1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

4 серпня 2022 року

м. Київ

Справа № 990/72/22

Провадження № 11-71заі22

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Прокопенка О. Б.,

суддів Британчука В. В., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Желєзного І. В., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Ткачука О. С., Штелик С. П.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України (далі - ВРУ), треті особи на стороні позивача: Організація з безпеки та співробітництва в Європі, Представництво Організації Об`єднаних Націй в Україні, третя особа на стороні відповідача - Кабінет Міністрів України (далі - КМУ), про зобов`язання вчинити певні дії

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 23 червня 2022 року (судді Бучик А. Ю., Мороз Л. Л., Рибачук А. І., Стеценко С. Г., Тацій Л. В.),

УСТАНОВИЛА:

У травні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом, у якому просила:

- зобов`язати відповідача усунути бездіяльність і вжити дії щодо усунення проявів видання КМУ (Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики) документів задля збагачення монополій обленерго (у тому числі «Житомиробленерго») шляхом дозволу фальсифікації тарифів для споживачів без реєстрації і офіційного оприлюднення таких дій КМУ для фірм російської федерації;

- у рамках парламентського контролю зобов`язати відповідача дати оцінку діям КМУ і Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, які тероризують Україну тарифами для фірм-монополій обленерго та облгазів, які з бюджету України збагачують своїх власників з російської федерації;

- визнати протиправною постанову урядової структури - Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 17 грудня 2021 року № 2595;

- зобов`язати ВРУ та КМУ звернутися до Міжнародного кримінального суду Організації Об`єднаних Націй щодо розслідування діяльності фірм віце-спікера держдуми російської федерації в Україні та світі.

Ухвалою від 16 травня 2022 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду позовну заяву ОСОБА_1 залишив без руху, надав строк для усунення недоліків заяви шляхом її складення у новій редакції із зазначенням змісту позовних вимог відповідно до приписів Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), вичерпним викладом обставин на обґрунтування позовних вимог, обґрунтуванням порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю відповідача прав, свобод або законних інтересів позивачки, зазначенням доказів, що підтверджують вказані обставини.

На виконання зазначеної ухвали про залишення позовної заяви без руху ОСОБА_1 3 червня 2022 року подала уточнену позовну заяву.

Ухвалою від 23 червня 2022 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду позовну заяву ОСОБА_1 повернув на підставі пункту 1 частини четвертої статті 169 КАС, оскільки дійшов висновку, що позивачка не усунула недоліки заяви в установлений судом строк.

Не погодившись із такою ухвалою, ОСОБА_1 подала до Великої Палати Верховного Суду апеляційну скаргу, у якій порушує питання про скасування оскаржуваної ухвали як незаконної та передачу справи на розгляд до суду першої інстанції для вирішення позову по суті заявлених у ньому вимог.

Обґрунтовуючи скаргу, ОСОБА_1 зазначає про позбавлення її внаслідок бездіяльності суду права на судовий захист, а також наводить мотиви звернення до суду, ідентичні викладеним у її позовній заяві.

Відзивів на апеляційну скаргу до суду не надійшло.

Велика Палата Верховного Суду дослідила наведені в апеляційній скарзі доводи, перевірила матеріали справи, переглянула оскаржуване судове рішення і не виявила порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати, з огляду на таке.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції Україникожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні утворено систему адміністративних судів.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС).

За частиною четвертою статті 22 КАС Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності ВРУ, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, рішень, дій чи бездіяльності органів, які обирають (призначають), звільняють членів Вищої ради правосуддя, щодо питань обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя, звільнення їх з таких посад, бездіяльності КМУ щодо невнесення до ВРУ законопроекту на виконання (реалізацію) рішення Українського народу про підтримку питання загальнодержавного значення на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою.

Особливості провадження у справах щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності, зокрема, ВРУ, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України передбачені статтею 266 КАС, частиною першою якої встановлено, що правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо: 1) законності (крім конституційності) постанов ВРУ, указів і розпоряджень Президента України; 2) законності дій чи бездіяльності ВРУ, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України; <…>.

Відповідно до статті 171 КАС суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи: подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність; має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; позов подано у строк, установлений законом (якщо адміністративний позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

За приписами частин першої, п`ятої статті 160 КАС в позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування.

У позовній заяві зазначаються: 1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява; 2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв`язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти; 3) зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, - якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням, діями, бездіяльністю суб`єкта владних повноважень; 4) зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; 5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; 6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов`язковий досудовий порядок урегулювання спору; 7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися; 8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи ор

................
Перейти до повного тексту