ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2022 року
м. Київ
справа № 808/164/18
провадження № К/9901/18515/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Стародуба О.П., Шарапи В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 09.04.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.06.2019
у справі №808/164/18
за позовом ОСОБА_1
до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якому, з урахуванням з урахуванням заяви про зміну предмета та підстав позову, просив:
- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 без урахування середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення, визначених законодавством із розмірів встановлених для основних видів грошового забезпечення на час виникнення права на перерахунок пенсії та зменшення основного розміру пенсії з 76 % до 70 % грошового забезпечення неправомірними;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області провести перерахунок та виплачувати ОСОБА_1 пенсію з урахуванням фактично отриманих ним протягом 24 календарних місяців перед звільненням зі служби в ОВС України сум надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 50 % грошового забезпечення, премії у розмірі 138 % грошового забезпечення та матеріальної допомоги;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області провести перерахунок та виплачувати ОСОБА_1 пенсію в розмірі 76 % грошового забезпечення з 01 січня 2016 року з урахуванням раніше виплачених сум.
2. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 09.04.2019 адміністративний позов задоволено частково:
- визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 без урахування середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення, визначених законодавством із розмірів встановлених для основних видів грошового забезпечення на час виникнення права на перерахунок пенсії та зменшення основного розміру пенсії з 76% до 70% грошового забезпечення;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із врахуванням фактично отриманих протягом 24 календарних місяців перед звільненням сум грошового забезпечення, а саме: надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за виконання особливо-важливих завдань у розмірі 50 % та премії у розмірі 138 %, згідно із довідкою Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Запорізькій області від 22.01.2019 № 5, починаючи з 01 лютого 2019 року;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплачувати ОСОБА_1 пенсію в розмірі 76 % грошового забезпечення з 01 січня 2016 року, з урахуванням раніше виплачених сум.
3. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 04.06.2019 рішення суду першої інстанції в частині дати здійснення перерахунку пенсії із врахуванням фактично отриманих протягом 24 календарних місяців перед звільненням сум грошового забезпечення змінено, викладено третій абзац рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 09.04.2019 в наступній редакції:
"зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії із врахуванням фактично отриманих протягом 24 календарних місяців перед звільненням сум грошового забезпечення, а саме: надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за виконання особливо-важливих завдань у розмірі 50 % та премії у розмірі 138 %, згідно із довідкою Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Запорізькій області від 22.01.2019 у №5, починаючи з 05 березня 2019 року".
В решті рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 09.04.2019 залишено без змін.
4. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, натомість, ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з вересня 2011 року перебуває на обліку Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
6. Позивачу призначена пенсія у розмірі 76% грошового забезпечення, з урахуванням таких складових: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці (надбавка за особливо важливі завдання 50%, премія 138%).
7. У подальшому позивачу перераховано пенсію у розмірі 70% від грошового забезпечення із сум грошового забезпечення, без включення надбавки за особливо важливі завдання 50%, надбавки за роботу в умовах режимних обмежень та зменшена премія до 12,29%.
8. На думку позивача, при перерахунку розміру його пенсії, відповідач мав врахувати розмір середньомісячної суми додаткових видів грошового забезпечення у складі надбавок, премії та допомог, встановлених чинним законодавством, на час виникнення права на перерахунок пенсії. Всі складові визначені у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області від 22.01.2019 №5.
9. Відповідно до вказаної довідки, позивач за 24 останніх календарних місяців служби, з 01.09.2009 по 31.08.2011 отримував, серед іншого, додаткові види грошового забезпечення постійного характеру:
- надбавку за роботу в умовах режимних обмежень;
- надбавку за виконання особливо важливих завдань;
- премію.
10. Зазначена довідка надіслана позивачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області 11.02.2019 із заявою про перерахунок пенсії позивача з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, зазначених у довідці. Позивач також просив при перерахунку пенсії застосовувати 76% від грошового забезпечення.
11. Листом від 25.02.2019 відповідач відмовив у перерахунку пенсії позивача, із посиланням, що максимальний розмір пенсії не може перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення. Також вказав, що відсутні підстави для включення до пенсії додаткових видів грошового забезпечення.
12. Позивач, вважаючи зазначені дії відповідача протиправними, звернувся до суду з цим позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що:
- внесені Законом №1166-VII зміни до частини другої статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ) щодо встановлення граничного розміру пенсії за вислугу років у розмірі 70% грошового забезпечення не стосуються перерахунку вже призначеної пенсії, а мають застосовуватися лише виключно при призначенні нових пенсій;
- відмова Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області у перерахунку пенсії позивача з урахуванням фактично отриманих позивачем протягом 24 календарних місяців перед звільненням сум надбавки за роботу в умовах режимних обмежень, надбавки за виконання особливо важливих завдань та премії є протиправною, оскільки такі виплати мали постійний характер та виплачувались позивачу щомісячно протягом періоду з 01.09.2009 по 31.08.2011.
14. Суд апеляційної інстанції погодився з судом першої інстанції в частині висновків щодо відсоткового значення розміру пенсії позивача та окремо зазначив таке.
15. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року набрало законної сили 05 березня 2019 року, то з цієї дати визнані нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
16. Відтак, у спірних правовідносинах підлягає застосуванню редакція Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", якою було передбачено зазначення у довідках про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії розміру грошового забезпечення з урахуванням передбачених п. 5 вказаного Порядку надбавок та доплат, в редакції, що була чинна до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року N 103.
17. Таким чином, позивач з 05 березня 2019 року набув безумовного права на перерахунок пенсії з урахуванням у складі грошового забезпечення надбавки за роботу в умовах режимних обмежень; надбавки за виконання особливо важливих завдань та премії у розмірах, зазначених у довідці Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Запорізькій області від 22.01.2019 № 5.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
18. У своїй касаційній скарзі Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області наголошує, що відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок № 45), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону №2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
19. З огляду на зміст вказаного Порядку № 45, скаржник стверджує, що суди дійшли помилкового висновку, що надбавка за виконання особливо важливих завдань повинна бути включена до розміру пенсії для перерахунку. Крім того, Управління вважає протиправним врахування при перерахунку премії у розмірі 130%, яка виплачувалася позивачу під час проходження служби в УМВС України в Черкаській області.
20. Посилається на рішення Верховного Суду у зразковій справі № П/9901/1/18 від 12.03.2018, яке набрало законної сили.
21. Позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначає про обґрунтованість судових рішень судів попередніх інстанцій, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.
23. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.