1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 927/568/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С. К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут"

на рішення Господарського суду Чернігівської області від 28.09.2021 (суддя Демидова М. О.)

і постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.12.2021 (головуючий суддя Агрикова О. В., судді Мальченко А. О., Козир Т. П.)

у справі № 927/568/21

за позовом заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі 1) Північного офісу Державної аудиторської служби і 2) Михайло-Коцюбинської селищної ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут"

про визнання додаткових угод недійсними і стягнення коштів,

(у судовому засіданні взяли участь прокурор - Янківський С. В., представник відповідача - Тітов І. С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Заступник керівника Чернігівської обласної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Північного офісу Державного аудиторської служби (далі - позивач-1, Держаудитслужба) та Михайло-Коцюбинської селищної ради (далі - позивач-2, Селищна рада) звернувся до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут" (далі - відповідач, ТОВ "Чернігівгаз збут") про:

- визнання недійсною додаткової угоди від 18.02.2020 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 28.12.2019 № 41АВ147-827-2019 на закупівлю природного газу, укладену між Селищною радою та ТОВ "Чернігівгаз збут";

- визнання недійсною додаткової угоди від 01.04.2020 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 28.12.2019 № 41АВ147-827-2019 на закупівлю природного газу, укладену між Селищною радою та ТОВ "Чернігівгаз збут";

- визнання недійсною додаткової угоди від 27.11.2020 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 28.12.2019 № 41АВ147-827-2019 на закупівлю природного газу, укладену між Селищною радою та ТОВ "Чернігівгаз збут";

- стягнення з ТОВ "Чернігівгаз збут" на користь Селищної ради безпідставно отриманих коштів у розмірі 104 125,87 грн.

2. В обґрунтування позовних вимог (з урахуванням заяви про зміну підстав позову) прокурор посилається на порушення законодавства в сфері публічних закупівель при укладенні та виконанні зобов`язань за додатковими угодами від 18.02.2020, від 01.04.2020, від 27.11.2020 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 28.12.2019 №41АВ147-827-19, що призвело до нераціонального та неефективного використання бюджетних коштів (безпідставної зміни істотних умов договору: зростання ціни товару, як наслідок, зменшення обсягу закупівлі), що не відповідає положенням Закону України "Про публічні закупівлі" та законодавчо визначеним принципам, за якими мають здійснюватися такі закупівлі.

Короткий зміст судових рішень

3. Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 28.09.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 15.12.2021, позовні вимоги задоволено частково. Присуджено до стягнення з ТОВ "Чернігівгаз збут" на користь Селищної ради 104 125,87 грн вартості недопоставленого природного газу. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Здійснено розподіл судових витрат.

4. Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції мотивовані тим, що:

- прокурор правомірно та обґрунтовано звернувся з даним позовом в інтересах держави в особі Держаудитслужби та Селищної ради;

- позовні вимоги в частині визнання недійсними додаткових угод від 18.02.2020, від 01.04.2020, від 27.11.2020 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 28.12.2019 № 41АВ147-827-2019 на закупівлю природного газу, укладених між ТОВ "Чернігівгаз збут" та Селищною радою, як таких що не відповідають вимогам частини четвертої статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", не підлягають задоволенню, оскільки в разі невідповідності перерахованих правочинів указаній нормі, вони є недійсними в силу закону (нікчемними). Тому визнання додаткових угод до договору недійсними, в силу їх невідповідності вимогам вищезазначеного закону, не є належним способом захисту прав, адже нікчемний правочин є недійсним у силу закону та не породжує будь-яких правових наслідків; позовна вимога в частині стягнення з відповідача коштів підлягає задоволенню, оскільки внаслідок неправомірного збільшення ціни на газ, шляхом укладання спірних додаткових угоди з порушенням законодавства, мала місце переплата Селищною радою коштів у розмірі 104 125,87 грн, які підлягають стягненню з відповідача на користь відповідача-2.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. ТОВ "Чернігівгаз збут" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 28.09.2021 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 15.12.2021 у справі, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

6. На обґрунтування наявності підстав касаційного оскарження судових рішень скаржником зазначено, що судами попередніх інстанції порушено норми процесуального права та неправильно застосовано норми матеріального права, а саме: не досліджено зібрані у справі докази; неправильно застосовано статтю 23 Закону України "Про прокуратуру", статтю 131-1 Конституції України, статтю 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.

7. Також скаржник зазначає про необхідність відступлення від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 і врахованого судами попередніх інстанцій під час ухвалення оскаржуваних судових рішень, щодо застосування частини четвертої статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", в частині невідповідності додаткових угод, які є недійсними в силу закону (нікчемними) та врахування висновків в частині застосування частини першої статті 670 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), а також стягнення з ТОВ "Чернігівгаз збут" 104 125,87 грн за товар, який не був ним поставлений. Зазначає, що викладені у постанові Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19 висновки потребують видозміни, зокрема модифікації певним чином з урахуванням обставин справи №927/568/21.

8. Необхідність відступлення від правового висновку Верховного Суду, зробленого у справі № 927/491/21, обґрунтовано тим, що під час розгляду справи № 927/568/21 судами попередніх інстанцій, зважаючи на виконання зобов`язань за договором сторонами та постачання природного газу щомісяця протягом дії договору, не було встановлено кількості недопоставленого товару (того обсягу якого дійсно не вистачило Селищній раді з урахуванням зміни ціни) за договором, що дозволило б застосувати частину першу статті 670 ЦК України. За спірним договором відбулося повне виконання постачальником договірних зобов`язань щодо постачання природного газу в період дії договору у межах фактичної потреби Селищної ради. Збільшення ціни товару за додатковими угодами не пов`язане з фактичним меншим споживанням природного газу споживачем та не є наслідком зменшення обсягу закупівлі, що свідчить про неправильне застосування судами частини першої статті 670 ЦК України та необхідності відступлення від висновків Верховного Суду, викладених у постанові у справі № 927/491/21, з урахуванням відсутності фактів недопоставки товару, виконання договору в межах суми бюджетних асигнувань, задля усунення неточного, незрозумілого тлумачення норм частини першої статті 670 ЦК України, викладеного у згадуваній постанові Верховного Суду.

9. Суди попередніх інстанцій не врахували, що чинним законодавством не регламентовано та не визначено, якими саме документами може підтверджуватись коливання ціни товару на ринку, не визначено ані форму, ані зміст таких документів. Висновки судів попередніх інстанцій в цій частині суперечать висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 23.01.2020 у справі № 907/788/18, від 29.03.2019 у справі № 826/6926/17. Поряд з тим матеріалами справи підтверджуються обставини, що внесення змін до договору про закупівлю було обґрунтованим та документально підтвердженим. Суди не належним чином оцінили довідки Державного підприємства "Держзовнішінформ" та висновки Львівської Торгово-Промислової палати з аналізу яких вбачається, що відбувалось коливання ціни природного газу в бік збільшення.

10. Судами попередніх інстанцій також залишено поза увагою положення статті 627 ЦК України щодо свободи договору та статті 12 Закону України "Про ринок природного газу". За твердженням скаржника, вказані положення законодавства надають можливість сторонам вносити зміни до договору та самостійно погоджувати ціну або збільшувати її у граничних розмірах, визначених законом.

Позиція інших учасників справи

11. Прокурор подав відзив, у якому не погоджується з доводами касаційної скарги, вважає їх безпідставними і необґрунтованими, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Прокурор зазначає, що суди в повному обсязі дослідили наявні в матеріалах справи докази та дійшли законного і обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

12. Від Держаудитслужби надійшли письмові пояснення, у яких позивач-1 висловив позицію щодо безпідставного внесення Селищною радою змін до істотних умов договору шляхом укладення додаткових угод, наслідком чого стало збільшення ціни за одиницю товару, що є порушенням пункту 2 частини четвертої статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі".

13. Інші учасники справи не надали відзивів на касаційну скаргу, що відповідно до частини третьої статті 295 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваного судового рішення.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Михайло-Коцюбинською селищною радою 19.11.2019, на веб-порталі публічних закупівель "Prozorro" розміщено оголошення № UA-2019-11-19-001793-b про намір здійснити закупівлю газового палива обсягом 160 000 куб.м. за бюджетні кошти та розміщено тендерну документацію з вимогами до учасників та предмету закупівлі.

15. У відкритих торгах взяли участь два учасника, які надали наступні остаточні тендерні пропозиції, а саме: ТОВ "Чернігівгаз збут" (відповідач) з остаточною ціновою пропозицією 1 008 000,00 грн (з ПДВ) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Груп ЛТД" з остаточною ціновою пропозицією 1 017 600,00 грн (з ПДВ).

16. За інформацією з електронної системи публічних закупівель "Prozorro" (ідентифікатор закупівлі №UA-2019-11-19-001793-b) переможцем відкритих торгів стало ТОВ "Чернігівгаз Збут" з пропозицією закупівлі 1 008 000,00 грн (з ПДВ).

17. Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ТОВ "Чернігівгаз збут" є торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи.

18. 28.12.2019 між ТОВ "Чернігівгаз Збут" (постачальником) та Селищною радою (споживачем) укладено договір на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 41АВ147-827-19, за умовами пункту 1.1 якого постачальник зобов`язався передати в власність споживачу, що є бюджетною установою та кінцевим споживачем, 09120000-6 - газове паливо (природний газ), а споживач зобов`язався прийняти та оплатити вартість газу в розмірах, строки та порядку, що визначені договором, з урахування послуг передбачених Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493.

19. Річний плановий обсяг постачання газу - до 160 000,00 куб.м. Планові обсяги постачання газу по місяцях: у січні - 35 000,00 куб.м; у лютому - 30000,00 куб.м, у березні - 15 000,00 куб.м; у квітні - 5 000,00 куб.м; у жовтні - 10000,00 куб.м; у листопаді - 30 000,00 куб.м; у грудні - 35 000,00 куб.м (пункти 1.2, 1.3 договору).

20. Передача газу за цим договором здійснюється в межах балансової належності об`єктів споживача відповідно до актів розмежування ділянок обслуговування (пункти призначення) (пункти 1.6 договору).

21. Відповідно до пункту 3.1 договору розрахунки за поставлений споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем. Підписуючи цей договір, споживач підтверджує, що ознайомлений з тим, що протягом дії договору ціна на газ може змінюватись, про що сторони укладатимуть додаткові угоди. Підписуючи цей договір, споживач підтверджує, що йому надане належне повідомлення про порядок зміни ціни газу протягом дії договору і ніяких інших повідомлень про зміну ціни на газ не вимагається.

22. За умовами пунктів 3.2 - 3.4 договору ціна 1 куб.м газу становить 6,11137 грн, в т.ч. ПДВ - 20%. Вартість послуги доступу до потужності (тимчасовий тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок входу та точок виходу в/з газотранспортну(ої) систему(и) на перший рік другого регуляторного періоду для Акціонерного товариства "Укртрансгаз", затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.12.2018 № 200) за 1 куб.м 0,18863 грн, у т.ч. ПДВ - 20%. Разом до оплати за 1 куб.м 6,30 грн, у тому числі ПДВ 20 %. Загальна сума договору складає 1 008 000,00 грн, у т.ч. ПДВ 20 %. Ціна, зазначена в пункті 3.2 договору, може змінюватись протягом дії договору. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього договору.

23. Договір набирає чинності з моменту підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками сторін (за наявності) і діє в частині постачання газу з газової доби, з якої споживач включений до Реєстру споживачів ТОВ "Чернігівгаз збут" в інформаційній платформі Оператора ГТС, з 01.01.2020 по 31.12.2020, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення. Дія договору продовжується на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % від суми, визначеної в договорі, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку (пункти 11.1, 11.2 договору).

24. Будь-які зміни та доповнення до договору вважаються дійсними, якщо вони здійснені в письмовій формі та підписані уповноваженими на це представниками сторін шляхом укладення додаткової угоди. Будь-які зміни, доповнення та додатки до цього договору, внесені належним чином, є його невід`ємною частиною (пункти 11.5, 11.6 договору).

25. Сторони в пункті 11.7 договору погодили, що істотні умови цього договору не можуть змінюватись після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, зменшення обсягів закупівлі з урахуванням фактичного обсягу видатків споживача; зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % в разі коливання такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в цьому договорі; узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товару); зміни ціни в зв`язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до зміни таких податків та зборів; зміни встановленого згідно з законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі, в разі встановлення в договорі порядку зміни ціни.

26. 18.02.2020 сторонами укладено додаткову угоду щодо зміни ціни до договору №41АВ147-827-19, якою змінено редакцію пунктів 1.2, 1.3 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 147 789,00 куб.м; планові обсяги постачання газу по місяцях: у січні - 25 688,39 куб.м; у лютому - 30 000,00 куб.м, у березні - 15000,00 куб.м; у квітні - 5000,00 куб.м; у жовтні - 10000,00 куб.м; у листопаді - 30000,00 куб.м; у грудні - 32 100,61 куб.м. Пункти 3.2., 3.3. договору викладено в наступній редакції: ціна з 01.02.2020 за 1 куб.м природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 6,93 грн за 1 куб.м в т.ч. ПДВ 20 %. Загальна сума договору складає 1 007 994,08 грн в т.ч. ПДВ 20 %.

27. Зміни до договору шляхом укладення додаткової угоди щодо зміни ціни від 18.02.2020 внесено сторонами на підставі інформаційного листа Державного підприємства "Держзовнішінформ" від 07.02.2020 № 232/19 на запит ТОВ "Чернігівгаз збут" від 04.02.2020 № 14704-Сл-1971-0220.

28. Даний лист містить загальну інформацію щодо відпускного рівня цін на природний газ для установ і організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів на території України, серед ряду постачальників у залежності від обсягу споживання та умов оплати, з урахуванням тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу з газотранспортної системи Акціонерного товариства "Укртрансгаз", без урахування витрат на транспортування розподільними газопроводами, що в лютому 2020 року (станом на 07.02.2020) за наданою інформацією мав діапазон від 6 351,18 грн до 8 188,628 грн за 1000 куб.м.

29. 01.04.2020 сторонами укладено додаткову угоду щодо зміни ціни до договору №41АВ147-827-19, якою змінено редакцію пунктів 1.2, 1.3 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 141 997,00 куб.м; планові обсяги постачання газу по місяцях: у січні - 25 688,39 куб.м; у лютому - 22 431,13 куб.м, у березні - 15 000,00 куб.м; у квітні - 5 000,00 куб.м; у жовтні - 10 000,00 куб.м; у листопаді - 30000,00 куб.м; у грудні - 33 877,48 куб.м. Пункти 3.2., 3.3 договору викладено в наступній редакції: ціна з 01.03.2020 за 1 куб.м природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 7,35749 грн за 1 куб.м в т.ч. ПДВ 20 %. Загальна сума договору складає 1 007 987,21 грн в т.ч. ПДВ 20 %.

30. Зміни до договору шляхом укладення додаткової угоди щодо зміни ціни від 01.04.2020 внесено сторонами на підставі інформаційного листа Державного підприємства "Держзовнішінформ" від 17.03.2020 № 232/30, на запит ТОВ "Чернігівгаз збут" від 12.03.2020 № 14704-Сл-4160-0320.

31. Даний лист містить загальну інформацію щодо відпускного рівня цін на природний газ для установ і організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів на території України, серед ряду постачальників у залежності від обсягу споживання та умов оплати, з урахуванням тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу з газотранспортної системи Акціонерного товариства "Укртрансгаз", без урахування витрат на транспортування розподільними газопроводами, що в березні 2020 року (станом на 16.03.2020) за наданою інформацією мав діапазон від 5 641,74 грн до 8148,992 грн за 1000 куб.м.

32. 27.11.2020 сторонами укладено додаткову угоду щодо зміни ціни до договору № 41АВ147-827-19 якою змінено редакцію пунктів 1.2, 1.3 договору: річний плановий обсяг постачання газу - до 13 5021,16 куб.м; планові обсяги постачання газу по місяцях: у січні - 25 688,39 куб.м; у лютому - 22 431,13 куб.м, у березні - 14 464,66 куб.м; у квітні - 2 129,37 куб.м; у травні - 98,70 куб.м; у червні - 94,59 куб.м; у липні - 96,18 куб.м; у серпні - 96,15 куб.м.; у вересні - 93,49 куб.м; у жовтні - 10 000,00 куб.м; у листопаді - 30 000,00 куб.м; у грудні - 29 828,50 куб.м. Пункти 3.2, 3.3 договору викладено в наступній редакції: ціна з 01.10.2020 за 1 куб.м природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 8,09250 грн за 1 куб.м в т.ч. ПДВ 20 %. Загальна сума договору складає 1 007 987,18 грн в т.ч. ПДВ 20 %.

33. Зміни до договору шляхом укладення додаткової угоди щодо зміни ціни від 27.11.2020 внесено сторонами на підставі інформаційної довідки від 25.09.2020 № 19-09/833 про середньозважені ціни на природний газ ресурсу вересня-жовтня 2020 року, наданої Львівською торгово-промисловою палатою, на запит ТОВ "Чернігівгаз збут" від 23.09.2020 № 14704-Сл-10585-0920.

34. Даний лист містить загальну інформацію, сформовану за даними сайту Товарної біржі "Українська енергетична біржа" станом на 25.09.2020 о 12:00, про середньозважені ціни на природний газ за результатами укладених угод за жовтень 2020 року в розмірі 5 438,49 грн та за вересень 2020 року в розмірі 4702,90 грн. У примітці зазначено: довідка є фактографічною та не містить узагальнюючої інформації щодо рівня цін товару на внутрішньому ринку.

35. Судами також установлено, що поставка природного газу за договором №41АВ147-827-19 здійснювалась сторонами з урахуванням умов додаткових угод щодо зміни ціни від 18.02.2020, від 01.04.2020, від 27.11.2020.

36. Відповідно до актів приймання-передачі природного газу до договору, складеними сторонами в двосторонньому порядку в період з січня по грудень 2020 року, відповідач передав, а позивач-2 прийняв природний газ обсягом 105326,31 куб.м загальною вартістю 767 681,62 грн, у тому числі по місяцях:

- у січні 2020 року природний газ обсягом 25 688,39 куб.м за ціною 5,2500 грн за 1 куб.м. загальною вартістю 161 836,86 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80000748 від 18.02.2020);

- у лютому 2020 року природний газ обсягом 22 431,13 куб.м за ціною 5,7750 грн за 1 куб.м. загальною вартістю 155 447,74 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80002418 від 23.03.2020);

- у березні 2020 року природний газ обсягом 14 464,66 куб.м за ціною 6,1312 грн загальною вартістю 106 423,60 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80002812 від 15.04.2020);

- у квітні 2020 року природний обсягом 2 129,37 куб.м за ціною 6,1312 грн загальною вартістю 15 666,82 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80004341 від 15.05.2020);

- у травні 2020 року природний газ обсягом 98,7 куб.м за ціною 6,1312 грн за 1 куб.м загальною вартістю 726,18 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80004944 від 12.06.2020);

- у червні 2020 року природний газ обсягом 94,59 куб.м за ціною 6,1312 грн за 1 куб.м загальною вартістю 695,94 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80005626 від 17.07.2020);

- у липні 2020 року природний газ обсягом 96,18 куб.м за ціною 6,1312 грн за 1 куб.м загальною вартістю 707,64 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80006028 від 18.08.2020);

- у серпні 2020 року природний газ обсягом 96,15 куб.м за ціною 6,1312 грн за 1 куб.м загальною вартістю 707,42 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80006660 від 14.09.2020);

- у вересні 2020 року природний газ обсягом 93,49 куб.м за ціною 6,1312 грн за 1 куб.м загальною вартістю 687,85 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80006969 від 15.10.2020);

- у жовтні 2020 року природний газ обсягом 5 323,53 куб.м за ціною 6,7437 грн за 1 куб.м загальною вартістю 43 080,67 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80007885 від 13.11.2020);

- у листопаді 2020 природний газ обсягом 16 810,12 куб.м за ціною 6,7437 грн за 1 куб.м загальною вартістю 136 035,90 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80008161 від 10.12.2020);

- у грудні 2020 року природний газ обсягом 18 000 куб.м за ціною за 1 куб.м 6,7437 грн загальною вартістю 145 665,00 грн (з ПДВ) (акт № ЧРЗ80009422 від 24.12.2020).

37. Позивач-2 повністю розрахувався за природний газ, поставлений на підставі перерахованих вище актів, за цінами, погодженими оскаржуваними додатковими угодами, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями належно засвідчених платіжних доручень та не заперечується сторонами.

38. Вважаючи, що оспорювані додаткові угоди укладено з порушенням норм Закону України "Про публічні закупівлі" та внаслідок їх укладення споживачем надмірно сплачено постачальнику грошові кошти в сумі 104 125,87 грн, прокурор звернувся з даним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків попередніх судових інстанцій

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

39. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).

40. Судові рішення у справі оскаржуються відповідачем з підстав, передбачених пунктами 1, 2 частини другої статті 287 ГПК України.

Щодо суті касаційної скарги

Щодо підстави касаційного оскарження, визначеної пунктом 1 частини другої статті 287 ГПК України

41. В частині доводів касаційної скарги відповідача про неврахування судами попередніх інстанцій висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, щодо наявності у прокурора права на звернення до суду в інтересах держави в особі Держаудитслужби та Селищної ради, слід зазначити таке.

42. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

43. Неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі (рішення Конституційного Суду України у від 01.04.2008 № 4-рп/2008).

44. Законом України від 02.06.2016 №1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", який набрав чинності 30.09.2016, до Конституції України внесені зміни, а саме Конституцію доповнено статтею 131-1, пункт 3 частини першої якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

45. Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

46. Згідно з частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

47. Відповідно до частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

48. Як встановлено судами попередніх інстанцій, в обґрунтування підстав для звернення з цим позовом, прокурор посилається на порушення економічних інтересів держави щодо ефективного використання коштів місцевого бюджету, яке зумовлене укладенням між Селищною радою та ТОВ "Чернігівгаз збут" додаткових угод від 18.02.2020, від 01.04.2020, від 27.11.2020 до договору №41АВ147-827-19 без дотримання вимог законодавства. Зазначає про невжиття Держаудитслужбою, як органом державного фінансового контролю, і Селищною радою, як органом місцевого самоврядування та замовником послуг, самостійно заходів, направлених на захист законних інтересів держави, зокрема, щодо оскарження в судовому порядку додаткових угод до договору, укладеного за результатами публічної закупівлі.

49. Відповідно до статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції на час звернення з цим позовом) уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель.

50. Уповноважений орган здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених цим Законом. Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України. (частини перша, четверта статті 7 Закону України "Про публічні закупівлі").


................
Перейти до повного тексту