1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 липня 2022 року

м. Київ

справа № 640/16066/19

провадження № К/9901/25173/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 квітня 2020 року (суддя Головань О.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року (головуючий суддя Мєзєнцев Є.І., судді Земляна Г.В., Файдюк В.В.)

у справі № 640/16066/19

за позовом Приватного підприємства приватна студія архітектурно-художній фонд "АРТ"

до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

про скасування наказу, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2019 року Приватне підприємство приватна студія архітектурно-художній фонд "АРТ" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Державної архітектурно-будівельної інспекції України, в якому просило:

- визнати протиправними дії Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з проведення перевірки неправомірними;

- скасувати наказ від 29 грудня 2018 року № 371 про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, виданого Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

- зобов`язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України внести запис до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів про реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва" від 01 листопада 2018 року № КВ 061183051900 (в редакції заяви від 18 вересня 2019 року).

2. Позов обґрунтовано тим, що про існування оскаржуваного наказу та скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва" він дізнався з сайту Державної архітектурно-будівельної інспекції України, після чого було зроблено адвокатський запит від 07 травня 2019 року та отримано відповідь Департаменту від 11 травня 2019 року №073-4299 щодо обставин скасування повідомлення.

Позивач стверджує, що ним не отримувалися жодні повідомлення або документи щодо проведення перевірки згідно з наказом від 11 грудня 2018 року № 1004 "Про проведення позапланової перевірки".

Також позивач посилається на відсутність підстав для скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт, передбачених статтею 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

3. Відповідач заперечував проти позову, посилаючись на те, що ним дотримано порядок проведення контрольного заходу, передбачений статтею 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок №553), а перевірка проведена з підстав, передбачених законодавством.

Відповідач зазначає, що ним надіслано лист 14 грудня 2018 року на адресу позивача щодо проведення перевірки, проте, під час виїзду на місце розташування об`єкта відповідальні особи суб`єктів містобудування були відсутні, представники суб`єктів містобудування до Департаменту не прибули, документів не надали, що унеможливило проведення перевірки.

На підставі отриманої інформації відповідачем було з`ясовано, що приміщення житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва не підлягають реконструкції, оскільки вказаний об`єкт нерухомого майна не прийнятий в експлуатацію.

4. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 квітня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року, позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо проведення перевірки згідно з наказом від 11 грудня 2018 року № 1004 "Про проведення позапланової перевірки"; визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 29 грудня 2018 року № 371 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення"; зобов`язано Державну архітектурно-будівельну інспекцію України внести запис до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів про реєстрацію Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва" від 01 листопада 2018 року № КВ 061183051900. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

5. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подав касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанцій та постанову суду апеляційної інстанції й ухвалити нове судове рішення про відмову Приватному підприємству приватна студія архітектурно-художній фонд "АРТ" в позові повністю.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Приватне підприємство приватна студія архітектурно-художній фонд "АРТ" зареєстроване в якості юридичної особи 05 серпня 1993 року, код КВЕД 41.10 Організація будівництва будівель.

7. 26 жовтня 2018 року підприємством, як замовником, подано до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), згідно з яким повідомлено про початок виконання будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва", код 1110.3; генеральний підрядник ТОВ "Техстрой ЛТД" (реєстр. від 01 листопада 2018 року КВ 061183051900).

8. Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видав наказ від 11 грудня 2018 року № 1004 "Про проведення позапланової перевірки", згідно з яким Управлінню контролю за будівництвом Департаменту доручено здійснити позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктами містобудування - Приватного підприємства студія архітектурно-художній фонд "АРТ", ТОВ "Техстрой ЛТД" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва: "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва", про що видано направлення від 11 грудня 2018 року зі строком дії з 11 грудня 2018 року по 24 грудня 2018 року.

9. 22 грудня 2018 року Департаментом скеровано запит до Подільського управління поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві за №073-12317, згідно з яким повідомлено про те, що під час виїзду на місце розташування об`єкта відповідальні особи суб`єктів містобудування були відсутні, представники суб`єктів містобудування до Департаменту не прибули, документів не надали, що унеможливлює проведення перевірки та є підставою для притягнення їх до відповідальності згідно з частиною 5 статті 96 КУпАП, пункту 2 частини 2 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

10. 26 грудня 2018 року відповідач звернувся до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України у м. Києві за №073-12359 щодо надання інформації стосовно об`єктів будівництва за адресою: вул. Новоюрківська, 8 (літ. "Б") у Подільському районі м.Києва, і листом від 27 грудня 2018 року №10/26-2/2712/07 повідомлено про відсутність інформації про видачу документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, а також засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за вказаною адресою.

11. Листом КП "Київське міське бюро технічної інвентаризації" від 12 грудня 2018 року №062/14-15356 (И-2018) Департамент повідомлено про те, що інвентаризаційної справи за адресою: м. Київ, вул. Нижньоюрківська, 8-Б в архіві Бюро не існує; відповідно до матеріалів інвентаризаційної справи за адресою: м. Київ, вул. Нижньоюрківська, 8 під час інвентаризації станом на 03 серпня 2004 року було встановлено, що будівлі літ. "Б" та "В" знесені.

12. 29 грудня 2018 року Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано наказ №371 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення", згідно з яким відповідно до частини 2 статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2011 року №466, на підставі листа КП "Київське міське бюро технічної інвентаризації" від 12 грудня 2018 року №062/14-15356 (И-2018) та листа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції України у м. Києві від 27 грудня 2018 року №10/26-2/2712/07 наказано скасувати право на початок будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), згідно з яким повідомлено про початок виконання будівельних робіт на об`єкті "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва" від 01 листопада 2018 року КВ 061183051900, копію наказу направити Державній архітектурно-будівельній інспекції України для виключення запису Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, яке скеровано Приватному підприємству студія архітектурно-художній фонд "АРТ" листом від 02 січня 2019 року.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

13. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що відповідачем не складався акт перевірки, відповідно, не могли бути зафіксовані жодні порушення вимог законодавства, що могли би бути виявлені під час проведення перевірки. Відповідач посилався на скерування позивачу листа 14 грудня 2018 року про проведення перевірки, проте, відповідні докази в матеріалах справи відсутні, тоді як позивач отримання вказаного листа заперечував. Оскільки відповідачем не було дотримано вимог щодо проведення контрольного заходу, позивач був позбавлений можливості надати будь-які документи та пояснення щодо достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, суди вважали, що будь-які рішення щодо недостовірності таких відомостей не можуть бути визнані обґрунтованими.

14. З метою належного захисту прав позивача, суд першої інстанції дійшов висновку про зобов`язання Державної архітектурно-будівельної інспекції України внести запис до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів про реєстрацію повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) "Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8б у Подільському районі м. Києва" від 01 листопада 2018 року №КВ 061183051900 (в редакції заяви від 18 вересня 2019 року).

15. При цьому, судами враховано, що в цьому випадку протиправною є саме бездіяльність щодо проведення перевірки, яка мала бути проведена згідно з вимогами законодавства, а фактично проведена не була, тому суд першої інстанції відмовив у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправними дій щодо проведення перевірки.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Заявник на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій під час ухвалення оскаржених судових рішень не взяли до уваги правові висновки, які викладені в постанові Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі №815/5987/16, а також того, що об`єкт будівництва «Реконструкція приміщень житлового будинку на вул. Нижньоюрківській, 8-6 у Подільському районі м. Києва» збудовано без належно затвердженого проекту, згідно з положеннями статті 376 Цивільного кодексу України, тому вважається самочинним будівництвом.


................
Перейти до повного тексту