1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/16185/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О. А. - головуючий, Бакуліна С. В., Стратієнко Л. В.,

за участю секретаря судового засідання - Шпорта О. В.,

за участю представників:

Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго» - Войтюк Д. В. ,

Державного підприємства «Енергоринок» - Гордій Р. А., Саква Д. Ю., Калінін М. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго»

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2021

(головуючий - Тарасенко К.В., судді Іоннікова І.А., Разіна Т.І.)

на рішення Господарського суду міста Києва від 06.04.2021

(суддя Маринченко Я.В.)

у справі № 910/16185/19

за позовом Приватного акціонерного товариства «Укргідроенерго»

до Державного підприємства «Енергоринок»

про стягнення 1 074 777 050,44 грн

ВСТАНОВИВ:

Історія справи

1. Приватне акціонерне товариство «Укргідроенерго» (далі - ПрАТ «Укргідроенерго», позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Державного підприємства «Енергоринок» (далі - ДП «Енергоринок», відповідач) 1 074 777 050,44 грн, з яких 1 001 664 710,73 грн - заборгованість за отриману електричну енергію, 1 4049 212,12 грн - пеня, 41 105 792,29 грн - інфляційні втрати та 17 957 335,33 грн - 3% річних.

2. Позов мотивовано неналежним виконанням договірних зобов`язань у частині своєчасної оплати за отриману електричну енергію відповідно до договору №3304/01 від 31.01.2006.

Короткий зміст оскаржуваних рішення та постанови судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.04.2021 у справі №910/16185/19, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2021, у задоволені позову відмовлено.

4. Судові рішення мотивовані тим, що заборгованість відповідача перед позивачем, що утворилася за договором №3304/01 від 31.01.2006 підлягає погашенню у спеціальному порядку, визначеному державою, а тому в цих правовідносинах спір не може бути вирішений шляхом стягнення заборгованості за даним позовом.

5. Суди попередніх інстанцій вказують на те, що запровадивши новий ринок електричної енергії, держава закріпила спеціальні умови (обов`язкові для позивача та відповідача) щодо погашення заборгованості ДП «Енергоринок» в порядку, визначеному окремим законом.

6. Відповідним Законом є ухвалений Верховною Радою України 17.06.2020 Закон України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії», який набрав чинності з 16.07.2020, метою якого є повне погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії України, тобто погашення заборгованості, що виникла до 01.07.2019, підтверджена учасниками та підлягає сплаті відповідно до укладених договорів і судових рішень.

7. Положеннями цього Закону визначено, як шляхи погашення заборгованості, так і механізми проведення розрахунків.

8. Суди зазначають, що запровадивши з 01.07.2019 новий ринок електричної енергії, держава змінила характер регулювання спірних правовідносин, що склалися між сторонами спору на підставі укладеного договору.

9. Незважаючи на те, що правовідносини між сторонами спору виникли на підставі господарського договору, грошові зобов`язання між позивачем та відповідачем регулюються відповідними нормами законодавства, зокрема Законом України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилася на оптовому ринку електричної енергії».

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

10. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, ПрАТ «Укргідроенерго» звернулося з касаційною скаргою, в якій просить Суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 06.04.2021, постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2021 у справі №910/16185/19 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги позивача.

11. Підставою касаційного оскарження позивач зазначає п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

12. Скаржник вказує на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, оскільки відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування п. 2 ч. 3, ч. 5 ст. 4 Закону України «Про заходи, спрямовані на погашення заборгованості, що утворилась на оптовому ринку електричної енергії» у правовідносинах щодо стягнення в судовому порядку заборгованості.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

13. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити без змін судові рішення судів попередніх інстанцій, а касаційну скаргу - без задоволення.

14. Відповідач звернувся до Суду з клопотанням про передачу справи, що переглядається на розгляд об`єднаної палати, у зв`язку з необхідністю відступу від висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, що викладені в постановах Верховного Суду від 17.02.2022 у справі № 910/4216/20, від 15.06.2022 у справі №910/9947/19.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

15. 31 січня 2006 року між Державним підприємством «Енергоринок» (ДПЕ) та Приватним акціонерним товариством «Укргідроенерго» (УГЕ) укладено договір №3304/01 від 31.01.2006 (далі - договір), відповідно до якого УГЕ зобов`язується продавати, а ДПЕ зобов`язується купувати електроенергію за двоставочним тарифом, вироблену на гідроелектростанціях УГЕ, та здійснювати її оплату відповідно до умов даного договору.

16. Пунктом 2.2. договору передбачено, що УГЕ зобов`язується продавати, а ДПЕ зобов`язується купувати всю вироблену електроенергію на гідроелектростанціях УГЕ, за винятком електроенергії, яка використовується УГЕ на власні потреби своїх гідроелектростанцій, через точки; поставки - межі балансової належності електричних мереж, що визначені в Актах розмежування балансової належності електричних мереж і експлуатаційної відповідальності (додаток №3 Договору). Перелік місць встановлення приладів та систем розрахункового обліку (точок обліку електричної енергії) наведено у додатку №1 до даного Договору. Однолінійні схеми розташування приладів розрахункового обліку наведені у додатку №1 та №2 до даного Договору. Тимчасово, до моменту врегулювання на рівні НКРЕ України питання щодо оплати УГЕ за роботу її обладнання в режимі синхронного компенсатора як за надання системної послуги, до обсягів електроенергії, яку УГЕ продає ДПЕ, включаються обсяги споживання електроенергії гідрогенератором УГЕ, що працюють в режимі синхронного компенсатора.

17. Відповідно до п. 4.1. договору оплата вартості електричної енергії, купленої ДПЕ в УГЕ, що визначена відповідно до п. 2.4. даного договору, здійснюється грошовими коштами, які перераховуються на поточний рахунок УГЕ (для розрахунків за куплену електроенергію) та на поточний рахунок із спеціальним режимом використання (для розрахунків з податку на додану вартість). За згодою сторін оплата вартості електричної енергії, купленої ДПЕ в УГЕ, може також здійснюватися іншими формами, що передбачені чинним законодавством. Платіж на поточний рахунок із спеціальним режимом використання є невід`ємною частиною оплати вартості електричної енергії, купленої ДПЕ у УГЕ, що визначена відповідно до п. 2.4. даного Договору.

18. За приписами пунктів 5.5.1, 5.5.2 договору ДПЕ зобов`язане купувати відповідно до умов ст.3 даного договору, електроенергію, яка відпускається УГЕ за двоставочним тарифом. Здійснювати своєчасну оплату вартості електричної енергії, купленої ДПЕ у УГЕ, що визначена відповідно до п. 2.4. даного договору грошовими коштами та іншими формами платежу, що не суперечить законодавству України. При цьому зобов`язання ДПЕ щодо сплати грошовими коштами вартості електричної енергії чітко обмежуються наявними на поточному рахунку із спеціальним режимом використання ДПЕ грошовими коштами, які відповідно до алгоритму ОРЕ підлягають перерахуванню УГЕ.

19. Додатковою угодою №16199/01 до договору від 28.12.2018 сторони погодили викласти п. 8.4. договору в наступній редакції: договір вступає в силу з 01.02.2006 та діє до 30.06.2019.

20. Судами встановлено, що за період з грудня 2014 року по червень 2019 року на виконання умов вищезазначеного договору, позивач щомісячно передавав, а відповідач отримував електричну енергію, що підтверджується відповідними актами купівлі-продажу електроенергії на загальну суму 8 971 389 207,13 грн.

21. Відповідачем здійснено частковий розрахунок за куплену електричну енергію за вказаний період внаслідок чого за ДП «Енергоринок» утворилась заборгованість.

22. Листом №17/4026 від 05.09.2019 позивач направив відповідачеві заяву про припинення зобов`язання зарахуванням зустрічних однорідних вимог відповідно до якої заборгованість відповідача за куплену електричну енергію за червень 2019 перед позивачем зменшилась на 173 884 531,31 грн.

23. Відповідно до акта звірки розрахунків №04/32-18123 від 21.10.2019 (станом на кінець дня 30.09.2019), заборгованість ДП «Енергоринок» перед ПрАТ «Укргідроенерго» становить, за даними відповідача - 1 175 549 809,29 грн, за даними позивача - 1 001 665 277,98 грн, у графі розходження зазначено: в бухгалтерському обліку ПрАТ «Укргідроенерго» відображено господарську операцію щодо зарахування зустрічних однорідних вимог у сумі 173 884 531,31 грн на підставі заяви про припинення зобов`язання зарахуванням зустрічних однорідних вимог від 05.09.2019 №17/4026, який підписаний та скріплений печатками сторін.

24. Листами №1-5/623 від 07.08.2017, №17/2814 від 11.06.2018, №17/3061 від 09.07.2019 позивач звертався до відповідача з вимогою щодо погашення заборгованості за договором №3304/01 від 31.01.2006 або направлення пропозиції механізму розрахунку, що дозволить погасити (зменшити) зазначену заборгованість.

25. У відповідь відповідач листами №01/29-1716 від 10.02.2017, №01/26-8118 від 20.06.2018 та №07/44-16044 від 02.08.2019 повідомив позивача про здійснення погашення заборгованості за поставлену електроенергію лише відповідно до алгоритмів, затверджених постановами НКРЕКП, тому жодним чином не може вплинути на перерахування коштів та їх обсяги.

26. З огляду на неналежне виконання договірних зобов`язань, у частині своєчасної оплати за отриману електричну енергію відповідно до договору №3304/01 від 31.01.2006, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Позиція Верховного Суду

27. У період укладення та дії договору № 3304/01 від 31.01.2006 був чинним Закон України «Про електроенергетику».

28. Відповідно до ст. 4 указаного Закону регулювання відносин в електроенергетиці має особливості, визначені цим Законом. Ці особливості викликані об`єктивними умовами функціонування галузі: постійним і безперервним збалансуванням виробництва і споживання електричної енергії, для забезпечення якого встановлюється єдине централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергетичною системою України; централізованим теплопостачанням споживачів теплоелектроцентралями і котельнями, які входять до об`єднаної енергетичної системи України.

29. За приписами ст. 5 Закону України «Про електроенергетику» державна політика в електроенергетиці базується на таких принципах, зокрема державного регулювання діяльності в електроенергетиці та додержання єдиних державних норм, правил і стандартів усіма суб`єктами відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, постачанням, розподілом і використанням енергії.

30. Частинами 1, 4 ст. 14 зазначеного Закону в електроенергетиці України діє єдина централізована диспетчерська система оперативно-технологічного управління виробництвом, передачею, розподілом та постачанням електричної енергії. Функції централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об`єднаною енергетичною системою України та організацію паралельної роботи з енергетичними системами інших держав виконує державне підприємство, яке визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику в електроенергетичному комплексі. Централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління поширюється на суб`єкти господарської діяльності, об`єкти електроенергетики яких підключені до об`єднаної енергетичної системи України. Державне підприємство, що здійснює централізоване диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об`єднаною енергетичною системою України, є системним оператором та виконує функції, визначені цим Законом та Законом України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України».

31. Відповідно до ч. 12 ст. 15 Закону України «Про електроенергетику» оптовий ринок електричної енергії України функціонує з додержанням таких вимог, зокрема всі учасники оптового ринку електричної енергії укладають договори купівлі-продажу електричної енергії з суб`єктом господарської діяльності, який здійснює оптове постачання електричної енергії відповідно до договору, на підставі якого створюється оптовий ринок електричної енергії; у кожному розрахунковому періоді (місяці) забезпечується оплата вартості електричної енергії та послуг, закуплених у цьому періоді оптовим постачальником електричної енергії, у рівному відсотку кожній енергогенеруючій компанії (за винятком суб`єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - мікро-, міні- та малим гідроелектростанціям) та підприємству, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об`єднаною енергетичною системою України і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами. Ця оплата забезпечується з урахуванням остаточних платежів відповідно до договору, на підставі якого створено оптовий ринок електричної енергії.

32. Порядок проведення розрахунків на оптовому ринку електричної енергії було врегульовано ст. 15-1 Закону України «Про електроенергетику», відповідно до якої для проведення розрахунків за закуплену на оптовому ринку електричної енергії України та спожиту електричну енергію енергопостачальники, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, їх відокремлені підрозділи, постачальники універсальних послуг, постачальники «останньої надії» та оптовий постачальник електричної енергії відкривають в установах уповноваженого банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання. Для проведення розрахунків з погашення заборгованості за спожиту електричну енергію з використанням механізмів погашення заборгованості, визначених Законом України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу», енергопостачальники, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, і оптовий постачальник електричної енергії відкривають в установі уповноваженого банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання для погашення заборгованості. Перелік поточних рахунків із спеціальним режимом використання в уповноваженому банку для зарахування коштів за електричну енергію затверджується та доводиться до відома споживачів національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

33. З огляду на зазначене, проведення розрахунків на оптовому ринку електричної енергії України (ОРЕ України) в період дії Закону України «Про електроенергетику» здійснювалося лише через поточні рахунки зі спеціальним режимом використання та виключно на підставі алгоритму розподілу коштів, який встановлювався НКРЕКП та був обов`язковим для виконання як позивачем так і відповідачем.

34. Конституційний Суд України в Рішенні у справі за конституційним поданням 45 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» (справа про електроенергетику) від 12.02.2002 № 3-рп/2002 вказував, що особливістю функціонування об`єднаної енергетичної системи є безперервність процесу виробництва, накопичення, розподілу і споживання електричної енергії, що вимагає збалансованих, синхронних дій, централізованого диспетчерського управління та єдиного системного обліку електроенергії на всіх стадіях виробничого процесу. З огляду на це Національна комісія регулювання електроенергетики України встановлює алгоритм, тобто порядок розподілу уповноваженим банком коштів, отриманих за електричну енергію, а ДП «Енергоринок» готує щодобові звіти про фінансові розрахунки для усіх членів оптового ринку. У разі виникнення стосовно платежів спірних питань їх можуть вирішувати такі внутрішні, функціонально адаптовані до специфіки енергетичної галузі структури, як постійно діюча відомча Арбітражна комісія, Рада оптового ринку, загальні щорічні або позачергові збори суб`єктів договору, Національна комісія регулювання електроенергетики України, що мають повноваження і юридичні ресурси. В разі необхідності будь-який суб`єкт таких відносин може захистити свої інтереси також у судовому порядку. Ці майнові відносини є, по суті, складовою частиною особливих виробничих відносин.


................
Перейти до повного тексту