1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

10 серпня 2022 року 

м. Київ

справа № 260/764/21

адміністративне провадження № К/990/7548/22  

 

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: 

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Чиркіна С.М.,  Стеценка С.Г., 

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 260/764/21

за позовом ОСОБА_1 до житлової комісії Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, 27 Прикордонного загону імені Героїв Карпатської Січі (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, Адміністрації Державної прикордонної служби України про визнання дій протиправними, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 

на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.10.2021, ухвалене у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сеника Р.П., суддів Судової-Хомюк Н.М.,  Шевчук С.М.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 04.03.2021   ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії командування та житлової комісії Мукачівського прикордонного загону (військова частини НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України щодо прийняття спільного рішення, оформленого у формі протоколу від 02.12.2020 № 8 в частині, що стосується його;

скасувати спільне рішення командування та житлової комісії Мукачівського прикордонного загону (військова частини НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, оформлене у формі протоколу від 02.12.2020 № 8 в частині, що стосується його;

зобов`язати житлову комісію та командування Мукачівського прикордонного загону (військова частини НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України повторно здійснити розрахунок виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення з урахуванням граничної вартості будівництва за 1 кв.м. загальної площі житла в регіоні щодо нього, розглянути на її засіданні, прийняти і включити його в Списки осіб, які перебувають на квартирному обліку, мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у Мукачівському прикордонному загоні Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України у загальному порядку по 2007 рік, затвердити начальником Мукачівського прикордонного загону та направити на затвердження Голові Держприкордонслужби; 

зобов`язати житлову комісію та командування Мукачівського прикордонного загону (військова частини НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України підготувати Список виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у Військовій частині НОМЕР_2 (Мукачівського прикордонного загону (військова частини НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України) щодо нього; 

зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України надати та виплатити йому грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення у розмірі 805 500,00 грн на поточний рахунок НОМЕР_1 , відкритий в Закарпатському обласному управлінні Акціонерного товариства (далі - АТ) «Ощадбанк».

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що спільне рішення командування та житлової комісії Мукачівського прикордонного загону, оформлене протоколом від 02.12.2020  № 8 є неправомірним, таким, що порушує конституційні права та гарантії позивача на отримання грошової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення та суперечить Конституції України, Житловому кодексу Української РСР (тут і надалі в редакції чинній на час виникнення спірних відносин; далі - ЖК), Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 2011-XII) та Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон № 3551-XII), оскільки на нього поширюються положення Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2015 № 728 (далі - Порядок № 728) як звільненого з військової служби в запас у зв`язку із закінченням строку контракту.

2. Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 11.10.2021 частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправними дії командування та житлової комісії Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України щодо прийняття спільного рішення, оформленого у формі протоколу від 02.12.2020 № 8 в частині, що стосується ОСОБА_1 ;

скасував спільне рішення командування та житлової комісії Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України оформлене, у формі протоколу від 02.12.2020 № 8 в частині, що стосується ОСОБА_1 ;

зобов`язав житлову комісію та командування Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) повторно здійснити розрахунок виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв.м. загальної площі житла в регіоні щодо ОСОБА_1 , розглянути на її засіданні, прийняти і включити ОСОБА_1 в Списки осіб, які перебувають на квартирному обліку, мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у Мукачівському прикордонному загоні Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України у загальному порядку по 2007 рік, затвердити начальником Мукачівського прикордонного загону та направити на затвердження Голові Держприкордонслужби;

зобов`язав житлову комісію та командування Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України підготувати Список виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у Військовій частині НОМЕР_2 (Мукачівського прикордонного загону Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України) щодо ОСОБА_1 та направити на затвердження Голові Держприкордонслужби;

у задоволенні решти частини позовних вимог - відмовив.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 08.02.2022 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 14.03.2022  ОСОБА_1  звернувся до Верховного Суду із  касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції; скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, з ухваленням в цій частині нового рішення про задоволення позовної вимоги про зобов`язання Адміністрації Державної прикордонної служби України надати та виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення у розмірі 805 500,00 грн на його поточний рахунок, відкритий у відділенні відповідної банківської установи.

5. Верховний Суд ухвалою від 27.04.2022 поновив ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2022 у справі №260/764/21; відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 проходив військову службу в Мукачівському прикордонному загоні (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України на підставі контракту про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України.

Згідно із витягом з наказу від 01.08.2018 №268-ОС «По особовому складу» майора ОСОБА_1 виключено із списків особового складу прикордонного загону і всіх видів забезпечення з 01.08.2018. Підставою прийняття наказу від 01.08.2018 зазначені наказ начальника Західного регіонального управління від 17.07.2018 №290-ОС, рапорт ОСОБА_1 .

Згідно із наведеним вище витягом з наказу від 01.08.2018 №268-ОС «По особовому складу» майора ОСОБА_1 звільнено з військової служби в запас за підпунктом «а» пункту 2 частини п`ятої статті 26 (у зв`язку із закінченням строку контракту) Закону України від 25.03.1992 № 2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу» з правом носіння військової форми одягу та зараховано до військового оперативного резерву першої черги Мукачівського прикордонного загону (в/ч НОМЕР_2). Вислуга років станом на 01.08.2018 становить: календарна - 25 років 07 місяців 19 днів; пільгова -   04 роки 05 місяців 08 днів; загальна вислуга років - 30 років 00 місяців 27 днів.

04.10.2017 начальником Мукачівського прикордонного загону було затверджено Список осіб, які перебувають на квартирному обліку, мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у Мукачівському прикордонному загоні. Згідно з порядковим номером 10 цього Списку, майор ОСОБА_1 за попереднім розрахунком мав право на норму площі на склад сім`ї - 71,6 к.м., розрахована сума грошової компенсації на яку складала 644 686,40 грн.

Цей Список осіб був поданий на затвердження Департаменту ресурсного забезпечення Адміністрації Держприкордонслужби України супровідним листом від 05.10.2017 №721/11918 Мукачівського прикордонного загону.

Проте, листом від 15.12.2020 №704/101862 житлова комісія Мукачівського прикордонного загону (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України повідомила позивача, про те, що Порядок №728 на військовослужбовця запасу ОСОБА_1 не поширюється, оскільки його звільнено у запас у зв`язку із закінченням строку контракту.

ОСОБА_1 , не погоджуючись з такими діями відповідачів звернувся із цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ  

7. Суд першої інстанції частково задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що Законом 2232-XII передбачено два випадки звільнення військовослужбовців з військової служби: у запас або у відставку, у свою чергу пункт 2 Порядку №728 поширюється зокрема на осіб, звільнених зокрема з військової служби в запас. Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що у зв`язку із внесенням змін в пункт 1 статті 12 Закону № 2011-ХІІ у позивача правомірно виникло право на отримання громової компенсації за належне йому для отримання жиле приміщення, у зв`язку з чим, ним 02.10.2017 був поданий відповідачу рапорт щодо його згоди на отримання грошової компенсації за жиле приміщення, на підставі якого його було включено до Списків осіб, які перебувають на квартирному обліку, мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення у Мукачівському прикордонному загоні. Відтак виключення позивача з таких списків у зв`язку із звільненням з військової служби в запас у зв`язку із закінченням строку контракту є неправомірним. 

Щодо вимоги позивача зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України надати та виплатити йому грошову компенсацію за належне йому для отримання жиле приміщення у сумі 805 500,00 грн, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що ця вимога є передчасною, оскільки відповідачами по суті не розглянуте питання про нарахування та виплати йому відповідної компенсації, а предметом розгляду в цій справі є дії суб`єктів владних повноважень з приводу правомірності підстав ухвалення рішення про відмову в здійснені такого нарахування, як особі, на яку не поширюється пункт 2 Порядку № 728.

8. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що відповідач, відмовивши позивачу у виплаті спірної допомоги у зв`язку із звільненням його у запас за закінченням строку контракту,  діяв у відповідності та на підставі закону, у зв`язку із чим спірне рішення є правомірним, оскільки право на отримання спірної грошової компенсації положення частини дев`ятої статті  12 Закону №2011-XII пов`язують саме із причиною звільнення у запас або у відставку, при цьому наведено вичерпний перелік таких причин: за віком; станом здоров`я; скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі. При цьому, з огляду на вичерпний перелік причин звільнення, розширеному тлумаченню він не підлягає.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Касаційна скарга позивача  мотивована, зокрема тим, що згідно із пунктом 6 Порядку № 728 єдиною підставою для відмови у наданні військовослужбовцю та членам його сім`ї компенсації є їх зняття з обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, або виключення із списків громадян, що мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень. При цьому згідно із Порядком  забезпечення  військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 № 1081 (далі - Порядок № 1081) військовослужбовці знімаються з обліку у разі: поліпшення житлових  умов,  внаслідок чого відпала потреба в наданні житла; засудження військовослужбовця до позбавлення  волі  на  строк понад шість місяців, крім умовного засудження; звільнення з військової служби за службовою невідповідністю, у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем; подання відомостей,  що не відповідають дійсності,  але стали підставою для зарахування на облік; в інших випадках, передбачених законодавством. Тобто, звільнення з військової служби у зв`язку із закінченням строку контракту не є підставою для зняття особи  з відповідного обліку. Також ОСОБА_1 послався на правові висновки, викладені, зокрема у постановах Верховного Суду від 25.03.2019 у справі № 359/2295/17 та від 08.04.2020  у справі у 683/2197/18 (провадження № 61-14634св19), згідно із якими у словосполученні «звільнення з військової служби у запас або у відставку за віком, станом здоров`я», що міститься у пункті 9 статті 12 Закону № 2011-ХІІ, такі умови як вік і стан здоров`я, відносяться виключно до поняття «звільнення у відставку», як варіанту (способу) звільнення з військової служби, і жодним чином не відноситься до поняття «звільнення у запас».

10. 27 Прикордонний загін імені Героїв Карпатської Січі (військова частина НОМЕР_2) Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України  подав відзив на касаційну скаргу позивача, у якому вказує на її необґрунтованість у зв`язку із чим просить залишити цю касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувану   ОСОБА_1 постанову суду апеляційної інстанції - без змін, а згодом заяву, у якій просив  не враховувати вказаний відзив на касаційну скаргу при розгляді справи.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.

12. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

13. Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

14. Закон № 2011-ХІІ відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

15. Соціальний захист військовослужбовців -  це діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом (стаття 1 Закону № 2011-ХІІ).

16. Згідно із статтею 1-2 Закону № 2011-ХІІ військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

17. Ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України (стаття 2 Закону №  2011-ХІІ).

18. Пунктом 1 статті 12 Закону №  2011-ХІІ визначено, що держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

19. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті (абзац четвертий пункту 1 статті 12 Закону №  2011-ХІІ).

20. Абзацом  першим пункту 9 статті 12 Закону № 2011-ХІІ визначено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла. 

21. Отже, зазначеним законом держава взяла на себе обов`язок забезпечення військовослужбовців (військовослужбовців запасу) жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, зокрема, військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених ЖК, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

22. Як передбачено частиною першою статті 9 ЖК громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду, або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

23. Відповідно до положень статей  9, 43 ЖК громадянам, які перебувають на обліку потребуючих поліпшення житлових умов, жилі приміщення надаються в порядку черговості. Черговість надання жилих приміщень визначається за часом взяття на облік.


................
Перейти до повного тексту