1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 420/11625/21

адміністративне провадження № К/990/5248/22, К/990/2807/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Соколова В.М.,

суддів: Загороднюка А.Г., Єресько Л.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 420/11625/21

за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року (головуючий суддя - Вербицька Н.В., судді: Джабурія О.В., Кравченко К.В.) та військової частини НОМЕР_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року (головуючий суддя Вовченко О.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач), у якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо застосування березня 2016 року як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення за період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року включно (спірний період);

- зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити на його користь індексацію грошового забезпечення за спірний період із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) - січень 2008 року в сумі 49 720 гривень 98 копійок із одночасним відрахуванням 1,5% військового збору та із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункт 2 "Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44.

2. На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що у період проходження ним військової служби, нарахування грошового забезпечення відповідачем здійснювалося не у повному обсязі. Звернувшись до відповідача з указаного питання, він отримав відмову у нарахуванні та виплаті індексації через відсутність фінансового ресурсу та механізму її нарахування. Відтак уважає, що відповідач порушив його право на отримання індексації грошового забезпечення у спірний період з урахуванням базового місяця - січень 2008 року.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року. Зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за спірний, із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року. У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що визначення базового місяця залежить тільки від зміни розміру тарифної ставки (посадового окладу). Підвищення тарифної ставки, за посадою яку займав позивач вперше відбулась у січні 2008 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", яка набрала чинності 01 січня 2008 року та втратила чинність 01 березня 2018 року, у зв`язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 липня 2017 року "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб". Отже, підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення, зокрема, посадових окладів особи. Зміна розміру доплат, надбавок та премій не випливає на встановлення базового місяця індексації для початку обчислення індексу споживчих цін при нарахуванні індексації. Тому, оскільки підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців за період з січня 2008 року по березень 2018 року, що є підставою для встановлення іншого базового місяця для проведення індексації, не відбувалося, суд дійшов висновку про те, що саме січень 2008 року, а не січень 2016 року, як уважає відповідач, є базовим місяцем для нарахування позивачеві індексації грошового забезпечення.

5. Водночас, суд першої інстанції дійшов висновку що розрахунок індексації грошового забезпечення є компетенцією (дискреційною функцією) відповідача як органу, в якому позивач проходив службу і отримував грошове забезпечення. З огляду на це суд першої інстанції зобов`язав відповідача нарахувати і виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за спірний період із застосуванням базового місяця - січень 2008 рік.

6. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року, рішення суду першої інстанції змінено.

Зазначено в абзаці 3 резолютивної частини базовий місяць для обрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року - лютий 2016 року. В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року залишено без змін.

7. Указане рішення апеляційного суду мотивоване тим, що при вирішенні спірних правовідносин підлягає урахуванню положення, визначені абзацом пунктом 102 Порядку № 1078 (в редакції Постанови КМУ №1013) щодо особливостей обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації заробітної плати новоприйнятих працівників. Відповідно до цього пункту обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації заробітної плати новоприйнятих працівників здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник. Отже, фактично ця норма напряму залежала від факту підвищення посадових окладів після прийняття на роботу.

8. Ураховуючи, що затримка прийняття Кабміном Міністрів України постанови №704 створила ситуацію, за якої нівелювалася можливість визначення місяця початку обчислення індексу споживчих цін, то суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що за таких обставин слід застосувати підхід встановлений Порядком №1078 (в попередній редакції, що була чинною до 01 грудня 2015 року, а саме в частині щодо новоприйнятих працівників згідно пункту 101).

9. Указаним пунктом фактично встановлено, що базовим місяцем для нарахування індексації грошових доходів новоприйнятого працівника є місяць прийняття його на роботу, з якого власне і починає обчислюватися індекс споживчих цін. Відтак, оскільки позивача прийнято на службу до військової частини НОМЕР_1 з 27 лютого 2016 року, то саме лютий 2016 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення позивача за період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року.

ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи

10. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 20 січня 2022 року звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року, у якій просить скасувати вказане судове рішення та залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року.

11. Підставою касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 102 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 щодо визначення судом місяця, з якого слід обчислювати індекс споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) у період проходження позивачем військової служби (з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року).

12. У касаційній скарзі позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано зазначену норму матеріального права та визначено базовий місяць для нарахування позивачу індексації - лютий 2016 року. Так, у зв`язку із прийняттям постанови КМУ № 1013, яка набрала чинності з 15 грудня 2015 року та підлягала застосуванню з 01 грудня 2015 року, істотно змінився порядок індексації зарплати та інших доходів населення. Водночас, відповідно до рішень Уряду посадові оклади військовослужбовцям було підвищено у січні 2008 року та у березні 2018 року. А тому, на думку позивача, в період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року індексація грошового забезпечення має нараховуватися із застосуванням місяця останнього підвищення посадового окладу, тобто січня 2008 року.

13. Ухвалою від 09 лютого 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою (К/990/2807/22).

14. Від військової частини НОМЕР_1 до Верховного Суду 08 лютого 2022 року надійшла касаційна скарга, де скаржник просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року і ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

15. Ця касаційна скарга подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

16. В обґрунтування підстав касаційного оскарження за пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України зазначено, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - постанова КМУ № 1013) у подібних правовідносинах.

17. У касаційній скарзі відповідач зазначає, що у зв`язку із прийняттям постанови КМУ № 1013, яка набрала чинності з 15 грудня 2015 року та підлягала застосуванню з 01 грудня 2015 року, істотно змінився порядок індексації зарплати та інших доходів населення. Постановою КМУ № 1013 не лише істотно змінено порядок проведення індексації доходів населення починаючи з 01 грудня 2015 року, але й визначено базовий місяць (січень 2016 року), з якого в подальшому необхідно відштовхуватись для проведення індексації.

18. На думку скаржника, для проведення подальшої індексації грошового забезпечення військовослужбовців при обчислені індексу споживчих цін для проведення індексації відповідно до Порядку №1078 у 2016 - 2018 роках як базовий місяць (місяць підвищення) враховується - січень 2016 року, що передбачено абзацом другим пункту 3 Постанови №1013.

19. Ухвалою від 14 квітня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою (К/990/5248/22).

20. Позивач подав доповнення до касаційної скарги в яких просив при розгляді касаційної скарги урахувати висновки Верховного Суду висловлені у справах №400/1118/21 та №420/3593/20.

21. Відповідач відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 не подав, разом з тим заявив клопотання про зупинення виконання оскаржуваної постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року до закінчення її перегляду в касаційному порядку.

22. Ухвалою від 22 серпня 2022 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами на підставі пункту 1 частини першої статті 345 КАС України. Відмовив відповідачу у задоволенні клопотання про зупинення виконання оскаржуваного рішення суду апеляційної інстанції до закінчення його перегляду в касаційному порядку.

IV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини

23. ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних Силах України у військовій частині НОМЕР_1 у період з 14 березня 2016 року по 31 липня 2017 року.

24. 31 липня 2017 року наказом командира військовій частині НОМЕР_1 (по стройовій частині) № 156 позивача виключено зі списків особового складу військової частини та всіх видів забезпечення.

25. Відповідно до наданої відповідачем довідки та картки особового рахунку військовослужбовця №231, індексація грошового забезпечення позивачу за період з березня 2016 року по липень 2017 року не нараховувалась та не виплачувалась.

V. Нормативне регулювання

26. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Частинами першою -третьою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

28. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

29. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

30. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

31. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

32. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ).

33. Статтею 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

34. Відповідно до статті 2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

35. Згідно з статтями 4, 6 вказаного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.


................
Перейти до повного тексту