. Відмовлено в задоволенні позовних вимог про стягнення з відповідача 1 027 459,23 грн інфляційних втрат та 173 271,03 грн 3 % річних.

20. Задовольняючи позовні вимоги в частині стягнення пені, суд першої інстанції зазначив, що на Казначейство в цих відносинах як на учасника системи електронних платежів Національного банку України розповсюджує свою дію Закон № 2346-III (зокрема, щодо обов`язку здійснювати перерахунок коштів у триденний строк) та Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена постановою Правління Національного банку України № 22 від 21.01.2004 (далі - Інструкція № 22).

21. Місцевий господарський суд також керувався положеннями Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2011, Порядку взаємодії органів Державної фіскальної служби України та органів Державної казначейської служби України у процесі судового розгляду та виконання рішень суду про бюджетне відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку, або стягнення митних платежів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 343 від 09.03.2016, а також Бюджетного кодексу України.

22. Суд вказав, що Казначейство порушило строк щодо виконання виконавчого листа на 180 днів - з 06 / 07.08.2016 по 01.02.2017.

23. Здійснивши власний розрахунок, суд першої інстанції вказав, що сума пені за 180 днів прострочення складає 2 131 750,57 грн (11 809 876,22 грн * 0,1 % * 180 (днів прострочення) = 2 131 750,57 грн). Згідно з вимогами статті 32 Закону № 2346-III розмір пені підлягає обмеженню сумою, що не може перевищувати 10 % суми переказу, що складає 1 180 987,62 грн.

24. Суд зауважив, що аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 05.07.2017 у справі № 760/11577/15-ц.

25. Щодо вимог про стягнення інфляційних втрат та 3 % річних суд першої інстанції вказав, що за своєю сутністю пеня за несвоєчасне відшкодування ПДВ є одним з різновидів неустойки, який передбачено частиною третьою статті 549 Цивільного кодексу України. Розмір пені обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання. З посиланням на положення частини другої статті 550 Цивільного кодексу України місцевий господарський суд відмовив у задоволенні позову в частині стягнення інфляційних нарахувань та 3 % річних.

Стислий виклад постанови суду апеляційної інстанції

26. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 31.03.2021рішення Господарського суду міста Києва від 28.10.2020 змінено, викладено його мотивувальну частину в редакції постанови апеляційного суду.

27. Апеляційний господарський суд дійшов висновку, що суд першої інстанції в цілому правильно встановив усі фактичні обставини справи, але надав їм неправильну правову кваліфікацію, зокрема, в частині порядку казначейського обслуговування небюджетних рахунків клієнтів, водночас резолютивно прийнявши правильне рішення.

28. Суд апеляційної інстанції зазначив, що в цій справі правовідносини склалися не щодо списання бюджетних коштів чи справляння податку на додану вартість, а щодо перерахування позивачеві стягнутих з ТОВ "ДВ Нафтогазовидобувна компанія" коштів, які були розміщені на рахунках Міністерства юстиції України, а тому в місцевого суду не було підстав керуватися положеннями бюджетного законодавства.

29. Апеляційний господарський суд погодився з висновком суду першої інстанції про те, що на Казначейство в цих відносинах як на учасника системи електронних платежів Національного банку України розповсюджує свою дію Закон № 2346-III (зокрема, щодо обов`язку здійснювати перерахунок коштів у триденний строк) та Інструкція № 22.

30. При цьому суд апеляційної інстанції зазначив, що орган Казначейства виконує функцію банку, який обслуговує позивача, оскільки саме орган Казначейства, отримавши розпорядження (платіжне доручення) органу виконавчої служби перерахувати позивачу кошти, стягнуті на його користь на виконання рішення суду, які зберігаються на рахунку Казначейства, зобов`язаний перерахувати ці кошти виключно позивачеві і нікому іншому.

31. Суд зауважив, що Казначейство порушило строк з виконання виконавчого листа не на 180 днів, як зазначив місцевий суд, а на 178 днів - з 08.08.2016 по 01.02.2017, оскільки 06.08.2016 та 07.08.2016 були вихідними днями, що унеможливило виконання платіжних доручень. Однак невірне визначення місцевим судом кількості днів прострочення з урахуванням обмеження, встановленого статтею 32 Закону № 2346-III, не вплинуло на правильність кінцевого розміру пені, що підлягає стягненню з відповідача.

32. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого господарського суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог щодо нарахування інфляційних витрат та 3 % річних.

Стислий виклад вимог касаційної скарги

33. Не погоджуючись із наведеними вище рішенням та постановою судів попередніх інстанцій, Казначейство звернулось із касаційною скаргою до Верховного Суду, у якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.03.2021 та рішення Господарського суду міста Києва від 28.10.2020 у справі № 910/10427/19 у частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи яка подала касаційну скаргу

34. Скаржник зазначає, що Казначейство не виконує функцію банку, який обслуговує позивача, оскільки позивач не має відкритих рахунків в органах Казначейства та жодного договору про розрахунково-касове обслуговування між позивачем та Казначейством не укладено. Зауважує, що банком, який обслуговує позивача, є ПАТ "Райффайзен Банк Аваль".

35. Скаржник визнає, що Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку України, однак заперечує проти його ототожнення з банком, оскільки Казначейство є центральним органом виконавчої влади, не має статусу банку, банківської ліцензії та його не внесено до Державного реєстру банків. Стверджує, що до нього не може бути застосована санкція, передбачена в пункті 32.2 статті 32 Закону № 2346-III, оскільки така санкція застосовується виключно до банків.

36. Скаржник зауважує, що грошові кошти, стягнуті на користь позивача, зберігались не на рахунку Казначейства (як було зазначено судом апеляційної інстанції), а на небюджетному депозитному рахунку Міністерства юстиції України, відкритому в Казначействі.

37. Також скаржник посилається на те, що позивач не отримав доступу до стягнутих на його користь грошових коштів ані до накладення арешту на відповідний рахунок, ані після скасування такого арешту. 01.04.2019 грошові кошти були перераховані не позивачу, а на рахунок Головного територіального управління юстиції у місті Києві.

38. Положення про Державну казначейську службу України, затверджене Указом Президента України № 460/2011 від 13.04.2011 (далі - Положення № 460/2011), на яке посилались суди попередніх інстанцій, втратило чинність згідно з Указом Президента України № 419/2019 від 20.06.2019.

39. Казначейство наголошує, що у справі № 760/11577/15-ц, на яку посилаються суди попередніх інстанцій, викладена правова позиція щодо Казначейства попри те, що воно не було учасником зазначеної справи. Отже, Казначейство було позбавлене можливості скористатися правами, наданими учасникам справи.

Позиція позивача

40. Відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду від позивача не надходило.

Надходження касаційної скарги на розгляд Великої Палати Верховного Суду

41. Ухвалою від 07.07.2021 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Казначейства на постанову Північного апеляційного господарського суду від 31.03.2021 та на рішення Господарського суду міста Києва від 28.10.2020 в частині задоволених позовних вимог у справі № 910/10427/19.

42. Ухвалою від 09.09.2021 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду передав справу № 910/10427/19 на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі пункту 7 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України). Обґрунтовуючи підстави для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначив таке.

43. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду вважає правомірним висновок, викладений у постанові Верховного Суду України від 05.07.2017 у справі № 760/11577/15-ц, про те, що на Державну казначейську службу України в цих відносинах як на учасника системи електронних платежів Національного банку України розповсюджує свою дію Закон № 2346-III та Інструкція № 22.

44. Водночас Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначає, що в наведеній постанові Верховний Суд України також дійшов висновку щодо можливості поширення на відносини стосовно затримки платежу з вини банку відправника - органу Державної казначейської служби України наслідків, передбачених законом для відносин між отримувачем та банком, що обслуговує отримувача (абзац другий пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III).

45. У цьому контексті Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зауважує, що в силу положень абзацу другого пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III отримувач має право на отримання пені у розмірі 0,1 % суми простроченого платежу за кожний день прострочення, що не може перевищувати 10 % суми переказу, якщо інший розмір пені не обумовлений договором, лише у випадку порушення строків виконання платіжних документів, передбачених цим Законом, саме банком, що обслуговує отримувача.

46. У випадку ж прострочення строків виконання платіжних документів, передбачених цим Законом, банком, що обслуговує платника, Закон передбачає як спосіб поновлення права отримувача лише відшкодування шкоди (абзац четвертий пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III).

47. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду дійшов висновку, що у правовідносинах, що склалися в цій справі, учасниками платіжної системи в розумінні Закону № 2346-III є: отримувач - стягувач (ПАТ "ЦЗФ "Вуглегірська"); банк, що обслуговує отримувача - АТ "Райффайзен Банк Аваль" (як стверджує відповідач); платник - Міністерство юстиції України; банк, що обслуговує платника - Державна казначейська служба України.

48. Натомість відповідно до правової позиції Верховного Суду України, викладеної у справі № 760/11577/15-ц, відповідальність за несвоєчасне виконання платіжних доручень у вигляді пені, яку належить сплатити на користь отримувача (стягувача), покладається на юридичну особу, що здійснює обслуговування рахунка платника, тобто "банк платника" в розумінні Закону № 2346-III - Державну казначейську службу України.

49. З огляду на викладене Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду вважає за необхідне відступити від висновку Верховного Суду України щодо можливості поширення на відносини щодо затримки платежу з вини банку відправника - органу Державної казначейської служби України наслідків, передбачених законом для відносин між отримувачем та банком, що обслуговує отримувача (абзац другий пункту 32.2 статті 32 Закону № 2346-III).

50. Відповідно до пункту 7 розділу XI "Перехідні положення" ГПК України суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів або палати (об`єднаної палати), передає справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо така колегія або палата (об`єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду України.

51. Ухвалою від 18.11.2021 Велика Палата Верховного Суду прийняла до розгляду справу № 910/10427/19 на підставі пункту 7 розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Мотиви, з яких виходить Велика Палата Верховного Суду, та застосовані нею положення законодавства

Щодо меж розгляду справи в суді касаційної інстанції

52. Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частини перша та друга статті 300 ГПК України).


................
Перейти до повного тексту