1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2022 року

м. Київ

справа №380/7693/20

адміністративне провадження № К/9901/21138/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу № 380/7693/20

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання провести перерахунок і виплату пенсії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01.02.2021 (прийняте судом у складі судді Гулика А. Г.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.05.2021 (ухвалену судом у складі: головуючого судді Сеника Р.П., суддів: Хобор Р.Б., Шевчук С.М.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі-відповідач, ГУ ПФУ у Львівській області), у якому позивач просив:

-визнати протиправними дії ГУ ПФУ у Львівській області щодо застосування обмеження максимального розміру пенсії під час проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 ;

- зобов`язати ГУ ПФУ у Львівській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії по інвалідності у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам прокуратури відповідно до статті 86 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697 (в редакції від 14.10.2014) на підставі довідки прокуратури Львівської області від 08.11.2019 №18/937вих-19, з розрахунку 90% середньомісячного заробітку, без обмеження максимальним розміром пенсії, починаючи з 13.12.2019.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2020 у справі №380/678/20 відповідач здійснив перерахунок пенсії позивача із розрахунку 90 % місячної заробітної плати. Проте, при здійсненні вказаного перерахунку відповідач протиправно зменшив розмір пенсії, що підлягає виплаті позивачу, шляхом застосування обмеження максимальним розміром. Позивач вважає, що застосування обмеження розміру пенсії максимальним розміром під час проведення перерахунку пенсій є протиправним, оскільки таке обмеження стосується призначення нових пенсій, а не перерахунку раніше призначених.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 01.02.2021, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.05.2021, позов ОСОБА_1 задоволено.

Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що пенсія позивачу призначена у 2015 році, до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 №911-VIII, яким встановлені обмеження пенсії максимальним розміром. З урахуванням наведеного, суди дійшли висновку, про протиправність дій ГУ ПФУ у Львівській області, яке при здійсненні перерахунку пенсії позивача, на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2020 у справі №380/678/20, безпідставно застосувало обмеження максимального розміру пенсії.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій зазначив, що оскаржувані судові рішення не відповідають правовій позиції Верховного Суду, які висловлені у постановах від 03.04.2018 у справі №361/4922/17, від 02.05.2018 у справі №704/87/17, від 22.05.2018 у справі №205/8204/16-а, від 15.08.2018 у справі №161/9572/17, від 17.01.2019 у справі №161/713/17, від 15.05.2019 у справі №554/4191/17, від 21.11.2019 у справі №161/14321/16-а, від 21.05.2020 у справі №554/10510/16-а, від 28.10.2020 у справі №686/2428/16-а, у яких зазначені правові позиції щодо обмеження пенсії та її перерахунку максимальним розміром відповідно до Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» №3668-VІ. Заявник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 01.02.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.05.2021, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що у пункті 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 24.12.2015 №911-VIII передбачено, що дія положень вказаного Закону щодо визначення максимального розміру пенсії застосовується до пенсій, які призначаються, починаючи з 01.01.2016. Проте, судами не враховано, що ця норма стосується призначення, а не перерахунку пенсії, що означає необхідність застосування обмеження максимальним розміром пенсії при здійсненні її перерахунку. ГУ ПФУ у Львівській області також вказує на те, що судами попередніх інстанцій безпідставно відмовлено у закритті провадження, оскільки справа з таким самим предметом і між тими самими сторонами вже розглядалася Львівським окружним адміністративним судом за №380/678/20, якою у задоволенні перерахунку призначеної пенсії за вислугу років без обмеження максимального розміру пенсії відмовлено.

Позивач надіслав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого заперечує проти задоволення скарги, просить рішення судів першої та апеляційної інстанції залишити без змін. Зазначив, що у справі №380/678/20 предмет та підстави спору є різними, у справі № 380/678/20 у задоволенні позовних вимог про зобов`язання здійснити перерахунок призначеної пенсії за вислугу років без обмеження максимального розміру пенсії відмовлено, але з тих підстав, що такі вимоги були заявлені передчасно (до проведення перерахунку пенсії та обмеження її виплати максимальним розміром).

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду 09.06.2021 зареєстровано вказану касаційну скаргу.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.06.2021, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Желєзний І.В., судді: Берназюк Я.О., Шарапа В.М.

Ухвалою Верховного суду від 16.06.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ПФУ у Львівській області.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Желєзного І.В. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 06.12.2021 №15), що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.12.2021 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Тацій Л.В.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працює в органах прокуратури та з 29.05.2015 та одержує пенсію по інвалідності (ІІ група) відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ від 05.11.1991.

Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 25.04.2016 у справі №464/2757/16-а, яка набрала законної сили 07.06.2016, задоволено позов ОСОБА_1 до ГУ ПФУ у Львівській області. Визнано протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі м. Львова щодо відмови в проведенні перерахунку пенсії по інвалідності у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників відповідно статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" на підставі довідки про заробітну плату, виданої прокуратурою Львівської області від 04.03.2016 №18/806 з розрахунку 90 % від середньомісячного заробітку; зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі м. Львова провести позивачу перерахунок та виплату пенсії по інвалідності у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників відповідно статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" (в редакції від 05.11.1991, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995, в редакції Закону України від 12.07.2001) на підставі довідки про заробітну плату, виданої прокуратурою Львівської області від 04.03.2016 №18/806, з розрахунку 90% від середньомісячного заробітку, починаючи з 01.03.2016, з урахуванням виплачених сум.

Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 07.07.2016 у справі №464/5306/16-а, яка набрала законної сили 05.08.2016, задоволено позов ОСОБА_1 . Визнано неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі м. Львова щодо відмови позивачу у проведенні перерахунку пенсії по інвалідності у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників відповідно статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру"(в редакції від 05.11.1991, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995, у редакції Закону України від 12.07.2001) на підставі довідки про заробітну плату прокуратури Львівської області від 16.06.2016 №18/1087, з розрахунку 90 % від середньомісячного заробітку, без обмеження максимального розміру пенсії; зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі м. Львова провести позивачу перерахунок та виплату пенсії по інвалідності у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників відповідно ст. 50-1Закону України "Про прокуратуру"(в редакції від 05.11.1991 із змінами, внесеними згідно із Законом України від 05.10.1995, у редакції Закону України від 12.07.2001) на підставі довідки про заробітну плату прокуратури Львівської області від 16.06.2016 №18/1087 з розрахунку 90 % від середньомісячного заробітку, починаючи з 01.07.2016, з урахуванням виплачених сум, без обмеження максимального розміру пенсії.

21.11.2019 ОСОБА_1 звернувся до Галицького відділу обслуговування громадян в м.Львові (сервісний центр) Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії по інвалідності відповідно до статті 86 Закону України "Про прокуратуру", до якої долучив, зокрема, довідку прокуратури Львівської області № 18/937вих19 від 08.11.2019 про заробітну плату станом на 31.10.2019.

22.11.2019 рішенням ГУ ПФУ у Львівській області № 5732/814 від 22.11.2019 відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії.

Позивач оскаржив вказану відмову до Львівського окружного адміністративного суду (справа №380/678/20).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2020 у справі №380/678/20 скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24.02.2020 та ухвалено нове рішення, яким зобов`язано ГУ ПФУ у Львівській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату призначеної пенсії по інвалідності відповідно до частини 20 статті 86 Закону України №1697-VII від 14.10.2014 "Про прокуратуру" в первинній редакції на підставі довідки прокуратури Львівської області № 18/937вих-19 від 08.11.2019, із розрахунку 90 відсотків місячної заробітної плати, починаючи з 13.12.2019.

За даними довідки прокуратури Львівської області № 18/937вих-19 від 08.11.2019 сума для нарахування пенсії позивачу становить 47379,78 грн.

Згідно з відповіддю ГУ ПФУ у Львівській області від 28.08.2020 №1300-0308-8/67195 на виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2020 у справі №380/678/20 відповідач здійснив перерахунок пенсії позивача, за результатами якого загальна пенсійна виплата з 13.12.2019 становить 16380 грн, а з 01.07.2020 - 17120 грн. Також вказано, що з 01.07.2020 пенсія позивачу виплачується відповідно до постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2020 у справі №380/678/20 із застосуванням обмеження максимального розміру пенсії.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо застосування максимального обмеження розміру до пенсії, призначеної позивачу, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

Спірними у цій справі є питання: чи застосовується при перерахунку пенсії обмеження десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ у редакції, чинній до 01.10.2011, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

Частиною дев`ятою статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ передбачено, що прокурорам і слідчим, що визнані інвалідами I або II групи, призначається пенсія по інвалідності в розмірах, передбачених частиною першою цієї статті, за наявності стажу роботи в органах прокуратури не менше 10 років.

Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 № 3668-VI у статтю 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 № 1166-VII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри « 80» замінено цифрами « 70».

Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 №76-VIII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри « 70» замінено цифрами « 60».

За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 01.01.2015) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 01.01.2015 умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.

Водночас 15.07.2015 набрав чинності Закон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VІІ, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 № 1789-ХІІ, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.

З набранням чинності Законом України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VІІ пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

Згідно із частиною двадцятою цієї статті призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

Частина двадцята статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VІІ (в первинній редакції) мала такий текст: «Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки».


................
Перейти до повного тексту