1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

13 липня 2022 року

м. Київ

справа № 161/326/21

провадження № 61-21069св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А., Коломієць Г. В., Лідовця Р. А., Черняк Ю. В. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Луцький прикордонний загін Державної прикордонної служби України,

особи, які подали касаційну скаргу, - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє адвокат Раулець Марія Миколаївна, на постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року у складі колегії суддів: Карпук А. К., Бовчалюк З. А., Здрилюк О. І.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України про визнання незаконним рішення.

Позовну заяву мотивовано тим, що він з 23 квітня 1996 року до 23 квітня 1999 року проходив військову службу в Луцькому прикордонному загоні Державної прикордонної служби України та був звільнений в запас Збройних Сил України у зв`язку із закінченням дії контракту.

Починаючи з 16 липня 1999 року, до цього часу працює в Луцькому прикордонному загоні Державної прикордонної служби України на посаді водія автотранспортних засобів ремонтно-експлуатаційної групи відділення матеріального забезпечення.

З 18 квітня 2004 року його було зараховано на квартирний облік у загальному порядку і на даний час він перебуває на обліку за порядковим № 3.

21 грудня 2020 року відбулося засідання житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби щодо розподілу постійного житла в АДРЕСА_1 , на якому розглядалося питання розподілу житла для постійного проживання, а саме квартир, які було вирішено розподілити лише для військовослужбовців.

Однак він не погоджується із цим рішенням, оскільки житло, яке розподілялося 21 грудня 2020 року на засіданні житлової комісії, надавалося забудовником як інвестиційна забудова. Натомість кошти з державного бюджету на це майно не виділялися.

ОСОБА_1 вважав, що Луцький прикордонний загін Державної прикордонної служби України у порушення вимог статей 34, 43 Житлового кодексу України (далі - ЖК України) у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, незаконно обійшов його в квартирному обліку за № 3 загальної черги, перейшовши до наступних осіб, тому рішення житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби щодо розподілу квартир на АДРЕСА_1 без врахування його черги є незаконним.

Ураховуючи викладене, ОСОБА_1 просив суд визнати незаконним рішення, оформлене протоколом № 9, засідання житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 21 грудня 2020 року про розподіл квартир на АДРЕСА_1 без врахування його черги у квартирному обліку.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Луцького міськрайонного суду Волинської області від 30 березня 2021 року у складі судді Кихтюка Р. М. у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Суд першої інстанції виходив із того, що позивач не надав до суду належних та допустимих доказів відповідно до вимог статей 77, 78 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України), що він має переважне право на отримання житла перед іншими громадянами, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень.

З витягу із протоколу № 9 засідання житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 21 грудня 2020 року слідує, що відповідно до розпорядження Адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 грудня 2020 року проведено розподіл квартир на АДРЕСА_1 тільки військовослужбовцям та військовослужбовцям запасу. Питання про розподіл даного житла працівникам Державної прикордонної служби України, в тому числі ОСОБА_1 , не розглядалося.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено, рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 30 березня 2021 року скасовано, прийнято постанову про задоволення позову ОСОБА_1 .

Визнано незаконним рішення, оформлене протоколом № 9, засідання житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 21 грудня 2020 року про розподіл для постійного користування квартир на АДРЕСА_1 , без врахування черги ОСОБА_1 під № 3 у квартирному обліку.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Суд апеляційної інстанції постановив, що умова Договору про фінансування будівництва квартир частково за кошти державного бюджету виконана не була, що спростовує аргументи відповідача про будівництво квартир виключно для військовослужбовців за Програмою 1002070 та вказує на те, що при прийнятті оскарженого рішення житлова комісія безпідставно вказала підставою для прийняття рішення щодо ОСОБА_1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 травня 2016 року № 389-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за Програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби на 2016 рік».

Також у Договорі не передбачалося будівництво квартир для військовослужбовців.

Враховуючи ту обставину, що позивач перебуває у загальній черзі на забезпечення житлом під № 3, будівництво квартир на АДРЕСА_1 не фінансувалося за програмою, яка передбачала фінансування будівництва житла виключно для військовослужбовців, рішення житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України, оформлене протоколом № 9 від 21 грудня 2020 року, прийнято з порушенням вимог статті 43 ЖК України щодо черговості надання житла та порушує права ОСОБА_1 на забезпечення житлом, тому підлягає визнанню незаконним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводів

У касаційній скарзі, поданій у грудні 2021 року до Верховного Суду, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які не брали участі у розгляді справи, від імені яких діє адвокат Раулець М. М., посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального й процесуального права, просили скасувати постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року і направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Підставами касаційного оскарження постанови Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року заявники зазначають порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. Суд апеляційної інстанції ухвалив рішення про права, свободи, інтереси та обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі, оскільки на підставі оскаржуваного рішення житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України, оформленого протоколом від 21 грудня 2020 року № 9, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 були виділенні квартири. На даний час ухвалою Луцького міськрайонного суду від 12 жовтня 2021 року відкрито провадження у справі № 161/17738/21 за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Луцької міської ради, ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - прикордонний Волинський загін Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, про визнання ордерів на жилі приміщення недійсними.

Короткий зміст позиції інших учасників справи

Відзиви на касаційну скаргу від інших учасників справи не надходили.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 21 січня 2022 року касаційну скаргу ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє адвокат Раулець М. М., на постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року залишено без руху для усунення недоліків.

У лютому 2022 року заявниками у встановлений судом строк недоліки касаційної скарги усунуто.

Ухвалою Верховного Суду від 22 лютого 2022 року поновлено ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє адвокат Раулець М. М., строк на касаційне оскарження постанови Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє адвокат Раулець М. М., на постанову Волинського апеляційного суду від 23 червня 2021 року і витребувано із Луцького міськрайонного суду Волинської області цивільну справу № 161/326/21.

Ухвалою Верховного Суду від 14червня 2022 року справу призначено до судового розгляду.

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Відповідно до пунктів 1, 4 частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках:

1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;

4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами першої і апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права в межах доводів та вимог касаційної скарги і вимог, заявлених в суді першої інстанції, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що касаційна скарга ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , від імені яких діє адвокат Раулець М. М., підлягає частковому задоволенню.

Фактичні обставини справи

Відповідно до списку осіб, яких зараховано на квартирний облік в Луцькому прикордонному загоні Державної прикордонної служби України, станом на 01 липня 2020 року, ОСОБА_1 перебуває у загальній черзі на отримання житла під № 3. Зарахований до списку згідно з рішенням житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України, оформленого протоколом від 18 квітня 2002 року № 41.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2016 року № 389 «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» на 2016 рік, у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 840-р, у напрямках використання коштів, передбачених в державному бюджеті за програмою 1002070, визначено будівництво будинку у АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_1 ).

Пунктом 1.1 Договору підряду та пайової участі по розробці і виготовленню проектно-кошторисної документації та будівництву комплексу багатоповерхових житлових будинків з інженерними мережами та благоустроєм від 20 червня 2006 № 416-06/29 (далі - Договір), укладеного між Департаментом забезпечення адміністрації Державної прикордонної служби України (Замовник) та Відкритим акціонерним товариством «Луцькспецсантехмонтаж» № 536», правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство «Луцькспецсантехмонтаж» № 536» (далі - ПрАТ «Луцькспецсантехмонтаж» № 536») (Генпідрядник), передбачалася забудова земельної ділянки Державної прикордонної служби України на АДРЕСА_2.

Відповідно до пункту 1.5 Договору фінансування будівництва об`єкта здійснюється замовником за рахунок коштів державного бюджету та Генпідрядником власними і залученими коштами, силами та засобами.

У листі ПрАТ «Луцькспецсантехмонтаж» № 536» від 27 січня 2020 року зазначено, що фінансування будівництва багатоквартирного будинку на АДРЕСА_1 здійснювалося за кошти Генпідрядника ПрАТ «Луцькспецсантехмонтаж» № 536» та за кошти юридичних та фізичних осіб, без залучення коштів державного бюджету.

Згідно з витягом із протоколу від 21 грудня 2020 року № 9 засідання житлової комісії Луцького прикордонного загону Державної прикордонної служби України, відповідно до розпорядження адміністрації Державної прикордонної служби України від 17 грудня 2020 року № У/704-9009 та акта приймання-передачі квартир від 17 грудня 2020 року здійснено розподіл квартир на АДРЕСА_1 тільки військовослужбовцям та військовослужбовцям запасу. Питання про розподіл цього житла працівникам Державної прикордонної служби України, у тому числі ОСОБА_1 , не розглядалося.

На виконання ухвали Волинського апеляційного суду від 31 травня 2021 року про витребування доказів адміністрація Державної прикордонної служби України повідомила апеляційний суд, що перерахунок коштів державного бюджету за програмою 1002070 на будівництво квартир на АДРЕСА_1 не здійснювався.


................
Перейти до повного тексту