1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2022 року

м. Київ

справа №380/3572/20

адміністративне провадження № К/9901/24079/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Данилевич Н.А.,

суддів: Мацедонської В.Е., Шевцової Н.В.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції касаційну скаргу Галицької митниці Держмитслужби на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року (головуючий суддя: Кузан Р.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року (колегія суддів: Бруновська Н.В., Кузьмич С.М., Матковська З.М.) у справі № 380/3572/20

за позовом ОСОБА_1

до Львівської митниці ДФС, Галицької митниці Держмитслужби

про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

у с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

13 травня 2020 року позивач звернувся з позовом до Львівської митниці ДФС, Галицької митниці Держмитслужби, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Львівської митниці ДФС, Голови комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС Антоняка Р. від 13.04.2020р. №68-о «Про звільнення ОСОБА_1 »;

- поновити на посаді головного державного інспектора митного поста Львів-аеропорт Львівської митниці ДФС;

- стягнути з Галицької митниці Держмитслужби середній заробіток за час вимушеного прогулу з дня звільнення по день винесення рішення судом першої інстанції;

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що передбачена законодавством процедура вивільнення працівників передбачала необхідність персонального попередження про наступне вивільнення працівників не пізніше ніж за два місяці та надання одночасної пропозиції працівникові іншої роботи на тому самому підприємстві, в установі, організації. А тому, оскільки реорганізація Львівської митниці ДФС мала закінчитись до 28.02.2020, на думку позивача, йому повинні були вручити попередження про наступне вивільнення до 28.12.2012 та запропонувати іншу роботу в Галицькій митниці Держмитслужби. Однак, цих дій вчинено не було та Львівською митницею ДФС, Галицькою митницею Держмитслужби було порушено вимоги ч.1,3 статті 49-2 КЗпП України. Крім цього, позивач вказує, що весь період, починаючи з моменту реорганізації, вручення повідомлення про наступне вивільнення, винесення наказу про його звільнення, у Галицькій митниці Держмитслужбі були наявні вакантні посади в тому числі і посада на якій працював позивач, але такі вакантні посади запропоновані йому не були. З огляду на наведене позивач вважає, що відповідач протиправно і без законних на це підстав прийняв наказ про його звільнення.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.11.2020 позов було задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ в.о. начальника Львівської митниці ДФС, Голови комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС Романа Антоняка від 13.04.2020 №68-о «Про звільнення ОСОБА_1 ».

Поновлено ОСОБА_1 на посаді головного державного інспектора митного поста «Львів-аеропорт» Львівської митниці ДФС з 16.04.2020.

Стягнуто з Галицької митниці Держмитслужби (місцезнаходження: 79000, вул. Костюшка, 1, м.Львів, код ЄДРПОУ 43348711) на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 66041 (шістдесят шість тисяч сорок одна) грн.22 коп. з відрахуванням податків, зборів та обов`язкових платежів.

Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді та стягнення середнього заробітку за один місяць в сумі 9209 (дев`ять тисяч двісті дев`ять) грн. 92 коп. з відрахуванням податків, зборів та обов`язкових платежів допустити до негайного виконання.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у справі № 380/3572/20 було змінено, та викладено абзац четвертий резолютивної частини в наступній редакції.

Стягнуто з Галицької митниці Держмитслужби в користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в розмірі 64178,73 грн. (шістдесят чотири тисячі сто сімдесят вісім гривень сімдесят три копійки).

В решті рішення залишено без змін.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що на момент початку процедури реорганізації Львівської митниці ДФС, законодавством був визначений обов`язок Комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС попередити працівників про наступне звільнення не пізніше ніж за два місяці до звільнення. Оскільки таке заплановане звільнення працівників було масовим, відповідно до статті 48 Закону України «Про зайнятість населення», Комісія з реорганізації Львівської митниці ДФС мала довести до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників. В контексті вказаних норм Закону України «Про державну службу» суд зазначив, що передбачене в ст.87 цього Закону право (а не обов`язок) керівника державного органу пропонувати державному службовцю вакантну посаду, не може трактуватись як можливість прийняття рішення таким керівником на власний розсуд, без будь якого обґрунтування такого рішення. При переведенні державних службовців керівник державного органу в першу чергу оцінює професійну підготовку та компетентність державного службовця. Проте відповідачами не надано доказів проведення перевірок рівня професійної підготовки чи професійної компетентності щодо переведених працівників, а також не надано доказів проведення такої перевірки відносно позивача. Таким чином, суд дійшов висновку про незаконність звільнення позивача та наявність підстав для його поновлення на займаній посаді з виплатою суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Змінюючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд вказав, що з урахуванням кількості робочих днів вимушеного прогулу з 16.04.2020р. - 18.11.2020р. (147 днів), розмір середнього заробітку за час вимушеного прогулу становить 64178,73 грн (147днів * 436,59грн середньоденна заробітна плата) з відрахуванням податків, зборів та обов`язкових платежів, а не 66041 грн.22 коп. як визначив суд першої інстанції.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень)

02 липня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Галицької митниці Держмитслужби на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року, в якій відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

На обґрунтування поданої касаційної скарги скаржник вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування положень частини 3 статті 87 Закону України «Про державну службу», в редакції Закону України від 14.01.2020 року №440-IX, а також про наявність виняткових обставин, передбачених ч.5 ст.328 КАС України (касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики). Скаржник вказує, що гарантії позивача на переведення до новоствореного органу не застосовуються, адже визначаються нормами трудового законодавства. Відповідач наголошує, що вакантні посади за їх наявності позивачу не пропонувались у зв`язку з відсутністю такого обов`язку у суб`єкта призначення відповідно до норм Закону України «Про державну службу».

Ухвалою Верховного Суду від 12 серпня 2021 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі.

Підставами для відкриття провадження є посилання скаржника на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

Ухвалою Суду від 27 жовтня 2021 року клопотання Галицької митниці Держмитслужби про зупинення виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 червня 2021 року у справі № 380/3572/20 задоволено частково.

Зупинено виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2021 року у справі №380/3572/20 в частині стягнення з Галицької митниці Держмитслужби в користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу в розмірі 64178,73 грн. (шістдесят чотири тисячі сто сімдесят вісім гривень сімдесят три копійки) до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.

Ухвалою Суду від 02 серпня 2022 року вказану адміністративну справу призначено до розгляду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працював в митних органах з 1989 р.

З 25.10.2019 відповідно до наказу Львівської митниці ДФС №734-о позивач перебував на посаді головного державного інспектора митного поста "Львів-аеропорт", що підтверджується копією трудової книжки, яка знаходиться в матеріалах справи. (т.1, а.с.13-25)

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2019 №858 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби" утворено, зокрема, Галицьку митницю Держмитслужби та реорганізовано Львівську митницю ДФС шляхом її приєднання до Галицької митниці Держмитслужби.

Із змісту п.1 наказу ДФС України від 25.11.2019р. №30-рг "Про реорганізацію митниць ДФС" видно, що розпочато реорганізацію Львівської митниці ДФС.

В п.2 даного наказу передбачено утворити комісію з реорганізації Львівської митниці ДФС, а п.4 визначено строк проведення реорганізації митниць ДФС - три місяці з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

В Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.11.2019 внесено інформацію про рішення щодо припинення юридичної особи - Львівської митниці ДФС.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Питання Державної митної служби" від 04.12.2019 №1217-р погоджено пропозицію Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення з 08.12.2019 Державною митною службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 №227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України", функцій та повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної митної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань державної митної справи.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців, 14.11.2019 проведена державна реєстрація юридичної особи - Галицької митниці Держмитслужби.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України про початок роботи Державної митної служби України повноваження Львівської митниці ДФС перейшли до Галицької митниці Держмитслужби з 00.00 год. 08.12.2019.

Керівником комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС 21.12.2019р. прийнято наказ №666 "Про попередження про наступне вивільнення", яким передбачено письмово попередити про наступне вивільнення із займаних посад працівників Львівської митниці ДФС відповідно до п.1 ч.1 ст.87 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-УШ "Про державну службу" згідно зі списком, в який був включений ОСОБА_1 .

Вручення попереджень про наступне вивільнення працівників доручено члену Комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС Дацій Т.М .

Контроль за виконанням цього наказу здійснювався головою Комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС Лозинським О.Р .

Наказом Львівської митниці ДФС №03 від 07.02.2020 скасовано наказ №666 як такий, що не реалізований з причин відсутності на роботі члена Комісії з реорганізації Львівської митниці ДФС, на якого покладено обов`язок вжиття заходів щодо вручення попереджень про наступне вивільнення, які не були вручені.

Наказом Львівської митниці ДФС від 10.03.2020 №07 "Про попередження про наступне вивільнення" зобов`язано Комісію з реорганізації Львівської митниці ДФС письмово попередити про наступне вивільнення працівників Львівської митниці ДФС із займаних посад на підставі п.4 ч.1 ст.83, п.1 ч.1 ст.87 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-Vlll "Про державну службу" із змінами.

В додатку до вищезазначеного наказу у п.42 зазначений ОСОБА_1 - головний державний інспектор митного поста "Львів-аеропорт" Львівської митниці ДФС.

Попередження про наступне вивільнення із займаної посади 13.04.2020р. на підставі п. 4 ч.1 ст.83, п.1 ч.1 ст.87 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ "Про державну службу", п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України відповідач надіслав позивачу засобами електронного зв`язку 10.03.2020.

Наказом Львівської митниці ДФС від 13.04.2020 №68-о "Про звільнення" 15.04.2020 ОСОБА_1 звільнено з посади головного державного інспектора митного поста "Львів-аеропорт" Львівської митниці ДФС, відповідно до п.4 ч.1 ст.83, п.1 ч.1 ст.87 Закону України від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ "Про державну службу", п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України. Підстава звільнення - попередження про наступне вивільнення від 10.03.2020 (т.1 а.с.11)

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою та шостою статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України "Про державну службу". Пунктом 1 ст.1 цього Закону визначено, що державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про державну службу" цей Закон регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням, визначає правовий статус державного службовця.

Частинами першою - третьою статті 5 Закону № 889-VIIІ встановлено, що правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.


................
Перейти до повного тексту