ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 802/1494/17-а
адміністративні провадження № К/9901/45167/18, №К/9901/27003/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу №802/1494/17-а
за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вахнівка" до Міністерства юстиції України, Департаменту державної реєстрації та нотаріату Міністерства юстиції України, третя особа, на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа-Н" про скасування наказу та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами Міністерства юстиції України, Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-Н" на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 27.11.2017 (головуючий суддя Дмитришена Р.М., судді: Альчук М.П., Дончик В.В.) та постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16.02.2018 (головуючий суддя Драчук Т.О., судді: Полотнянко Ю.П., Загороднюк А.Г.),
ВСТАНОВИВ:
У вересні 2017 року сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вахнівка" (далі також - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач 1), Департаменту державної реєстрації та нотаріату (далі також - відповідач 2), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «АЛЬФА-Н», в якому просив:
- скасувати наказ Міністерства юстиції України від 18.08.2017 №2812/7 "Про відмову у задоволенні скарги сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вахнівка" від 26.04.2017 №104;
- зобов`язати Міністерство юстиції України повторно розглянути скаргу сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вахнівка" від 26.04.2017 №104.
В обґрунтування позовних вимог Товариство зазначало, що між ним та власниками тридцяти чотирьох земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться на території Лемешівської сільської ради Калинівського району Вінницької області у 2011-2012 роках було укладено договори оренди земельних ділянок, однак згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивачу стало відомо про те, що протягом березня-квітня 2016 року (в період дії договорів оренди, укладених між позивачем та власниками землі) державними реєстраторами Барського районного управління юстиції Вінницької області Лемешовою М.Г. , Бензюрою І.Ю. та Присяжним М.М. було проведено реєстрацію права оренди вказаних земельних ділянок за TOB «АЛЬФА-Н». Зазначене стало підставою подання Товариством в порядку статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» скарги на рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державних реєстраторів Барського районного управління юстиції Вінницької області.
Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 27.11.2017, залишеною без змін постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16.02.2018, позовні вимоги задоволено повністю.
Так, судами встановлено, що 26 квітня 2017 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма "Вахнівка" звернулось до Міністерства юстиції України із скаргою на рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державними реєстраторами Барського районного управління юстиції Вінницької області Лемешкової М.Г. , Бензюри І.Ю. , Присяжного М.М .
Скарга Товариства мотивована тим, що в 2011 - 2012 роках між СТОВ "Агрофірма "Вахнівка" та фізичними особами (власниками земельних ділянок) ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_26 було укладено договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення на території Лемешівської сільської ради Калинівського району Вінницької області. Договори оренди земельних ділянок були зареєстровані у Відділі Держкомзему Калинівського району Вінницької області, про що було вчинені відповідні записи.
Проте позивачу стало відомо, що державними реєстраторами Барського районного управління юстиції Вінницької області Лемешевою М.Г., Бензюрою І.Ю. , Присяжним М.М. було здійснено реєстрацію прав оренди на земельні ділянки вищезазначених власників за ТОВ "Альфа - Н", права оренди на які зареєстровані за СТОВ "Агрофірма "Вахнівка" та визнаються дійсними за орендарем, на підставі чого в квітні 2017 року позивач звернувся зі скаргою до Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України.
18.08.2018 Міністерство юстиції України на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 14.08.2017 за результатами розгляду скарги СТОВ "Агрофірма "Вахнівка" від 26.04.2017 №104, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.05.2017 за №13423-0-33-17, прийняло рішення у формі наказу №2812/7 "Про відмову у задоволенні скарги СТОВ "Агрофірма "Вахнівка" від 26.04.2017№104".
Вказана відмова мотивована тим, що скарга оформлена без дотримання вимог ч. 5 ст. 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки подана особою, яка не підтвердила факт порушення її прав у результаті прийняття оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав.
Позивач, вважаючи прийнятий наказ протиправним, звернувся до суд з цим позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що на момент реєстрації державними реєстраторами права оренди спірних земельних ділянок за TOB «АЛЬФА-Н», взаємовідносини між позивачем та власниками земельних ділянок не були припинені, що, у свою чергу, свідчить про порушення прав Товариства у результаті здійснення таких реєстраційних дій.
З такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодилися Міністерство юстиції України, Товариство з обмеженою відповідальністю TOB «АЛЬФА-Н» та подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просять рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.
У касаційних скаргах, як відповідач 1, так і третя особа наголошують на тому, що на час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо державної реєстрації права оренди на спірні земельні ділянки за TOB «АЛЬФА-Н», на підставі яких державними реєстраторами проведено державну реєстрацію припинення права оренди Товариства на ці ділянки, права останнього не порушено, оскільки строк дії договорів оренди земельних ділянок між позивачем та власниками земельних ділянок закінчився.
Позивач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційні скарги не скористався.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Так, розглядаючи справу по суті заявлених позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій керувалися тим, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.
З такими висновками судів колегія не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України (у редакції, чинній на час ухвалення рішення судом першої інстанції) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Частиною 1 ст. 2 КАС України (в редакції, чинній після 15.12.2017) передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 3 КАС України суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно із частиною другою статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.