1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 460/797/21

адміністративне провадження № К/9901/32633/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Шосенко К.М.,

представника позивача - Лавренчук Т.В.,

представника відповідача - Колесник І.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №460/797/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДП-Стандартметрологія ООВ" до Міністерства інфраструктури України про визнання протиправним та скасування наказу, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства інфраструктури України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року (суддя Щербаков В.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2021 року (головуючий суддя Шинкар Т.І., судді: Іщук Л.П., Кухтей Р.В.),

ВСТАНОВИВ:

В лютому 2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «ДП-Стандартметрологія ООВ» (далі також - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Міністерства інфраструктури України (далі також - відповідач, Мінінфраструктури), в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства інфраструктури України №22 від 25.01.2021 «Про анулювання призначення Товариства з обмеженою відповідальністю «ДП-Стандартметрологія ООВ» органом із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання» з моменту його прийняття.

Позовні вимоги обґрунтовано зокрема тим, що Мінінфраструктури не повідомило Товариство у встановленому законодавством порядку про дату, час та місце засідання Комісії Міністерства інфраструктури України з питань забезпечення виконання Женевської Угоди 1958 року (далі - Комісія) щодо обговорення результатів оцінювання його діяльності, як органу із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, чим створило перешкоду у використанні гарантованого законодавством права на участь у процесі прийняття рішення, яке безпосередньо стосується Товариства та впливає на його діяльність.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 16 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2021 року, позов задоволено.

Судами встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ДП-Стандартметрологія ООВ" зареєстроване за юридичною/податковою адресою: 33028, місто Рівне, вулиця Князя Володимира, 28 Б, офіс 2, код ЄДРПОУ 38100229; основним видом діяльності є КВЕД 71.20. "Технічні випробування та дослідження", до якого включено діяльність у сфері сертифікації індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання.

Міністерством інфраструктури України винесено наказ "Про анулювання призначення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДП-Стандартметрологія ООВ" органом з сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання" від 25.01.2021 №22.

Вважаючи вказаний наказ протиправним, Товариство звернулось до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що відповідачем не повідомлено позивача про дату, час і місце засідання Комісії, на якому розглядалося питання щодо оцінювання діяльності ТОВ «ДП-Стандартметрологія ООВ», як органу із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, у встановленому чинним законодавством порядку, що, як наслідок, позбавило Товариство належного захисту своїх прав, представлення аргументів і доказів на їх підтвердження. Таке процедурне порушення з боку суб`єкта владних повноважень є суттєвим, а рішення прийняте ним без дотримання визначеного законом способу його прийняття не може вважатись законним.

Також суди виходили з того, що оскільки відповідач здійснював оцінювання не випробувальної лабораторії ТОВ «ДП-Стандартметрологія», а іншого суб`єкта - орган сертифікації ТОВ «ДП-Стандартметрологія ООВ», то відповідно при оцінюванні діяльності органу сертифікації не повинно було досліджуватися питання дотримання вимог ДСТУ ISO/IEC 17025:2017 «Загальні вимоги до компетентності випробувальних та калібрувальних лабораторій», оскільки цей нормативний акт взагалі не регулює порядок сертифікаційних дій щодо колісних транспортних засобів, а стосується діяльності лабораторій, оцінювання діяльності яких віднесено законодавством до повноважень Національного органу з акредитації України, а не до повноважень Міністерства інфраструктури України.

Крім того, суди першої та апеляційної інстанцій прийшли до висновку, що безпосередній словесний, логіко-граматичний та юридичний аналіз конструкцій та змісту абзац 2 підпункт 4 пункт 13 Порядку №419 свідчить про те, що він не може бути застосований до одиничного факту недостовірних результатів сертифікації колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, а тому за відсутності оцінки діяльності позивача щодо видачі ним інших сертифікатів відповідності на колісні транспортні засоби, абзац 2 підпункт 4 пункт 13 Порядку №419 не може бути правовою підставою для винесення оскаржуваного наказу.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи їх такими, що прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, Міністерство інфраструктури України подало касаційну скаргу, в якій просить такі рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що листом Директорату з безпеки на транспорті Мінінфраструктури від 14.01.2021, надісланим на електронну адресу позивача, останнього поінформовано про дату, час та місце проведення засідання та про питання порядку денного, запрошено до участі у вказаному засіданні. Наголошує на тому, що приписами Порядку оцінювання діяльності органів із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури України 05.01.2017 №1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2017 за № 125/29993 (далі - Порядок №1) не передбачено обов`язку направлення повідомлення про дату, час та місце проведення засідання Комісії поштовим зв`язком. Водночас зазначає, що відсутність позивача на засіданні комісії не спростовує фактів недостовірних результатів сертифікації колісних транспортних засобів, що мали місце.

Крім того, скаржник вказує, що саме позивач позбавив Мінінфраструктуру можливості провести аналіз інформації по зміненому сертифікату, оскільки останнім такий надано не було, а відповідач не мав права вимагати його, оскільки при зверненні, яке стало підставою для проведення оцінювання, зазначалось про інший сертифікат UA.011.03118-20 від 17.11.2020.

Відтак, під час оцінки відповідності призначення органів із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання, Мінінфраструктури діяло у межах наданих повноважень та у спосіб, передбачений законодавством.

Товариство у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечило, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Суд, заслухавши учасників судового процесу, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.06.2015 №460, Міністерство інфраструктури України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінінфраструктури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах автомобільного, залізничного, морського та річкового транспорту, надання послуг поштового зв`язку, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері авіаційного транспорту та використання повітряного простору України, розвитку, будівництва, реконструкції та модернізації інфраструктури авіаційного, морського та річкового транспорту, дорожнього господарства, навігаційно-гідрографічного забезпечення судноплавства, торговельного мореплавства, з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті, а також державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості).

Підпункт 71-1 пункту 4 вказаного Положення встановлює, що Міністерство інфраструктури України відповідно до покладених на нього завдань призначає органи із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання.

З метою виконання Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів, 1958 року, адаптації законодавства України у сфері забезпечення безпеки експлуатації транспортних засобів до законодавства Європейського Союзу та до законодавчого врегулювання Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №738 від 09.06.2011 «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» (далі - Постанова №738).

Відповідно до положень вказаної Постанови пропуск колісного транспортного засобу, який підлягає державній реєстрації в територіальному органі з надання сервісних послуг МВС (далі - транспортний засіб) на митну територію України з метою вільного обігу, а також перша державна реєстрація транспортного засобу здійснюється за наявності сертифіката відповідності, виданого згідно з порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання

Сертифікат відповідності видається, зокрема, уповноваженими органами або визначеними Міністерством інфраструктури органами із сертифікації, акредитованими відповідно до законодавства, на кожний новий транспортний засіб, який відповідає вимогам єдиних технічних приписів (Правил Європейської Економічної Комісії Організації Об`єднаних Націй, що є додатками до Угоди), але відповідність типу якого не підтверджена сертифікатом типу транспортного засобу, а також на той, що був у користуванні.

Процедура призначення, відмови у призначенні та анулювання призначення органу із сертифікації для індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання регулюється Порядком №419.

Так, відповідно до пунктів 13-16 Порядку №419 Мінінфраструктури приймає рішення про анулювання призначення органу із сертифікації колісних транспортних засобів з таких підстав: 1) звернення органу із сертифікації колісних транспортних засобів з відповідною заявою за формою згідно з додатком 6; 2) повідомлення національним органом України з акредитації про скасування атестата про акредитацію органу із сертифікації колісних транспортних засобів; 3) припинення органу із сертифікації колісних транспортних засобів (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація); 4) виявлення за результатами оцінювання діяльності органу із сертифікації колісних транспортних засобів в порядку, визначеному Мінінфраструктури: фактів недостовірних результатів сертифікації колісних транспортних засобів, партій частин та обладнання; недостовірних відомостей, які були надані ним у документах, що додавалися до заяви про призначення; невідповідності органу із сертифікації колісних транспортних засобів вимогам, визначеним пунктом 4 цього Порядку.

У разі прийняття рішення про анулювання призначення органу із сертифікації колісних транспортних засобів Мінінфраструктури протягом п`яти робочих днів видає відповідний наказ, а також оприлюднює зазначену інформацію на офіційному веб-сайті Мінінфраструктури.

Повідомлення про прийняття рішення щодо анулювання призначення органу із сертифікації колісних транспортних засобів надсилається (видається) органу із сертифікації колісних транспортних засобів в письмовій формі протягом п`яти робочих днів з дати прийняття відповідного рішення.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, до Мінінфраструктури надійшло звернення ОСОБА_1 від 22.10.2020 з інформацією про можливі факти недостовірних результатів сертифікації колісного транспортного засобу, які вчинені Товариством як органом сертифікації під час проведення процедури оцінки відповідності автомобіля KIA SPORTAGE корейського виробництва з VIN номером НОМЕР_1 , зокрема, під час контролю викидів забруднюючих речовин та димності відпрацьованих газів з метою виконання процедур, передбачених Правилами ЄЕК ООН 83-06.

Заявник просив провести оцінювання роботи органу з сертифікації ТОВ «ДП-Стандартметрологія ООВ» відповідно до чинного законодавства України та у разі виявлення порушень вжити відповідних заходів щодо діяльності вказаного органу сертифікації.

Листом від 05.11.2020 №3762/39/14-20 відповідач просив Товариство протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту надати до Мінінфраструктури справи із сертифікації, на підставі яких було видано сертифікат відповідності від 17.10.2020 №UA.011.03118-20.


................
Перейти до повного тексту