1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/11505/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,

представників учасників справи:

позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Рейл Логістикс" - Серта О.В.,

відповідача - акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця" - Косик С.І.,

розглянув матеріали касаційної скарги акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Залізниця)

на рішення господарського суду міста Києва від 17.11.2021 (суддя Баранов Д.О.) та

постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022 (головуючий суддя - Чорногуз М.Г., судді Куксов В.В. і Агрикова О.В.)

зі справи № 910/11505/21

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Рейл Логістикс" (далі - Товариство)

до Залізниці

про зобов`язання вчинити дії.

РУХ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Позов було подано про зобов`язання Відповідача внести зміни до особового рахунку Товариства № 8136937 (далі - Особовий рахунок) шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 7 114 617, 90 грн.

2. Позов обґрунтовано безпідставним нарахуванням відповідачем додаткових платежів за перевезення вантажу в зазначеній сумі.

Короткий зміст рішень судових інстанцій

3. Рішенням господарського суду міста Києва від 17.11.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022: позов задоволено; Залізницю зобов`язано внести зміни до Особового рахунку шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми в розмірі 7 114 617, 90 грн.; на Залізницю віднесено судові витрати зі справи.

4. Рішення та постанову мотивовано обґрунтованістю, документальною підтвердженістю та неспростуванням Відповідачем позовних вимог Товариства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі до Верховного Суду Залізниця просить: скасувати оскаржувані судові рішення з даної справи; ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити; судові витрати покласти на позивача.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. Судами попередніх інстанцій не враховано правові висновки Верховного Суду з питань застосування позовної давності та строків звернення з позовом.

7. Відсутні висновки Верховного Суду стосовно можливості продовження позовної давності, встановленої Угодою про міжнародне залізничне вантажне сполучення.

8. Судами безпідставно не застосовано позовну давність до вимог позивача.

9. Місцевим і апеляційним господарськими судами неправильно застосовано до спірних правовідносин норми статей 334, 664 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

10. Філія "Центр транспортної логістики" акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Філія "ЦТЛ") не має відношення до формування добових переліків документів і до стягнення/списання/поновлення коштів на Особовому рахунку, що не взято судами до уваги.

Доводи іншого учасника справи

11. У відзиві на касаційну скаргу Товариство заперечує проти доводів касаційної скарги, вважає їх безпідставними, зазначає, що у цій справі №910/11505/21 та у справах №909/1165/19, № 521/14384/16-ц, № 910/18125/19, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, правовідносини не є подібними за предметом та підставами позову і встановленими фактичними обставинами справи, та просить: закрити касаційне провадження у справі №910/11505/21, що відкрито на підставі пункту 1 частини другої статті 287 ГПК України за касаційною скаргою Залізниці на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022 та рішення господарського суду міста Києва від 17.11.2021 у справі №910/11505/21; залишити постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022 та рішення господарського суду міста Києва від 17.11.2021 у справі №910/11505/21 без змін, а касаційну скаргу Залізниці - без задоволення.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ, ТА ЇХНІХ ВИСНОВКІВ

12. Залізницею (перевізником) і Товариством (замовником) укладено договір надання послуг від 01.02.2019 № 00914/ЦТЛ-2019 (далі - Договір від 01.02.2019), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

13. Товариством (покупцем) і ALPINE COMMERCE & CONSULTING (СУ) LTD (продавцем; далі - Компанія) укладено договір купівлі-продажу від 21.03.2019 № 2019-03-21/KD/01 (далі - Договір від 21.03.2019), за умовами якого продавець зобов`язався передати у власність покупця, а покупець - прийняти і оплатити залізничні вагони-хопери, що були в експлуатації, для перевезення зерна.

14. Залізницею у квітні-липні 2019 року було надано Товариству послуги з міжнародного перевезення вантажів залізничним транспортом з урахуванням Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС) відповідно до низки накладних.

Перевезення вантажу на адресу Товариства здійснювалося із станції Валуйки РЖД через станції Соловей (експ) РЖД, Тополі (експ) УЗ до станції призначення - Черкаси Одеської залізниці вагонами, які по прибутті були направлені у відстій, за що з Товариства списано відповідну плату за перевезення в розмірі 1 937 293,90 грн.

15. За рішеннями регіональної філії "Одеська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" від 31.07.2019, від 06.08.2019 та від 07.08.2019 з Особового рахунку без повідомлення чи погодження було списано додаткові платежі за перевезення рухомого складу (вагонів) до залізничної станції Черкаси регіональної філії "Одеська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця", які по прибуттю направлені у відстій, у загальному розмірі 7 114 617, 90 грн.

Вказане донарахування пов`язане із зміною коду ГНВ 860699000, якому відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної системи номенклатури вантажів відповідає код ЄТСНВ 421246, а не код 421034, зазначений у накладних.

16. Актами приймання-передачі вагонів за Договором від 21.03.2019, які підписані зі сторони продавця та покупця, підтверджується передача вагонів Товариству та перехід права власності на вагони до Товариства.

17. Залізницею не доведено правові підстави для нарахування додаткових платежів за перевезення у загальній сумі 7 114 617, 90 грн. з підстави переміщення вагонів як товару, який проходив митні процедури та направлявся на станцію призначення для зміни власника.

18. Матеріалами справи підтверджено, що право власності на вагони перейшло до Товариства на території російської федерації.

19. Залізницею було заявлено про застосування позовної давності, проте судами відповідні доводи відхилено з огляду на таке:

- за змістом параграфу 7 статті 46 УМВС перевізник зобов`язаний у 180 - денний термін з дня отримання претензії розглянути її, дати відповідь особі, що звернулась з претензією, і при повному чи частковому визнанні претензії сплатити особі, що звернулась з претензією, належну суму;


................
Перейти до повного тексту