1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 320/5852/18

адміністративне провадження № К/9901/39813/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року у складі головуючого судді Харченко С.В. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року у складі колегії суддів: Епель О.В., Грибан І.О., Карпушової О.В. у справі № 320/5852/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Овостар» до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, Головного управління Державної податкової служби у Київській області про стягнення пені,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Овостар» (далі - позивач, ТОВ «Овостар», платник податку) звернулося до суду з адміністративним позовом до Офісу великих платників податків ДПС (далі - відповідач 1, контролюючий орган, податковий орган), Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області (далі - відповідач-2, ГУ ДКСУ у Київській області), Головного управління Державної казначейської служби України у м.Києві (далі - відповідач-3, ГУ ДКСУ у м. Києві), Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - відповідач-4, ГУ ДФС у Київській області), в якому просило стягнути з Державного бюджету України пеню на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України у сумі 865 700,72 грн.

На обґрунтування позовних вимог ТОВ «Овостар» зазначило, що контролюючий орган порушив граничний термін перерахування суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за вересень та жовтень 2017 року на банківський рахунок позивача, у зв`язку з чим підприємство має право на стягнення пені за період з 02.05.2018 по 22.08.2018 у розмірі 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року, адміністративний позов задоволено частково.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ «Овостар» пеню у сумі 798 959,39 грн.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників ДФС на користь ТОВ «Овостар» витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 11 984,40 грн.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач має право на стягнення пені за період з 02.05.2018 по 22.08.2018 (дата перерахування суми бюджетного відшкодування за вересень 2017 року) та з 02.05.2018 по 06.08.2018 (дата перерахування суми бюджетного відшкодування за жовтень 2017 року) на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

ТОВ «Овостар» зареєстроване як юридична особа 31.07.2002 та є платником податку на додану вартість, починаючи з 25.08.2002. На момент виникнення спірних правовідносин позивач перебував на обліку в Офісі великих платників ДФС.

20 жовтня 2017 року ТОВ «Овостар» подано до контролюючого органу у складі податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2017 року заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, відповідно до якої позивач визначив суму бюджетного відшкодування у розмірі 8 600 188,00 грн.

24 жовтня 2017 року позивачем подано до контролюючого органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2017 року, в якому зазначено аналогічну суму бюджетного відшкодування.

У цей же день вказана вище податкова звітність прийнята контролюючим органом, про що свідчить наявна у матеріалах справи копія квитанції № 2.

У листопаді-грудні 2017 року на підставі підпункту 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Овостар» з питань відповідності формування від`ємного значення з податку на додану вартість за вересень 2017 року, за результатами якої складено довідку від 19.12.2017 № 4907/28-10-41-02/32086437.

20 листопада 2017 року ТОВ «Овостар» подано до контролюючого органу у складі податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2017 року заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, відповідно до якої позивач визначив суму бюджетного відшкодування у розмірі 30 916 415,00 грн, яку прийнято контролюючим органом у цей же день, про що свідчить наявна у матеріалах справи копія квитанції № 2.

У грудні 2017 року контролюючим органом проведено камеральну перевірку з питань правомірності нарахування ТОВ «Овостар» сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за жовтень 2017 року, за результатами якої складено довідку від 18.12.2017 № 4875/28-10-41-02/32086437.

За висновками проведених перевірок порушень при відображенні ТОВ «Овостар» в податкових деклараціях з податку на додану вартість сум бюджетного відшкодування за вересень 2017 року у розмірі 8 600 188,00 грн та жовтень 2017 року у розмірі 30 916 415,00 грн не встановлено.

21 грудня 2017 року на поточний банківський рахунок ТОВ «Овостар» із суми 30 916 415,00 грн, зазначеної до відшкодування в податковій декларації за жовтень 2017 року, повернуто 26 339 577,00 грн.

Решта суми бюджетного відшкодування за жовтень 2017 року - 4 576 838,00 грн - надійшла на рахунок підприємства 06.08.2018.

Сума бюджетного відшкодування за вересень 2017 року у розмірі 8 600 188,00 грн перерахована на поточний банківський рахунок ТОВ «Овостар» 22.08.2018.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 06.07.2018 у справі № 810/2157/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, стягнуто з Державного бюджету України на користь ТОВ «Овостар» суму пені по бюджетній заборгованості з податку на додану вартість по декларації за вересень 2017 року за період з 28.12.2017 по 01.05.2018 включно у розмірі 512 476,96 грн та по декларації за жовтень 2017 року за період з 29.12.2017 по 01.05.2018 включно у розмірі 270 724,89 грн на поточний рахунок у ПАТ «УкрСиббанк».

У цьому ж судовому рішенні суд встановив, що сума бюджетного відшкодування за вересень 2017 року у розмірі 8 600 188,00 грн набула статусу заборгованості 28.12.2017, а за жовтень 2017 року у розмірі 4 579 838,00 грн - 29.12.2017.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Не погодившись із судовими рішеннями, Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову у повному обсязі.

На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що підставою касаційного оскарження судових рішень є пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права - пункту 200.11 статті 200 ПК України у подібних правовідносинах.

На думку контролюючого органу, судами не враховано його доводи, що на момент, коли суми, заявлені до бюджетного відшкодування за вересень 2017 року - 8 600 188 грн та жовтень 2017 року - 30 916 415 грн обліковувались переплатою в ІКП ТОВ «Овостар», сума за податковим повідомленням-рішенням від 21.11.2017 № 0000614102 (основний платіж 10 171 769 грн, штрафна санкція 5085884,50 грн) в період, коли вона не набула статусу неузгодженої, була списана з наявної в ІКП переплати у календарній черговості їх виникнення, враховуючи наявну переплату 2 080 627 грн. Це зумовило несвоєчасне повернення ТОВ «Овостар» суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за деклараціями за вересень та жовтень 2017 року.

Позивач не скористався своїм правом подати відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями ПК України (тут та надалі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За визначенням, наведеним у підпунктах 14.1.18 та 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній станом на час узгодження заборгованості бюджету) бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу; пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов`язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.

Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 ПК України.

За положеннями пункту 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до пункту 200.10 статті 200 ПК України, у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.


................
Перейти до повного тексту