1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2022 року

м. Київ

cправа № 72з-22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Кролевець О.А.

за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.

розглянувши касаційну скаргу Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго"

на ухвалу Господарського суду Харківської області

(суддя - Калініченко Н.В.)

від 25.01.2022

та постанову Східного апеляційного господарського суду

(головуючий суддя - Ільїн О.В., судді: Склярук О.І., Слободін М.М.)

від 07.02.2022

у справі № 72з-22

за заявою Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради

про забезпечення позову

до подання позовної заяви Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради

до Комунального підприємства "Харківські теплові мережі"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго", Акціонерне товариство "Харківобленерго", Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі філії "Енергозбут", Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго"

про зобов`язання вчинити певні дії

за участю представників учасників справи:

позивача - Мартиненко А.М.

відповідача - Макєєв А.М.

ДПЗД "Укрінтеренерго" - Рудюк О.А.

інших третіх осіб - не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст заяви про забезпечення позову Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради

1.1. Департамент по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради (далі - Департамент) до подання позовної заяви до суду звернувся із заявою про забезпечення позову у вигляді заборони Комунальному підприємству "Харківські теплові мережі" (далі - КП "Харківські теплові мережі") вчиняти будь-які дії щодо припинення чи обмеження постачання теплової енергії за договором на виконання мобілізаційного завдання (замовлення) від 26.12.2011 та заходи забезпечення позову у вигляді заборони третім особам: Державному підприємству зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" (далі - ДПЗД "Укрінтеренерго"), Акціонерному товариству "Харківобленерго" (далі - АТ "Харківобленерго"), Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі філії "Енергозбут" (далі - АТ "Укрзалізниця" в особі філії "Енергозбут"), Приватному акціонерному товариству "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПрАТ "НАЕК "Укренерго"), вчиняти будь-які дії з припинення та/або обмеження постачання та/або розподілу (передачі) електричної енергії за договором про постачання електричної енергії постачальником "останньої надії" Комунальному підприємству "Харківські теплові мережі".

1.2. Заява обґрунтована тим, що позивач 20.01.2022 отримав від відповідача повідомлення про вимушене припинення постачання теплової енергії у зв`язку з невиконанням КП "Харківські теплові мережі" умов договору про постачання електричної енергії та заборгованістю за електричну енергію перед постачальником електричної енергії. Припинення відповідачем постачання теплової енергії буде фактично порушенням мобілізаційного завдання (замовлення) в особливий період, яким передбачається безумовний обов`язок комунального підприємства забезпечити безперебійне постачання теплової енергії до особливо важливих об`єктів Збройних сил (військових формувань, правоохоронних органів із спеціальним статусом, тощо), закладів охорони здоров`я, закладів освіти, об`єктах інфраструктури міста.

Невжиття заходів забезпечення позову унеможливить ефективний захист оспорюваних прав позивача на отримання виконання відповідачем зобов`язань, встановлених договором на виконання мобілізаційного завдання (замовлення) на постачання теплової енергії в особливий період.

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Ухвалою Господарського суду Харківської області від 25.01.2022 у справі №72з-22 заяву Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради про забезпечення позову задоволено. Вжито заходи забезпечення позову у вигляді заборони Комунальному підприємству "Харківські теплові мережі" вчиняти будь-які дії щодо припинення чи обмеження постачання теплової енергії за договором на виконання мобілізаційного завдання (замовлення) від 26.12.2011. Вжито заходи забезпечення позову у вигляді заборони Державному підприємству зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго", Акціонерному товариству "Харківобленерго", Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі філії "Енергозбут", Приватному акціонерному товариству "Національна енергетична компанія "Укренерго" вчиняти будь-які дії з припинення та/або обмеження постачання та/або розподілу (передачі) електричної енергії за договором про постачання електричної енергії постачальником "останньої надії" Комунальному підприємству "Харківські теплові мережі".

2.2. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.02.2022 у справі №72з-22 ухвалу Господарського суду Харківської області від 25.01.2022 залишено без змін.

2.3. Задовольняючи заяву про забезпечення позову до пред`явлення позову місцевий господарський суд, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що припинення постачання та розподілу електричної енергії потягне за собою не можливість відповідача виконати мобілізаційне завдання, а отже забезпечити потреби об`єктів Збройних сил (військових формувань, правоохоронних органів із спеціальним статусом, тощо) в умовах особливого періоду та об`єктам, розташованим на території м. Харків, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги

3.1. Не погоджуючись з ухвалою Господарського суду Харківської області від 25.01.2022 та постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.02.2022 у справі №72з-22, Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" подало касаційну скаргу, якою просить оскаржувану ухвалу місцевого господарського суду та постанову суду апеляційної інстанції скасувати.

3.2. Узагальнені доводи касаційної скарги Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго":

- ухвалені судами попередніх інстанцій рішення несуть загрозу для національної безпеки, так як негативно впливають на розрахунки на ринку електричної енергії, що є одним із факторів енергетичної кризи в державі, так як ДПЗД "Укрінтеренерго" є ключовим учасником ринку електричної енергії, а отже зупинення діяльності підприємства через неплатежі споживачів, у тому числі КП "Харківські теплові мережі", призведе до негативних економічних наслідків на всьому ринку електричної енергії;

- судом не враховано те, що заявник має намір звернутися з позовною заявою, предметом якої є зобов`язання, встановлені за договором мобілізаційного завдання (замовлення) на постачання теплової енергії в особливий період від 26.11.2011, стороною якого є КП "Харківські теплові мережі"; між ДПЗД "Укрінтеренерго" та Департаментом договірних відносин не було;

- скаржник вважає, що судом першої інстанції порушено його процесуальний статус - статус третьої особи, оскільки саме лише зазначення в заяві певного підприємства чи організації як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, без вирішення судом питання щодо її допущення або залучення до участі у справі не надає їй відповідного процесуального статусу.

3.3. У відзиві на касаційну скаргу Департамент по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради проти вимог касаційної скарги заперечує з підстав, викладених у ньому.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

Між Департаментом по взаємодії з правоохоронними органами та цивільного захисту Харківської міської ради (попередня назва - Департамент по взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради, яка змінена рішенням 1 сесії Харківської міської ради 8 скликання "Про затвердження положень виконавчих органів "Харківської міської ради" від 09.12.2020 № 7/20) і КП "Харківські теплові мережі" на виконання Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 № 3543-XII 26.12.2011 укладено договір на виконання мобілізаційного завдання (замовлення) на постачання теплової енергії в особливий період (з грифом ДСК).

Департамент 20.01.2022 отримав від КП "Харківські теплові мережі" повідомлення №01-40/833 про вимушене припинення постання теплової енергії, в якому зазначено, що КП "Харківські теплові мережі" є ліцензіатом з провадження господарської діяльності з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, зокрема населенню, підприємствам, установам та організаціям незалежно від їх форми власності і підпорядкування. Виробництво, транспортування та постачання теплової енергії можливе лише за умови постачання електричної енергії на об`єкти підприємства.

На сьогоднішній день постачання електричної енергії усім теплопостачальним підприємствам України здійснюється на умовах Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 307; Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312; Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311; Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310; Кодексу систем передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309.

Згідно з викладеною КП "Харківські теплові мережі" в повідомленні інформацією, наданими документами та з урахуванням вимог нормативних актів, що діють на ринку електричної енергії, з 18.01.2022 постачання електричної енергії відповідачу здійснює третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - ДПЗД "Укрінтеренерго", яку розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.12.2018 № 1023-р визначено постачальником "останньої надії". Постачання електричної енергії здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії постачальником "останньої надії", який є публічним договором приєднання ( пункт 1.2.9 Правил № 312), та комерційної пропозиції № 5 від 08.10.2021 (додаток 1 до договору).

Обов`язковою умовою постачання електричної енергії на ринку електричної енергії є наявність у споживача укладеного в установленому порядку з оператором системи договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії.

Операторами системи розподілу/передачі електричної енергії КП "Харківські теплові мережі" є: Акціонерне товариство "Харківобленерго", Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі філії "Енергозбут", Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго".

Відповідно до підпункту 2 пункту 7.5 Правил № 312 припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється електропостачальником за умови попередження споживача не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня відключення у разі заборгованості з оплати за спожиту електричну енергію відповідно до умов договору з електропостачальником.

Відповідно до пункту 7.10 Правил № 312 встановлено, що припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу.

На електронну адресу КП "Харківські теплові мережі" від ДПЗД "Укрінтеренерго" надійшло попередження від 18.01.2022 (вих. № 44/09-13-П05/Пз) про припинення постачання електричної енергії 03.02.2022 з 9:00 год. у зв`язку з невиконанням КП "Харківські теплові мережі" умов договору про постачання електричної енергії та заборгованістю за електричну енергію на загальну суму 45 216 029,97 грн.

На електронну адресу КП "Харківські теплові мережі" від оператора системи розподілу Акціонерного товариства "Харківобленерго" 20.01.2022 надійшло повідомлення про припинення з 9:00 год 03.02.2022 розподілу електричної енергії від 19.01.2022 (вих. № 66), відповідно до вимоги ДПЗД "Укрінтеренерго" та у зв`язку із заборгованістю комунального підприємства перед постачальником електричної енергії.

На електронну адресу КП "Харківські теплові мережі" від постачальника "останньої надії" надійшло три рахунки від 19.01.2022 про сплату боргу за спожиту електричну енергію: 1) на суму 966 819 714,39 грн, за електричну енергію розподілену оператором системи АТ "Харківобленерго"; 2) на суму 197 732,22 грн за електричну енергію, розподілену оператором системи ПрАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго"; 3) на суму 8 828 969,75 грн за електричну енергію, розподілену АТ "Укрзалізниця" в особі філії "Енергозбут", на загальну суму 1 021 062 446,33 грн, які відповідач має оплатити протягом 5 банківських (робочих) днів від дати отримання рахунків, тобто у термін 25.01.2022, а в разі їх несплати, ДПЗД "Укрінтеренерго" буде розірвано договір постачання електричної енергії постачальним "останньої надії" та припинено постачання електричної енергії згідно з пунктом 7.5 ПРРЕЕ, про що зазначено в рахунках.

Також, у повідомленні про вимушене припинення постачання теплової енергії від 20.01.2022 № 01-40/833, що направлено КП "Харківські теплові мережі" позивачу, зазначено, що КП "Харківські теплові мережі" перебуває у тяжкому фінансовому стані, не зможе здійснити оплату та як наслідок буде вимушений припинити постачання теплової енергії на виконання мобілізаційного завдання (замовлення) в особливий період.

Припинення комунальним підприємством постачання теплової енергії буде фактично порушенням мобілізаційного завдання (замовлення) в особливий період, яким передбачається безумовний обов`язок відповідача забезпечити безперебійне постачання теплової енергії до особливо важливих об`єктів Збройних сил (військових формувань, правоохоронних органів із спеціальним статусом, тощо), закладів охорони здоров`я, закладів освіти, об`єктах інфраструктури міста (транспорту, зв`язку, тощо).

Крім того, припинення відповідачем постачання теплової енергії унеможливить нормальне, безпечне та безперебійне функціонування об`єктів, включених до "Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 N 83, які розташовані у місті Харкові, а саме: ДП "Центральне конструкторське бюро "Протон", ДП "Харківський машинобудівний завод "ФЕД", ДП "Харківське конструкторське бюро з машинобудування імені О. О. Морозова", ДП "Харківське агрегатне конструкторське бюро", ДП "Харківське конструкторське бюро з двигунобудування", ДП "Завод імені В.О. Малишева", ДП "Український державний центр по експлуатації спеціалізованих вагонів", ПрАТ "Харківський електротехнічний завод "Трансзв`язок", ДП "Південна залізниця", ДП "Хлібна база N 85" Державного агентства резерву України, ДНВП "Об`єднання Комунар", Харківське державне авіаційне виробниче підприємство, ДП Науково-дослідний технологічний інститут приладобудування, АТ "Хартрон", ДП "Завод "Електроважмаш", АТ "Турбоатом", ДП "Державний інститут по проектуванню підприємств коксохімічної промисловості", ДП "Український науково-технічний центр металургійної промисловості "Енергосталь".

Заявник наголошує, що відповідно до абз. 5 статті 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" особливий період - це період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій. Особливий період діє в Україні з моменту оприлюднення Указу Президента України від 17.03.2014 № 303/2014 "Про часткову мобілізацію", його дію не припинено.


................
Перейти до повного тексту