1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 804/4675/18

адміністративне провадження № К/9901/68697/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Стародуба О.П., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 804/4675/18

за позовом Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області про визнання протиправним і скасування припису, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.08.2018 (суддя Ільков В.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 15.11.2018 (головуючий суддя Чередниченко В.Є.. судді: Іванов С.М., Панченко О.М.),

ВСТАНОВИВ:

В червні 2017 року Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (далі також - позивач, Підприємство) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (далі також - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області від 05.02.2018 до акта позапланової перевірки дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів від 05.02.2018 №000008.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що на момент виникнення спірних правовідносин періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж після повірки) квартирних засобів обліку води була віднесена до послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій й до складу тарифу КП «Дніпроводоканал» не входили витрати на даний вид послуг, що свідчить про недопущення підприємством порушення прав споживачів.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.08.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.11.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Судами встановлено, що Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області у період з 01.02.2018 по 05.02.2018 на Комунальному підприємстві «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради була проведена позапланова перевірка з метрологічного нагляду, що здійснюється у сфері законодавчо регульованої метрології, за засобами вимірювальної техніки.

Перевірка була проведена на підставі звернення споживача ОСОБА_1 від 22.12.2017 щодо можливих ознак порушення метрологічних вимог з боку Комунального підприємства «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради, а саме: порушення правил проведення періодичної повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки.

Перевіркою встановлено порушення прав гр. ОСОБА_1 щодо витрат з періодичної повірки, обслуговування і ремонту квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, які, як зазначає позивач, не входять до тарифів на послуги за тепло, водопостачання та водовідведення, а здійснюються споживачами.

Так, за результатами перевірки представниками відповідача було складено акт проведеної (позапланової) перевірки з метрологічного нагляду, що здійснюється у сфері законодавчо регульованої метрології, за засобами вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації №000008 від 05.02.2018.

05.02.2018 до акту перевірки винесено припис про усунення порушень метрологічних вимог.

У вищезазначеному приписі встановлено порушення позивачем вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», технічних регламентів та інших нормативно-правових актів у сфері метрології та метрологічної діяльності» й вимог ст. 28 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» №1765-IV від 15.06.2004 (далі - Закон №1765-IV) та зобов`язано останнього усунути порушення ст. 28 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» шляхом здійснення повірки (у т.ч. демонтаж, транспортування, монтаж) ЗВТ до 28.02.2018.

Вважаючи припис відповідача протиправним, Підприємство звернулося до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що діючим законодавством саме на позивача покладено обов`язок контролю та проведення повірок засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, що, у свою чергу, свідчить про обґрунтованість винесеного відповідачем припису та відсутність підстав для його скасування.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, вважаючи їх такими, що прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.

У касаційній скарзі позивач зазначає, зокрема, що обов`язок підприємства контролювати встановлені засоби обліку води жодним чином не передбачає наявність у нього зобов`язань щодо здійснення періодичних повірок, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу після повірки) таких засобів обліку за рахунок підприємства.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями частини 4 ст.17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" від 11.02.1998 № 113/98-ВР (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб`єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, покладається на суб`єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абз.2 п.10 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі за текстом - Правила №630), справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, за винятком випадків, передбачених абзацом п`ятим пункту 16 цих Правил. Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.

У разі виникнення сумнівів щодо правильності показань квартирних засобів обліку споживач в установленому порядку може проводити їх позачергову повірку за власні кошти, про що інформує виконавця. Якщо виявлена у показаннях помилка виходить за межі, передбачені у паспорті квартирного засобу обліку, виконавець повинен здійснити перерахунок плати за споживання води та/або теплової енергії з дня останньої повірки або встановлення засобу обліку, якщо його повірка не проводилась, шляхом зменшення плати на відсоток, який перевищує встановлені межі точності для цього типу засобу обліку, до моменту виявлення помилки (п.16 Правил).

Згідно зі ст. 28 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" порядок подання фізичними особами, що не є суб`єктами підприємницької діяльності, - власниками засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду) на періодичну повірку цих засобів та оплати за роботи, пов`язані з повіркою, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюються за рахунок підприємств і організацій, які надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання.

Згідно з п.17 Правил №630 послуги з водовідведення оплачуються споживачем з розрахунку обсягу витрат холодної та гарячої води згідно з нормативами (нормами) споживання або показаннями засобів обліку води.

У відповідності до пп.6 п.29 Правил №630 споживач має право на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку.

Відповідно до пп.4 п.32 Правил №630 виконавець зобов`язаний контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж.

Так, зазначеному праву споживача кореспондує обов`язок виконавця контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж (п.п. 4 п. 32 Правил № 630).

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає обґрунтованими висновки судів попередніх інстанцій, що відповідно до законодавства обов`язок здійснювати повірку засобів обліку води покладено саме на позивача.

Згідно із п. 9 Правил №630 періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку проводяться за рахунок виконавця, тобто позивача.


................
Перейти до повного тексту