ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 910/3882/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бакуліна С.В. - головуючий, Кібенко О.Р., Стратієнко Л.В.,
за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,
представників учасників справи:
позивача - Короля Д.В.,
відповідача - Скаржинського М.В.,
третьої особи - Царюка В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного концерну "Укроборонпром"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2021 (головуючий суддя - Корсак В.А., судді: Попікова О.В., Куксов В.В.) та рішення Господарського суду міста Києва від 16.07.2021 (суддя Баранов Д.О.)
у справі №910/3882/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Меридіан Союз"
до Відкритого акціонерного товариства "Меридіан" імені С.П. Корольова,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державного концерну "Укроборонпром",
про визнання недійсним рішення,
ВСТАНОВИВ:
1.Короткий зміст позовних вимог та заперечень на них
1.1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Меридіан Союз" (далі - ТОВ "Меридіан Союз") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Меридіан" імені С.П. Корольова (далі - ВАТ "Меридіан") про визнання недійсним рішення наглядової ради від 05.03.2021, оформленого протоколом №88.
1.2.Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на обставини відсутності кворуму на засіданні наглядової ради ВАТ "Меридіан" станом на дату прийняття оспорюваного рішення, у зв`язку з чим засідання, що відбулось, є неправомочним, а рішення, прийняті на такому неправомочному засіданні наглядової ради відповідача, є недійсними.
1.3.Також позивач вказує на обставини, які засвідчують неправомочність складу наглядової ради ВАТ "Меридіан", сформованого з порушенням норм статей 1, 53 Закону України "Про акціонерні товариства", статті 11-2 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", та порушення порядку скликання засідання наглядової ради, що, в свою чергу, порушує права позивача на підготовку, внесення пропозицій до порядку денного та якісну участь у засіданні наглядової ради ВАТ "Меридіан".
1.4.Заперечення проти позову мотивовані тим, що спеціальні норми матеріального права, що регулюють питання управління корпоративними правами на підприємствах оборонно-промислового комплексу щодо обрання кандидатур незалежних директорів від іменні держави, не врегульовано на законодавчому рівні, що відкриває позивачу можливість, в межах правової колізії, фактично управляти підприємством оборонно-промислового комплексу, що має стратегічне значення для держави.
1.5.За твердженнями відповідача, звертаючись за захистом своїх прав як акціонер, позивач не доводить яке саме його право як акціонера було порушено прийняттям спірного рішення наглядовою радою та при спробі захистити свої права, шляхом визнання недійсним рішення наглядової ради в судовому порядку, упереджено застосовує лише приписи Закону України "Про акціонерні товариства", при цьому жодним чином не звертає уваги на установчі документи відповідача, що безпосередньо регулюють скликання і роботу наглядової ради ВАТ "Меридіан", визначення правомочності засідання зазначеного органу управління акціонерного товариства.
1.6.З поданих третьою особою пояснень вбачається, що остання заперечує щодо задоволення позовних вимог, зазначаючи, що чинна на даний час редакція статуту товариства не передбачає порядок обрання членів наглядової ради шляхом кумулятивного голосування та включення у склад наглядової ради незалежних директорів.
1.7.На переконання третьої особи, оскільки склад наглядової ради товариства не переобирався з 2010, відповідний склад наглядової ради правомочний приймати рішення виключно з питань підготовки, скликання і проведення загальних зборів для обрання членів наглядової ради. Водночас непереобраний склад наглядової ради продовжує існувати до його переобрання загальними зборами, проте з певними обмеженнями у прийнятті рішень.
1.8.Третя особа зазначає, що рішення про обрання голови наглядової ради має виключно організаційний характер та прямо не стосується діяльності самого товариства, а отже жодним чином не може суперечити інтересам товариства.
1.9.За твердженнями третьої особи, обмеження у прийнятті рішень непереобраним складом наглядової ради, встановлені статтями 52 та 53 Закону України "Про акціонерні товариства", стосуються тих рішень, які безпосередньо пов`язані з діяльністю та управлінням товариством, а не рішень, які члени наглядової ради приймають для організації власної роботи, що також виключає у даному випадку перевищення повноважень членами наглядової ради при прийнятті рішення про обрання голови наглядової ради.
2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
2.1.ТОВ "Меридіан Союз" є акціонером ВАТ "Меридіан" з часткою у статутному капіталі акціонерного товариства - відповідача в розмірі 40,0753%, що підтверджується, зокрема, випискою про стан рахунку в цінних паперах. 503718 штук акцій, що складає 50,0001%, у статутному капіталі ВАТ "Меридіан" належить державі.
2.2.Відповідно до п.7.18 статуту ВАТ "Меридіан", затвердженого загальними зборами акціонерів від 23.03.2009 зі змінами від 02.04.2009, організаційною формою роботи наглядової ради є чергові та позачергові засідання. Засідання наглядової ради проводяться за необхідності, але не рідше раз в три місяці. Засідання наглядової ради вважається правомочним, якщо в ньому бере участь не менше 2/3 від загальної її кількості. Порядок скликання та проведення чергових та позачергових засідань наглядової ради регулюється Положенням про наглядову раду,
2.3.Згідно з п.8.11 Положення про наглядову раду ВАТ "Меридіан" (в редакції від 18.04.2006) засідання наглядової ради у формі спільної присутності вважається правомочним, якщо у ньому бере участь не менше 2/3 від загальної кількості її членів.
2.4.Відповідно до п.п.7.3, 7.16 статуту ВАТ "Меридіан" (в редакції від 02.04.2009) до компетенції загальних зборів належить, зокрема, обрання та відкликання членів наглядової ради. Наглядова рада обирається загальними зборами з числа акціонерів в кількості 7 осіб строком на 3 роки.
2.5.Згідно з п.4.1 Положення про наглядову раду ВАТ "Меридіан" (в редакції від 18.04.2006) наглядова рада складається з 7 осіб. До складу наглядової ради входять голова, заступник голови, секретар та члени наглядової ради.
2.6.Загальними зборами акціонерів ВАТ "Меридіан" прийнято рішення про обрання наглядової ради у кількості 7 осіб, оформлене протоколом №12 загальних зборів акціонерів ВАТ "Меридіан" від 26.03.2010.
2.7.05.03.2021 відбулось засідання наглядової ради ВАТ "Меридіан", на якому було прийнято рішення про обрання голови наглядової ради ВАТ "Меридіан", що оформлене протоколом №88 засідання Наглядової ради ВАТ "Меридіан".
2.8.Згідно з вказаним проколом на засіданні наглядової ради були присутні: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . Повноваження члена наглядової ради відповідача ОСОБА_5 припинено у зв`язку зі смертю.
2.9.Відповідно до протоколу №88 від 05.03.2021 було прийнято рішення про обрання ОСОБА_1 головою наглядової ради ВАТ "Меридіан".
3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1.Господарський суд міста Києва рішенням від 16.07.2021 у справі №910/3882/21, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2021, позовні вимоги ТОВ "Меридіан Союз" задовольнив; визнав недійсним рішення наглядової ради Відкритого акціонерного товариства "Меридіан" імені С.П. Корольова, що оформлене протоколом №88 засідання наглядової ради Відкритого акціонерного товариства "Меридіан" імені С.П. Корольова від 05.03.2021.
3.2.Судові рішення мотивовані тим, що оспорюване рішення наглядової ради ВАТ "Меридіан" від 05.03.2021 про обрання голови наглядової ради ВАТ "Меридіан" є таким, що прийнято неправомочним складом наглядової ради та, відповідно, є недійсним в силу закону, оскільки склад наглядової ради відповідача, як було встановлено судом, як станом на 06.01.2019, так й станом на день прийняття оспорюваного рішення, не було приведено у відповідність з вимогами Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" від 16.11.2017 № 2210-VIII.
3.3.Суди зазначили, що станом на дату прийняття оспорюваного рішення наглядової ради ВАТ "Меридіан" від 05.03.2021 засідання наглядової ради ВАТ "Меридіан" було б правомочним, якщо у ньому приймало б участь 2/3 кількості членів наглядової ради відповідача, що становило 5 осіб (2/3 від семи осіб). Втім, в порушення порядку, визначеному в статуті ВАТ "Меридіан", Положенні про наглядову раду ВАТ "Меридіан" та чинному законодавстві України, засідання наглядової ради ВАТ "Меридіан" 05.03.2021 було проведено лише за участі 4 членів наглядової ради відповідача.
3.4.За висновками судів, прийняття рішень неправомочним складом наглядової ради є порушенням права позивача на управління товариством, тобто, порушенням його корпоративних прав.
4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи
4.1.Державний концерн "Укроборонпром" (далі - ДК "Укроборонпром") звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2021 та рішення Господарського суду міста Києва від 16.07.2021 у справі №910/3882/21 і ухвалити нове рішення, яким в позові відмовити.
4.2.Підставою касаційного оскарження вищезазначених судових рішень скаржник зазначає пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), а саме відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування статті 11-2 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", який є спеціальним по відношенню до положень частини четвертої статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" щодо визначення порядку та особливостей діяльності наглядових рад акціонерних товариств, корпоративні права яких передані в управління Концерну, у зв`язку із чим, існує правова невизначеність щодо питання особливостей утворення та організації діяльності наглядових рад таких товариств.
4.3.За твердженнями скаржника, необхідність формування єдиної правозастосовчої практики зумовлена: неоднаковістю тлумачення учасниками спірних правовідносин положень цих норм; набранням 06.10.2021 чинності Законом України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності", який визначає особливості правового, економічного та організаційного регулювання перетворення ДК "Укроборонпром" в акціонерне товариство, державних унітарних підприємств, у тому числі казенних підприємств, що входять до складу ДК "Укроборонпром", - у господарські товариства; наявністю ризиків для акціонерних товариств оборонно-промислового комплексу, корпоративні права яких передані в управління концерну, в частині входження незалежних директорів до складу наглядових рад акціонерних товариств.
4.4.Скаржник зазначає, що чинна на даний час редакція статуту товариства не передбачає порядок обрання членів наглядової ради шляхом кумулятивного голосування та включення у склад наглядової ради незалежних директорів, в свою чергу акціонер ТОВ "Меридіан Союз", якому належить більше 40% статутного капіталу товариства, на загальних зборах акціонерів з питання про затвердження нової редакції статуту свідомо голосує "проти" або "утримався", чим перешкоджає приведенню статуту та складу наглядової ради товариства у відповідність до вимог Закону України "Про акціонерні товариства" та Закону України "Про управління об`єктами державної власності".
4.5.На переконання скаржника, оскільки склад наглядової ради товариства не переобирався з 2010 року, відповідний склад наглядової ради правомочний приймати рішення виключно з питань підготовки, скликання і проведення загальних зборів, для обрання членів наглядової ради. Водночас непереобраний склад наглядової ради продовжує існувати до його переобрання загальними зборами, проте з певними обмеженнями у прийнятті рішень.
4.6.Разом з тим, скаржник стверджує, що рішення про обрання голови наглядової ради має виключно організаційний характер та прямо не стосується діяльності самого товариства, а отже жодним чином не може суперечити інтересам товариства. Прийняття вказаного рішення жодним чином не може сприяти членам наглядової ради в одержанні неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, а також не заподіяло та не може заподіяти не тільки істотної, а й будь-якої іншої шкоди правам або інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб.
4.7.Також скаржник вказує, що з 6 діючих членів наглядової ради правомочний склад складає 4 особи, що відповідає 2/3 кількості членів наглядової ради, а отже присутні на засіданні 05.03.2021 чотири члени наглядової ради є більшістю її складу, у зв`язку з чим таке засідання є правомочним.
4.8.Крім цього, скаржник зазначає, що прийняте рішення прямо суперечить завданням та принципам судочинства, що вбачається із змісту останнього, оскільки скасування протоколу від 05.03.2021 №88 призведе до відсутності голови наглядової ради товариства та унеможливить виконання будь-яких його повноважень.
4.9.ТОВ "Меридіан Союз" подало клопотання про закриття касаційного провадження, мотивоване тим, що в постановах від 25.09.2019 у справі №910/10932/18 та від 04.03.2021 у справі №910/14855/19 Верховний Суд вже виклав висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах - щодо визначення порядку та особливостей діяльності наглядових рад акціонерних товариств, корпоративні права яких передані в управління Концерну, та регулювання питання управління корпоративними правами на підприємствах оборонно-промислового комплексу.
4.10.Крім цього, ТОВ "Меридіан союз" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити їх без задоволення, а оскаржувані постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.12.2021 та рішення Господарського суду міста Києва від 16.07.2021 у справі №910/3882/21 - без змін.
4.11.Позивач стверджує, що оскільки як станом на дату прийняття оспорюваних рішень, так і на час розгляду справи по суті склад наглядової ради ВАТ "Меридіан" не був приведений у відповідність до норм чинного законодавства, зокрема, Закону України "Про акціонерні товариства" від 17.09.2008 №514-VI та Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" від 16.11.2017 № 2210-VIII, рішення наглядової ради ВАТ "Меридіан" вважаються прийнятими неправомочним складом наглядової ради та є недійсними в силу закону.
4.12.При цьому, позивач зазначає, що в контексті приписів частини другої статті 54 Закону №514-VI, згідно з якими голова наглядової ради організовує її роботу, скликає засідання наглядової ради та головує на них, відкриває загальні збори, організовує обрання секретаря загальних зборів, якщо інше не передбачено статутом акціонерного товариства, здійснює інші повноваження, передбачені статутом та положенням про наглядову раду, скликання засідання наглядової ради відповідача неуповноваженою особою не відповідає вимогам цієї норми та відповідно свідчить про порушення порядку скликання засідання такої наглядової ради ВАТ "Меридіан".
4.13.За твердженнями позивача, положення статуту ВАТ "Меридіан", яким закріплено пролонгацію повноважень членів наглядової ради до прийняття загальними зборами відповідних рішень, суперечать нормам статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства", яка містить положення про граничний строк обрання членів наглядової ради акціонерного товариства і вирішення питання про повноваження членів наглядової ради після закінчення такого строку, зокрема частині першій вказаної статті, згідно з якою у разі якщо у встановлений цим Законом строк загальними зборами не прийняті рішення, передбачені пунктами 17 та 18 частини другої статті 33 цього Закону, повноваження членів наглядової ради припиняються, крім повноважень з підготовки, скликання і проведення загальних зборів. Тобто, навіть за умови необрання складу наглядової ради відповідача раніше обрані члени наглядової ради не уповноважені приймати будь-які рішення, в тому числі і оскаржувані позивачем, крім вирішення питання з підготовки, скликання і проведення загальних зборів.
4.14.Також позивач вважає, що до спірних правовідносин в частині, зокрема, створення, організації діяльності та ліквідації наглядової ради ВАТ "Меридіан" як акціонерного товариства, у статутному капіталі якого є корпоративні права держави, підлягають застосуванню саме норми Закону України "Про акціонерні товариства".
4.15.16.02.2022 до Верховного Суду надійшла заява ТОВ "Меридіан союз" про розподіл судових витрат, в якій позивач просить стягнути понесені ним у зв`язку з розглядом справи в суді касаційної інстанції судові витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 16800,00 грн з ВАТ "Меридіан" (відповідача). До вказаної заяви долучено рахунок на оплату від 07.02.20222 №07 на суму 16800,00 грн, копію додаткової угоди від 20.12.2011 №2, копію платіжного доручення від 14.02.2022 №229 на суму 16800, 00 грн, копію акта приймання-передачі наданої правничої (правової) допомоги від 07.02.2022 №07 на суму 16800,00 грн та докази направлення цієї заяви іншим учасникам.
5.Позиція Верховного Суду
5.1.Відповідно до пункту 13 частини першої статті 1 Закону України "Про національну безпеку України" оборонно-промисловий комплекс України - сукупність органів державного управління, підприємств, установ і організацій промисловості та науки, що розробляють, виробляють, модернізують і утилізують продукцію військового призначення, надають послуги в інтересах оборони для оснащення та матеріального забезпечення сил безпеки і сил оборони, а також здійснюють постачання товарів військового призначення та подвійного використання, надання послуг військового призначення під час виконання заходів військово-технічного співробітництва України з іншими державами.
5.2.Згідно з п.3.2 статуту ВАТ "Меридіан" одним із основних видів діяльності товариства є виробництво радіовимірювальної, медичної, аудіо, дозиметричної та радіометричної техніки, приладів для вимірювання енергоносіїв, що споживаються, товарів народного вжитку, виробів механообробки та інструменту, системи зв`язку, обладнання для атомних електростанцій, спецвиробів для Міноборони, МВД, СБУ та НКАУ та інше.
5.3.Як встановлено судами попередніх інстанцій, 50,0001% акцій ВАТ "Меридіан" належить державі в особі ДК "Укроборонпром".
5.4.Враховуючи це та здійснення відповідної діяльності для забезпечення потреб сил безпеки та оборони, ВАТ "Меридіан" належить до підприємств (об`єктів) оборонно-промислового комплексу України.
5.5.Водночас ВАТ "Меридіан" є акціонерним товариством. Порядок створення, діяльності, припинення, виділу акціонерних товариств, їх правовий статус, права та обов`язки акціонерів визначається Законом "Про акціонерні товариства" (частина перша статті 1 цього Закону).
5.6.Відповідно до абзацу 2 частини третьої статті 1 Закону України "Про акціонерні товариства" управління акціонерними товариствами, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави або територіальної громади, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених законом.
5.7.Держава реалізує свої корпоративні права у статутному капіталі такого товариства відповідно до вимог Закону України "Про управління об`єктами державної власності".
5.8.Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" законодавство про управління об`єктами державної власності складається з цього Закону, Господарського кодексу України (далі - ГК України), Податкового кодексу України, Закону України "Про захист економічної конкуренції", інших законів України, якими можуть бути встановлені особливості управління окремими об`єктами державної власності або їх видами, та інших нормативно-правових актів з питань управління об`єктами державної власності.
5.9.Частиною другою статті 3 цього Закону передбачено, що особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі визначаються Законом "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі".
5.10.Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі" метою цього Закону є визначення особливостей управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі, шляхів підвищення ефективності функціонування підприємств оборонно-промислового комплексу та забезпечення здійснення контролю за їх діяльністю.
5.11.Тобто спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює порядок функціонування підприємств в оборонно-промисловому комплексі (які також є господарськими товариствами, у статутному капіталі яких частка держави перевищує 50 відсотків), є Закон України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі".
5.12.Оскільки Закон України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі" не регулює всі аспекти створення, діяльності і припинення господарських товариств, а встановлює лише окремі особливості їх діяльності, то до корпоративних правовідносин, що не врегульовані нормами Закону України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі", підлягають застосуванню положення Закону України "Про акціонерні товариства".
5.13.На момент ухвалення оскаржуваного рішення наглядовою радою ВАТ "Меридіан" питання корпоративного управління у цьому товаристві регулювалися трьома законами: Законом України "Про акціонерні товариства", Законом України "Про управління об`єктами державної власності" та Законом України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі".
5.14.Частиною 4 статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що наглядова рада публічного акціонерного товариства та акціонерного товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, а також акціонерного товариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) якого знаходяться у статутних капіталах господарських товариств, частка держави в яких становить 100 відсотків, має складатися не менш ніж на одну третину з незалежних директорів, при цьому кількість незалежних директорів не може становити менше двох осіб. Положення абз.1 цієї частини не застосовуються до банків. Вимоги до складу наглядової ради банку визначаються Законом України "Про банки і банківську діяльність".
5.15.Відповідно до частини третьої статті 1 Закону України "Про акціонерні товариства" управління акціонерними товариствами, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави або територіальної громади, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених законом.
5.16.Одним із таких законів є Закон України "Про управління об`єктами державної власності", стаття 11-2 якого врегульовує особливості створення та функціонування наглядових рад у господарських товариствах, у яких частка більше 50% у статутному капіталі належить державі.
5.17.Ця стаття на момент виникнення спірних відносин містила такі норми:
У державних унітарних підприємствах та господарських товариствах, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, наглядова рада утворюється, ліквідується та її діяльність організовується у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, що переглядається не рідше одного разу на п`ять років, з урахуванням положень законів України.
До складу наглядових рад державних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, включаються незалежні члени наглядової ради, кількість яких повинна становити більшість членів наглядової ради.
Кандидати на посаду члена наглядової ради державного унітарного підприємства відбираються та призначаються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Кандидатури осіб, які пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності, що здійснює управління корпоративними правами держави в господарському товаристві, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, до обрання членами наглядової ради господарського товариства, відбираються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а самі члени наглядової ради обираються згідно із Законом України "Про акціонерні товариства", іншими законами, що регулюють діяльність таких господарських товариств.
Керівником або членом наглядової ради державного унітарного підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, не може бути особа, яка є засновником, акціонером (учасником), керівником та/або членом наглядової ради підприємства, іншої господарської організації, які здійснюють діяльність на тому самому або суміжних ринках з такими державними унітарними підприємствами та/або господарськими товариствами.
Керівникам державних унітарних підприємств та членам колегіального виконавчого органу (особі, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, заборонено поєднувати виконання посадових обов`язків керівника або члена колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) державного підприємства або такого господарського товариства з будь-якою підприємницькою чи іншою оплачуваною діяльністю, крім отримання авторської винагороди, наукової та викладацької діяльності та/або випадків схвалення такої діяльності наглядовою радою, а в разі відсутності наглядової ради - відповідним суб`єктом управління об`єктами державної власності (для державного унітарного підприємства) чи загальними зборами товариства (для господарського товариства).
Керівники та члени органів управління державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, несуть відповідальність за свої рішення щодо таких суб`єктів господарювання згідно із законом та умовами укладених з ними контрактів.
Особливості утворення, організації діяльності та ліквідації наглядових рад державних унітарних підприємств оборонно-промислового комплексу та господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, визначаються Законом України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі".
5.18.Оскільки частина четверта статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" встановлює вимоги щодо кількості незалежних членів наглядової ради для акціонерних товариств з державною часткою у статутному капіталі більше 50%, частина друга статті 11-2 Закону України "Про управління об`єктами державною власністю" - для господарських товариств з державною часткою у статутному капіталі більше 50%, а Закон України "Про особливості управління об`єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі" не регулює це питання, то застосуванню підлягають положення частини четвертої статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" як спеціальна норма (аналогічний висновок міститься в постановах Верховного Суду від 25.09.2019 у справі №910/10932/18, від 04.03.2021 у справі №910/14855/19, від 15.06.2022 у справі № 910/6685/21).
5.19.Пунктом 5 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" передбачено, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (тобто в термін до 30.04.2011).