1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 812/1243/16

адміністративне провадження № К/9901/52026/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 812/1243/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20.12.2017 (суддя Шембелян В.С.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 (головуючий суддя Шишов О.О., судді: Сіваченко І.В., Сухарьок М.Г.),

В С Т А Н О В И В:

В жовтні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Луганське енергетичне об`єднання» (далі також - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі також - відповідач, Управління), в якому просило:

- визнати протиправними дії Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області стосовно відмови у прийнятті заяв-розрахунків за період з липня 2015 року по січень 2017 року та відмови у здійсненні фінансування Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" по виплаті матеріального забезпечення з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам - співробітникам Товариства за період з липня 2015 року по січень 2017 року;

- зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області прийняти від Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" заяви-розрахунки за період з липня 2015 року по січень 2017 року та здійснити відповідне фінансування Товариства з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об`єднання" для надання матеріального забезпечення з тимчасової втрати працездатності застрахованим особам -співробітникам Товариства по заявам-розрахункам за період з липня 2015 року по січень 2017 року.

В обґрунтування заявлених позовних вимог Товариство зазначало, що є страхувальником за Законами України від 08.07.2010 № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464-VІ), від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 1105-XIV) та з 06.11.2014 знаходиться на обліку в Артемівській міжрайонній виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду. Проте, останнє відмовляється у здійсненні фінансування Товариства, у зв`язку із неперереєстрацією останнього згідно із наказом Міністерства юстиції України від 05.11.2014 № 1849/5 «Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції» (далі - Наказ № 1849/5) на контрольованій українською владою території.

Разом з тим, позивач вважає таку вимогу безпідставною, оскільки Наказом № 1849/5 та Законом України від 02.09.2014 № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі - Закон № 1669-VII) не зобов`язано юридичних осіб, місцезнаходженням яких є територія проведення АТО, провести реєстраційні дії щодо зміни їх місцезнаходження й перереєстрації на території контрольованій Україні.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року, позов задоволено повністю.

Судами встановлено, що Товариство зареєстровано як юридичну особу, про що 05.08.2004 за номером 13821200000000206 внесено відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців місцезнаходженням юридичної особи ТОВ "Луганське енергетичне об`єднання" є: 91021, Луганська область, м. Луганськ, квартал Гайового, буд. 35А.

Страхувальник ТОВ "Луганське енергетичне об`єднання" з 06.11.2014 знаходиться на обліку в Артемівській МВД ЛОВ ФССзТВП (правонаступником якої є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області ) за реєстраційним номером 440135005371.

Листом від 30.06.2016 №01-34/2/972 Товариство направило ЛОВ ФССзТВП в особі Артемівської МВД заяви-розрахунки за період липень 2015 року - травень 2016 року на загальну суму 1 080 973,63 грн. з проханням прийняти та здійснити фінансування матеріального забезпечення застрахованим особам - співробітникам Товариства.

Листом від 18.07.2016 №01-10-122 ЛОВ ФССзТВП в особі Артемівської МВД повернув зазначені заяви- розрахунки без виконання.

31.08.2016 Товариство листом №01-34/2/1275 направило ЛОВ ФССзТВП в особі Артемівської МВД нові заяви-розрахунки за період червень - серпень 2016 року на загальну суму 206 511,57 грн. з проханням прийняти та здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам.

Проте, листом від 09.08.2016 №01-10-158 відповідач повернув без виконання зазначені заяви-розрахунки, посилаючись на те, що адреса реєстрації та перебування Товариства встановлена у м.Луганську, віднесеному до населеного пункту, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а тому фінансування страхувальника (позивача) може бути здійснено після повернення цієї території під контроль органів державної влади України.

Товариство листом від 14.12.2016 №01-34/2/2129 направило відповідачу заяву-розрахунок за листопад 2016 року на суму 107 245,82 грн; листом від 12.01.2017 №01-34/2/16 заяву-розрахунок за грудень 2016 року на суму 114 443,49 грн та листом від 08.02.2017 №01-34/2/152 заяву-розрахунок за січень 2017 року на суму 93 165,10 грн

У відповідь, листами від 21.12.2016 №01-10-232, від 24.01.2017 №19/01-10 та від 21.02.2017 №01-10-39 Управління повернуло зазначені заяви-розрахунки без виконання, посилаючись на неперереєстрацію Товариства на підконтрольній Україні території.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

До матеріалів справи позивачем надані докази сплати ним єдиного соціального внеску (далі також - ЄСВ) за період з липня 2015 року по січень 2017 року, а саме: звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ з липня 2015 року по січень 2017, оригінали платіжних доручень зі сплати ЄСВ за вказаний період.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Артемівська міжрайонна виконавча дирекція Луганського обласного відділення Фонду отримавши від ТОВ "Луганське енергетичне об`єднання" заяви-розрахунки за період з липня 2015 року по січень 2017 року мала б їх опрацювати та, не встановивши порушень, визначених у пункті 7 Порядку № 26, здійснити фінансування Товариства протягом 10 днів з дня отримання цих заяв-розрахунків. А відмова у здійсненні такого фінансування з підстав того, що ТОВ "Луганське енергетичне об`єднання" знаходиться у м. Луганську, віднесеному до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, не ґрунтується на вимогах закону, оскільки законодавство України, що регулює діяльність Фонду та порядок фінансування робочими органами Фонду страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам, не зазнало змін.

Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В касаційній скарзі Управління наголошує на тому, що відповідно до пункту 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 (далі - Тимчасовий порядок № 595) у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.

Товариство у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечило, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Так, спірним питанням у даній справі є правомірність дій відповідача щодо неприйняття до розгляду (повернення) заяв-розрахунків щодо надання фінансування для матеріального забезпечення найманих працівників позивача.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №1105-XIV) та Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 № 26 (далі - Порядок № 26).


................
Перейти до повного тексту