ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 серпня 2022 року
м. Київ
справа №120/1486/20-а
адміністративне провадження № К/9901/26385/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Ортус» до Державної служби геології та надр України про визнання бездіяльності неправомірною, визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, касаційне провадження в якій відкрито за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року,-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Ортус» (далі - ТОВ «Компанія Ортус») звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо нездійснення розгляду заяви та документів ТОВ «Компанія Ортус» від 08 серпня 2019 року за № 15943/02/12-19 та неприйняття рішення у встановлений законодавством строк щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, що передбачено підпунктом 1 пункту 8 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами» від 30 травня 2011 року № 615 (у редакції, що діяла на дату подачі позивачем заяви та відповідного пакету документів), з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрішків-Трудівського родовища, розташованій на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, на термін 20 років;
- визнати протиправною відмову Державної служби геології та надр України, оформлену наказом від 13 березня 2020 року № 92, в наданні ТОВ «Компанія Ортус» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрашків-Трудівського родовища, розташованій на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, на термін 20 років;
- визнати протиправним та скасувати наказ від 13 березня 2020 року № 92, в частині відмови у наданні ТОВ «Компанія Ортус» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрашків-Трудівського родовища, розташованій на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, на термін 20 років;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України вчинити максимально оперативні дії з надання (видачі) ТОВ «Компанія Ортус» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрашків-Трудівського родовища, розташованій на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, на термін 20 років, за заявою ТОВ «Компанія Ортус» від 08 серпня 2019 року за № 15943/02/12-19, та надати (видати) ТОВ «Компанія Ортус» спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрашків-Трудівського родовища, розташованій на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, на термін 20 років.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що з метою отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону ним подано до Державної служби геології та надр України відповідну заяву та додані до неї документи, які отримані відповідачем 08 серпня 2019 року.
Незважаючи на неодноразові звернення до органу з питань надання дозволу щодо розгляду поданої товариством заяви, відповідачем лише 13 березня 2020 року прийнято наказ № 92, яким заявнику відмовлено у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124).
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 18 червня 2020 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року позов задовольнив частково.
Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України, що полягає у нерозгляді заяви ТОВ «Компанія Ортус» про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону вих. від 02 серпня 2019 року № 1/08-19 та неприйняття рішення, у встановлений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, строк. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92 в частині відмови у наданні ТОВ «Компанія Ортус» спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Зобов`язано Державну службу геології та надр України надати ТОВ «Компанія Ортус» спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування вапняків (каменю пиляльного) на ділянці «Кар`єрна» Дмитрашків-Трудівського родовища, що розташована на території Піщанської селищної ради Піщанського району Вінницької області в 0,5 км на північний схід від с. Дмитрашківка, терміном на 20 років. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Частково задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач має право на отримання спеціального дозволу без проведення аукціону на підставі пп. 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції, чинній на час звернення позивача із заявою про надання спеціального дозволу), однак у встановлені строки відповідач дозвіл позивачу не надав, чим порушив права позивача.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 15 жовтня 2020 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Державної служби геології та надр України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення і прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити повністю.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Також судами здійснено втручання у дискреційні повноваження відповідача, що є порушенням норм закону.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 жовтня 2020 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів Мороз Л. Л., Бучик А. Ю.
8. Ухвалою Верховного Суду від 02 листопада 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2020 року.
9. 13 та 16 листопада 2020 року до Верховного Суду від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому заявник просить залишити касаційну скаргу без задоволення та закрити провадження у справі за відсутності предмету спору.
10. 14 та 16 грудня 2020 року, 21 січня 2021 року до Верховного Суду ТОВ «Компанія Ортус» подано клопотання про долучення документів (доказів) до матеріалів справи, в яких заявник просить врахувати додані до клопотання документи при ухваленні судового рішення.
11. Ухвалою Верховного Суду від 12 січня 2022 року призначено справу до касаційного розгляду у судовому засіданні на 09 лютого 2022 року о 14:00.
12. 09 лютого 2022 року на адресу Верховного Суду від ТОВ «Компанія Ортус» надійшло клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні. У вказаному клопотанні позивач послався на неможливість бути присутнім у судовому засіданні представника ТОВ «Компанія Ортус» через захворювання на коронавірусну інфекцію SARS-Cov-2, а тому необхідно здійснювати розгляд справи в порядку письмового провадження, за наявними у справі матеріалами.
13. 09 лютого 2022 року у судове засідання в приміщенні Верховного Суду сторони не з`явились, розгляд справи відкладено на 16 березня 2022 року о 14:00.
Наступне судове засідання у справі призначено на 20 липня 2022 року о 14:30.
14. 14 та 18 липня 2022 року на адресу Верховного Суду від ТОВ «Компанія Ортус» надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, оскільки єдиним законним представником ТОВ «Компанія Ортус» є директор - Вовк О. В., який не може бути присутнім у судовому засіданні, у зв`язку із відрядженням.
20 липня 2022 року розгляд справи не відбувся, у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Бучик А. Ю., яка входить до складу колегії суддів. Наступне судове засідання призначено на 03 серпня 2022 року о 14:30.
15. 02 серпня 2022 року на адресу Верховного Суду від ТОВ «Компанія Ортус» надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, оскільки представник ТОВ «Компанія Ортус» - Вовк О. В. не може бути присутнім у судовому засіданні, у зв`язку зі складнощами у переміщенні по території України та небезпечною складовою, що обумовлено військовим станом.
16. 03 серпня 2022 року сторони у судове засідання не з`явились, хоча про дату, час і місце судового розгляду були повідомлені належним чином. Отже, ТОВ «Компанія Ортус» та Державна служба геології та надр України повторно не з`явились у судове засідання для розгляду цієї справи (09 лютого 2022 року та 03 серпня 2022 року).
Враховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України (якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта), колегія суддів вважає за необхідне продовжити розгляд цієї справи у порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, з метою отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, на виконання приписів пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, ТОВ «Компанія Ортус» 02 серпня 2019 року подало до Державної служби геології та надр України заяву вих. № 1/08-19 та визначені згаданим Порядком документи згідно з наданим описом.
18. Зокрема, разом із заявою позивачем подано пояснювальну записку з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтування необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копію протоколу Української територіальної комісії по запасах корисних копалин про затвердження запасів у повному обсязі, завірену заявником; копію протоколу Державної комісії по запасах корисних копалин України про затвердження запасів у повному обсязі, завірену заявником; каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі; оглядову карту (масштаб 1:200000); ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда), масштаб 1:25000; план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр; характерні геологічні розрізи з межами категорії запасів та умовними позначками; засвідчену заявником копію поданого відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля; програму робіт із введення родовища в експлуатацію.
Штамп вхідної кореспонденції, що міститься на поданій позивачем заяві, свідчить про те, що остання надійшла до відповідача 08 серпня 2019 року, що не заперечується відповідачем.
19. Однак, у визначений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, строк, що становить 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку, відповідачем рішення про надання відповідного дозволу прийнято не було.
20. 05 лютого та 06 березня 2020 року ТОВ «Компанія Ортус» зверталося до Державної служби геології та надр України з листами, у яких наполягало на розгляді поданої ще в серпні 2019 року заяви.
21. За результатами розгляду поданого 05 лютого 2020 року звернення листом Державної служби геології та надр України вих. № 2584/01/12-20 від 20 лютого 2020 року повідомлено заявника про те, що відповідно до вимог пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, для отримання погодження надання у користування відповідної ділянки надр відповідачем направлено листи з копіями документів до Міністерства екології та природних ресурсів України та до Вінницької обласної ради. Разом із тим, інформація щодо розгляду питання про надання позивачеві погодження на користування надрами від Вінницької обласної ради не надходила.
При цьому, у листі зазначено, що відповідно до пункту 9 згаданого Порядку у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено. Крім того, повідомлено, що документи ТОВ «Компанія Ортус» підготовлені для передання на розгляд робочої групи з питань надрокористування, що діє при Державній службі геології та надр України.
22. Відповідно до протоколу засідання робочої групи з питань надрокористування Державної служби геології та надр України від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020 рекомендовано Держгеонадрам врахувати положення підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, який викладено у новій редакції, відповідно до яких подані позивачем документи вважати такими, що не відповідають вимогам діючого Порядку.
23. 06 березня 2020 року ТОВ «Компанія Ортус» звернулося до Вінницької обласної ради із листом вих. № 06/03/2020 щодо факту відправлення копії рішення Вінницької обласної ради 7 скликання від 17 грудня 2019 року № 914 «Про погодження ТОВ «Компанія Ортус» надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків ділянки «Кар`єрна» Дмитрашків - Трудівського родовища, що знаходиться у Піщанському районі Вінницької області» Державній службі геології та надр України.
24. 18 березня 2020 року листом вих. №207-12-529 Вінницька обласна рада повідомила позивача, що відповідно до статті 22 Регламенту обласної ради 7 скликання прийнятті радою рішення в п`ятнадцятиденний термін з дня їх прийняття тиражуються і розсилаються управлінням з загальних питань виконавчого апарату Ради, постійним комісіям Ради, обласній державні адміністрації, відповідним підприємствам, установам, організаціям, посадовим особам, міським міст обласного значення і районним радам. На виконання вказаного припису 23 грудня 2019 року управлінням з загальних питань виконавчого апарату Вінницької обласної ради направлено вищезазначене рішення до Державної служби геології та надр України. Крім того, згадане рішення обласної ради повторно надіслано на адресу Державної служби геології та надр України через відділ Держспецзв`язку.
25. 13 березня 2020 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ № 92, яким на підставі пункту 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124), ТОВ «Компанія Ортус» відмовлено у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону у зв`язку із невідповідністю поданих документів вимогам підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124).
Відтак, підставою для відмови у наданні позивачеві спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону слугувало застосування відповідачем нової редакції Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, зокрема в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, згідно з яким підпункт 1 пункту 8 згаданого вище Порядку зазнав змін.
26. Вважаючи рішення відповідача про відмову у наданні спеціального дозволу протиправним, ТОВ «Компанія Ортус» звернулося до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
28. Згідно із статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
29. Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
30. Згідно зі статтею 13 Кодексу України про надра користувачами надр користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
31. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
32. Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення № 1174).
33. Згідно з пунктом 1 Положення № 1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
34. Відповідно до пункту 3 Положення № 1174 основними завданнями Держгеонадр є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
35. Згідно із підпунктом 9 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
36. Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).
37. Згідно з пунктом 1 Порядку № 615 цей нормативно-правовий акт регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.