ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 580/2513/21
адміністративне провадження № К/9901/44898/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до Головного управління ДПС у Черкаській області
про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Черкаській області
на рішення Черкаського окружного адміністративного суду у складі судді Бабич А.М. від 13 липня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сорочка Є.О., Федотова І.В., Єгорової Н.М. від 19 листопада 2021 року,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2021 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 , позивачка) звернулась до суду із позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - ГУ ДПС у Черкаській області, відповідач), у якому з урахуванням уточнень (вх. від 17.05.2021) просила:
- визнати протиправним і скасувати розпорядження від 8 квітня 2021 року №348-рл «Про анулювання ліцензії на пальне»;
- зобов`язати видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Реєстр) інформацію (відомості) про анулювання ліцензії № НОМЕР_1 на право здійснення роздрібної торгівлі пальним та поновити інформацію (внести відомості) в Реєстр про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним позивачки (реєстраційний номер НОМЕР_1 від 24 липня 2019 року, терміном дії 5 років, а саме до 24 липня 2024 року. Адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 , АГЗП. Орган, що видав ліцензію: ГУ ДФС у Черкаській області).
2. В обґрунтування своїх вимог позивачка зазначила, що спірне рішення прийнято за відсутності факту порушення та правових підстав, оскільки відповідач у спірному розпорядженні не обґрунтував, у чому саме полягає недостовірність даних, у яких документах її виявлено і чим це підтверджується. Позивач також зазначив, що під час отримання ліцензії у 2019 році було подано повний пакет документів, що вимагалися відповідним законодавством; позивачка має дозволи територіального управління Держпраці експлуатувати обладнання та механізми підвищеної небезпеки, а тому не має обов`язку вводити в експлуатацію визначені об`єкти. Крім того позивачка вважає, що анулюванню ліцензії мала передувати податкова перевірка, яку відповідач не провів.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13 липня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року, позов задоволено частково: визнано протиправним і скасовано розпорядження ГУ ДПС у Черкаській області від 8 квітня 2021 року № 348-рл «Про анулювання ліцензії на пальне» в частині анулювання ФОП ОСОБА_1 ліцензії № НОМЕР_1 на право здійснення роздрібної торгівлі пальним (у додатку № 2); зобов`язано ГУ ДПС у Черкаській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (відомості) про анулювання ліцензії № НОМЕР_1 на право здійснення роздрібної торгівлі пальним ФОП ОСОБА_1 та поновити інформацію (внести відомості) в цей Реєстр про таку ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним (реєстраційний номер НОМЕР_1 від 24 липня 2019 року, терміном дії до 24 липня 2024 року. Адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 , АГЗП. Орган, що видав ліцензію: ГУ ДФС у Черкаській області). У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що вказана в спірному рішенні відповідача підстава анулювання ліцензії не відповідає підставам, визначеним у законі, що свідчить про протиправність такого рішення у частині, яка стосується позивачки.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 13 липня 2021 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, ГУ ДПС у Черкаській області звернулась з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
6. Касаційну скаргу подано до суду 18 січня 2022 року.
7. Ухвалою Верховного Суду від 11 травня 2022 року відкрито касаційне провадження у справі № 580/2513/21, витребувано матеріали адміністративної справи та надано сторонам строк для подання відзиву на касаційну скаргу ГУ ДПС у Черкаській області.
8. Учасники справи письмових клопотань до суду касаційної інстанції не подавали.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. У касаційній скарзі скаржник посилається на те, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували положення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», внаслідок чого, на думку скаржника, суди дійшли необґрунтованого висновку про неправомірність оскаржуваного розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
10. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що наразі відсутній висновок Верховного Суду у подібних правовідносинах, зокрема, щодо правомірності анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним у зв`язку з відсутністю акта вводу в експлуатацію об`єкта, акта готовності об`єкта до експлуатації, сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.
11. Від ФОП ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу ГУ ДПС у Черкаській області, у якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими, оскільки судами було надано оцінку всім доказам поданим сторонами, зроблено висновки, які відповідають обставинам справи, правильно застосовано для вирішення спору норми матеріального права та дотримано норми процесуального права; просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Судами попередніх інстанцій встановлено та наявними у матеріалах справи доказами підтверджено, що позивачка зареєстрована як фізична особа-підприємець з 1 липня 2019 року. Зареєстровані види господарської діяльності: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний); 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
13. Місце господарської діяльності (реєстрації) використовується позивачкою на підставі договорів:
1) зі Смілянським районним споживчим товариством:
купівлі-продажу від 8 грудня 2016 року, нотаріально посвідченим приватним нотаріусом Смілянського міського нотаріального округу Черкаської області (зареєстровано в реєстрі № 1285) Леусом Н.В. , щодо 53/100 частини нежитлової будівлі, магазину-контори;
купівлі-продажу від 9 грудня 2016 року, нотаріально посвідченим приватним нотаріусом Смілянського міського нотаріального округу Черкаської області (зареєстровано в реєстрі № 1293) Леусом Н.В., щодо 47/100 частин нежитлової будівлі, магазину-контори;
2) зі Смілянською міською радою від 29 травня 2018 року - оренди земельної ділянки, площею 0,7541 га, кадастровий номер 7110500000:02:001:0330 - забудовані землі, у т.ч. землі, що використовуються в комерційних цілях, укладений терміном на 10 років - до 29 березня 2028 року. Умови використання: земельна ділянка передається під нежитловою будівлею магазину-контори; цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
14. На підставі договору від 15 березня 2019 року № 1-15/03/19, видаткової накладної № 5 позивачка придбала в ТОВ «ГАЗ ГРАНД ПРОЕКТ» обладнання - автомобільний газозаправний пункт (АГП) з ємністю для зрідженого газу V=9,96 м3, двухрукавною газозаправною колонкою, насосом, запірно-запобіжною арматурою та всією необхідною газопровідною обв`язкою (модульного типу).
15. Також відповідно до договору від 9 грудня 2019 року № 1-09/12/19 та видаткової накладної № 1 придбала в ТОВ «ГАЗ ГРАНД» АГП з ємністю для дизельного палива V=10м3 з однорукавною паливо-роздавальною колонкою та всією необхідною комплектацією даного модулю.
На зазначене обладнання наявні посвідчення про якість та паспорти, сертифікати відповідності.
16. 3 липня 2019 року позивачка отримала в Управлінні Держпраці у Черкаській області дозволи:
1) № 229.19.71 про виконання робіт підвищеної небезпеки на термін з 3 липня 2019 року до 3 липня 2024 року: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; заповнення, злив цистерн та інших ємностей із зрідженим вибухонебезпечним газом;
2) № 037.20.71 на експлуатацію обладнання та захисні системи, призначені для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі, терміном з 14 січня 2020 року до 14 січня 2025 року: модуль паливозаправний типу «МПЗ 10-1-1» зав.№ 036, 2019 року випуску; резервуар типу «РГС-10», зав.№ 109, 1988 року виготовлення; колонку паливороздавальну типу «Шельф 100-1», зав.№ 13071, 2019 року випуску;
3) № 230.19.71 - експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, терміном з 3 липня 2019 року до 3 липня 2024 року:
устаткування, пов`язане з використанням та зберіганням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин: станція стаціонарна для заправки автомобілів скрапленим газом типу СНГ-10-1, зав.№ 24/26-04, 2019 року виготовлення; насос для ЗВГ типу «Hydro-Vacuum SKS 4.08.5.1160 LPG», 2016 року виготовлення; колонка роздавальна типу «PRIMUS LPG 02ok», зав.№ 064, 2019 року виготовлення;
посудини, що працюють під тиском понад 0,05МПа: резервуар ЗВГ-10-Н.-1.-УХЛ1, об`єм 9,96 м3, зав.№ 2674, 2019 року виготовлення.
17. 23 липня 2019 року позивачка звернулася до ГУ ДФС в Черкаській області із заявою з додатковими документами (договори купівлі-продажу будівель та поставки обладнання, оренди землі, акт приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пуско-налагоджувальних робіт), посвідчення про якість виготовлення посудини (резервуарів) акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів, паспорти на станцію стаціонарну для заправлення автомобілів скрапленим газом типу СНГЗ-10-1 та на посудину, що працює під тиском, указані вище дозволи Управління Держпраці у Черкаській області, квитанції про оплату за отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним (код 47.30) за адресою місця роздрібної торгівлі пальним: АДРЕСА_1).
18. У результаті їх розгляду вказаний державний орган 24 липня 2019 року видав їй відповідну ліцензію: реєстраційний № НОМЕР_1 від 24 липня 2019 року, терміном дії 5 років, а саме - до 24 липня 2024 року; адреса місця торгівлі: АДРЕСА_2.
19. 8 квітня 2021 року на адресу відповідача на його запит надійшов лист Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області (вих.№ 1023-7-114/113), згідно з яким повідомлено про видачу документів про готовність об`єктів до експлуатації:
свідоцтва про відповідність збудованого об`єкта проектній документації вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил від 13 квітня 2009 року № 2300000040 за адресою: АДРЕСА_3;
декларацію про готовність об`єкта до експлуатації від 6 жовтня 2014 року № ЧК 142142790181 за адресою: АДРЕСА_4.
20. Того ж дня начальник управління контролю за підакцизними товарами склав доповідну записку на ім`я керівника з пропозицією анулювати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарювання згідно з переліком, до якого ввійшла позивачка, у зв`язку з відсутністю в них документів про прийняття в експлуатацію.
21. 8 квітня 2021 року відповідач видав оспорюване розпорядження № 348-рл, посилаючись на виконання абзаців 9-10 частини п`ятдесятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» на підставі доповідної записки управління контролю за підакцизними товарами від 8 квітня 2021 року № 440/23-00-09-0333 щодо анулювання ліцензій суб`єктам господарювання: на право на зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) згідно з додатком 1, а також на право роздрібної торгівлі пальним згідно з додатком 2.
22. У додатку 2 зазначено про анулювання позивачці вищевказаної ліцензії у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом з заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, у зв`язку зі встановленням факту подання заявником недостовірних даних.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
24. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
25. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
26. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
27. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 13 липня 2021 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованими з огляду на наступне.
28. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
30. Отже, суди, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, передусім повинні з`ясувати, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
31. У касаційній скарзі скаржник наголошує на тому, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано положення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», унаслідок чого, на думку скаржника, суди дійшли неправильного висновку про те, що викладена у листі Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Черкаській області № 1023-7-114/113 інформація не свідчить про наявність підстав для анулювання ліцензії відповідно до абзаців дев`ятого та десятого частини п`ятдесятої статті 15 вищезазначеного Закону.
32. Перевіряючи правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій положень статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), колегія суддів виходить із такого.
33. Згідно з частиною першою статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.
34. Відповідно до частини двадцятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
35. Частиною тридцятою статті 15 цього ж Закону передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років
36. Згідно частин тридцять другої - тридцять п`ятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.
37. Відповідно до частини тридцять сьомої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;