ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 665/1770/17
касаційне провадження № К/9901/7636/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Комунального підприємства "Колос" Чаплинської районної ради Херсонської області
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2019 (суддя-доповідач Турецька І.О., судді - Стас Л.В., Шеметенко Л.П.)
у справі № 665/1770/17
за позовом Комунального підприємства "Колос" Чаплинської районної ради Херсонської області
до Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області
про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Комунальне підприємство "Колос" Чаплинської районної ради Херсонської області (далі - КП "Колос") звернулось до суду першої інстанції з позовом до Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області, в якому просило визнати незаконним та скасувати рішення №136 від 09.06.2017 "Про внесення змін та доповнень до рішення ІІ сесії VIII скликання від 27.01.2017 №63 "Про внесення змін та доповнень до рішення VIII сесії VII скликання від 17.06.2016 №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення є регуляторним актом, прийнятим органом місцевого самоврядування всупереч конституційному принципу "стабільності суспільних відносин", а також з порушенням встановленої законодавством процедури. Позивач стверджував про протиправне позбавлення комунального підприємства, засновником якого є Чаплинська районна рада Херсонської області, пільг щодо сплати земельного податку, адже органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Рішенням Чаплинського районного суду Херсонської області від 19.06.2018 позов КП "Колос" задоволено.
Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що орган місцевого самоврядування, приймаючи оскаржуване рішення, не дотримався процедури, встановленої частиною дванадцятою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки діяв поза межами наданих йому повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, без урахування усіх обставин, що мають значення для справи.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2019 рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 19.06.2018 скасовано. Ухвалено у справі нове рішення, яким у задоволенні позову КП "Колос" до Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області про скасування рішення відмовлено.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що орган місцевого самоврядування при прийнятті оскаржуваного рішення діяв законно та у межах наданих повноважень. Судом апеляційної інстанції враховано те, що, вносячи зміни до Податкового кодексу України, законодавцем було визначено, що у 2017-2018 роках до рішень про встановлення місцевих податків і зборів, прийнятих органами місцевого самоврядування, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України і Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, КП "Колос" звернулось до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просило його скасувати та залишити в силі рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 19.06.2018. Позивач зазначив, що оспорюване рішення є регуляторним актом за визначенням Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", отже вимоги Закону поширюються на його прийняття.
Верховний Суд ухвалою від 28.03.2019 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою КП "Колос" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2019 у справі №665/1770/17.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу вказав на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції. Зазначив, що оскаржуване рішення Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області не належить до регуляторних актів у розумінні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Просив залишити без задоволення касаційну скаргу КП "Колос".
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що КП "Колос" на праві постійного користування використовує земельні ділянки (ріллю), що розташовані в межах адміністративної території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області.
17.06.2016 на VIII сесії VII скликання селищною радою прийнято рішення №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області".
Пунктом 4 Додатку до рішення №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області" визначено перелік фізичних та юридичних осіб, які звільненні від сплати земельного податку на адміністративній території селищної ради.
27.01.2017 на II сесії VIII скликання селищною радою прийнято рішення №63 "Про внесення змін та доповнень до рішення №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області", в якому в пункті 4.8 зазначено про внесення змін до Додатку до рішення №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області".
Відповідно до вказаних змін КП "Колос" включений у перелік пільговиків щодо звільнення від сплати земельного податку.
09.06.2017 на V сесії III скликання селищною радою на виконання Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні", прийнято рішення №136, яким внесено зміни та доповнення до рішень №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області" та №63 "Про внесення змін та доповнень до рішення №101 "Про встановлення плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області" шляхом виключення з переліку пільговиків на оплату земельного податку комунальних підприємств, засновником яких є Чаплинська районна рада Херсонської області, зокрема і КП "Колос".
Внаслідок прийняття такого рішення КП "Колос" з 01.07.2017 позбавлялося пільг щодо плати за землю на території Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області.
Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з наступного.
Як вже зазначалося, ключовий мотив позивача, покладений в основу підстав цього позову, зводився до того, що оскаржуване рішення є регуляторним актом, а тому під час його прийняття відповідач був зобов`язаний дотриматися регуляторної процедури, передбаченої Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", зокрема оприлюднити проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу в друкованих засобах масової інформації. На цьому скаржник наполягає й у своїй касаційній скарзі, у зв`язку із чим вважає необґрунтованим висновок суду апеляційної інстанції про дотримання відповідачем процедури прийняття спірного рішення.
Відповідно до положень статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктом 24 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.
Статтею 10 Податкового кодексу України визначено перелік місцевих податків і зборів. Зокрема, до місцевих податків належить плата за землю.
Підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлює, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 4 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" установлено, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Пунктом 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21.12.2016 №1797-VIII установлено, що у 2017 році в частині плати за землю вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не поширюються на рішення органів місцевого самоврядування, які прийняті на виконання цього Закону.