ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 200/3732/21
провадження № К/9901/47194/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_2, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Донецького окружного адміністративного суду у складі судді Троянової О.В. від 05 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Міронової Г.М., Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г. від 08 листопада 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивачка є вдовою померлого військовослужбовця. Чоловіка позивачки звільнено з лав Збройних Сил України у лютому 2018 року. Чоловік позивачки помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Відповідно до витягу з протоколу засідання військово-лікарської комісії захворювання чоловіка позивачки пов`язане з проходженням військової служби. Позивачка звернулась до відповідача із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю чоловіка. Відповідачем відмовлено у призначенні одноразової грошової допомоги, оскільки стаття 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", у редакції, чинній на час смерті військовослужбовця, передбачала виплату одноразової грошової допомоги у разі смерті військовослужбовців, а не осіб, звільнених зі служби. Виплата одноразової грошової допомоги членам сімей померлих осіб, звільнених з військової служби, смерть яких настала протягом року після звільнення зі служби здійснюється у випадках, що настали з 13 жовтня 2018 року. Не погоджуючись із рішенням відповідача про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чоловіка військовослужбовця, позивачка звернулась до суду з позовом.
Вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи залежить право на отримання одноразової грошової допомоги членами сім`ї військовослужбовця наявності у останнього на момент смерті статусу військовослужбовця?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Міністерства оборони України, третя особа - ІНФОРМАЦІЯ_2, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення у формі пункту 11 протоколу засідання Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03 грудня 2020 року № 157;
- зобов`язати Міністерство оборони України повторно розглянути заяву щодо виплати одноразової грошової допомоги та прийняти рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чоловіка військовослужбовця ОСОБА_2, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення в частині пункту 11 протоколу засідання Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03 грудня 2020 року № 157.
Зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю її чоловіка ОСОБА_2, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1, з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що зі змісту норм Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" вбачається, що допомога виплачується не тільки у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання обов`язків військової служби чи в період її проходження, а й у разі смерті, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби незалежно від часу звільнення з військової служби.
4. Визначальним є той факт, що військовослужбовець під час або у зв`язку з виконанням ним обов`язків військової служби захворів, внаслідок чого помер. Допомога у такому випадку призначається незалежно від того, чи була особа військовослужбовцем на час смерті. Факт наявності статусу військовослужбовця на час смерті має значення лише у випадку загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання обов`язків військової служби чи в період її проходження.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство оборони України звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 01 листопада 2005 року між ОСОБА_1 та ОСОБА_2 укладено шлюб.
7. Відповідно до витягу з наказу командира військової частини № НОМЕР_1 від 16 лютого 2018 року № 44 ОСОБА_2 звільненого наказом від 13 лютого 2018 року з військової служби у запас з 16 лютого 2018 року виключено із списків особового складу частини та всіх видів забезпечення.
8. ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
9. Відповідно до витягу з протоколу засідання військово-лікарської комісії Північного регіону по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців від 21 березня 2019 року № 128, захворювання колишнього військовослужбовця ОСОБА_2, яке призвело до смерті ІНФОРМАЦІЯ_1, пов`язане з проходженням військової служби.
10. ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю ОСОБА_2 .
11. На адвокатський запит представника позивачки, відповідач листом від 17 лютого 2021 року № 248/1228 надав відповідь, відповідно до якої законодавство, яке діяло на час смерті ОСОБА_2 передбачало виплату одноразової грошової допомоги у разі смерті військовослужбовців, а не осіб, звільнених зі служби. ОСОБА_2 звільнено з військової служби 16 лютого 2018 року, а помер ІНФОРМАЦІЯ_1, тобто після звільнення з військової служби.
12. Відповідно до витягу з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 03 грудня 2020 року № 157, комісія дійшла висновку про відмову в призначенні одноразової грошової допомоги, оскільки відповідно до свідоцтва про смерть НОМЕР_2 від 24 вересня 2018 року смерть настала ІНФОРМАЦІЯ_1, а згідно наказу командира військової частини № НОМЕР_1 від 16 лютого 2018 року № 44 ОСОБА_2 виключено зі списків частини НОМЕР_3, тобто до дня смерті, отже на час смерті він не був військовослужбовцем. Стаття 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", у редакції, чинній на час смерті військовослужбовця, передбачала виплату одноразової грошової допомоги у разі смерті військовослужбовців, а не осіб, звільнених зі служби. Виплата одноразової грошової допомоги членам сімей померлих осіб, звільнених з військової служби, смерть яких настала протягом року після звільнення зі служби здійснюється у випадках, що настали з 13 жовтня 2018 року.
13. Не погоджуючись із рішенням відповідача про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чоловіка військовослужбовця ОСОБА_2, ОСОБА_1, звернулась до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. Касаційна скарга обґрунтована тим, що при вирішенні питання щодо виплати позивачці одноразової грошової допомоги необхідно керуватися Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та Порядком призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві від 25 грудня 2013 року № 975, в редакції станом на 22 вересня 2018 року.
15. Скаржник зазначає, що суди першої та апеляційної інстанції неправильно розтлумачили норми пункту 2 частини другої статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та дійшли помилкового висновку про те, що допомога виплачується не тільки у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання обов`язків військової служби чи в період її проходження, а й у разі смерті, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби незалежно від часу звільнення з військової служби.
16. Відповідач вважає, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки мають непоодинокі випадки звернення громадян України - членів сімей померлих колишніх військовослужбовців за призначенням одноразової грошової допомоги у зв`язку із смертю внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби. Мають місце випадки неоднакового застосування норм частини другої статті 16 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (в редакції до 13 жовтня 2018 року - внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціального захисту військовослужбовців" № 2522-VII від 06 вересня 2019 року) з приводу призначення і виплати одноразової грошової допомоги членам сімей померлих осіб, звільнених з військової служби.
17. Також скаржник зазначає, що справа становить значний суспільний інтерес, про що свідчить поступове збільшення судових проваджень по справах такої категорії.
18. Відзиву на касаційну скаргу Міністерства оборони України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2021 року ОСОБА_1 та Донецьким обласним територіальним центром комплектування та соціальної політики не подано.