ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 909/392/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І.С. - головуючого, Зуєва В.А., Сухового В.Г.,
секретар судового засідання - Корнієнко О.В.,
за участю представників:
Офісу генерального прокурора - Семенчука М.А.,
Кабінету Міністрів України - не з`явився,
Івано-Франківської обласної державної адміністрації - Ігнатенка О.Ю., Гнип І.Я.,
Приватного підприємства «Спеціалізоване лісомисливське
науково-дослідне природно-заповідне
господарство «Чорний ліс» - Лущака М.М., Косар М.Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства «Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство «Чорний ліс»
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021 (у складі колегії суддів: Гриців В.М. (головуючий), Зварич О.В., Якімець Г.Г.)
у справі № 909/392/20
за позовом Заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України
до Приватного підприємства «Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство «Чорний ліс»
про визнання відсутнім права постійного користування земельними ділянками та зобов`язання повернути земельні ділянки,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2020 року Заступник Генерального прокурора (далі - прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до Приватного підприємства «Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство «Чорний ліс» (далі - ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс»), у якому просив:
- визнати відсутнім у ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» права постійного користування земельними ділянками лісового фонду площею 8 527 га для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів Івано-Франківської області;
- зобов`язати ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» повернути на користь держави в особі Кабінету Міністрів України земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів.
Позовні вимоги обґрунтовано порушенням прав та інтересів держави щодо використання земель лісового фонду, оскільки ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» користується земельними ділянками лісового фонду площею 8 527 га за відсутності належним чином оформленого права постійного користування такими землями відповідно до вимог законодавства.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 у задоволенні позову відмовлено.
Прокурор оскаржив рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку.
У подальшому, в зв`язку з набранням чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-ІХ, прокурор подав до суду клопотання про заміну учасника справи його правонаступником у порядку статті 52 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК), у якому просив замінити позивача Кабінет Міністрів України його правонаступником у спірних правовідносинах Івано-Франківською обласною державною адміністрацією (далі - Івано-Франківська ОДА).
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 12.10.2021 замінено позивача у справі № 909/392/20 Кабінет Міністрів України його правонаступником у спірних правовідносинах Івано-Франківською ОДА. Також суд задовольнив клопотання Кабінету Міністрів України про залучення третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
Постановою Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021 рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 у частині відмови в задоволенні позовних вимоги про зобов`язання ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» повернути на користь держави в особі Кабінету Міністрів України земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів, скасовано, в цій частині ухвалено нове рішення, яким ці позовні вимоги задоволено. Зобов`язано ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» повернути на користь держави в особі Івано-Франківською ОДА земельні ділянки лісового фонду площею 8 527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів. У решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Не погоджуючись із висновками суду апеляційної інстанції, у травні 2022 року ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права та наявність випадку, передбаченого пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК, просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021, а рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.11.2020 залишити в силі.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 24.05.2022 відкрито касаційне провадження у справі № 909/392/20 за касаційною скаргою ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» на постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.12.2021 з підстави, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК; призначено касаційну скаргу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 22.06.2022.
Прокурор та Івано-Франківська ОДА у відзивах на касаційну скаргу зазначили про правильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні спору, тому просили залишити оскаржене судове рішення без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Згідно з ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 22.06.2022 у судовому засіданні оголошено перерву до 13.07.2022.
05.07.2022 до Верховного Суду надійшли пояснення ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс».
13.07.2022 до Верховного Суду надійшли додаткові пояснення прокурора.
В судовому засіданні 13.07.2022 протокольною ухвалою оголошено перерву до 27.07.2022.
Кабінету Міністрів України свого представника в судове засідання не направив.
Відповідно до частини 1 статті 301 ГПК у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням положень статті 300 цього Кодексу.
Наслідки неявки в судове засідання учасника справи визначено у статті 202 ГПК.
Так, за змістом частини 1, пункту 1 частини 2 статті 202 ГПК неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з підстав, зокрема неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.
Ураховуючи положення статті 202 ГПК, наявність відомостей про направлення учасникам справи ухвал з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, що підтверджено матеріалами справи, висновки Європейського суду з прав людини у справі «В`ячеслав Корчагін проти Росії», також те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначеного представника.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.
При вирішенні справи судами попередніх інстанцій установлено, що згідно з рішенням Івано-Франківська обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 «Про вилучення і надання земель лісового фонду» затверджено проект відведення земельних ділянок лісового фонду для ведення лісового господарства ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс»; вилучено із землекористування Івано-Франківського військового лісгоспу Міністерства Оборони України землі лісового фонду загальною площею 8531 га; надано ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» у постійне користування землі лісового фонду площею 8531 га, у тому числі районів: Богородчанського - 2008 га, Калуського - 3674 га, Тисменицького - 2849 га; зобов`язано ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» у місячний термін замовити виготовлення документів, що посвідчують право користування землею відповідно до чинного законодавства; доручено Богородчанській, Калуській, Тисменицькій районним радам видати державні акти на право постійного користування землею; зобов`язано користувача земель лісового фонду дотримуватися вимог чинного законодавства та рішення Івано-Франківської міської ради народних депутатів від 26.04.1995 № 278-12/2000 «Про утворення загально-зоологічного заказника «Чорний ліс».
25.05.2000 складено зведений акт прийому-передачі земель лісового фонду, за яким землі лісового фонду загальною площею 8527 га передано ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс», Цей акт складено комісією, створеною згідно з розпорядженням Івано-Франківської ОДА від 11.04.2000 «Про створення робочої комісії».
30.05.2000 Держуправління екологічної безпеки в Івано-Франківській області видало ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» охоронне зобов`язання № 492, а 10.10.2003 Державне управлінням екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області видало ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» охоронне зобов`язання № 554.
Відповідно до цих охоронних зобов`язань землекористувач ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» взяло під охорону загальнозоологічний заказник «Чорний ліс» площею 8527,0 га. Зазначено, що межі земельної ділянки встановлені у технічній документації із землеустрою, розробленій у 2000 році Івано-Франківським інститутом землеустрою на замовлення ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс».
Рішенням Господарський суд Івано-Франківської області від 12.11.2003 у справі № 12/263 задоволено позов ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» та зобов`язано Івано-Франківський філіал інституту землеустрою виконати договір від 26.11.1999 № 147-99 і видати позивачу проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування землею.
На виконання зазначеного рішення суду господарський суд Івано-Франківської області 24.11.2003 видано наказ № 17746, виконавче провадження ВП №13739398 з виконання цього наказу було відкрито 09.07.2009.
Проект відведення земельних ділянок та передачі лісів в постійне користування ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» за рахунок земель лісового фонду Івано-Франківського ЛПК Міністерства оборони України на території Богородчанського, Калуського, Тисменицького районів був переданий відповідачу лише 29.07.2009 за актом приймання-передачі матеріалів у виконавчому провадженні з виконання наказу від 24.11.2003 № 17746.
У акті державного виконавця від 12.01.2010 зазначено, що рішення суду в частині видачі державних актів на право постійного користування не виконане, бланки серії III-ІФ №000121, №000121, №000123, №000124 боржником ДП «Івано-Франківським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою» отримані, заповнена графічна частина, однак не виготовлені в повному обсязі і не передані стягувачу, оскільки з часу винесення рішення суду змінилося законодавство в частині процедури виготовлення, заповнення, реєстрації, видачі та форми бланку Державного акта.
15.07.2011 ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» зверталося до суду із заявою про зміну способу і порядку виконання рішення від 12.11.2003 у справі № 12/263 у зв`язку із неможливістю його виконання, у задоволенні якої ухвалою суду від 10.11.2011 було відмовлено.
Івано-Франківська обласна рада 17.05.2019 ухвалила рішення № 1133-28/2019, яким рекомендувала Івано-Франківській ОДА розглянути питання раціонального використання та оформлення прав на землі лісового фонду державної власності, які відповідно до рішення обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 «Про вилучення і надання земель лісового фонду» передано у постійне користування ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс».
Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога прокурора, заявлена в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, якого в процесі розгляду справи було замінено його правонаступником у спірних правовідносинах на Івано-Франківську ОДА, про визнання відсутнім у ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» права постійного користування земельними ділянками лісового фонду площею 8527 га для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів Івано-Франківської області та зобов`язання відповідача повернути на користь держави в особі уповноваженого органу земельні ділянки лісового фонду площею 8527 га, передані згідно зі зведеним актом прийому-передачі земель лісового фонду від 25.05.2000 для ведення лісового господарства на території Богородчанського, Калуського та Тисменицького районів. Така вимога обґрунтована порушенням прав та інтересів держави щодо використання земель лісового фонду, оскільки ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» користується земельними ділянками лісового фонду площею 8 527 га за відсутності належним чином оформленого права постійного користування такими землями відповідно до вимог законодавства.
Суд першої інстанції у задоволенні позову відмовив та мотивував таке рішення тим, що ПП «СЛНДПЗГ «Чорний ліс» було дотримано вимог законодавства, чинного на час виникнення спірних правовідносин, яке регламентувало його поведінку, необхідну для отримання правовстановлюючих документів та належного оформлення права користування землею, тобто відповідач є таким, що набув права «правомірного очікування», проте у зв`язку із зміною законодавства відповідач був позбавлений можливості належно оформити право користування спірними землями, тому немає правових підстав вважати відсутнім у відповідача права користування землею, як і відсутні підстави для її повернення державі в особі Кабінету Міністрів України на підставі статті 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК). При цьому судом ураховано, що земельна ділянка перебувала та перебуває у державній власності, за користування земельною ділянкою відповідач сплачує земельний податок, факту завдання шкоди державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства судом встановлено не було, правових підстав для примусового припинення права користування зазначеною земельною ділянкою прокурором не наведено, рішення відповідного органу державної влади про вилучення спірної земельної ділянки для суспільних та інших потреб прокурором не надано, як і не надано доказів звернення Кабінету Міністрів України до землекористувача про вилучення спірної земельної ділянки. Також суд дійшов висновку про обрання прокурором неналежного способу захисту прав у спірних правовідносинах.