1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2022 року

м. Київ

справа № 420/3420/19

адміністративне провадження № К/9901/35580/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Стародуба О.П., Шарапи В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держпраці в Одеській області на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2019 року у справі № 420/3420/19 (головуючий суддя: Коваль М.П., судді: Димерлій О.О., Єщенко О.В.) за позовом Дочірнього підприємства «Одеський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу та постанов,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

06 червня 2019 року Дочірнє підприємство «Одеський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі також позивач або ДП «Одеський облавтодор») звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держпраці в Одеській області (далі також - відповідач), в якому просило:

визнати протиправними та скасувати наказ від 19 квітня 2019 року № 650;

постанови про накладення штрафу посадовими особами від 23 травня 2019 року №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС, №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-2ФС та №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-3ФС.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС та №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-3ФС від 23 травня 2019 року.

Стягнуто з Головного управління Держпраці в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці в Одеській області на користь дочірнього підприємства «Одеський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» судовий збір у розмірі 12519,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення № 4618 від 04 червня 2019 року.

В іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2019 року апеляційну скаргу Головного управління Держпраці в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року задоволено частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року по справі за позовом Дочірнього підприємства «Одеський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу та постанов скасовано в частині визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС від 23 травня 2019 року.

В цій частині прийнято нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС від 23 травня 2019 року відмовлено.

Здійснено новий розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, стягнувши з Головного управління Держпраці в Одеській області (просп. Шевченка, буд.2, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39781624) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Дочірнього підприємства «Одеський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (вул.Грушевського, буд.49, м.Одеса, 65031, код ЄДРПОУ 32018511) судовий збір у розмірі 8763,30 грн ( вісім тисяч сімсот шістдесят три гривні тридцять копійок).

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 серпня 2019 року по справі за позовом Дочірнього підприємства «Одеський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправними та скасування наказу та постанов залишено без змін.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою (надійшла поштою 17 грудня 2019 року), у якій просить скасувати судове рішення в частині визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу № ОД618/1590/АВ/П/ПГ/МГ-3ФГ від 23 травня 2019 року, ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Фактично відповідачем оскаржується рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог щодо визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу № ОД618/1590/АВ/П/ПГ/МГ-3ФГ від 23 травня 2019 року, яке в цій частині залишено в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 16 січня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.

Ухвалою Верховного Суду від 26 липня 2022 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України).

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 19 квітня 2019 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області відповідно до вимог Конвенції Міжнародної організації праці № 81, яка ратифікована Законом України від 08 вересня 2004 року № 1985-IV, статті 259 Кодексу Законів про працю України (далі також КЗпП України), підпункту 6 пункту 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 295 та на підставі листа Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 29 березня 2019 року № 5269/04 прийнято наказ № 650 «Про проведення інспекційного відвідування», згідно якого головному державному інспектору відділу з питань оплати праці управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області Гонтару Олександру Миколайовичу у період з 24 квітня 2019 року по 03 травня 2019 року (включно) наказано здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування філії «Ширяївська дорожня експлуатаційна дільниця» ДП «Одеський облавтодор» ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» р.н.о.к.п.п. 26210841 , яка зареєстрована за адресою: 66800, Одеська область, Ширяївський район, смт. Ширяїво, вулиця Ломоносова, буд.97.

На підставі вказаного наказу Головним управлінням Держпраці в Одеській області 19 квітня 2019 року за № 15/01-29-1339 головному державному інспектору відділу з питань оплати праці Головного управління Держпраці в Одеській області Гонтару Олександру Миколайовичу видано направлення на здійснення інспекційного відвідування філії «Ширяївська дорожня експлуатаційна дільниця» ДП «Одеський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (ЄДР 26210841) з 24 квітня 2019 року по 03 травня 2019 року (включно) щодо додержання законодавства про працю згідно підпункту 6 пункту 5 Порядку № 295. Предмет здійснення позапланового заходу: додержання законодавства про працю згідно розділу 1,3,4,5,6 частини І Акту інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю.

03 травня 2019 року інспектором праці Гонтарем О.М. складено акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю № ОД618/1590/АВ, яким встановлено наступне:

в порушення вимог статті 29 КЗпП України працівники філії водій ОСОБА_6, виконроб ОСОБА_1 , машиніст навантажувач ОСОБА_19., водій ОСОБА_2 , машиніст автогрейдера ОСОБА_3 , слюсар ОСОБА_4 , водій ОСОБА_5 до початку роботи не ознайомлені з колективним договором та правилами внутрішнього трудового розпорядку під розпис. Вищезазначене адміністративне правопорушення має тривалий характер;

в порушення вимог пункту 2.5 глави 2 Інструкції № 58 «Про порядок ведення трудових книжок» не із кожним записом, що заноситься до трудової книжки на підставі наказу про призначення на роботу, переведення і звільнення, працівники ознайомлені під розпис в особовій картці. Так, в особовій картці типової форми П-2 відсутні підписи 2 працівників: водія ОСОБА_6 та машиніста екскаватора ОСОБА_7 , про ознайомлення із записом щодо призначення на посаду;

в порушення вимог частини 2 статті 48 КЗпП України, абзацу 2 пункту 1 глави 1 інструкції № 58 «Про порядок ведення трудових книжок» встановлено відсутність трудової книжки тракториста ОСОБА_8 ;

в порушення вимог статей 21, 24 КЗпП України керівництвом філії допущено до роботи ОСОБА_9 та ОСОБА_10 без належного оформлення трудових відносин;

в порушення вимог частини 6 статті 95 КЗпП України та статті 33 Закону України «Про оплату праці» № 108 від 24 березня 1995 року встановлено, що в травні місяці 2018 року 14 працівникам ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_4 , ОСОБА_18 , ОСОБА_1 , ОСОБА_19 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_20 (при базовому місяці - грудень 2017 р.) не було проведено нарахування та виплата індексації заробітної плати у відповідності до чинного законодавства. Відповідно до письмового пояснення головного бухгалтера індексація заробітної плати була нарахована та відповідно не виплачена в зв`язку з важким фінансовим станом філії;

в порушення вимог частини 4 статті 115 КЗпП України заробітна плата за весь час щорічної відпустки не виплачується працівникам філії не пізніше ніж за три дні до початку відпустки. Так, відповідно до поданих заяв головного бухгалтера ОСОБА_21 та головного інженера ОСОБА_13 , наказами від 02 квітня 2018 року № 03-в, № 04-в було надано щорічні відпустки терміном на 31 календарний день з 02 квітня 2018 року, заробітна плата за час щорічної відпустки виплачена філією 15 травня 2018 року (відомість виплат від 15 травня 2018 року № 10900);

наказом № 13-к від 20.09.2018 р. механізатора ОСОБА_6 звільнено із займаної посади 20.09.2018 р. Нараховані при звільненні суми від філії ОСОБА_6 виплачені не у день звільнення 20.09.2018 р, а 01.11.2018 р., що є порушенням частини 1 статті 116 КЗпП. Зазначене порушення стосується інших працівників.

03 травня 2019 року на підставі вищевказаного акта інспекційного відвідування інспектором праці Гонтарем Олександром Миколайовичем прийнято припис про усунення виявлених порушень № ОД618/1590/АВ/П, яким зобов`язано начальника філії ОСОБА_11 усунути встановлені в акті порушення у строк до 21 травня 2019 року.

10 травня 2019 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області винесено рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу № ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ, яким прийнято до розгляду справу про накладення штрафу на дочірнє підприємство «Одеський облавтодор» відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» та направлено позивачу повідомлення від 10 травня 2019 року № 121 засобами поштового зв`язку за номером поштового відправленні 6502034018526 .

В повідомленні зазначено, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ДП «Одеський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» відбудеться о 10:00 год. 23 травня 2019 року в приміщенні Головного управління Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 2, 4-й поверх.

23 травня 2019 року першим заступником начальника Головного управління Держпраці в Одеській області Байдюк С.В. винесено постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами:

№ ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС, згідно якої за порушення вимог статей 21, 24 КЗпП України та на підставі абзацу 2 частини 2 статті 265 КЗпП України, яким передбачено, що суб`єкти господарювання несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлені порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення - у розмірі 250 380,00 грн.;

№ ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-2ФС, згідно якої за порушення вимог частини 4 статті 115 КЗпП України та на підставі абзацу 3 частини 2 статті 265 КЗпП України, яким передбачено, що суб`єкти господарювання несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення - у розмірі 12 519,00 грн.;

№ ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-3ФС, згідно якої за порушення вимог частини 6 статті 95 КЗпП України та статті 33 Закону України «Про оплату праці» та на підставі абзацу 4 частини 2 статті 265 КЗпП України, яким передбачено, що суб`єкти господарювання несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення - у розмірі 584 220,00 грн.

Вважаючи протиправним наказ про призначення інспекційного відвідування, не погоджуючись з прийнятими рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

IIІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

За позицією позивача, дії відповідача щодо призначення, відтак і проведення позапланової перевірки (інспекційного відвідування) товариства без законодавчо визначених частиною 1 статті 6 Закону України від 5 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі також Закон України № 877-V) підстав були незаконними, що призводить до неправомірності рішень, прийнятих за наслідками цієї перевірки. Після проведення інспекційного відвідування, складання акту позивачем було отримано припис та усунено виявлені порушення.

У відзиву на позов відповідач зазначав, що спірні наказ та постанови про накладення штрафу прийняті в межах наданих повноважень та з дотриманням встановленого чинним законодавством порядку проведення інспекційного відвідування та накладення штрафу.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

В частині задоволених позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області №ОД618/1590/АВ/П/ПТ/МГ-1ФС від 23 травня 2019 року судами попередніх інстанцій встановлено, що виплата індексації грошових доходів в травні 2018 року (базовий місяць - грудень 2017 року) 14-тьом працівникам філії «Ширяєвська ДЕД» ДП «Одеський облавтодор» відбулось у травні 2019 року на виконання припису та у зазначені у ньому строки, про що повідомлено у листі № 59 від 21 травня 2015 року.

За позицією судів попередніх інстанції, підстави для застосування штрафних санкцій за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці відсутні, оскільки в даному випадку фактично філією «Ширяєвська ДЕД» ДП «Одеський облавтодор» такі гарантії в частині обов`язкової виплати заробітної плати дотримані, беручи до уваги, що індексація грошових доходів громадян виплачена, про що контролюючий орган було повідомлено.


................
Перейти до повного тексту