ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2022 року
м. Київ
справа № 540/1356/19
адміністративне провадження № К/9901/32124/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Тацій Л.В., Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2019 (головуючий суддя: Семенюк Г.В., Федусик А.Г., Шляхтицький О.І.) у справі №540/1356/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У липні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі - ГУПФУ в Херсонській області або відповідач), в якому просив:
визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку розміру пенсії;
зобов`язати ГУПФУ в Херсонській області з 30.12.2009 здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії на підставі постанови Комсомольського районного суду м. Херсона від 26.12.2006 та наказу УМВС України в Херсонській області № 735 о/с від 30.12.2009 виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 86 % сум грошового забезпечення, мотивуючи його тим, що розмір пенсії позивача залежить від вислуги років, а тому він має право на перерахунок та виплату пенсії у новому (збільшеному) відсотковому розмірі.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 позов задоволено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.10.2019 скасовано рішення суду першої інстанції і ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувану постанову, і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 28.12.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматичного розподілу справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 02.08.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом УМВС України в Херсонській області від 05.01.2005 № 2 о/с позивача було звільнено із органів внутрішніх справ (далі - ОВС). Згідно із цим наказом, вислуга років для призначення пенсії становить 28 р. 06 міс. 13 днів.
З 2005 року позивач перебуває на обліку в УПФУ та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-XII).
Згодом постановою Комсомольського районного суду м. Херсона від 26.12.2006 у справі №2-а-504а/06 позов ОСОБА_1 до УМВС України в Херсонській області задоволено:
визнано протиправними дії УМВС України в Херсонській області по розрахунку ОСОБА_1 вислуги років для призначення пенсії періодів служби в ОВС з 16.09.1991 по 05.10.1992, з 04.07.1995 по 14.07.1998, з 14.07.1998 по 14.12.1999, з 20.03.2002 по 05.01.2005 із розрахунку 1 місць служби за 1 місяць;
зобов`язано УМВС України в Херсонській області здійснити позивачу розрахунок вислуги років для призначення пенсії періодів служби в ОВС з 16.09.1991 по 05.10.1992, з 04.07.1995 по 14.07.1998, з 14.07.1998 по 14.12.1999, з 20.03.2002 по 05.01.2005 в пільговому обчисленні із розрахунку 1 місць служби за 1,5 місяця;
зобов`язати УМВС внести зміни до наказу УМВС України в Херсонській області від 05.01.2005 № 2 о/с в частині визначення вислуги років ОСОБА_1 з розрахуванням періодів служби в ОВС з 16.09.1991 по 05.10.1992, з 04.07.1995 по 14.07.1998, з 14.07.1998 по 14.12.1999 в пільговому обчисленні з розрахунку 1 місяць служби за 1,5 місяця.
На виконання судового рішення у справі №2-а-504а/06, наказом УМВС України в Херсонській області № 735 о/с від 30.12.2009 було внесено зміни в пункт наказу УМВС від 05.01.2005 № 2 о/с шляхом визначення вислуги років у календарному обчисленні 28 р. 06 міс. 13 днів, у пільговому 32 р. 08 міс. 04 дні.
Позивач звернувся до ГУ ПФУ в Херсонській області із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням нової вислуги років, встановленої постановою Комсомольського районного суду м. Херсона від 26.12.2006 у справі № 2-а-504а/06 та наказів УМВС України в Херсонській області № 735 о/с від 30.12.2009 та № 2 о/с від 05.01.2005.
Листом ГУПФ України в Херсонській області від 28.12.2018 № 190/к-99-1 позивача повідомлено про відсутність підстав для перерахунку пенсії. Відповідач зазначив, що відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» періоди проходження служби на посадах, виконання обов`язків на яких пов`язано з виховною та соціально-психологічною роботою з особливим складом УМВС, не зараховуються до вислуги років на пільгових умовах. Додатково повідомлено про відсутність нормативного документа, яким було б визначено, що Пенсійний Фонд України та його органи є правозаступником МВС. За таких обстави, на переконання пенсійного органу, здійснення перерахунку пенсії з нової вислуги років відповідно до рішення суду від 26.12.2006 № 2-а-504а/206 не належить до компетенції органів Пенсійного фонду.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН
На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що на момент призначення пенсії останній мав право на її призначення в розмірі 74% (за 20 років служби - 50%, за кожен наступний 8х3%). Проте після набрання законної сили рішення у справі №2-а-504а/06 та відповідно встановлення наказом УМВС України в Херсонській області № 735 о/с від 30.12.2009 вислуги років для призначення пенсії в пільговому обчисленні, позивач набув право на призначення пенсії в розмірі 86% (за 20 років служби - 50 %, за кожен наступний 12х3%). Таким чином, враховуючи, що розмір пенсії залежить від вислуги років, то відповідно позивач має право на перерахунок та виплату пенсії у новому (збільшеному) відсотковому розмірі.
Пенсійний орган позов не визнав. Стверджує, що періоди проходження служби на посадах, виконання обов`язків на яких пов`язано із виховною та соціально-психологічною роботою з особовим складом УМВС, не зараховуються до вислуги років на пільгових умовах. Здійснення перерахунку пенсії з нової вислуги років відповідно до рішення Комсомольського районного суду м. Херсона від 26.12.2006 № 2-а 504а/206 не належить до компетенції органів Пенсійного фонду. Пенсійний Фонд України та його органи не є правонаступником МВС, чи інших органів, що здійснювали призначення пенсій зазначеній категорії громадян.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до пункту «а» частини першої статті 13 Закону №2262-XII, в редакції чинній на момент винесення наказу УМВС України в Херсонській області № 735 о/с від 30.12.2009, - особам офіцерського складу, ... які мають вислугу 20 років і більше (пункт «а» статті 12): за вислугу 20 років - 50 процентів, ..... за кожний рік вислуги понад 20 років - 3 проценти відповідних сум грошового забезпечення, а тому позивач набув право на призначення пенсії в розмірі 86% (за 20 років служби - 50 %, за кожен наступний 12х3%).
Апеляційний суд дійшов протилежного висновку. За висновками суду апеляційної інстанції, нормативний документ, що визначає Пенсійний Фонд України та його органи правонаступником Міноборони, МВС, СБУ, МНС, Державного департаменту з питань виконання покарання та інших органів відсутній, а тому здійснення перерахунку пенсії з нової вислуги років відповідно до рішення Комсомольського районного суду м. Херсона від 26.12.2006 № 2-а 504а/206 не належить до компетенції органів Пенсійного фонду. Також апеляційний суд зазначив, що Порядком №45 передбачено алгоритм дій пенсійного органу щодо проведення перерахунку пенсії на підставі рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру грошового забезпечення, який полягає у наступній послідовності: уповноважений орган повідомляє Пенсійний фонд України про наявність рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру грошового забезпечення; Пенсійний фонд України повідомляє відповідні структурні підрозділи Пенсійного фонду про підстави проведення перерахунку пенсій та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку Головним управлінням Пенсійного фонду України; Головні управління Пенсійного фонду України складають відповідні списки та передають їх органам, які уповноважені видавати довідки (у спірному випадку військкомату) про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, які готують відповідні довідки. Проте порядок здійснення перерахунку пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 дотримано не було.
У той же час, органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір грошового забезпечення для обчислення пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм іншими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат - залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках, а тому вимоги про здійснення перерахунку є передчасними, адже не сформовано нової довідки, відповідно до якої Пенсійний фонд має можливість перерахувати та обчислити позивачу пенсію.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням судом апеляційної інстанції обставини справи, що призвело до помилкового скасування законного рішення суду першої інстанції. Насамперед скаржник стверджує про те, що розгляд справи судом апеляційної інстанції відбувся з численними порушеннями норм процесуального закону, зокрема, оскаржуване судове рішення було постановлене без належного повідомлення позивача про розгляд справи у відкритому судовому засіданні. На переконання скаржника суд апеляційної інстанцій позбавив його можливості довести суду переконливість своєї позиції на стадії апеляційного розгляду.
По суті спірних правовідносин скаржник наполягає на обґрунтованості своєї позиції щодо справедливого пенсійного забезпечення, право на яке гарантується державою.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішення апеляційної інстанції просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін. Доводи відзиву повністю дублюють позицію пенсійного органу, викладену ним у відзиві на позовну заяву.
VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.
Відповідно до частин першої, другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.