1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 340/4673/20

адміністративне провадження № К/9901/31356/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Мартинюк Н.М.,

розглянувши у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови щодо застосування адміністративно-господарського штрафу, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року (суддя-Жук Р.В.), постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року (суддя-доповідач - Шавельєва В.А., судді: Білак С.В., Олефіренко Н.А.)

І. СУТЬ СПОРУ

1. У жовтні 2020 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області про визнання протиправною та скасування постанови щодо застосування адміністративно-господарського штрафу від 08 вересня 2020 року № 207219 в розмірі 8 500 грн.

2. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року здійснено заміну відповідача Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області правонаступником - Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки.

3. На думку ОСОБА_1, спірна постанова є неправомірною, оскільки під час складення акту №225726 від 13 липня 2020 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, який став підставою для накладення адміністративно - господарського штрафу, перевіряючий безпідставно не врахував дані товарно-транспортної накладної №242450 від 12 липня 2020 року. Також зазначено, що зміна навантажень на осі під час зважування прямо вбачається з даних талонів зважування та відповідає характеру вантажу.

II.ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Посадовими особами Чорноморського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки у ході рейдової перевірки 13 липня 2020 року на автодорозі М-14 "Одеса Мелітополь Новоазовськ" км 233, перевірено транспортний засіб ДАФ, реєстраційний номер НОМЕР_1, який належить позивачу.

5. За наслідками перевірки складено: зважувальний чек; довідку про результати здійснення габаритно вагового контролю №024046 від 13 липня 2020 року; розрахунок плати за проїзд від 13 липня 2020 року; акт про перевищення транспортним засобом нормативно-вагових параметрів №040006 від 13 липня 2020 року; акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №225726 від 13 липня 2020 року.

6. У акті №225726 від 13 липня 2020 року зафіксовано порушення, передбачене абз. 14 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", (перевищення встановлених законодавством вагових параметрів понад 5% та не більше 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу).

7. За результатами проведення габаритно - вагового контролю транспортного засобу марки ДАФ, реєстраційний номер НОМЕР_1, співробітниками Чорноморського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки встановлено факт перевищення вагових параметрів, а саме: загальна маса транспортного засобу становила 40 875 кг, при нормативно допустимій 40 000 кг, тобто на 875 кг більше допустимого, що у відсотковому співвідношенні склало на 2,19 % більше.

8. Також в ході габаритно-вагового контролю виявлено факт перевищення навантаження на строєну вісь, яке становило 23 460 кг (норма згідно із пунктом 22.5 Правил дорожнього руху - 22 000 кг), тобто на 1 460 кг та у відсотковому співвідношенні на 6,61 % більше допустимого.

9. Повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке було призначено на 08 вересня 2020 року, направлено позивачу поштою 28 серпня 2020 року та отримано уповноваженою особою позивача 29 серпня 2020 року.

10. Розглянувши справу щодо порушення законодавства про автомобільний транспорт, заступник начальника Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області виніс постанову №207219 від 08 вересня 2020 року про застосування до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 адміністративно-господарський штраф у сумі 8500 грн, на підставі абз. 14 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

III.ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року, залишеного без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2021 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

12. Приймаючи рішення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про правомірність застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу, враховуючи встановлений під час перевірки факт перевищення його транспортним засобом нормативних габаритних (вагових) параметрів та відсутність дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, або документу про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

13. Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 13 вересня 2021 року відкрито касаційне провадження у цій справі на підставі пункту 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (встановлення судом обставин, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів (пункт 4 частини другої статті 353 КАС України); далі - КАС України).

15. У касаційній скарзі вказано, що наявні в матеріалах справи чеки зважування містять істотні суперечності, що не дає підстави вважати їх належними та допустимими доказами. На думку позивача, суди першої та апеляційної інстанцій постановили своє рішення без врахування цих обставин. Для обґрунтування своєї позиції скаржник послався на висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 11 лютого 2020 року у справі №820/4624/17.

16. ОСОБА_2 наголосив, що судами першої та апеляційної інстанцій не було надано належної оцінки діям відповідача стосовно застосування результатів останнього зважування, без врахування протиріч, які були зафіксовані при всіх трьох зважуваннях з неодмінною тенденцією до зменшення ваги, та стосовно відмови у проведенні четвертого зважування транспортного засобу.

17. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити без змін оскаржувані судові рішення, а касаційну скаргу - без змін.

18. У відзиві наголошено, що виявлення факту перевищення транспортним засобом хоча б одного із параметрів, визначених в пункті 22.5 Правил дорожнього руху робить його великоваговим. А тому водій (позивач) повинен був для здійснення контролю надати державному інспектору дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових обмежень, виданий компетентними уповноваженими органами, який, відповідно до статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", повинен знаходитись у водія і надаватись для перевірки інспектуючим особам.

V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

19. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII (далі - Закон № 3353-ХІІ).

21. Відповідно до частини другої статті 29 Закону № 3353-ХІІ з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

22. Частиною четвертою статті 48 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-ІІІ) встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

23. Згідно з абзацом 14 частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

24. Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567 (далі - Порядок № 1567; в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

25. Згідно з пунктами 3, 4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

26. Пунктом 15 Порядку № 1567 визначено виключний перелік питань, що перевіряється контролюючими особами під час здійснення рейдової перевірки, зокрема, в частині виконання внутрішніх вантажних перевезень перевіряється:

- наявність визначених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

- виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.


................
Перейти до повного тексту